Mainos

Perussuomalaiset

  • 5 953 321
  • 46 652

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ällytätkö nyt meitä kaikkia vai tarkoituksella luet asian, kuten Ano on sen oletettavasti tulkinnut? Eihän Marin tai THL sanoneet, että maskeilla olisi lähinnä kosmeettinen vaikutus, vaan maskipakolla tilanteessa, jossa ihmiset käyttävät maskeja vapaaehtoisestikin. Silloin Marinin ja THL:n sanomiset ovat aivan ymmärrettäviä, mutta tietysti altistavat väärinkäsitykselle.

Kerroin jo yllä, mihin THL pohjasi näkemyksensä maskeista. STM:n teettämän selvityksen mukaan maskien käytön hyöty on olematon. En tiedä, kuinka vaikeasti omaksuttava STM:n teettämän selvityksen kanta on, mutta ei se hallitukselle silloin tiukkaa tehnyt. Ano seurailee valitettavasti epätieteellistä linjaa, mutta THL ja STM ovat siinä tiukasti kiinni olkoonkin, että Marin myöhemmin leipoi "maskeista ei hyötyä" teorialle saatavuuden lain mukaan.

e: jotta käy selville yksityiskohta, minusta maskipakko ei ole lähinnä kosmeettinen, kunhan se tehdään oikein. Scheinin näkemys vaikuttaa fiksulta. Sen sijaan jos määrättäisiin yleinen maskipakko kaikissa tilanteissa kaikille, sekään ei olisi kosmeettinen vaikutukseltaan, vaan kenties jopa negatiivinen. Kun maskipakko irroitetaan STM:n ja hallituksen teettämästä maskitutkimuksen johtopäätöksestä, tilanne on toki erilainen. Jos tarkastellaan sen jälkeen pelkkää maskipakkoa, nyt suositukset ja käytännöt ovat tuoneet korkean maskinkäytön realistiseksi, vaikka hallitus ja STM eivät sellaista aiemmin suosittaneetkaan. Tällöin maskipakolla nyt on kosmeettinen merkitys.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Minä olen ymmärtänyt, että maskipakko tarkoittaisi juuri sitä, että niitä pitäisi aina julkisilla paikoilla käyttää, oli siinä järkeä tai ei.
Mutta eihän me kannateta järjettömiä päätöksiä. Esimerkiksi Martin Scheinin esitti maskipakosta näin:

”Kysymys on siitä, että maskipakko rajataan tilanteisiin, jossa se nähdään välttämättömäksi ja pakon laajuus on oikeasuhtainen. Silloin se on perusoikeuksien mukainen, joskin se rajoittaa niitä hyväksyttävällä tavalla.”

Kyllä mä tuota kannatan, jos maskipakko tulee.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mutta eihän me kannateta järjettömiä päätöksiä. Esimerkiksi Martin Scheinin esitti maskipakosta näin:

”Kysymys on siitä, että maskipakko rajataan tilanteisiin, jossa se nähdään välttämättömäksi ja pakon laajuus on oikeasuhtainen. Silloin se on perusoikeuksien mukainen, joskin se rajoittaa niitä hyväksyttävällä tavalla.”

Kyllä mä tuota kannatan, jos maskipakko tulee.
Minusta tuo on täyttä merkityksetöntä liirum laarumia. Tuon maskipakon voi tuossa korvata ihan millä tahansa muulla ja se toimii ihan yhtä hyvin.

"Kysymys on siitä, että kuolemantuomio rajataan tilanteisiin, joissa se nähdään välttämäksi ja tuomion ankaruus on oikeasuhtainen. Silloin se on perusoikeuksien mukainen, joskin rajoittaa niitä hyväksyttävällä tavalla".

Kukapa tuollaista vastustaisi?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Minusta tuo on täyttä merkityksetöntä liirum laarumia. Tuon maskipakon voi tuossa korvata ihan millä tahansa muulla ja se toimii ihan yhtä hyvin.

"Kysymys on siitä, että kuolemantuomio rajataan tilanteisiin, joissa se nähdään välttämäksi ja tuomion ankaruus on oikeasuhtainen. Silloin se on perusoikeuksien mukainen, joskin rajoittaa niitä hyväksyttävällä tavalla".

Kukapa tuollaista vastustaisi?

Varmaan, mutta itse ymmärrän Scheininin tarkoittavan ettei hän kannata perusoikeusmielessäkään sellaista maskipakkoa, jossa esimerkiksi maaseudulla kuljetaan maski päässä kaikkialle vaikka yhtään ihmistä ei olisi kilometrin säteellä.

Isot maat, joissa on paljon ihmisiä vaikkapa neliökilometrillä, on eri asia. Suomessa pääkaupunkiseutu ja pari muuta taajamaa ovat melkein kaupunkeja, loput pääosin metsää ja vettä. Saksan tai Lontoon/Englannin rajoituksia ja pakkoja ei voi sellaisenaan soveltaa täällä kuin muutamassa paikassa, jos niissäkään. Näin itse ymmärsin Scheinin tarkoituksen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Laitetaan tämäkin, jotta ei jää epäselväksi. Oma näkemykseni oli virheellinen sen osalta, että en tutustunut kunnolla THL:n vähäisenä vaikutuksiltaan pitämään maskipakkoon ja laitoin liian suoran narun siitä Anon maskivastaisuuteen. THL korostaa nyt 13.3. 2021 tukevansa "eri toimijoiden maskipakkoja", joten totta on ettei sen päälle yleinen maskipakko kaiketi paljon lisää toisi.

Itse en ihan fiksuna näe näitä eri toimijoiden "maskipakkoja", sillä maskipakoista ei ole kyse. Mielestäni ne eivät ole kaupan, ostoskeskusten, VR:n tai vastaavien asia, vaan viranomaisten.

Kuten Scheinin totesi, asiantuntijaviranomaisen, THL, asia on tunnistaa riskitilanteet, hallituksen ja eduskunnan asia reagoida tähän säätämällä täsmälliset pykälät, ja sitten AVI:en ja kuntien asia soveltaa noita oikeusnormeja missä ja milloin välttämätöntä ja oikeasuhtaista.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
@Cobol

Minä kyllä ymmärsin tuon asian niin, että maskipakko nähdään kosmeettiseksi sen vuoksi, että valtaosa ihmisistä käyttää jo ennestään maskeja sillä tavalla, kuin on ohjeistettu. Sen vuoksi mikään pakon säätäminen tässä vaiheessa ei juurikaan enää muuta mitään.

Voin toki olla väärässäkin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
@Cobol

Minä kyllä ymmärsin tuon asian niin, että maskipakko nähdään kosmeettiseksi sen vuoksi, että valtaosa ihmisistä käyttää jo ennestään maskeja sillä tavalla, kuin on ohjeistettu. Sen vuoksi mikään pakon säätäminen tässä vaiheessa ei juurikaan enää muuta mitään.

Voin toki olla väärässäkin.

Olisiko niin, että ymmärrämme asian samalla tavalla ja viittaan yllä olevaan tekstiini. Aiemmin vedin suoran johtopäätöksen STM:n teettämän tutkimuksen johtopäätösten osalta THL:n maskipakon vastustamiseen, mutta kuten kirjoitin, THL selvensi kantansa 13.3. 2021. Väärä se on nytkin, mutta eri tavalla.

Ja itse olin väärässä kertomastani syystä Ano = THL:n kanta, jonka myös totesin aiemmin.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Perussuomalaisten nuorisojärjestön alulle panema kansalaisaloite polttoaineveron alentamiseksi keräsi 50 000 allekirjoitusta pikavauhtia.
Perussuomalainen Nuoriso käynnisti kansalaisaloitteen eilen, ja nimet saatiin kerättyä jo seuraavana päivänä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Perussuomalaisten nuorisojärjestön alulle panema kansalaisaloite polttoaineveron alentamiseksi keräsi 50 000 allekirjoitusta pikavauhtia.
Perussuomalainen Nuoriso käynnisti kansalaisaloitteen eilen, ja nimet saatiin kerättyä jo seuraavana päivänä.
Onpas populistista. Helppohan se on tuotakin veroa vastustaa ja varmasti saa lähes yhtä helposti yli 50 000 allekirjoitusta aloitteelle.

Kävin lukemassa ko. kansalaisaloitteen. Ei sanaakaan siitä, miten tuo verokertymä, mikä aloitteen myötä menetettäisiin, saataisiin paikattua. Lähtisin siitä, että jos noin isoa verosummaa, mitä tuossakin jäisi saamatta, halutaan jättää keräämättä, niin silloin pitäisi kertoa vaihtoehdoista. Ja ei, vastaus ei ole se, että vähennetään maahanmuuton kustannuksia. Jotain oikeaa ja realistista pitäisi olla.

Kun nyt kiekkopalstalla ollaan, niin tähän sopii verojen hyödyllisyydestä Pekka Virran koronahoito. Mies oli 27 päivää teho-osastolla. Arvaatkaapa vaan, kuinka helvetin kallista moinen on. Virta ei maksa tuosta itse euroakaan, vaan koko hoito kustannetaan verovaroista. Kyllä minä haluaisin, että jatkossakin meillä on varaa moiseen. Eli jos veroja ei kerätä polttoaineista, niin mistä ne sitten otetaan.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Aikoinaan kerrottiin, että joku SMP:n kansanedustajaehdokas oli vaatinut veroja valtion maksettavaksi. Samoilla linjoilla näyttävät olevan persunuoret vielä nykyäänkin.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tunnetaan myös toisaalla "harmaan talouden torjuntana" tai "veropohjaa laajentamalla".
Toinen noista on sentään oikeasti olemassa oleva mahdollisuus. ay, EK ja säätiöt verolle.
Harmaan talouden torjunta on haaveilua että rahaa saataisiin kerättyä enemmän kuin mitä se maksaa vaikka lopputulos on epävarmaa. Ja vaikka veroja saataisiin joku euro lisää pizzerioiden kuriin laittamisella, niin kalliimman pizzan takia kansalaisten ostovoima ei paranisi senttiäkään. Kaiken rahan kierrättäminen valtion kautta ei ole hyödyllistä, ainoastaan sen joka lisää tehokkuutta.

Mutta polttoaineveron laskuajatus ilman näkemystä mistä raha otetaan on ihan yhtä tyhjän kanssa.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Populismiahan tuo on, ei muuta.

Tietysti joku voisi kyseenalaistaa sen, että miksi valtion menot jatkavat vain kasvamistaan vaikka tässä velaksi on elelty jo pitkä tovi.
Siksi koska "VEROT ALAS!" mutta "PALVELUIHIN EI SAA KOSKEA!". Mahdoton yhtälö ilman velkarahaa tai jotain semmoisia tulonlähteitä mitä ei taida Suomesta löytyä (esim. Norjan öljyvarat).
 

Tuamas

Jäsen
Tietysti joku voisi kyseenalaistaa sen, että miksi valtion menot jatkavat vain kasvamistaan vaikka tässä velaksi on elelty jo pitkä tovi.

Valtion menojen kasvu johtuu käytännössä puhtaasti väestörakenteen heikkenemisestä, joka jatkuu/pysyy yhtä heikkona vielä seuraavan 5-10 vuotta.

Yksikään hallitus ei ole halunnut lähteä tekemään rakenteellisia uudistuksia mm. eläkejärjestelmään, vaan kyseessä on käytännössä pommi joka on heitetty tähän asti hallitukselta toiselle, odottaen koska homma räjähtää silmille (voisi argumentoida että näin on jo tapahtunut/tapahtumassa).
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Perussuomalaisten nuorisojärjestön alulle panema kansalaisaloite polttoaineveron alentamiseksi keräsi 50 000 allekirjoitusta pikavauhtia.
Perussuomalainen Nuoriso käynnisti kansalaisaloitteen eilen, ja nimet saatiin kerättyä jo seuraavana päivänä.

Bensa on maksanut yli 10 vuotta suunnilleen saman verran, ja tainnut 20 vuoden aikana hinta nousta vähemmän kuin suomalaisten palkat, mutta "bensa on kallista!!!!".
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Valtion menojen kasvu johtuu käytännössä puhtaasti väestörakenteen heikkenemisestä, joka jatkuu/pysyy yhtä heikkona vielä seuraavan 5-10 vuotta.

On varmasti merkittävin yksittäinen tekijä, mutta on kyllä liitoiteltua sanoa "käytännössä puhtaasti" Kyllä meillä on myös holtitonta julkisen sektorin kasvatusta, osin älyttömiä yritystukia, lisäetuuksien myöntämistä erilaisille ryhmille tilanteessa, jossa nykyisiäkään pysyviä menoja ei pystytä hoitamaan, poliittisen eliitin suojatyöpaikkojen perustamista, aivan holtittomia aluepoliittisia ratkaisuja jne. jne.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Määrittele "samat luvut" koska itse pidän 20cent hintaeroa litrahinnassa aika huomattavaksi muutokseksi.

95 oktaaninen lähestyy liki 1.70€/litra. Diesel kaikkien aikojen huipussaan. Laitetaan päälle veronkorotukset niin 2€ litrahintaa tullaan lähivuosina hätyyttelemään.
95 on maksanut liki 1,70 € litra jo vuonna 2009. Yli 1,7 euroa 95 on maksanut jatkuvasti 2012 - 2014. Ei minua kauheasti yllätä, että se maksaa sen verran nyt vuonna 2021.

Tiistaina se muuten maksaa taas alle 1,55 euroa litra.
 

Tuamas

Jäsen
On varmasti merkittävin yksittäinen tekijä, mutta on kyllä liitoiteltua sanoa "käytännössä puhtaasti" Kyllä meillä on myös holtitonta julkisen sektorin kasvatusta, osin älyttömiä yritystukia, lisäetuuksien myöntämistä erilaisille ryhmille tilanteessa, jossa nykyisiäkään pysyviä menoja ei pystytä hoitamaan, poliittisen eliitin suojatyöpaikkojen perustamista, aivan holtittomia aluepoliittisia ratkaisuja jne. jne.

Kun perkaa luvut läpi, niin käytännössä koko kasvu johtuu vanhusväestön lisääntymisen aiheuttamasta eläke- ja sote-menojen kasvusta.

Se toki pitää paikkansa, että rakenteellisia uudistuksia ei ole tehty, jonka vuoksi siellä on pohjalla se kohtuullisen raskas perustaso.
 
4

444


Bensa on maksanut yli 10 vuotta suunnilleen saman verran, ja tainnut 20 vuoden aikana hinta nousta vähemmän kuin suomalaisten palkat, mutta "bensa on kallista!!!!".
Inflaatio ja elinkustannusindeksi ovat monelle kovin vieraita käsitteitä. Nähdään vain ne numerot siinä taulussa eikä ymmärretä, miten rahan arvo on muuttunut ajan kuluessa. Kyllä minäkin muistan ajan, jolloin bensa maksoi alle 4 mk litralta. Ja nyt kun se maksaa 2002 muuntokertoimella lähes 10 mummonmarkkaa, niin onhan sen hinnan oltava korkeampi. Ei kyllä liity enää persuihin kuin vähän alusta. Minä hyväksyn nykyisen polttoaineen hinnan, mutta verokertymästä pitäisi palauttaa huomattavasti suurempi osa tieinfran kunnossapitoon. Tällaiset ”verot alas” -hömpät on juuri sitä itseään, hömppää.
 

Kaspo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
On varmasti merkittävin yksittäinen tekijä, mutta on kyllä liitoiteltua sanoa "käytännössä puhtaasti" Kyllä meillä on myös holtitonta julkisen sektorin kasvatusta, osin älyttömiä yritystukia, lisäetuuksien myöntämistä erilaisille ryhmille tilanteessa, jossa nykyisiäkään pysyviä menoja ei pystytä hoitamaan, poliittisen eliitin suojatyöpaikkojen perustamista, aivan holtittomia aluepoliittisia ratkaisuja jne. jne.

No jaa, voitko laittaa jotain käppyrää (ovat kivoja katsella) tai muuta aiheesta?

Tuorein tilastokeskuksen kansantalouden tilinpito, mistä löysin helposti kuvaajat julkisen talouden arvonlisäyksen BKT-osuudesta ja julkisen talouden bruttomenojen suhteesta bruttokansantuotteeseen on toissavuodelta. (linkki tilastokeskuksen sivuille)

Jos katsoo tuota kuviota 3 (otin liitteeksi) niin mitään ihan holtitonta julkisen sektorin kasvua ei kyllä löydy? Enitenhän tuossa pomppaa esiin suhdannevaihtelut, etenkin laman ja finanssikriisin vaikutukset, mitkä luonnollisesti näkyvät piikkeinä - BKT pienenee mutta julkismenot kasvavat. Sama ilmiö tapahtuu nyt koronakriisin vuoksi.

Toisaalta 10-luvun ensimmäisellä puolikkaalla eläkerahastojen ylijäämä pieneni nopeasti nimenomaan suurten ikäluokkien eläköitymisen seurauksena, ja vaikka 2015 hallitus teki julkistalouden säästöjä, niin veronkevennysten ym. myötä julkisen talouden tulojen kasvu hidastui.

Loppujen lopuksi vuoteen 2019 julkistalouden rakenteellinen alijäämä nousi noin 1,5 prosenttiin, eli Sipilän hallituksen (mihin Perussuomalaisetkin kuului, kun näistä päätettiin) toimet eivät onnistuneet tervehdyttämään julkista taloutta, jota vaivasi finanssikriisistä lähtien noin 1% rakenteellinen alijäämä, päinvastoin.

Olisi kiinnostava tietää, millaisia ratkaisuja Perussuomalaisten edustajilla on tuohon lähinnä huoltosuhteen heikkenemisen ja suuren eläköitymisen aiheuttamaan julkisen talouden epätasapainoon?
 

Liitteet

  • julkistalous.JPG
    julkistalous.JPG
    65,5 KB · kertaa luettu: 91

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Oletko milloin katsonut tämän hetkisen pumppuhinnan?
Onko tämän hetkinen pumppuhinta nykyisen hallituksen aikaansaannos? Minusta tuntuu että se on noussut 10 senttiä ihan itsekseen ja tämän taustalta varmaan löytyy jotain uutisia siitä kuinka Saudeilla on laitettu joku pumppu kiinni.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Loppujen lopuksi vuoteen 2019 julkistalouden rakenteellinen alijäämä nousi noin 1,5 prosenttiin, eli Sipilän hallituksen (mihin Perussuomalaisetkin kuului, kun näistä päätettiin) toimet eivät onnistuneet tervehdyttämään julkista taloutta, jota vaivasi finanssikriisistä lähtien noin 1% rakenteellinen alijäämä, päinvastoin.
Mitä helvettiä. Postaamasi kaavion mukaan Sipilän hallitus peri noin 4% alijäämän ja sain puristettua sen sinne prosentin luokkaan, niin en ihan ensimmäisenä muotoilisi että he eivät onnistuneet tervehdyttämään julkista taloutta, vaan esim niin että tekivät hemmetin hyvää työtä, mutta sitä työtä olisi tarvittu vielä vähintään toinenkin hallituskausi.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Eiköhän jokainen lähes ole valmis maksamaan nykyistä besan hintaa, jos sillä saadaan myös meille maksajille riittväsäti vastinetta. Se on kokonaan toinen asia, mikäli maksut autoiluun liittyen kallistuvat vaikka 1-2t€ vuodessa, mikä perheen sisällä saattaa tarkoittaa jo todella suurta lisämenoerää. Toivon todella, että suomalaiset ymmärtävät, ettei kyse ole pienestä asiasta ja muistavat, ettei tuo mahdollinen lisäkustannus jää silloin ainoaksi, vaan syntyy myös välillisiä kustannuksia lisää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös