Perussuomalaiset

• 5 862 105
  • 46 098

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lähtötaso kai kaikilla alkuvaiheessa on sama, eli nolla. Ongelma on tavoissa/kulttuurissa ja opiskelijoiden asenteessa. Näitä ongelmia on jo vuosikausia yritetty ratkoa, mutta viisasten kiveä ei löydy. Asiasta löytyy paljon tieoaa ihan netistäkin. Asiaa hoitavat tahot ottavat varmasti ilolla vastaan, jos jollain ihan oikeita kehitysideoita löytyy.

Lähipiiristäni kun löytyy yksi suomen kielen aikuisiällä opiskellut, niin voin kyllä vahvistaa sen, että aika haastavalla tavalla heterogeenistä tuo porukka kielikursseilla tuntuu olevan. Motivaatio kuulemma tuntui useimmalla olevan ihan kohdillaan, mutta valmiudet vieraan kielen oppimiseen ovat tietysti aika haastavat, jos ikää on yli 50 ja koulua on käyty siihen mennessä pari vuotta.

Kokemukseni mukaan kuitenkin Suomessa asuvista ulkomaalaisista ylivoimaisesti huonoiten suomea oppivat yhdysvaltalaiset, joista monet sinnikkäästi vetävät englantia vielä 20 vuoden Suomessa olon jälkeen.

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Osoitatko linkittämästäni tekstistä kohdan, jossa Merkel sanoo, että yhteiskunnan on sopeuduttava maahanmuuttajiin?

Sinä annoit näin ymmärtää kirjoittamalla: Merkelin mukaan maahanmuuttajien on siis sopeuduttava yhteiskuntaan. Ei siten, että yhteiskunnan on sopeuduttava maahanmuuttajiin. Ensimmäinen lause on Merkelin toteamus, ja toinen lause on sinun mielipiteesi.

Ja tosiaan, ei Merkel missään sanoisi noin (yhteiskunnan on täysin/kokonaan/ainoastaan sopeuduttava maahanmuuttajiin), koska se on itsestäänselvyys ettei (tässäkään) asiassa ole kse joko-tai, musta-valkoasetelmasta. Toki yhteiskunnankin on jollain tavoin tultava vastaan ja sopeuduttava maahanmuuttajiin, se todellinen maahanmuuttokeskustelu olisikin sitä, että "missä asioissa ja kuinka paljon".

Yhteiskunta sopeutuu maahanmuuttajiin, tarjoamalla koulutusta ja tukia, ja maahanmuuttaja sopeutuu maahan, elämällä maassa-maan tavalla: opettelee kielen, että pärjää edes arkisissa asioinnissa ja elää maan lakien mukaan.

Viimeksi muokattu:

Pravda

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Lähipiiristäni kun löytyy yksi suomen kielen aikuisiällä opiskellut, niin voin kyllä vahvistaa sen, että aika haastavalla tavalla heterogeenistä tuo porukka kielikursseilla tuntuu olevan. Motivaatio kuulemma tuntui useimmalla olevan ihan kohdillaan, mutta valmiudet vieraan kielen oppimiseen ovat tietysti aika haastavat, jos ikää on yli 50 ja koulua on käyty siihen mennessä pari vuotta.

Kokemukseni mukaan kuitenkin Suomessa asuvista ulkomaalaisista ylivoimaisesti huonoiten suomea oppivat yhdysvaltalaiset, joista monet sinnikkäästi vetävät englantia vielä 20 vuoden Suomessa olon jälkeen.
Juu, tässä puhutaan varmaan(?) kahdesta eri asiasta. Pakolaisena tänne tulevat saavat alkuun omia koulutuksiaan, jossa lähtötaso on kaikilla sama. Sitten on näitä koulutuksia, joita järjestetään (useimmiten) oppilaitoksissa/kurssikeskuksissa ja niissä sitten on porukkaa laidasta laitaan.

Meilläkin on muuten töissä mies, joka on kotoisin brittein saarilta ja on asunut suomessa yli 20 vuotta, mutta ei osaa edelleenkään kieltä juurikaan, vaan kaikki keskustelu on käytävä englanniksi. Lisäksi on ainakin yksi välimeren maasta oleva kaveri, joka on ollut suomessa liki kymmenen vuotta, eikä osaa varmaan iskurepliikkejä enempää suomea.

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Lähtötaso kai kaikilla alkuvaiheessa on sama, eli nolla. Ongelma on tavoissa/kulttuurissa ja opiskelijoiden asenteessa. Näitä ongelmia on jo vuosikausia yritetty ratkoa, mutta viisasten kiveä ei löydy. Asiasta löytyy paljon tieoaa ihan netistäkin. Asiaa hoitavat tahot ottavat varmasti ilolla vastaan, jos jollain ihan oikeita kehitysideoita löytyy.

Ei tuohon periaatteessa tarvita muuta viisasten kiveä kuin paremmat resurssit.

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Islam on osa mitä tahansa valtiota, jossa asuu yksikin islaminuskoinen.

Joo, mutta onko Suomessa joku poliitikko sanonut että islam kuuluu Suomeen? Merkelin asema on vielä aika korkea. Itseäni huvittu tuo kohta täällä aiemmin käytyihin vääntöihin nähden.

Sinänsä en ymmärrä mitä yrität selventää noilla Merkelin kommenteilla. On opittavaa saksaa, no shit sherlock.

Jostakin suvivirrestäkin on tehty ihan älytön numero vaikka sen laulamista vastustavat myös monet suomalaiset.

Minusta olisi mukava tietää, että onko jollain ihan näyttöä siitä, että suvivirrestä olisi luovuttu mamujen takia. Minä olen käsittänyt, että nimenomaan suomalaisille se on ollut ongelma. Toki ehkä osittain siksi, että he kuvittelevat sen olevan ongelma mamuille.

Pravda

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ei tuohon periaatteessa tarvita muuta viisasten kiveä kuin paremmat resurssit.
Tarkoittaa käytännössä mitä? Ainakin 20 vuotta juuri tuota lausetta on toistettu ratkaisuna kaikkeen, mutta tulosta ei tunnu syntyvän.

Kuinka paljon ihmisiä tarvitsee palkata, että opiskelijoiden motivaatio paranisi?

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minusta olisi mukava tietää, että onko jollain ihan näyttöä siitä, että suvivirrestä olisi luovuttu mamujen takia. Minä olen käsittänyt, että nimenomaan suomalaisille se on ollut ongelma. Toki ehkä osittain siksi, että he kuvittelevat sen olevan ongelma mamuille.

Kannattaa seurata Kirkko eroon valtiosta -ketjua jouluna ja kevätjuhlien aikaan, niin saat vahvistuksen käsityksellesi.

Pravda

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
No toki siitä on mamujen takia luovuttu, mutta sellainen käsitys minullakin on, että pääosin suomalaisten ateistien(?) toimesta/vaatimuksesta.

Joo, mutta onko Suomessa joku poliitikko sanonut että islam kuuluu Suomeen?
En tiedä. Mistä moinen kysymys? Lainasin vain Merkelin lausumaa "Islam on osa Saksaa." Islam on myös osa Suomea. Onko kokonaan toinen asia pohtia, kuuluuko Islam Suomeen.

Sinänsä en ymmärrä mitä yrität selventää noilla Merkelin kommenteilla. On opittavaa saksaa, no shit sherlock.
Ihan sitä, mitä hän sanoi, "Yritys rakentaa monikulttuurinen yhteiskunta ja elää rinnakkain on epäonnistunut, täydellisesti epäonnistunut."

Jos sinulla on kritisoitavaa saksan oppimisen tarpeesta, niin suuntaa kommenttisi Merkelille, älä minulle, joka olin tässä vain viestintuoja.

Merkelin lausunto sysää vastuuta maahanmuuttajille itselleen, ei niinkään yhteiskunnalle. Mielestäni tuo poikkeaa oleellisesti sinun peräänkuuluttamista kielikursseista. Sinun linjasi sysää kaiken vastuun yhteiskunnalle ja yksilön vastuu minimoidaan.

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Minusta olisi mukava tietää, että onko jollain ihan näyttöä siitä, että suvivirrestä olisi luovuttu mamujen takia.

Tämä on ymmärtääkseni hyvin, hyvin tapauskohtaista. Siis se mistä syystä on luovuttu. Viimeksi asiasta kohuttiin tänä keväänä kun piispa Jari Jolkkonen närkästyi siitä ettei Latokartanon koulussa laulettu suvivirttä. Koulun rehtorin mukaan alle puolet koulun lapsista on luterilaisia ja että yli 200 huoltajaa on ilmoittanut ettei heidän lapsensa saa osallistua uskonnonharjoittamiseen jollaiseksi suvivirsikin tulkitaan. Eli kuten tavallista, asia on monimutkainen, mutta mamuista on taas saatu helppo syntipukki.

Tässä Kotimaa-lehden juttu aiheesta.

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Merkelin lausunto sysää vastuuta maahanmuuttajille itselleen, ei niinkään yhteiskunnalle. Mielestäni tuo poikkeaa oleellisesti sinun peräänkuuluttamista kielikursseista. Sinun linjasi sysää kaiken vastuun yhteiskunnalle ja yksilön vastuu minimoidaan.

Mukavaa että kerrot täällä mitä ajattelen; kohta ei varmaan tarvitse kirjoittaa itse mitään. Tai tarvitsee koska kerrot kuitenkin kaiken päin persettä.

Mielenkiintoista olisi nähdä miten mamut oppisivat kieltä ellei mitään opetusta järjestettäisi. Pitäisikö heidän hoitaa koko homma itse? Saavutettaisiinko sillä tavalla parempia tuloksia? Kyllä minusta on selvää että jos yhteiskunnan toiminnot kaipaavat kehittämistä, on kehittämistä myös mietittävä. Ei kaikkea voida laittaa vain sen piikkiin että nekrut ovat tyhmiä. Taas nähdään ettei persuja kiinnosta ongelmien ratkaiseminen vaan niistä valittaminen.

Maahanmuuttajien oma vastuu on puolestaan niin itsestäänselvä asia etten näe tarpeelliseksi painottaa sitä joka välissä. Ilmeisesti teidän alkeissuomalaisten kanssa kuitenkin tarvitsee. Helppoahan se kielen oppiminen olisikin jos kaikki vastuu olisi yhteiskunnalla ja kielen voisi painaa vaikka injektioruiskulla kallon läpi aivoihin. Tulisi paljon halvemmaksikin. Eli eikö sinun loogisuuden nimessä tulisi kannattaa yhteiskunnan täyttä vastuuta kun maahanmuuttaja-aines on kuitenkin niin helvetin huonoa?

Minun linjani on että vastuu on yksilöillä itsellään, mutta että yhteiskunnankin on jatkuvasti mietittävä voidaanko asioita tehdä paremmin.

Viimeksi asiasta kohuttiin tänä keväänä kun piispa Jari Jolkkonen närkästyi siitä ettei Latokartanon koulussa laulettu suvivirttä. Koulun rehtorin mukaan alle puolet koulun lapsista on luterilaisia ja että yli 200 huoltajaa on ilmoittanut ettei heidän lapsensa saa osallistua uskonnonharjoittamiseen jollaiseksi suvivirsikin tulkitaan.

Rupesi oikein kiinnostamaan, että missäs päin Suomea luterilaisuudella on näin mitätön kannatus. Googlen mukaan koulu näköjään sijaitsee kaupunginosassa, jossa vihreät on suurin puolue, ja jossa on mm. satsattu "ekologiseen asumiseen". Ilmeisesti tuolla päin ihmisten spirituaaliset tarpeet hoidetaan siis uskontojen sijasta Karibian-nortilla eli ns. jazz-tupakalla. Moni käynee henkistymässä ja valaistumassa ihan Goalla asti.

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rupesi oikein kiinnostamaan, että missäs päin Suomea luterilaisuudella on näin mitätön kannatus.

En tiedä tilastoista tai statistiikasta sen enempää, mutta ainakin täällä Messukylän alueella on ollut kovastikin keskustelua ko aiheesta. Vielä toistaiseksi on tosin suvivirret laulettu.

Ei sen puoleen, jos jonkun pikkarit menee solmuun tuosta lyriikasta, niin jääköön sitten pois ko tilaisuudesta. Ei pitäisi olla sen vaikeampaa.

En tiedä tilastoista tai statistiikasta sen enempää, mutta ainakin täällä Messukylän alueella on ollut kovastikin keskustelua ko aiheesta. Vielä toistaiseksi on tosin suvivirret laulettu.

Ei mikään ihme että on laulettu, ovathan Messukylän suurimmat puolueet kokoomus, demarit ja persut. Voisin kuvitella, että kokkarit ja persut eivät kovin suurella innolla suvivirttä ole poistamassa.

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei mikään ihme että on laulettu, ovathan Messukylän suurimmat puolueet kokoomus, demarit ja persut. Voisin kuvitella, että kokkarit ja persut eivät kovin suurella innolla suvivirttä ole poistamassa.

Ehkä näin, tosin en huomannut niissä tilaisuuksissa mihin osallistuin, että minun puoluemieltymystäni olisi kysytty. Enkä huomannut muidenkaan mainostavan puoluetaustaansa. Enkä tosin tiedä mikä merkitys sillä olisi tässä asiassa onko demari, kokkari vai persu.

Ehkä näin, tosin en huomannut niissä tilaisuuksissa mihin osallistuin, että minun puoluemieltymystäni olisi kysytty.

Eihän niitä puoluemieltymyksiä erikseen tarvitse kysellä, kyllä ihmisten arvomaailma korreloi puoluekannan kanssa joka tapauksessa. Jos yhden puolueen motto on "koti, uskonto ja isänmaa" ja toisen "Suomi suomalaisille", niin ei se suvivirren poistaminen oikein kummankaan pirtaan istu.

Mukavaa että kerrot täällä mitä ajattelen; kohta ei varmaan tarvitse kirjoittaa itse mitään. Tai tarvitsee koska kerrot kuitenkin kaiken päin persettä.
Viestisi nro 7915 tässä ketjussa. Kirjoitettu kuusi varttia sitten, "paremmat resurssit." Isossa kuvassa tuo edustaa samaa ajattelutapaa, jota kävimme joskus ammoin läpi Ässät-osiossa, jossa sinä sysäsit harjoitteluvastuuta valmentajalle ja minä olin pelaajien itseohjautuvuuden puolestapuhuja. Mainitsin esimerkkeinä Mats Sundinin ja Patrick Kanen.

Taas nähdään ettei persuja kiinnosta ongelmien ratkaiseminen vaan niistä valittaminen.
Melkoinen yleistys. Minä esitän omia pohdintojani ja toisekseen olen sitoutumaton. Muuten kiinnostaa ongelmien ratkaiseminen, vaikkakin periaatteessa olen vastaan sellaista, että tässä pitäisi ratkoa muiden aiheuttamia ongelmia. Sinun ratkaisusi vaikuttaa järjestään olevan veronmaksajien kukkarolla käyminen.

Maahanmuuttajien oma vastuu on puolestaan niin itsestäänselvä asia etten näe tarpeelliseksi painottaa sitä joka välissä.
Oletkohan maininnut kertaakaan? Ainakaan ilman vastuun sysäämistä yhteiskunnalle.

Minun linjani on että vastuu on yksilöillä itsellään, mutta että yhteiskunnankin on jatkuvasti mietittävä voidaanko asioita tehdä paremmin.
Varmasti voidaan. Pyritään poimimaan ne pakolaisten "matssundinit" ja "patrickanet". Sijoitetaan heitä Suomessa esim. autioihin kasarmeihin ja pidetään monen tunnin kieliopetussessioita sekä tämän lisäksi sijoitetaan heitä siviilipalvelustyön luontoisesti oppimaan kieltä. Heidän kehittymistään seurataan ja sen perusteella päätetään, otetaanko sisään vai palautetaanko lähtömaahansa.

Pravda

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tunnettu tosiasia on se, että jotkut ihmiset ovat ahkerampia ja reippaampia kuin toiset riippumatta taustasta. Ja tosiaan jos "vanhempi ihminen/40v" kuvittelee pärjäävänsä toisessa maassa ilman sen kohdemaan kielitaitoa (edes välttävästi), niin sitten kerjää vaikeuksia itselleen. Mutta niinkuin kaikkien kohdalla elämän suhteen, siten makaa miten petaa.
Periaatteessa olen samaa mieltä. Tämä vain käytännössä tarkoittaa, että niitä kuuluisia työvoimapulan paikkaajia ei näistä ihmisistä tule, vaan melkoisia taloudellisia taakkoja johtuen kouluttamattomuudesta, kielitaidottomuudesta ja mahdollisesti jopa lukutaidottomuudesta. Lisäksi tutustuminen kantaväestöön on mahdotonta. Ja kun vanhemmat ovat tässä koukussa, niin sama vaara vaanii heidän lapsiakin. Nythän on jo käynyt joissain tapauksissa niin, että vanhemmat eivät ole sopeutuneet suomeen, ja lapsi on koulun tai harrastusten kautta alkanut esim. "suomalaistumaan", niin he ovatkin kadonneet - lähetetty lähtömaahan sukulaisten tai koraanikoulun etc. hoiviin.... ja tytöt pakkoavioliittoon oikea uskoisten kanssa.

Niin, Viikissä päin tuo koulu on, vauraalla ja hyvämaineisella alueella. Mutta kirkosta on kyllä erottu aika urakalla tässä viime vuosina, puoluekannasta ja sijainnista riippumatta.

En nyt ehkä ihan sanoisi, että kirkosta erotaan puoluekannasta riippumatta. Kyllä siinä jonkinlainen korrelaatio on, vaikka kaikkien puolueiden kannattajia kirkosta eroaakin.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy