Tuo rakenteellinen alijäämä on eri käsite kuin lainaamasi postauksen kaavion toteutunut alijäämä.
Rakenteellinen alijäämä on jälkikäteen laskettu arvio talouden tasapainosta ko. vuonna käytössä olleella politiikalla, jos tuotantokuilu olisi nolla. Tuotantokuilu kuvaa, miten paljon tuotanto poikkeaa potentiaalisesta tasostaan, kertoen suhdannetilanteesta. Eli tuossa pyritään poistamaan nuo suhdannevaihtelut. Tähän liittyviä sääntöjä kirjattiin myös Suomen lakiin.
Nuo rakenteellisen alijäämän lukemat tarttuivat mieleen
tästä Suomen Pankin julkisen talouden arviosta 2020 ja ovat Tilastokeskuksen ja Suomen Pankin laskelmien tulosta. Rakenteellinen alijäämä Sipilän hallituksen kaudella kasvoi tuon perusteella 2017-19 siihen noin 1,5% suhteessa BKT:hen. Linkin arvio oli muutenkin mielenkiintoista luettavaa ja kertoo hyvin siitä, miten erilaisesta asemasta Suomi lähti koronakriisiin verrattuna esim. muihin Pohjoismaihin.
Nähdäkseni Sipilän hallitus ei oikein onnistunut sovelletulla talouskuripolitiikallaan parantamaan julkisen talouden tilaa, vaikka se tavoitteena oli. Sovellettu siinä mielessä, että perinteisesti talouskurissa päinvastoin korotetaan verotusta eikä myöskään esimerkiksi siirretä yksityisen yrityksen sosiaaliturvamaksun alennusta julkisen rahoituksen puolelle. IMF ei nähnyt tarvetta talouskuripolitiikalle Suomessa, ja minusta tuossa tehtiin kyllä virhe. Onhan noita tutkimuksia tehty, joiden mukaan esim. finanssikriisin jälkeen Suomen talous olisi palautunut nopeammin ilman talouskuripolitiikkaa.