En edelleenkään muuten usko, että kyse oli alunperin t-paidasta vaan valittaja olisi toivonut, että käsivarret olisi peitetty. Pitkähihainen ryppyinen t-paita olisi saattanut jäädä kokonaan huomioimatta.
Tuostakaan ei olisi mitään juttua tullut jos alunperin oltaisiin kohteliaasti vastattu viestin lähettäjälle että otan palautteesi huomioon jatkossa pukeutumisen suhteen.
"– Eräs kansalainen oli lähettänyt sähköpostia sekä minulle että hänelle ja huomauttanut edustaja Jokelaista siitä, ettei tämän pukeutuminen sovellu eduskunnassa vallitsevaan pukeutumiskoodiin, Halla-aho sanoo.
– Jokelainen vastasi kyseiselle kansalaiselle ja minulle, että se sopii koodiin. Hän vetosi myös siihen, ettei puhemies ole häntä huomauttanut pukeutumisesta.
Halla-aho kertoo vastanneensa sähköpostilla Jokelaiselle, että antaa vain harvakseltaan kansanedustajille palautetta pukeutumisesta. Syynä on se että hänen huomionsa täysistunnossa keskittyy muihin asioihin
– Valitettavan usein tällainen palaute tulkitaan myös hyökkäykseksi.
Halla-aho kertoo todenneensa kuitenkin Jokelaiselle, että hänen näkemyksensä mukaan t-paita ei edusta eduskunnassa vallitsevaa pukeutumiskoodia eli smart casual -tyyliä.
– Kehotin häntä pohtimaan pukeutumisessa vallitsevia käytäntöjä, koska kansalaiset kiinnittävät tällaisiin asioihin huomiota ja lähettävät myös varsin usein minulle siitä palautetta"