Perussuomalaiset

  • 6 125 999
  • 47 570

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Onko samasta tilastosta löydettävissä vastaavia huoltosuhteita kaupunkilaisille ja maaseudulla asuville? Entä voiko tilastoa jakaa muotoon Helsinki vs muu Suomi?

Pointtini on se, että sivistynyt valtio tukee heikompiosaisia. Ja olisin halunnut tietää, onko ennakkoluuloni Helsinki vs muu Suomi huoltosuhteista oikeassa.

En ole nähnyt moista tilastoa. Sivistynyt valtio tukee toki heikompiosaisia mutta jos tuota argumenttia käytetään niin Suomen ei pitäisi pelkästään päästää kaikki halukkaat maahan vapaasti asumaan vaan suorastaan haalia avuntarvitsevia Suomeen.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Suurin ongelma tässä maassa on kuitenkin työnteon kannattavuus, tai oikeastaan kannattamattomuus. Ongelma koskee yhtä lailla suomalaisia kuin maahanmuuttajiakin. Miksi ihmeessä tehdä huonosti palkattua työtä kun rahaa saa muutenkin melko mukavan elämän mahdollistamiseksi.

En dissaa tiettyjä sossupummimaahanmuuttajia sen enempää mitä suomalaisia pitkäaikaistyöttömiäkään. Järjestelmässä on vikaa, mutta kukaan ei sille halua tehdä mitään.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021

Ei pelkkä maassa oleva sotatila olekaan automaattinen syy oleskeluvalle. Kyllähän nytkin Somaliaan palautetaan rauhallisille seuduille. Tilanne on taas täysin eri esim. Mogadishussa, jonka sekasortoinen tilanne takaa suojeluntarpeen sieltä tuleville. Näin tällä hetkellä, sielläkin voi tilanne muuttua.

Sinähän viittasit, että olisi inhimillistä ettei rikkaille ihmisille myönnettäisi kansainvälistä suojelua, koska heillä on kotimaassaa mahdollisesti rahan tuomaa valtaa. Pointti on siinä ettei raha auta sotatilanteessa olevassa maassa. Ne kenellä resursseja on lähteä kauemmas kuin naapurimaan leireille ovat onnekkaita. Suomi on sitten kiintiöpakolaisten muodossa "roudannut" näitä leireillä olevia.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Inhimillisintähän olisi juuri olla ottamatta näitä tiettyihin ihmisryhmiin kuuluvia matkastaan paljon makseneita ihmisiä, koska heillä luultavasti on rahaa ja valtaa pärjätä kotimaassaankin.

Esimerkiksi Somalian kaltaisessa maassa ihmiset joilla on rahaa ja "valtaa" ovat hyvin usein suurimmassa vaarassa tulla tapetuiksi.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Humanitaarisen maahanmuuton kohdalla se sotisi periaatteita vastaan, joihin Suomi on sitoutunut. Toki tämä on mielipiteesi. Se on ok.

Aina voidaan käydä keskustelua periaatteista joiden mukaan toimitaan. Onko niitä korjattava, ja jos on niin onko korjaaminen todella mahdollista vai voidaanko asiaa tarkastella vain ja ainoastaan ajatusleikin tasolla.

Onko Suomen mahdollista muuttaa kantaansa ja "luistaa" sitoumuksistaan? Jos on niin miksi emme toimi siten ja jollei ole, mitkä ovat perustelut sille? Muut kuin, että olemme sopimuksissa allekirjoittajamaina mukana.

Kehitysmaissa on 99% maailman pakolaisista. Hyvinvointivaltioihin tulee 1 % ja promille Suomeen. Turvapaikanhakijoita Suomeen on arvioiden mukaan tänä vuonna tulossa n. 3000 henkilöä. Näistä n. 30 % saa oleskeluvan. Emme kyllä kanna vastuuta koko maailman ongelmista ja meidän kriteerimme ovat jopa Euroopan tasolla tiukat. Suojelua on kuitenkin annettava sitä tarvitseville, lainsäädännön mukaan.

Se on totta, että kehistysmaat kantavat suurimman taakan pakolaisten vastaanotosta, ja siksi olenkin sitä mieltä (ollut jo kauan), että rikkaiden valtioiden tulisi erityisesti kohdentaa apua juuri lähtöalueille, jotta ongelmaa ei siirrettäisi paikasta toiseen vaan pyrittäisi muuttamaan tilannetta ongelmien lähtöpisteessä. Vain sellaisissa hätätilanteissa, joissa apua ei voida kohdentaa alkuperäkohteeseen, ihmisiä tulisi siirtää pidemmän matkaa paikasta a paikkaan b. Muistaakseni Haavistokin on esittänyt ajatuksen siitä, etä apua tulisi kohdentaa entistä enemmän kohdemaihin tai kohdealueille.

Prosessin aikana ei myönnetä pakolaistatusta vasta kuin oleskeluvan saatua. Hakemuksista tosiaan n. 70% on kielteisiä.

Kiitos korjauksesta.

vlad.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sinähän viittasit, että olisi inhimillistä ettei rikkaille ihmisille myönnettäisi kansainvälistä suojelua, koska heillä on kotimaassaa mahdollisesti rahan tuomaa valtaa. Pointti on siinä ettei raha auta sotatilanteessa olevassa maassa. Ne kenellä resursseja on lähteä kauemmas kuin naapurimaan leireille ovat onnekkaita. Suomi on sitten kiintiöpakolaisten muodossa "roudannut" näitä leireillä olevia.
Hyvin pohdiskeltu ja taidat olla oikeassa. En ajatellut asiaa aikaisemmin pidemmälle.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Esimerkiksi Astrid Thorsin aiempaa haluttomuutta tällaisten laskelmien teettämiseen ja julkistamiseen en suoraan sanoen ihmettele kun muistetaan häneen kohdistetut nettikirjoittelut tappouhkauksineen. En haluaisi liikaa syyllistää maahanmuuttokriittisiä piirejä, mutta minusta kyllä näyttää että siellä suunnassa on tahoja joille mikään ei kerta kaikkiaan riitä.

Ensisijainen asia olisi saada osapuolet samalle sivulle käymään sitä asiallista ja suoraa maahanmuuttokeskustelua. Pelkistä luvuista olisi tässä tilanteessa vain haittaa.

Siis suorastaan uskomaton näkökulma.

Tuohan viittaa suoraan siihen että tutkimusta ei haluta tehdä koska tulokset olisivat todennäköisesti epämiellyttäviä tutkimuksesta vastuussa olevan ministerin omien näkemysten kanssa.

Tämähän on juuri sitä mikä synnyttää jatkuvaa raivoa poliittista eliittiä kohtaan.

Ja miten ihmeessä tutkimuksen luvuista olisi pelkkää haittaa? Silloinhan faktat (tai ainakin tutkittu tieto) olisi kaikkien saatavilla ja asiasta voitaisiin keskustella avoimesti.

On varmasti niitä joille "mikään ei riitä" mutta se ei missään nimessä voi olla syy tehdä puolueetonta tutkimusta aiheesta.

Minua ihmetyttää jatkuvasti nämä vaatimukset avoimelle keskustelulle mutta samalla ei haluta että keskustelun pohjalla olisi ns. kovaa tietoa. Mitä se sellainen avoin keskustelu on? Ihan kuin tietyt tahot haluavat että avoin keskustelu lähtee heidän omista lähtökohdistaan. Vähän kuin moderaattorit täällä sanoisivat että keskutellaan avoimesti Krepsin taklauksesta mutta videohidastuksia tapahtuneesta ei saa esittää.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Aina voidaan käydä keskustelua periaatteista joiden mukaan toimitaan. Onko niitä korjattava, ja jos on niin onko korjaaminen todella mahdollista vai voidaanko asiaa tarkastella vain ja ainoastaan ajatusleikin tasolla.

Onko Suomen mahdollista muuttaa kantaansa ja "luistaa" sitoumuksistaan? Jos on niin miksi emme toimi siten ja jollei ole, mitkä ovat perustelut sille? Muut kuin, että olemme sopimuksissa allekirjoittajamaina mukana.

Tottakai on mahdollista. Tietenkin se vaatisi mittavia muutoksia ja poliittisen kentän kääntymistä päälaelleen. Ajatellaan vaikka, että alkaisimme toteuttamaan kansainvälisen suojelun antamisessa uudenlaisia periaatteita. Pisteyttäisimme asiakkaat ja luvan saamisen pääkriteereinä olisi vaikka koulutustausta, työhalukkuus, lähtömaan kulttuurin eroavuudet suomalaisesta kulttuurista jne.

Voisimme antaa vaikka hakija a:lle kristitylle Serbiasta oleskeluvan, vaikka hän ei kansainvälistä suojelua tarvitsekaan. Hänellä olisi hyvät edellytykset oppia kieli nopeasti ja päästä työelämään. Hakija b:lle Somaliasta hylkäisimme hakemuksen, koska hänen maanmiehetkään eivät ole työllistyneet halutulla tavalla. Lähettäisimme hänet takaisin Somaliaan, mahdollisesti jopa hengenvaaraan.

Tälläinen politiikka olisi tietysti diskriminoivaa ja olisi kaikkea muuta kuin oikeusvaltion tunnusmerkit täyttävää toimintaa. Mielestäni Suomi menisi ajassa taaksepäin samalle tasolle kuin ihmisoikeusloukkauksia tekevät eräät valtiot ovat nyt. Tästä olisi myös lyhyt matka omien kansalaisten epätasa-arvoiseen kohtelemiseen?



Se on totta, että kehistysmaat kantavat suurimman taakan pakolaisten vastaanotosta, ja siksi olenkin sitä mieltä (ollut jo kauan), että rikkaiden valtioiden tulisi erityisesti kohdentaa apua juuri lähtöalueille, jotta ongelmaa ei siirrettäisi paikasta toiseen vaan pyrittäisi muuttamaan tilannetta ongelmien lähtöpisteessä. Vain sellaisissa hätätilanteissa, joissa apua ei voida kohdentaa alkuperäkohteeseen, ihmisiä tulisi siirtää pidemmän matkaa paikasta a paikkaan b. Muistaakseni Haavistokin on esittänyt ajatuksen siitä, etä apua tulisi kohdentaa entistä enemmän kohdemaihin tai kohdealueille.

Tämä olisi ideaalitilanne. Totuus vaan on, että moniin näihin maihin ei ole mahdollista tarjota apua, koska toimivaa infrastruktuuria ei ole olemassa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Humanitaarisen maahanmuuton kohdalla se sotisi periaatteita vastaan, joihin Suomi on sitoutunut. Toki tämä on mielipiteesi. Se on ok.

Onko Kanada sitoutunut samoihin PERIAATTEISIIN kuin Suomi? En tiedä, rehellinen kysymys. Kuten Ahtisaari sanoi, Kanada tekee pisteytyksen eikä kukaan kutsu sitä maahanmuuttovastaiseksi epähumaaniksi roistovaltoksi.
 

Patajokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Jokerit, Man C, Real Zaragoza
En ole nähnyt moista tilastoa. Sivistynyt valtio tukee toki heikompiosaisia mutta jos tuota argumenttia käytetään niin Suomen ei pitäisi pelkästään päästää kaikki halukkaat maahan vapaasti asumaan vaan suorastaan haalia avuntarvitsevia Suomeen.

Mielummin muun maalainen kuin maalainen.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Kehitysmaissa on 99% maailman pakolaisista. Hyvinvointivaltioihin tulee 1 % ja promille Suomeen. Turvapaikanhakijoita Suomeen on arvioiden mukaan tänä vuonna tulossa n. 3000 henkilöä. Näistä n. 30 % saa oleskeluvan.

Kuinka suuri osa saa oleskeluluvan jos luvuista jätetään pois Dublin-perusteella evätyt?
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Onko Kanada sitoutunut samoihin PERIAATTEISIIN kuin Suomi? En tiedä, rehellinen kysymys. Kuten Ahtisaari sanoi, Kanada tekee pisteytyksen eikä kukaan kutsu sitä maahanmuuttovastaiseksi epähumaaniksi roistovaltoksi.

Minkälainen on Kanadan pisteytys-systeemi? Viimeksi kun tämä esimerkki tuotiin Tanskan kohdalla niin kyse EI ollut kansainvälistäsuojelua tarvitsevien pisteytyksestä. Tanska operoi samoilla oikeudellisilla periaatteilla, mutta esimerkiksi kansalaisuuden saamikseksi käytettiin tietynlaisia pisteytyssysteemejä.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Siis suorastaan uskomaton näkökulma.

Tuohan viittaa suoraan siihen että tutkimusta ei haluta tehdä koska tulokset olisivat todennäköisesti epämiellyttäviä tutkimuksesta vastuussa olevan ministerin omien näkemysten kanssa.

Tämä on sinun näkökulmasi, minä ymmärrän ja hyväksyn sen. Silti alleviivaat huomaamattasi minun pointtiani: kun lähtökohtaiset asenteet ovat mallia "maahanmuuton kustannuksista on saatavat tarkat laskelmat" ja "jos laskelmia ei kerran löydy, on se varmin merkki siitä että jotakin salataan" jne. jne. jotakin yhtä vainoharhaista ei minua yllätä yhtään se ettei "tarkkojen" laskelmien (jos sellaisia yleensäkään voidaan tehdä) laatimiseen ole halua. Suomessa on tällä hetkellä ilmapiiri jossa kaikkea mahdollista ja mahdotonta käytetään lyömäaseena maahanmuuttopolitiikkaa vastaan ja siksi pitäisi itse tärkeimpänä jonkunlaisen henkisen välirauhan luomista (niin vaikeaa kuin se onkin) osapuolten välille ennen kuin lähdetään tekemään liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä mistään tilastosta.

Minua ihmetyttää jatkuvasti nämä vaatimukset avoimelle keskustelulle mutta samalla ei haluta että keskustelun pohjalla olisi ns. kovaa tietoa.

Tilastoja olisi hyvä olla keskustelun tueksi kunhan tilastot itsessään eivät tapa keskustelua. Tästä taas on tässäkin ketjussa ollut viitteitä: kun tilastot näyttävät asian x, se on sitten totuus josta ei tarvitse sen kummemmin keskustella. Lisäksi tämänkin ketjun edellinen sivu näyttää hyvin kuinka suhteellinen asia tilastot ovat; suoraan sanoen tietojen "kovuus" tuntuu riippuvan täysin siitä kuka tilastoa lukee. Olen aiemminkin suhtautunut hyvin skeptisesti tilastojen siunauksellisuuteen näissä asioissa eikä mielipiteeni ole muuttunut tämän päivän keskustelua seuratessani.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Kuinka suuri osa saa oleskeluluvan jos luvuista jätetään pois Dublin-perusteella evätyt?

Jostain syystä viime vuoden tilastot eivät auenneet, mutta vuoden 2009 tilastot näyttävät seuraavaa :

- Hakemuksia yhteensä 4335.
- Dublineja 1488 (eli ensimmäinen tp-hakemus tehty jossain toisessa Euroopan maassa)
- Kielteiset yhteensä 2568 kpl
- Myönteiset yhteensä 1373 kpl

Näin ollen prosentiksi tulee 63 % myönteisiä päätöksiä ilman Dublin-tapauksia.

Ei mikään ihme kun katsoo mistä eniten on tultu : Somalia, Irak , Afganistan. Kaikissa ilmeisen epävakaa tilanne. Huomioitavaa tässä tilastossa on myös bulgarialaisten suuri määrä : miltei 500 hakijaa.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Onko Kanada sitoutunut samoihin PERIAATTEISIIN kuin Suomi? En tiedä, rehellinen kysymys. Kuten Ahtisaari sanoi, Kanada tekee pisteytyksen eikä kukaan kutsu sitä maahanmuuttovastaiseksi epähumaaniksi roistovaltoksi.

Toisaalta, Kanadan historia maahanmuutossa ulottuu 1700-luvulle ja maassa on arvioitu olevan ihmisiä yli kahdestasadasta etnisestä ryhmästä/kansalaisuudesta joten olisivathan tuollaiset syytökset aika absurdeja.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Tämä on sinun näkökulmasi, minä ymmärrän ja hyväksyn sen. Silti alleviivaat huomaamattasi minun pointtiani: kun lähtökohtaiset asenteet ovat mallia "maahanmuuton kustannuksista on saatavat tarkat laskelmat" ja "jos laskelmia ei kerran löydy, on se varmin merkki siitä että jotakin salataan" jne. jne. jotakin yhtä vainoharhaista ei minua yllätä yhtään se ettei "tarkkojen" laskelmien (jos sellaisia yleensäkään voidaan tehdä) laatimiseen ole halua.

Maahanmuutto tiedetään jo nyt miinusmerkkiseksi tiettyjen ryhmien kohdalla, etumerkki ei varmasti tule muuttumaan tarkan tutkimuksen perusteella. Kysymys onkin kuinka suuri tuo miinus on. Kukaan ei tätä tarkkaa summaa tiedä eikä täysin tarkkaa koskaan saadakkaan mutta se on epäolennaista. Ei mitään siis salata koska kellään ei ole tietoa jota voisi salata.

Kysymys: jos tutkimus tehtäisiin ja sen tulokseksi saataisin vaikkapa miinus kymmenen miljardia euroa vuodessa (tämä on kärjistetty esimerkki), muuttaisiko se sinun käsitystäsi maahanmuutosta? Miten sen luulisit vaikuttavan ns. yleiseen mielipiteeseen ja poliitikkojen näkemykseen?

Tilastoja olisi hyvä olla keskustelun tueksi kunhan tilastot itsessään eivät tapa keskustelua. Tästä taas on tässäkin ketjussa ollut viitteitä: kun tilastot näyttävät asian x, se on sitten totuus josta ei tarvitse sen kummemmin keskustella.

Tilastot eivät tapa keskustelua jos niiden ei anneta tappaa keskustelua. Ja tarkoitan tällä yleistä, julkista keskustelua, en mitään anonyymiä nettivääntöä. Mutta jos tilastoja ei edes haluta niin se tappaa aivan tasan varmasti kaiken oikean keskustelun.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Onko Kanada sitoutunut samoihin PERIAATTEISIIN kuin Suomi? En tiedä, rehellinen kysymys. Kuten Ahtisaari sanoi, Kanada tekee pisteytyksen eikä kukaan kutsu sitä maahanmuuttovastaiseksi epähumaaniksi roistovaltoksi.

Kanada: Maahanmuutto: Kanada hyötynyt aktiivisesta maahanmuuttopolitiikasta - Kauppapolitiikka: Edelliset numerot

Eli Kanada ottanut pisteytyssysteemin käyttöön työperäisessä maahanmuutossa. Se ei ole poistanut pakolaisten auttamista.

Näin ajattelinkin.

Erittäin fiksu systeemi varmasti! Puhutaan mosaiikkivaltiossa, jossa esim. muslimien määrä on huomattavan suuri.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Näin ollen prosentiksi tulee 63 % myönteisiä päätöksiä ilman Dublin-tapauksia.

Niinpä. Näyttää "hieman" erilaiselta kuin tuo tarjoamasi 30% vai mitä?
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Niinpä. Näyttää "hieman" erilaiselta kuin tuo tarjoamasi 30% vai mitä?

30 % on fakta. Dublinienkin kohdalla voisi löyhää politiikkaa harrastamalla miettiä saavatko he Italiassa esimerkiksi oikeudenmukaisen käsittelyn? Kuten sanoin niin en yhtään ihmettele tuota lukua kun katsoo isoimmat lähtijämaat. Heillä varmasti suojelun edellytykset täyttyvät. Jokainen hakemus käsitellään erikseen ja suojelun saa juuri niin moni ihminen kuin on tarvis saada. Päätöksen tekevät puolueettomat viranomaiset.

Vai mikä pointtisi on?
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Nyt pääsin vasta takaisin koneelle, jos missasin jonkun suoran kysymyksen minulle, niin saa linkata vaikka yv:llä.

Hauskaa on miten ainakin eräs nimimerkki, käytetään koodinimeä "Schutzstaffel" eli "SS" takertuu typeriin pikkuseikkoihin kääntääkseen huomion pois kokonaiskuvasta ja tahallaan tuntuu ymmärtävän väärin. No internetissä kun jutellaan niin täysin ymmärrettävää. Kuitenkin pääasiassa hyvässä hengessä keskusteltu ja tyhmimmät jutut on jätetty pois. Kuten että "selitäppä humanitaarinen maahanmuutto naiselle joka on raiskattu somalin toimesta". Mutta päästäänkö asiassa yhtään eteenpäin ellei oikeasti saada faktaa "tuloksesta", kustannuksista, miten sen haluaa sanoa. Ja vielä kerran, useasti nuo rikkaat pakolaiset ovat juuri entisen hirmuhallinnon jäseniä jotka eivät kauhean humaaneja ole välttämättä olleet. Hallituksen kaatuessa tai vaihtuessa jne, tuleekin tästä entisestä "pikku-saddamista" yhtäkkiä pakolainen. Näitä en itse ainakaan Suomeen halua.
 

Tuamas

Jäsen
Onko Kanada sitoutunut samoihin PERIAATTEISIIN kuin Suomi? En tiedä, rehellinen kysymys. Kuten Ahtisaari sanoi, Kanada tekee pisteytyksen eikä kukaan kutsu sitä maahanmuuttovastaiseksi epähumaaniksi roistovaltoksi.

Niin, paitsi että Kanada EI pisteytä humanitäärisin syin maahantulevia. Joita tulee taannoin hakemieni tilastojen perusteella Kanadaan väkilukuun suhteutettuna suunnilleen sama määrä kuin Suomeenkin.

Kanada pisteyttää ainoastaan muiden syiden nojalla maahan tulevat.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Kanada: Maahanmuutto: Kanada hyötynyt aktiivisesta maahanmuuttopolitiikasta - Kauppapolitiikka: Edelliset numerot

Eli Kanada ottanut pisteytyssysteemin käyttöön työperäisessä maahanmuutossa. Se ei ole poistanut pakolaisten auttamista.

Näin ajattelinkin.

Erittäin fiksu systeemi varmasti! Puhutaan mosaiikkivaltiossa, jossa esim. muslimien määrä on huomattavan suuri.

Kuinka paljon Kanada ottaa muita kuin kiintiöpakolaisia/pisteytysjärjestelmän piirissä olevia mamuja vuosittain?
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kysymys: jos tutkimus tehtäisiin ja sen tulokseksi saataisin vaikkapa miinus kymmenen miljardia euroa vuodessa (tämä on kärjistetty esimerkki), muuttaisiko se sinun käsitystäsi maahanmuutosta? Miten sen luulisit vaikuttavan ns. yleiseen mielipiteeseen ja poliitikkojen näkemykseen?

Minulla ei ole mitään numeraalista näkemystä siitä mitä maahanmuuton kustannukset nyt ovat, mutta ilman muuta mielipiteeni muuttuisi jotenkin jos miinusluvuksi paljastuisi esittämäsi 10 miljardia. Tuskin lähtisin tuon perusteella kuitenkaan kiristämään maahanmuuttopolitiikkaa, joka kuitenkin on aika kireää jo nyt, sillä siinä on kuitenkin kyse myös inhimillisistä näkökulmista eikä vain hyötysuhteista. Enemmän näkökulmaa pitäisikin suunnata integrointikysymyksiin, siihen miten mamut oikeasti hyödyttäisivät yhteiskuntaa aiempaa paremmin.

Hypoteettisen lukeman vaikutusta ns. yleiseen mielipiteeseen ja poliitikkojen näkemyksiin en halua edes arvailla, mutta tuskinpa ilmapiiri ainakaan mamu-myönteisemmäksi muuttuisi.

Tilastot eivät tapa keskustelua jos niiden ei anneta tappaa keskustelua. Ja tarkoitan tällä yleistä, julkista keskustelua, en mitään anonyymiä nettivääntöä. Mutta jos tilastoja ei edes haluta niin se tappaa aivan tasan varmasti kaiken oikean keskustelun.

Onhan se toki näin. Voi olla että itse aliarvioin tällä hetkellä suomalaisen yhteiskunnan kyvyn keskustella mistään. Joka tapauksessa Astrid Thorsin aikaa maahanmuuttoasioista vastaavana ministerinä tuskin kannattaa ottaa miksikään lopulliseksi totuudeksi "salailun ja vaikenemisen ilmapiiristä".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös