Linkitän tänne SergeiK:n erinomaisen kirjoituksen Norjan tragedia -ketjusta. Samanlaisia ajatuksia olen päässäni itsekin pyöritellyt.
Tässä sinulle lisää oksennuslääkettä. Minusta on henkistä laiskuutta vain koettaa etäyttää itsensä terroriteon tekijästä tuomitsemalla tämän mielipuoleksi antikristukseksi joka teki tekonsa sen takia koska vihaa vapautta. Vaikka teot eivät mahdu omaan käsityskykyyn voi silti koettaa ymmärtää motiiveja. Se ei ole sympatisointia, vaan osa vastuullisen kansalaisen yhteiskunnalista aktiviteettia.
Ilmeisesti osa ABB:n mielipiteistä voisi olla minkä tahansa kokoomusnuoren (ala villerydman) tai city-persun kynästä. Se mikä johti tähän tragediaan oli se, että jostain syystä ABB koki että hän ei poliittisen prosessin kautta saa ajettua päämääriään.
Onko siis Norjan tapauksen jälkeen fiksua evätä pääsy tietyiltä mielpiteiltä. Onko jatkossa vaaleissa jatkossa vain kaksi mielipidettä - a) hallitsematon maahanmuutto on upeaa b) hallitsematon maahanmuutto on mahtavaa.
Käsittääkseni Norjassa maahanmuutonvastaiselle mielipiteille ei ole oikeaa parlamentaarista purkautumiskanavaa. En tiedä asiaa aivan tarkasti, mutta jos mietitään tilannetta Ruotsissa jossa jokainen puolue on päättänyt olla olematta missään tekemisissä Ruotsindemokraattien kanssa ja missä kenkäkaupat (Brandos) ilmoittavat mainoksessa, että eivät toivo Ruotsindemokraatteja äänestäneitä asiakkaikseen. Onko tämä siis se järkevin tapa estää ABB:n kaltaisia fanaatikkoja radikalisoitumasta?
Onneksi Suomessa asiat ovat kuitenkin paremmin - sanon tämän oikeasti ilman sarkasmia. Perussuomalaisten hallituksesta poisjääminen johtui lähinnä perussuomalaista itsestään ja heidän kanssaan neuvoteltiin kahteen otteeseen. Oppositioon jäämisestä huolimatta puolueella on vaikutusvaltaa mm. valiokuntien kautta.
Jo ennen vaaleja Tarja Halonen totesi, että muiden puoluiden kannattaisi kuunnella Perussuomalaisten teesejä. Vaalien jälkeen Halonen piti tulosta positivisena osoituksena siitä, että suomalaisten tyytymättömyys purkautuu äänestyskopissa, eikä kaduilla. Ehkä Halonen tarkoitti mellakoita, mutta hänen lauseensa osoittautui kaukaa viisaaksi näin Norjan iskujen jälkeen. Siksi minä olen toiveikas että tämänkaltaista tekoa ei ihan heti tapahdu Suomessa. Sen sijaan ruotsalaisena valtapuoleen nuorisopoliittikona saattaisin olla hermostunut menemään kesäleireille lähiaikoina.