Heh, eiköhän tämä kerro kaiken sinun lähtökohdistasi ja todistaa täydellisesti sen mitä olen yrittänyt kertoa.
Miten ihmeessä maahanmuutosta voidaan keskustella järkevästi kun sinä vedät maahanmuuttovastaisuuden ja rasismin välille yhtäläisyysmerkit? Kaksi täysin eri asiaa.
Tässä keskustelun osassa oli alunperin kyse siitä miten nimimerkki Snaksterin lapset olivat hämmentyneitä maahanmuuttovastaisen viestin edessä. Lapsina ja ihmisinä he tuskin ovat täysin ainutkertaisia vaan vastaavaa sekaannusta löytyy varmasti muilta, sekä lapsilta että aikuisilta, niin mamuilta kuin kantasuomalaisiltakin. Media luo varmasti kärjistyksillään oman osansa epävarmuudesta, mutta jos mietitään vaikkapa Jussi Halla-ahon kirjoituksia, niin kyllähän ne vaativat keskimääräistä enemmän paneutumista auetakseen. Riippumatta siitä mitä mieltä itse asioista olen, pidän täysin ymmärrettävänä että kaikki eivät näe välttämättä kovin suurta eroa maahanmuuttovastaisuuden ja rasismin välillä mikä omalta osaltaan kertoo siitä miten (yli)käsitteellisellä tasolla maahanmuuttokeskustelua Suomessa käydään.
Sekin on hyvä pitää mielessä että täällä Jatkoajassa keskustelijat ovat pääsääntöisesti melko hyvin selvillä eri käsitteistä, mutta jos vaikka tämä ketju näytettäisiin jollekin aiheeseen ja Jatkoaikaan vähemmän vihkiytyneelle henkilölle, saattaisi tämä olla vähän monttu auki koko keskustelusta. Rautalankaa: täällä varmasti monet tietävät tai ainakin uskovat tietävänsä eron mainittujen käsitteiden välillä, ns. oikeassa elämässä näin ei välttämättä ole.
Nyt minun on poistuttava, sillä vastaanotin (koomista kyllä) kesken maahanmuuttovänköön varsin kolossaalisen ilouutisen jota siirryn tuulettamaan toisaalle. Mutta eiköhän tähän spermanpierentään taas joskus aikaa löydy.
Antoisia keskusteluja, älkää teloko itseänne ;)