No eihän ne terroristeja olekaan, vaan terroriteosta haaveilevia, jotka oli hommannut "harrastusvälineet" (aseet ja räjähteet). Oikeus nähtävästi katsoi, että haaveeksi se jääkin, kun välineet on nyt takavarikoitu.
Noinhan se usein menee, että teko muuttuu terrorismiksi vasta teon jälkeen. Mutta ei se riitä. Näin sivullisen silmin olen huolissani lainsäädännöstä. Ei sen tule niin mennä, että terroristeja voi olla vain, jos onnistuu terroristisen teon tekemään.
Näillä tyypeillä oli Breivikin käyttämän pommin materiaalit ja KRP:n mukaan määrältään luokkaa kymmeniä kiloja, tavoitteena ja kyky tehdä terrori-iskuja sekä ideologinen sidos äärimmäiseen akselerationististiseen äärioikeistolaisuuteen. KRP tutki toimia mm. terroristisina.
Jos näistä ei saa kasaan terrorismiin liittyvää syytettä ja onnistu pitämään epäiltyjä vangittuna, on kome vaihtoehtoa:
1. KRP liioitteli joko omasta syystään tai painostettuna ensimmäistä Suomen äärioikeiston terrorismin uhkaa.
2. KRP tutki rikosta heikosti.
3. Lainsäädäntö terrorismia koskien on jäljessä ja siihen tulisi tehdä muutoksia mm. suunnittelun ja materiaalihankinnan osalta.
Arvaan, että kolmonen olisi ainakin valtaosin oikea vastaus. Pidän KRP:tä ammattitaitoisena organisaationa eivätkä he tee työtään heikosti. Ulkoiseen painostukseenkaan en usko. Niinpä jäljelle jää lainsäädännölliset toimet vastaamaan mm. Norjaa. Ja Sipilän hallitus ei tätä asiaa hoitanut kuin alkuun vastustaen (Antti Häkkänen) mm. terrorijärjestöön kuulumisen kriminalisointia.
Yllä olevalla taustalla ymmärrän myös krtiikin persuleiristä. Kunhan muistavat, että olemme kaikki syyllisiä terroristilakien vanhentumiseen, ei vain Marinin hallitus.