Mitä varten minun nyt pitäisi vastata noihin kysymyksiin? Miten se liittyy tähän aiheeseen? Oletko sinä kenties toista mieltä? Ajatteletko ettei Suomesta ole koskaan lähdetty eikä tänä päivänäkään lähdetä ulkomaille töihin? Miten tämä liittyy maahanmuuttokysymyksiin?
Olet sä kyllä jännä epeli. Turhaan minulle meuhkaat, sillä itsehän sinä tuon näkökulman toit tähän keskusteluun, kysy siis itseltäsi miten se liittyi asiaan.
Ja siinä aiemmassa viestissäsi, jota lainasin, sanoit että suomalaiset lähtevät tänäkin päivänä
hanttihommiin ulkomaille. Nyt sitten puhut taas täysin eri asiasta. Jos et sitä ymmärrä, niin en voi auttaa.
Minulla on aika paljon sitä vastaan että yhden maahanmuuttajaryhmän 80-luvulla alkanutta, useisiin maihin levittäytynyttä yritystoimintaa käytetään lyömäaseena muita maahanmuuttajaryhmiä vastaan. Se kun on tarkasti suunniteltua ja koordinoitua, osa rahoituksesta tulee ulkomailta/Suomessa asuvilta turkkilaissuvuilta ja niin edelleen.
Tässä pitkähkö artikkeli turkkilaisten maahanmuuttajien yritystoimintaan liittyen. Eivät ole turkkilaiset verrattavissa läheskään kaikkiin maahanmuuttajaryhmiin.
Mun mielestä on hyvin mielenkiintoista, että kun yksi kokonainen maahanmuuttajaryhmä onnistuu elättämään itsensä, niin se onkin sitten huono asia. Ja väitä mitä väität, niin tosiasia on se että turkkilaisten itse itsensä työllistäminen on mitä parhain esimerkki siitä, että maahanmuutajan ryhtyminen yrittäjäksi Suomessa ei ole temppu eikä mikään. Se vaatii vaan viitseliäisyyttä, esim. opetella sitä suomenkieltä edes sen verran, että pystyy kommunikoimaan suomalaisten kanssa. Ei minun mielestäni turkkilaiset ole älyllisesti kokonaisuutena sen viisaampia tai tyhmempiä kuin muunkaan maalaiset, kuten vaikkapa ne somalit. Turkkilaiset vain viitsivät yrittää, opetella kielen, ottaa asioista selvää jne. Somalit taas eivät.
Ja mitenkä tämäkään taas liittyy aiheeseen, loppujen lopuksi? Täysin hyödytöntä vänkäystä. No, tässä dataa:" Yrittäjiä oli Suomessa vuoden 2009 lopussa noin 248 000 ilman maa- ja metsätalouden harjoittajia, eli kymmenen
prosenttia työllisistä." (Lähde: Kauppa-ja teollisuusministeriön yrittäjyyskatsaus 2001). Miten tuo luku on tuo jo yrittäminen on kerran niin helppoa? Mainittakoon että prosentti on selvästi alle Eu:n keskiarvon.
Tässä taas Hesarin uutinen yrittäjyyden arvostuksesta Suomessa (=yrittäjyyttä arvostetetaan, harvempi haluaisi itse yrittää),
tässä erään pienyrittäjän kokemuksia yrittämisestä Suomessa. Ei tuostakaan hyvää kuvaa jää. Siitähän homma ei ole kiinni etteikö tietoa olisi saatavilla, mutta kursseilta, netistä ym. saatava tieto on aivan eri asia kuin käytännön yrittäjyys.
Täysin hyödytöntä vänkäystä... Heh, tämä taitaa olla ensimmäinen kerta kun minä näen kenenkään palstakirjoittajan haukkuvan omaa, aiempaa kirjoitustaan täysin hyödyttömäksi vänkäykseksi, mutta näköjään sinä Vellihousu pystyt siihenkin. Kysyin vain perusteluja sille, kun väitit, että "Juuri missään maassa ei ole yrityksen perustaminen ja pyörittäminen yhtä vaikeaa kuin Suomessa." Oletin että sinulla on tuommoisen heiton jälkeen jotain faktaa asiasta, mutta eihän sinulla ole. Pelkkä tyhjä heitto oli taas "tietosi", joten se siitä väitteestäsi. Muu meuhkaamisesi taas ei liity mitenkään siihen, mistä puhuit aiemmin ja mihin pyysin tarkennusta, etkä sellaista ilmeisesti pysty antamaankaan, joten antaa tämän aiheen olla nyt tässä, koska ei tämä etene.
Nämä asiat eivät poraamalla parane, mutta joka tapauksessa yrittäjien asemaa tulisi parantaa Suomessa. Ennen sitä maahanmuuttajien on hyödytöntä syytellä siitä että he eivät perusta yrityksiä kun niiden perustaminen ja pyörittäminen on hankalaa kantaväestöllekin.
Maahamuuttajien on turha väittää, että yrityksen perustaminen on Suomessa jotenkin helvetin hankalaa. Sitä se ei ole, ei edes maahanmuuttajille. Eikä edes kantaväestölle, jos ihminen on aiemmin hoitanut raha-asiansa edes kohtuullisesti. Sen sijaan yrittäminen vaatii töiden tekemistä. Se voi tulla yllätyksenä, jos on tottunut saamaan rahaa sossusta pyytämällä vaatteisiin, tietokoneeseen, pesukoneeseen, takuuvuokraan, autoon ja ties mihin. Miten ihmeessä muuten se loisimaan tuleva maahanmuuttaja osaa Suomen sosiaalietuuksien byrokratian ulkoa heti kohta maahan tullessaan ja paremmin kuin yksikään täällä asuva kantasuomalainen, mutta kaikki muu onkin sille samalle maahanmuutajalle Suomessa sitten niin mahdottoman hankalaa?
Toki kun nykymaailmassa kaiken pitäisi olla mahdollisimman helppoa, eikä itse viitsisi tehdä mitään omien asioidensa teen tai parantamiseksi, niin on helvetin helppoa syyttää kaikkia muita ja kaikkea muuta. En mä viitsi, kun on niin hankalaa. No miksihän ne asiat ovat vain tietylle osalle ihmisistä niin saatanan hankalia? Enkä tarkoita nyt mieleltään tai ruumiiltaan sairastuneita ihmisiä, he ovat asia erikseen enkä heitä halua syyllistää millään tavalla, vaan puhun kaikinpuolin täydessä työkunnossa olevista ihmisistä, joita varmaan vähintään 90 % kaikista maahanmuuttajista on. (ei, ei ole tilastoa tähän heittää)