Olen varmaan mielestäsi rasisti, koska olen maahanmuuttokriittinen henkilö, ei sillä mitään, minua ei enää edes sekään jaksa hetkauttaa, että kriittisyys merkitsee automaattisesti rasismia. Mutta minusta on - rehellisesti asia ilmaisten - älyllistä köyhyyttä ja typeryyttä leimata jokainen maahanmuuttoon kriittisesti suhtautuva rasistiksi, näin sinä viestissäsi teet. Aivan samoin kuin jokainen Vihreä olisi automaattisesti kettutyttö, mikä sekään ei pidä paikkaansa.
vlad.
No olen itse vasemmalle kallellaan melko selkeästikin, mutta olen silti maahanmuuttokriittinen.
Ei nuo asiat siis ole niin mustavalkoisia, vaan harmaan sävyjä mahtuu ja minä olen yksi niistä. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä harmaammalta nuo mielipiteeni näyttää.
Hmm, olen kyllä vähän antanut itselleni kertoa, että jos ihan ei pidä maahanmuuttoa maailman pahimpana asiana niin on voinut helpostikin viuhua erinäisiäkin "suvis-visva- raiskausten rakastaja" -leimoja. Itse en juuri pidä rasisteina kuin rasisteja, ja minusta on selkeää, että huomattava osa maahanmuuttokriitikoista ei ole rasisteja - joskin melko huomattavalla osalla on puolestaan vähintään jonkinlaisia rasistisia mielipiteitä (lähinnä yksilön etukäteistä leimaamista ryhmäjäsenyyden perustella, mikä minusta liberaalina on kyllä rasistista ajattelua). Mutta ihan tyylipuhtaita ideologisia rasisteja lienee hyvin pieni vähemmistö.
Ja luulisinpa että meistä maahanmuuttokriitikko-kriitikoista melkoisen pieni osa rakastaa raiskauksia ja tyttöjen sukuelinten silpomisia ja fundamentalistista islamia. Mutta mene ja tiedä.
Tässä jonossa muutama älykäskin kannanotto rasismiin ja rasistiksi leimaamiseen - jopa "ystäväni" mrj saa minulta varauksettoman tunnustuksen. Kuten täällä on todettu, rasistikortti(-kin) heilahtaa tietyiltä tahoilta salamannopeasti, kun vain edes epäilee em. tahojen tarkoitusperiä ja viisautta maahanmuuttoasioissa. Mutta - OK eli kuten eräs entinen istuva presidenttimme sanoi: "Ei pidä provosoitua, kun provosoidaan!"
Tuo on tosin helpommin sanottu kuin tehty, kuten tällä foorumillakin selkeästi näemme enkä katso olevani mitenkään poikkeus säännöstä, paremminkin päinvastoin.
Omista lähtökohdistani sen verran, että olen mm. elellyt yhden muslimiperheen seinänaapurina vuosikausia, paraikaakin, eikä minulle ole heistä juuri muuta kuin hyvää sanottavaa. He ovat integroituneet suomalaiseen yhteiskuntaan kohtuullisesti, tosin pitkän ajan kuluessa, mutta menettämättä silti kokonaan omaa kulttuuriperintöään. Avainsanana tuossa integroitumisessa on ollut voimakas halu ja yritys sopeutua ja ymmärrys mitä se itseltä vaatii, mm. kielen opettelu, yms.
Olen myös joutunut/saanut työni takia asua eri maissa ja kiertää maailmaa ihan riittävästi elämäni ja työurani aikana ja se on muokannut näkökantaani omanlaisekseni. Olen ollut "viemässä" tietotaitoa ja materialistista apua sellaisiin maihin, joissa sitä on kaivattu ja tarvittu ja omien kokemusteni mukaan se on kohtuullisen hyvä ja kustannustehokas ja itse asiassa lähes ainoa mahdollinen keino parantaa ao. maiden elinoloja ja kansalaisten toimeentuloa.
Mutta - ei se tarkoita sitä, että olisin valmis ja halukas hyväksymään kaikki mahdolliset ja mahdottomat maahanmuuttajat mukisematta, kun nämä tietyt tapaukset ovat näin "kunnon kansalaisia" yleisesti ottaen. Tällainen sinisilmäinen olettamus, lähestymistapa ja asenne on, vladin sanoin, älyllistä köyhyyttä ja typeryyttä ja on valitettavasti täällä Suomessakin vallalla monien muiden länsimaiden tavoin.
Se, että sekalaista seurakuntaa "kelkotaan" mm. tänne arktisen hysterian synnyinsijoille ghettoutumaan "humanitäärisistä, ym. syistä", ei ole hyväksi kellekkään pidemmällä tähtäimellä - tästä lienee jo tarpeeksi esimerkkejäkin, vain syistä on erimielisyyttä.
Jos/kun olen näillä aika suppeille ja vaatimattomilla mutta konkreettisilla kokemuksillani ja esittämilläni mielipiteillä jonkun mielestä rasisti, persu, yms. ja minulla on ollut ongelmia koulutuksessani, so be it - se ei ole suinkaan minun häpeäni, päinvastoin. Polkekoot ensin itse samat jäljet lumeen...