Niin, vertaat nyt yhtä Ahtisaaren kommenttia kaikkiin JHA:n kirjoituksiin. Minä olen täysin eri mieltä useammastakin asiasta JHA:n kanssa (esim. aselaki) mutta monet hänen kirjoituksistaan on hyvin samalla linjalla Ahtisaaren mamu-kommenttien kanssa. Ahtisaaren kommenteista ei muistaakseni syntynyt mitään keskustelua julkisuudessa, JHA:n kirjoitukset taas lytätään julkisuudessa hyvin leveällä siveltimellä vihapuheiksi ja rasismiksi eikä taaskaan synny oikeata keskustelua.
Itse asiassa käytin ilmausta "monet Halla-ahon teksteistä" millä en tosiaan tarkoittanut kaikkea hänen kirjoittamaansa. Saivartelut kuitenkin sikseen, en minäkään osaa sanoa miksei Ahtisaaren kommentteja erityisemmin noteerattu, onko Oulu ja Kaleva sitten niin kaukana Helsingistä? Toisaalta, täytyy muistaa ettei matka-Marakaan mitään erityisen mullistavaa puheenvuorossaan esittänyt, eiköhän Kanadan malli ole ainakin pääpiirteittäin Suomen politiikoilla tiedossa. Myös ajankohta vaikuttanee: linkittämäsi juttu on suhteellisen vanha (10.2.2010), jos vastaava kannanotto esitettäisiin nyt, sillä saattaisi olla eri vaikutus.
Nämä ovat ihan arkisia mietteitä ilman erityistä arvolatausta, ihan purematta en niele väitettä että keskustelua näistä asioista vaiennettaisiin, ongelma on enemmänkin siinä ettei aitoa keskusteluilmapiiriä näytä olevan olemassakaan. Siihen taas on syytä kaikissa osapuolissa, mutta kuten todettua, tämä yksi harrastajabloggari on varmasti yksittäisenä tekijänä eniten vaikuttanut siihen ettei "oikeata" keskustelua todellakaan synny.
Sinänsä olisi kiinnostavaa mitä sitten olisi "oikea" keskustelu olisi itse kunkin mielestä. Jos keskustelua ei käydä juuri niistä asioista joista sinä haluat sitä käytävän (esim. Kanadan malli), ei kai se automaattisesti tarkoita ettei mitään keskustelua olisi olemassakaan?
Itse näen ettei maahanmuuttoa ja maahanmuuttajuutta koskevaa keskustelua ole mitään mieltä käydä elleivät maahanmuuttajat pääse itse siihen osallisiksi.
ungnerin ja Guzeninan tietämättömyys tärkeiden termien suhteen ei liity tähän kesksuteluun millään tavalla. Mutta kun nyt asian nostit taas esille niin varmaan huomasit kuinka yksin olit kommenttiesi kanssa?
Toin asian esiin lähinnä siksi että pidit sitä niin tärkeänä, kohtalon kysymyksenä melkein. Ehkä se on tavallaan luonnollistakin että maahanmuuttokysymykset jäävät näiden asioiden varjoon ilman että asiaan liittyisi sen suurempaa vehkeilyä? Suomalainen keskustelu mediassa ja muualla nyt on muutenkin mitä on, käsittelyyn mahtuu yleensä yksi asiakokonaisuus kerrallaan ja siitä jauhetaan sitten niin kauan kunnes kaikki ovat kyllätyneitä.