Niinpä. Kun joku kertoisi, mitä hyvää, ihannoitavaa ja tavoiteltavaa monikulttuurisuudessa ja maahanmuutossa kokonaisuudessaan on, niin minäkin voisin muuttaa mielipidettäni. Osaako joku valaista asiaa?
Kun ihminen kasvaa siihen, ettei toisen ihmisen erilainen etninen tausta tee siitä ihmisestä avaruusoliota tai ratkaisematonta arvoitusta, vaan ihmisen, joka ilmeisesti toimii tietyissä tilanteissa eri tavoin kuin itse tai on oppinut ajattelemaan tietyistä asioista eri tavalla, niin se ihminen saattaa huomata, että moni niistä aiemmin uhkina tuntuneista asioista onkin oikeastaan ihan harmittomia juttuja. Jokainen muslimi ei vaadi kaikkia muita syömään samoin kuin hän tai muutenkaan elämään sen yhden kirjoituksen mukaan, eikä muuten vaadi jokainen kristittykään. Ajatusmaailma laajenee. On jokaisen henkilökohtainen asia arvottaa, onko se hyvä vai huono asia.
Parasta on kuitenkin nähdä oman jälkikasvun kasvavan siihen ajatukseen, että jokainen muu ihminen on todennäköisesti hyvä tyyppi, jonka kanssa kannattaa jutella ja johon kannattaa tutustua. Lapsista tulee värisokeita. Ei kiinnitetä huomiota ihon- tai hiustenväriin, vaan ehkä takin tai repun väriin. Erilaisuuden ymmärtämisestä - tai siis pikemminkin sen faktan ymmärtämisestä, että maailmassa on niitä erilaisia ihmisiä - tulee sisäänrakennettua. On jokaisen henkilökohtainen asia arvottaa, onko se hyvä vai huono asia.
Ei se kuitenkaan ole sellainen asia, mihin tulee kaikin mahdollisin tavoin pyrkiä. Tosin jos asiat kehittyy siihen suuntaan, niin antaa kehittyä. Minun on silti aika vaikea uskoa, että Suomi pistää koskaan rajojaan kiinni ulkomaalaisilta. Heitä tulee Suomeen jatkossakin, kuka mistäkin syystä. Kannattaako tätä estää, ja estämisen jälkeen läpi livahtaneiden oloa hankaloittaa, on jokaisen henkilökohtainen asia arvottaa.
Minä pidän siitä, että uusiin ihmisiin tutustuessa luontevia puheenaiheita on muunmuassa se, mistä maasta ollaan tultu, miten kauan ollaan täällä oltu, kauanko aiotaan olla, ja miten ollaan kotiuduttu. Näkee myös niitä, jotka mieluiten pysyttelevät omanmaalaistensa kanssa eivätkä halua kommunikoida muunlaisten kanssa. Kyllä se minulle käy. Kertaakaan ei ole kukaan tullut kysymään, että vittuakos sitä tänne on tultu.
Mikä taho se muuten Suomessa on, mikä on julistanut maahanmuuton ja monikulttuurisuuden kokonaisuudessaan hyväksi, ihannoitavaksi ja tavoiteltavaksi?