Molemmat (sekä PS että Elokapina) ovat yhden asian liikkeitä ilman käytännössä toimivia ratkaisuehdotuksia edes sen ajamansa asian ratkaisemiseen (rajat kiinni ei ole sen enempää käytännössä toteutettavissa kuin Suomi hiilineutraaliksi 2025 mennessä). Toki noista ainoastaan toinen on puolue ja eduskunnassa vieläpä, toisen ollessa kuitenkin melko marginaaliporukkaa vaikka äänekästä sellaista onkin. Toisaalta sillä pienemmällä porukalla on asianaan/huolenaiheenaan Suomellekin (osana maailmaa) huomattavasti vakavampia seurauksia aiheuttava juttu verrattuna isompaan porukkaan.Mulla jäi tämä eilen näkemättä mutta näin sen nyt ja vastaan siihen nyt.
Minä en oikein ymmärrä mikä tuo kyseenalaistamisesi pointti on. Suuri joukko ihmisiä on antanut äänensä Perussuomalaisille uskoen heidän harjoittamaansa politiikkaan. Varmasti on yhtä lailla politiikan joka suunnalla kaltaisiasi ihmisiä joiden mielestä ääntä ei kannattaisi antaa sinne taikka tänne ja silti ihmiset äänestävät kuten haluavat. Jos sulla on tuossa jotakin oikeata sanomaa eikä pelkkää käsien heiluttelua niin minulle ei se kylläkään selvinnyt. Sanomasi näyttää ylimieliseltä tietyn suurehkon äänestäjäjoukon aliarvioimiselta. Jos uskot tuollaiseen tapaan niin mikäs siinä - käsittääkseni juuri tuota ylimielisyyttä on yritetty useaan otteeseen Persuja vastaan ja ainakaan toistaiseksi ei ole toiminut. Luulisi että nyt herätään jo johonkin muunlaiseen.
Tavallaan ehkä myönnät Persujen kontribuution liittyen joihinkin leikkauksiin mutta samalla toteat että niiden merkitys valtion budjetissa on mitätön. Olkoon niin mutta ei kai moisen toteaminen voi perustella kyseisten menoerien säilyttämistä koska jokainen vaikkakin pieni menoerä aiheuttaa leikkauspaineen johonkin toiseen kohtaan. Se, että sinä määrität tuon jotakuinkin Persujen ainoaksi annettavaksi on sinun määrityksesi.
No sitten vertailu Persut ja Elokapina. Olkoonkin että vertailu on epäreilu ja noita kahta toimijaa ei voi vertailla samalla mittapuulla. Sinä nyt kuitenkin analyysissäsi vertailun teit ja päädyit tulokseen jossa Elokapina on Persuja uskottavampi toimija. Minä olen tästä eri mieltä, ottamatta kantaa Elokapinan ajavan asian merkityksellisyyteen, toimintatavoistaan en pidä ja nimenomaan ne tekevät Elokapinasta epätoivottavan toimijan. Jos hyväksyt Elokapinan toimintatavat, samalla hyväksyt sen että mikä tahansa liike saa ajaa mitä tahansa agendaa kansalaistottelemattomuuden keinoin kuten vaikka estämällä autoilijoiden ajelua. Tai jos suot oikeuden vain Elokapinalle mutta et juuri muille, mielestäni kyse on vielä vakavammasta asiasta. Minä kannatan demokraattista järjestystä.
En ole kieltämässä vieläkään keltään persujen tai muidenkaan tahojen äänestystä, kyseenalaistan vaan sen, kannattaako ainoaa ääntään käyttää protestiin tai edes läpällä että laitetaan kunnon sirkus arkadianmäelle ja hallitukseen. Miten PS aikoo esim. hoitaa eläkepommin ja pakollisen rakennemuutoksen kun talousajattelu on varjobudjetin perusteella ainakin lievästi sanottuna heikoissa kantimissa? Joskus 10+ vuotta sitten kun kuulin että porukassa on joku taloustietäjä ja näin jonkun lainauksen niin ajattelin että jaa tässähän voi olla suunta muuttumassa porukalla oikeasti parlamentaariseen vaikuttamiseen pystyvän puolueen suuntaan, sitten tutustuin tarkemmin Vahteran taloudellisiin visioihin ja melko äkkiä huomasi että kansantalouspuoli on sittenkin todella pahasti hukassa vaikka varmaan pk-yrityksen tilityksen hoituukin mallikkaasti. Eikä sieltä taida silti kovempaakaan osaamista aihepiirin tiimoilta olla. Lähinnä talouspolitiikassa PS:llä oleellisinta myydä ajatusta että Suomen budjetti menee siihen kehitysapuun, matujen hyysäämiseen ja rappiotaiteeseen ja noista kun pääsee eroon niin on vappusatasia jokaiselle oikealle suomalaiselle tilittää joka päivä ja saadaan keskussairaala joka kuntaan. Ikävä kyllä noista lempilapsista ei saa säästettyä sellaisia summia millä pyörittäisi edes poliklinikkaa.
Kaikki käyttävät populismia jonkun verran, ikävä kyllä poliittiseen virkaan valinta ei onnistu ilman äänestäjien nuoleskelua vaikka substanssiosaamista olisi millä mitalla. Tämän threadin porukalla se on vaan ainoa mitä käytetään, kun muilla on edes ajoittain joitain käytännössäkin sovellettavia toimintasuuntia.