Toejoen Veikko:
Mä en usko, että Soini tulisi valituksi presidentiksi ja lisäksi olen varma, että hän ei haluaisi presidentiksi. Presidentin valtaoikeudet ovat rajalliset ja virasta tulee pikkuhiljaa +60v -ikäluokan palkintovirka hyvin suoritetusta poliittisesta työstä. Jopa Sauli Niinistö on vielä turhan voimissaan pressaksi. Lisäksi Soini / persut ovat itsekin määrittäneet olevansa lähempänä demareita kuin kokoomusta, joten voisin itse asiassa kuvitella Soinin ennemmin demarien kuin kokoomuksen auktorisoimana ehdokkaana. Veikkaan, että demarit kaivavat Tuomiojan pressaehdokkaaksi ja Soini asettuu julkisesti tukemaan häntä Sauli Niinistöä vastaan pudottuaan itse 1. kierroksella. Paradoksihan tässä on se, että vain demareilla on koneisto, joka kykenee tekemään tuntemattomuudesta tulevan ehdokkaan pressaksi (Ahtisaari) ja enemmistönä vuosikausia olleet porvaripuolueet ovat suorittaneet surkeasti pressavaaleissa. Missä muussa maassa enemmistö ei saa rivejään kootuksi yhden ehdokkaan taakse? Demarit ovat dominoineet pressakoneistoa Koivistosta alkaen ja voittaneet hänen jälkeensäkin kolmet pressavaalit. Samaan aikaan demarien paikkaluku eduskunnassa on pienentynyt. Erikoinen paradoksi. Pointtina on se, että Soinista voisi tulla presidentti vain yhdellä tavalla: hänen pitäisi olla demarien ehdokas, kuten Ahtisaari oli ja eiköhän Soinin tie demarien (tai oikeiston) pressaehdokkaaksi ole nyt tukittu näiden vaalien myötä? Hän on aivan liian ison kilpailevan puolueen puheenjohtaja. Jos persut olisivat 4 ehdokkaan pikkupuolue, asia olisi toinen. Jos kokoomus asettaisi tahallaan heikon ehdokkaan, vaikka Riitta Uosukaisen, joutuisi Soini finaaliin demarien ehdokkaan kanssa ja demarien vaalivoitto olisi sinetöity. Jos edes Rehn ja Niinistö eivät ole pystyneet kaatamaan demarien ehdokasta kaksintaistelussa, ei Soinin kannata tulla edes viivalle. Sauli Niinistön kansansuosio vuonna 2006 oli kuitenkin aivan eri lukemissa kuin Soinilla nyt.
Veltto Virtasen Itämeri-jorinoissa ei valitettavasti ole mitään kieli poskessa -heitettyä. Sekopää on tosissaan ja haki 500ke:n avustusta nimenvaihtotyötä varten. Velton (ps) aloitteen takana oli syksyllä 2010 neljä muuta perussuomalaista: Vistbacka, Oinonen, Jääskeläinen ja Ruohonen-Lerner sekä keskustan Risto Autio, joka luojan kiitos putosi uudesta eduskunnasta. Persuilla ei ole enää varaa profiloitua tällaisten huuhaa-aloitteiden tekijöiksi. Olen varma, että Soinilla tulee olemaan vaikeuksia ajaa persuja yhteen ruotuun. Velton mesoaminen oli ehkä jonkun mielestä huumoria silloin, kun persut olivat vielä pienpuolue. Tarkemmin katsottuna tuota Itämeri-pelleilyä tuki viime syksynä jokainen persujen silloinen kansanedustaja. Joten onko nyt oletettavissa, että uudessa eduskunnassa tätä skeidaa tukee 39 persua + jokunen keskustalainen? En usko. Uskon, että tarkasta taloudesta puhuva Soini näkee 500ke:lle järkevämpääkin käyttöä.