Minkähän takia sitä pitää niin paljon kierrellä ja kaarrella, että monelle perussuomalaiselle erilainen ihonväri, etninen tausta tai kenties jopa uskonto estävät sen, että he voisivat koskaan olla "suomalaisia" tai ainakaan niitä myyttisiä "kantasuomalaisia"? Kaikki kuitenkin ymmärtävät, mitä he tarkoittavat, vaikka se ainakin minun näkökulmasta ihan hölmöltä vaikuttaakin.
Ne perussuomalaiset ja mahdollisesti muutkin, jotka jaksavat halkoa hiusta kantasuomalaisuudesta ja sen merkityksestä, voisivat hieman katsella ympärilleen tätä ”kantasuomalaisiksi” ymmärrettyä väestöämme. Monen suku on lähtöisin aivan muualta, ja vaikka henkilö ei välttämättä poikkea ulkomuodoltaan ja käytökseltään merkittävästi jukolan jussista, niin hän voi silti edustaa kulttuurillisesti ja uskonnollisesti täkäläisittäin vähemmistöryhmiä.
Suomessa asuu Suomen kansalaisia ties kuinka monennessa polvessa, jotka ovat esimerkiksi 1800-luvulla tänne muuttaneiden juutalaisten ja tataarien jälkeläisiä. Heillä on usein vierasperäinen nimi, mutta sosiaalisesti ja kielellisesti he ovat suomalaisia siinä missä enemmistö suomalaisista. Toki monet suvut ovat sekoittuneet, ja niihin on liittynyt mukaan muutakin perimää. Ja vaikka ei olisikaan, niin esimerkiksi nykypäivän suomalaiset tataarisukuiset ovat työkavereina, kanssaopiskelijoina ja naapureina arkipäiväisen suomalaisia siinä missä Korhoset ja Koikkalaisetkin. Saattavat tosin välillä käydä moskeijassa (tataarit perustivat Järvenpäähän oman moskeijan vuosikymmenet sitten, lienee edelleen Suomen ainoa rakennus, joka on alun alkaen tehty moskeijaksi), mutta mitä sitten?
Otetaan katsaus kuvitteellisiin tataariperheen naapureihin. Tai eivät nämä ihan mielikuvitusta ole, kaikille on tosielämän oikeat vastineensa. Nimiä vain on saatettu muuttaa:
Naapuruston ”kantasuomalaisista” Leppäset ovat ties kuinka monennen sukupolven suomalaisia evankelisluterilaisia, jotka eivät ole käyneet kirkossa vuosikymmeneen, mutta äiti-Leppäsen äidinisän äiti tjsp. oli Muolaan karjalaisia ja vahvasti venäläissukuinen. Kaikki nyky-Leppäsistä puhuvat suomea ainoana äidinkielenään.
Peltolat ovat kotoperäisiä helluntailaisia, rakastavat ennen kaikkea Israelia, uskovat luomisoppiin, ja sellainen usko tai toive aviopuolisoilla on, että heidät temmataan ylös taivaaseen ihan lähitulevaisuudessa. Tytär-Peltola meni naimisiin Välimeren seutujen miehen kanssa, ja lapsenlapset ovat puoliksi suomalaisia. Tuossa ne välillä käyvät kyläilemässä.
Laineet ovat puolestaan uskontokuntiin kuulumattomia, oletan, sillä suomalaistaustainen isä-Laine on ainakin harrastanut vapaa-ajattelijoita. Äiti-Laine taitaa olla unkarilainen, mutta voi hän olla vaikka tsekkiläinenkin, en oikein tiedä kun eivät ole niin tuttuja. Lapset ovat syntyneet Suomessa.
Hakaset taas ovat perhe, jossa silloisessa Neuvostoliitossa syntynyt inkerinsuomalainen isä on avioitunut virolaisen naisen kanssa, ja perheen lapset ovat Suomessa syntyneitä ja suomalaisilta näyttäviä ja kuulostavia Suomen kansalaisia. Vaikka kotona puhutaan enimmäkseen suomea, niin kodin ansiosta Hakasen lapset osaavat melko hyvää viroa, ja saattavat he ymmärtää auttavasti venäjääkin.
Kuka tai ketkä perheistä ja perheenjäsenistä ovat varmuudella tai mahdollisesti ns. kantasuomalaisia, ja ketkä mahdollisesti tai varmuudella eivät? Tähän tarvittaisiin ehkä joku perussuomalainen geeniekspertti.