Kun nyt kerran kysyit niin otetaan esimerkkejä "Open Ilmasto-oppaasta" jotka itse näkisin politikoinniksi.
"Kansalaistottelemattomuus = rauhanomaisen protestin muoto, jossa kieltäydytään noudattamasta epäoikeudenmukaisena pidettyä lakia tai aktiivisesti rikotaan sitä. Pyrkimyksenä on yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen julkisesti ja keskustelevaan sävyyn. Suomessa kansalaistottelemattomuutta on ilmaston puolesta tehnyt mm. Greenpeace." On kansalaistottelemattomuutta monen muunkin tahon tekemänä kuin Greenpeacen, mutta tällainen esimerkki on ehdottomasti poliittisesti värittynyt.
Olisiko esimerkki vähemmän vai enemmän poliittisesti värittynyt jos siinä lueteltaisiin kaikki tahot jotka ovat Suomessa joskus harjoittaneet kansalaistottelemattomuutta ilmastoasioihin liittyen?
Vähän haiskahtaa nyt siltä että koulujen läpipolitisoituneeksi väitetty opetus on yksittäisten väärien sanojen ja nimien näkemistä oikeassa paikassa. Ihan yleissivistyksellisesti on vaikea nähdä miten ilmastoasioihin liittyvästä kansalaistottelemattomuudesta edes voisi puhua mainitsematta Greenpeacea esimerkkinä. Tuosta on vielä pitkä matka siihen että opettaja esimerkiksi mainostaisi Greanpeacea oppilaille tai yrittäisi puhua heitä liittymään jäseniksi. En toki väitä etteikö tällaista voisi tai olisi voinut jossakin tapahtua.
Mielenosoituksia koskeva bloggaus taas näyttää olevan aika yleispätevää ja perusteellista ohjeistusta siihen miten mielen osoittaminen voidaan liittää osaksi yleissivisistävää opetusta. Vaikka siellä nyt Greta Thunbergista puhutaankin, niin aika selvästi sanotaan myös että (suora lainaus tekstistä) "
Oppilaista kumpuavan vaikuttamisen tarpeen huomioon ottaminen on oleellista" ja (toinen suora lainaus) "
Pakollinen mielenosoittaminen ei kuulu demokratiaan. Onkin tärkeää huolehtia siitä, että tämä on myös koulussa lapselle tai nuorelle vapaaehtoista. Mielenilmauksiin liittyy usein tietynlaista ryhmäpainetta ja opettajan olisikin kyettävä luomaan ilmapiiri, jossa kukaan ei joudu hankalaan asemaan kantansa vuoksi, oli se millainen hyvänsä."
Myöhemmin tekstissä painotetaan myös kuinka tärkeää on viestiä avoimesti lasten huoltajien kanssa mielen osoittamisen liittämisestä opetukseen ja että yksittäinen opettaja ei edes voi päättää yksin kokonaisen luokan osallistumisesta mielenosoitukseen. Heti perään sanotaan myös että mielenosoituksen pitää olla "uskonnollisesti, katsomuksellisesti ja puoluepoliittisesti sitoutumaton" että siihen voitaisiin koulusta osallistua.
Kun tämän nyt luki läpi, niin heräsi kyllä kysymys että mikähän tässä on se varsinainen ongelma? Tulee mieleen että se saattaa olla eräs ruotsalainen naisoletettu jonka nimeä ei varmaan Suomen kouluissa saisi persujen mielestä sanoa ääneen.
Mitä taas mielenosoittamiseen noin yleensä tulee, niin sehän on yksi kansalaisen perusoikeuksista ja on aivan oikein että tämän oikeuden käyttöä myös käytännössä pyritään opettamaan. Se taas ei ole suomalaisten opettajien vika että ilmastoasiat nyt sattuvat olemaan yhteiskunnassa pinnalla ja olisivat sitä vaikka niitä ei opettaisi koulussa. Ilmastonmuutosesta saa kukin olla mitä mieltä haluaa, mutta ajankohtaisena ilmiönä sen sivuuttaminen kouluopetuksessa on mahdotonta.