Mainos

Perussuomalaiset

  • 5 952 905
  • 46 651

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Oppilaat tietävät mitä esim. esseissä pitää kirjoittaa, jotta saa hyvän arvosanan. "Persu"kirjoituksista saa selvästi huonomman arvosanan, vaikka osaisi perustella mielipiteensä, mutta koska kirjoitus ei reflektoi opettajan mielipiteitä, arvosana on huono.
Minusta siitä pitäisi antaa nobel, jos joku pystyy perustelemaan "persu"kirjoituksen hyvin. Jotain rasismia, proteknismiä tai epätasa-arvoa ei ole tähän asti oikein missään pystytty kestävästi perustelemaan, niin olisihan tuo varsin mullistavaa jos se onnistuisi koululaiselta. Ei se ainakaan heidän aivopajaltaan Suomen Perustalta onnistunut. Sen ymmärrän jos mutkun mutkun tai whataboutismilla ei tule kovin kummallista arvosanaa.

Koulusta muistan silti kuulleeni, että uskonnontunneilla pystyi paikkaamaan puutteet tiedoissa vetämällä tunnustuksellisella linjalla.
 
Viimeksi muokattu:

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Onhan se läpi linjan vielä sitä, että ihmiset laitetaan teuraalle, jos kertoo äänestävänsä PSää. Niin syvässä se rasismikortti tms siellä monilla on, että sen vastaanottoa pelätään. Tästä syystä itse tunnen nipun ihan tolkun ihmisiä, jotka mitä todennäköisemmin äänestävät PSää, mutta eivät tätä kellekään myönnä.

Tuttu ilmiö toki jo aiemmilta ajoilta. Ja tässä opettajagaten juurella ollaan periaatteessa näiden samojen asioiden lähteillä, on olemassa porukka jolla on syy jatkuvasti syyllistää ihmisiä PSn kannattamisesta ja näin käy toki enemmän tai vähemmän kaikille puolueille, mutta sanoisin että kukaan muu ei kohtaa niin järeitä ja häpeällisiä syytöksiä kuin mitä PS yhtälössä helposti saa niskaansa esim syytökset rasismista, trumpismista ja homofobisuudesta ihan noin apteekkarin hyllyltä. Tätä tapahtuu ja sen itsekin on KOK-PS kääntyneenä saanut useasti kokea, mutta en näe että esim opettajien puoleen muriseminen on oikea tapa toimia vaan puolueen tulee selventää väärinkäsityksiä väittelyissä ja muissa viestintäväylissä.

Puoluetta on toki siistitty, mutta tilaa on vielä, esim tuo Huhtasaari menee itselle aivan överiksi. Kieltämättä kaikilta osin PS kannattaminen ei ole aina yhtä iloa, mutta niin siinä vain on käynyt, että mitään muuta vaihtoehtoa ei kuitenkaan itselle toistaiseksi ole olemassa. KOK omaa avaimet, mutta teille kuuluva auto on hukassa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: vsmo

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Jos haluamme suhteellisesti lisää persuja opettajiksi, tulee meidän laskea pätevyysvaatimuksia ja päästää porukkaa opettajiksi matalammalla koulutustasolla ja suosia opiskelijavalinnassa miehiä ohi pätevämpien naisten.

Tulokset peilaavat nimittäin vahvasti korkeakoulutettujen naisten poliittisia kantoja koko kansan otannalla
Kysyin muuten pojaltani myös kuinka monta miesopettajaa hänellä on ollut koko lukioaikana. Tulos oli suurinpiirtein 4/30. Sinänsä on mukava lukea miesopettajien kommentteja täältä jatkoajasta, koska he edustavat selkeää vähemmistöä. Vielä 90-luvulla omana kouluaikanani suhde oli about 50/50. En näe tätä terveenä kehityksenä. Miehen mallia pitäisi löytyä enemmän, kun monella lapsella sitä ei kotonakaan ole.
 

Tuamas

Jäsen
Kysyin muuten pojaltani myös kuinka monta miesopettajaa hänellä on ollut koko lukioaikana. Tulos oli suurinpiirtein 4/30. Sinänsä on mukava lukea miesopettajien kommentteja täältä jatkoajasta, koska he edustavat selkeää vähemmistöä. Vielä 90-luvulla omana kouluaikanani suhde oli about 50/50. En näe tätä terveenä kehityksenä. Miehen mallia pitäisi löytyä enemmän, kun monella lapsella sitä ei kotonakaan ole.

Eli pitäisikö palata 1989 lakkautettuun posiitiiviseen syrjintään miesten osalta opiskelupaikkavalinnassa?

Eikö yleensä persuissa ole oltu kovin penseitä positiivisen syrjinnän osalta?
 

Liitteet

  • 532CB56D-DE9B-4B12-AE38-6BBD08D7E443.jpeg
    532CB56D-DE9B-4B12-AE38-6BBD08D7E443.jpeg
    93,3 KB · kertaa luettu: 139
4

444

Lainasin nyt tätä viestiä, koska se sattui olemaan viimeinen tässä ketjussa. Juttelin tästä asiasta poikani kanssa, joka alkaa pikkuhiljaa valmistautumaan viimeisiin ylioppilaskirjoituksiin(kirjoitti osan aineista jo syksyllä). Lukiossa on ollut aivan selvä bias vihervasemmistolaisuuteen opetuksessa.

Oppilaat tietävät mitä esim. esseissä pitää kirjoittaa, jotta saa hyvän arvosanan. "Persu"kirjoituksista saa selvästi huonomman arvosanan, vaikka osaisi perustella mielipiteensä, mutta koska kirjoitus ei reflektoi opettajan mielipiteitä, arvosana on huono. Toki tämähän on hyvää opetusta nyky-yhteiskuntaan, jossa väärien mielipiteiden esittäminen johtaa vainoamiseen cancel-kulttuurin osalta.

Osa oppilaista saattaa olla niin tyhmiä, että heitä voidaan aivopestä, loput naureskelevat tälle idioottimaisuudella ja tajuavat, että mielipide on mielipide ja kaikki eivät ole samaa mieltä. Samahan näkyy esim. uutistoiminnassa, eli väärille mielipiteille nauretaan mediassa ja persuista yritetään tehdä huonompia ihmisiä.

Muistakaa opettajat se, että vain tyhmät ihmiset ovat alttiina aivopesulle. Fiksut näkevät tuon savuverhon läpi ja tuo aivopesuyritys vain vahvistaa omia kantoja, koska joku pitää sitä niin vaarallisena, että yrittää leimata mielipiteesi ja vaihtaa sitä johonkin aivan vastakkaiseen mielipiteeseen.
Tässä haiskahtaa vahvasti sellainen ”näin nämä asiat koetaan” -teema.
Jos muistelen omaa kouluaikaani, niin teinpähän minäkin havainnon siitä, minkälaisen esseen kirjoittamalla sain paremman arvosanan: sen piti olla parempi. Oma arvomaailmani ei tuossa ajassa muuttunut, mutta otin opikseni niistä ohjeista, joita punakynällä oli paperille piirretty sekä kuuntelin, kun tuloksia käytiin ylätasolla läpi ja oppilaita ohjeistettiin siitä, mihin kirjoittamisessa tuli kiinnittää huomio. Kaikki opettajat eivät käyttäneet tähän aikaa, mutta lopulta samat ohjeet toimivat kaikissa aineissa. Opin kirjoittamaan paremmin ja arvosanat nousivat. Toki olisin voinut olla kuuntelematta, jatkanut kirjoittamista kuten ennenkin, ja sitten kokenut, kuinka joistain aiheista ei ole soveliasta kirjoittaa, koska sain juuri siitä esseestä huonomman arvosanan. Ja se olisi ollut silloin minulle täysin totta, koska olisihan se ollut juuri minun kokemukseni. Huolimatta siitä, että se näkemys ei kestäisi lähempää tarkastelua lainkaan.
 

Tjapalala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, FC Honka
Niin persuaiheita esseitä. Yhteiskuntaopissa varmaan on politiikkaan liittyvä kysymys on varmaan persuaiheinen essee. Jos taas jostain psykologian kokeessa vastaa esseekysymykseen jossa pyydetään kertomaan Eriksenin kehitysteoriasta ja vastaa että maahanmuutto on pahasta ja saa vähemmän pisteitä ni onko se yllätys? Tai terveystiedon kokeessa vastaan kysymykseen esittele suomen kansansairaudet ja siihen vastaan että ilmastonmuutos ei ole totta. Ja esimerkkejä on useita. Haluaisin tietää miten vaikka historian kokeessa voi tulla ”persuvastaus”. Puolustelemalla natsismia?
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Hämeenlinnassa yläasteen Yhteiskuntaopin maikka kysyi väärin vastanneelta frendiltä, että ”oletko sinä renkolainen vai muuten tyhmä?”, pahasti kohteli maalaisia, olisi varmasti mennyt tuonne vasikointiin nykyään...
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kysyin muuten pojaltani myös kuinka monta miesopettajaa hänellä on ollut koko lukioaikana. Tulos oli suurinpiirtein 4/30. Sinänsä on mukava lukea miesopettajien kommentteja täältä jatkoajasta, koska he edustavat selkeää vähemmistöä. Vielä 90-luvulla omana kouluaikanani suhde oli about 50/50. En näe tätä terveenä kehityksenä. Miehen mallia pitäisi löytyä enemmän, kun monella lapsella sitä ei kotonakaan ole.
Tämä on aivan todellinen ongelma ja miesten osuus vähenee, mitä nuorempiin oppilaisiin siirrytään. Keskikokoisessa alakoulussa saattaa olla miesopettajia enää se 1/20 tai 1/30. Itse siirryin ainakin toistaiseksi opetuksesta muihin tehtäviin, koska en enää koe voivani tehdä perustyötäni kunnolla edes tekemällä kohtuuttoman paljon töitä kotona. Systeemi vaatisi resursseja enemmän ja opettajien pitäisi pystyä keskittymään opettamiseen ja opetustilanteissa kasvattamiseen. Olen erittäin huolestunut tästä kehityksestä, en vain alan mieskadon vuoksi vaan koko koululaitoksen kannalta.

On aivan selvää, että poliittisesti painottunuttakin puhetta on, eikä kaikki PS:lle vittuilun ole tuulestatemmattua. Lasten ja nuorten ollessa kyseessä se on liki kaikissa tapauksissa väärin. On vain erittäin kyseenalaista puuttua siihen persujen esittämällä tavalla lapsia ja nuoria hyväksikäyttämällä.
 
Viimeksi muokattu:

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Lähtökohtaisesti lapsilla ei saisi koskaan ruveta tekemään politiikkaa. Ei puoleen, taikka toiseen. Kyllä ne siinä vaikutuksille alttiissa iässä imevät muutenkin ympäristöstään kaiken omaan vielä useimmiten hyvin mustavalkoiseen ja melko ehdottomaan maailmaansa. Aikanaan sitten monien kohdalla elämä alkaa muokkaamaan noita mielipiteitä, tulee ne kuuluisat "harmaan sävyt" esiin jne.
 

msg

Jäsen
Mikä tahansa on öyhöttäjäpörukan silmissä käännettävissa persuvastaiseksi niin kuin vaikkapa KKK:sta kertonut ohjelma telkkarissa, jonka kommenteissa joku idiootti leimasi vihervasemmiston kuntavaalikampanjaksi. Varmaan YK:n ihmisoikeuksien yleismaailmallinsen julistuksen käsittely oppitunneilla olisi kantelun arvoinen persuvastaisuus.

Olisi mielenkiintoista lukea millaisia ovat nämä persuaineet ja -esseet, josta saa huonon arvosanan. Omasta viimeisimmästä aineestani on aikaa melko reilusti, mutta ainakin silloin edellytys oli kielen oikeellisuuden lisäksi vaatimus jonkinlaisesta logiikasta, mielipiteiden perustelemisesta ja muustakin kyvystä jäsentää ja käsitellä kulloistakin kysymystä ja aihetta. Olisiko kellään laittaa jakoon tällaista?

Tokihan nykyään tuntuu riittävät miten asiat koetaan ja asioiden todellisuus on persuvastaista toimintaa, joka persujen Huhtasaaren hallitsemassa teokratiassa johtaisi linnatuomioon.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Lainasin nyt tätä viestiä, koska se sattui olemaan viimeinen tässä ketjussa. Juttelin tästä asiasta poikani kanssa, joka alkaa pikkuhiljaa valmistautumaan viimeisiin ylioppilaskirjoituksiin(kirjoitti osan aineista jo syksyllä). Lukiossa on ollut aivan selvä bias vihervasemmistolaisuuteen opetuksessa.

Oppilaat tietävät mitä esim. esseissä pitää kirjoittaa, jotta saa hyvän arvosanan. "Persu"kirjoituksista saa selvästi huonomman arvosanan, vaikka osaisi perustella mielipiteensä, mutta koska kirjoitus ei reflektoi opettajan mielipiteitä, arvosana on huono. Toki tämähän on hyvää opetusta nyky-yhteiskuntaan, jossa väärien mielipiteiden esittäminen johtaa vainoamiseen cancel-kulttuurin osalta.

Osa oppilaista saattaa olla niin tyhmiä, että heitä voidaan aivopestä, loput naureskelevat tälle idioottimaisuudella ja tajuavat, että mielipide on mielipide ja kaikki eivät ole samaa mieltä. Samahan näkyy esim. uutistoiminnassa, eli väärille mielipiteille nauretaan mediassa ja persuista yritetään tehdä huonompia ihmisiä.

Muistakaa opettajat se, että vain tyhmät ihmiset ovat alttiina aivopesulle. Fiksut näkevät tuon savuverhon läpi ja tuo aivopesuyritys vain vahvistaa omia kantoja, koska joku pitää sitä niin vaarallisena, että yrittää leimata mielipiteesi ja vaihtaa sitä johonkin aivan vastakkaiseen mielipiteeseen.

Mielestäni tämä viesti kuuluu "näin asiat koetaan" osastoon.

Olen viettänyt jonkin verran aikaa yläkoulujen opettajainhuoneessa ja törmännyt erilaisiin persooniin. Harvassa ovat kuitenkin olleet ne tapaukset, jotka ovat selkeästi omia näkemyksiään opetuksen sekaan esittäneet. Muutama uskovainen on perustellut opetustaan Raamatulla, puoluekirjaa ei ole kukaan vielä tunnilla esitellyt. Rehtorit ovat puuttuneet näiden uskovaisten toimintaan, matematiikkaa ei sovi opettaa Raamatun avulla, epäviralliset terapiaistunnot kiellettiin, aamu avauksen kiihkojulistamiseen puututtiin jne.

Opettaja opettaa myös persoonallaan, harva pystyy olemaan luokassa täysin puolueeton, minullakin on ollut Ässien kahvimuki opettajanpöydällä. Nyt Perussuomalaisten nuorisojärjestö ja Halla-aho kuitenkin maalaavat hieman turhan voimakkailla väreillä.

Rehtorit ja opettajat ovat virkamiehiä, jotka toimivat virkavastuulla. Jos opettaja julistaa omaa maailmankatsomusta tai syrjii oppilaita näiden poliittisen kannan mukaan, hän syyllistyy virkavirheeseen ja sitä varten on olemassa valitusjärjestelmä. Jos Perussuomalaiset olisivat oikeasti huolissaan opetuksen tasosta, he neuvoisivat syrjittyjä oppilaita oikeuksien puolustamisessa. Tämä tosin ei palvele lähestyvissä kuntavaaleissa, epämääräiset vihjailut ovat paljon raflaavempia.

Omalle kohdalle on sattunut pari tapausta, joissa minua syytettiin puolueellisuudesta.

Ensimmäinen tapahtui ysiluokan biologian tunnilla, aiheena evoluutio. Voimakkaasti uskossa oleva poika syytti minua valehtelusta ja saatanan kätyriksi, kun kävin kirjan evoluutio osuutta läpi.

Toinen taas oli muistaakseni kasiluokan äidinkielen media osuudessa. Puhuimme lähdekritiikistä ja kyseenalaistin erilaisia somejulkaisuja, joukossa MV lehti. Tästä nousi kova häly, oppilas syytti minua politikoinnista ja huoltaja haukkui myöhemmin Wilmassa vassariksi.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Lainasin nyt tätä viestiä, koska se sattui olemaan viimeinen tässä ketjussa. Juttelin tästä asiasta poikani kanssa, joka alkaa pikkuhiljaa valmistautumaan viimeisiin ylioppilaskirjoituksiin(kirjoitti osan aineista jo syksyllä). Lukiossa on ollut aivan selvä bias vihervasemmistolaisuuteen opetuksessa.

Oppilaat tietävät mitä esim. esseissä pitää kirjoittaa, jotta saa hyvän arvosanan. "Persu"kirjoituksista saa selvästi huonomman arvosanan, vaikka osaisi perustella mielipiteensä, mutta koska kirjoitus ei reflektoi opettajan mielipiteitä, arvosana on huono. Toki tämähän on hyvää opetusta nyky-yhteiskuntaan, jossa väärien mielipiteiden esittäminen johtaa vainoamiseen cancel-kulttuurin osalta.

Kerropa vielä ihan oikeat esimerkit näistä kysymyksistä ja niissä annetuista vastauksista.

*missä kouluaineessa?
*mikä oli tarkka kysymys/esseen aihe?
*mikä oli väärä persuvastaus?
*mikä oli hyvä vihervasemmistolaisen biaksen vastaus?

Ettei jää ”näin nämä asiat koetaan” tasolle..
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Koululaitoksen syyttämisessä puolueelliseksi ei ole sinällään mitään uutta. Logiikka on sama kuin mediakritiikissä: koska toimittajissa on enemmän vihreitä kuin yhteiskunnassa yleisesti, myös median on oltava "biasoitunut" vihreiden suuntaan.

Tällaiset väitteet sisältävät kuitenkin oletuksen, että jos joku äänestää vihreitä, hän on automaattisesti puolueellinen toiminnassaan. No, näin voi tietyiltä osin ollakin. Itsekin pohdin mediaa seuratessa, minkälaiset asiantuntijat tai vaikuttajat pääsevät ääneen. Jos titelissä mainitaan Luonnonvarakeskus, odotan kepulaisia juttuja. Jos puhuja on Elinkeinoelämän Keskusliitosta, odotusarvona on kokoomussävytteinen talousanalyysi.

Mikäli haluttaisiin, että kaikilla yhteiskunnan osa-alueilla olisi tasainen määrä kaikkien puolueiden kannattajia, loppuisi pätevä työvoima hyvin äkkiä kesken. Pitäisi alkaa syrjimään päteviä, jotta saataisiin puoluekirjat tasapainoon.

Opettajiksi hakeutuu ihmisiä, joita kiinnostaa opettaminen; tällöin heitä kiinnostaa usein myös sivistys, kriittinen ajattelu ja yhteiskunnallinen kehitystyö. Siinä on jo aika hyvä rokote perussuomalaisuutta vastaan. Suoja ei ole sataprosenttinen, mutta aika lähelle päästään Pfizerin ja Modernan lukuja.

Huomasitte varmaan, että mainitsin sivistyksen, joka tuntuu toistuvasti sotivan persupuolueen toimintaa vastaan. Korostan vielä erikseen, että puhun toiminnasta. Perussuomalaisten ideologisessa ytimessä, eli kansallisvaltiokeskeisessä ajattelussa, ei itsessään ole mitään vikaa.

Poliittinen teoria Machiavellista Hobbesin kautta Morgenthau'hun on peruslähtökohdiltaan samansuuntaista kuin perussuomalainen ideologia. Machiavellin luetuttaminen ei kuitenkaan ole perussuomalaisuuden tuputtamista. Vastaavalla tavalla se, että kertoo ilmastotieteen tutkimustuloksista tai teorioista, ei ole vihreiden promoamista.

Minusta on ihan luontevaa, että yhteiskunnan eri aloille hakeutuu puoluepoliittisesti epäyhtenäinen joukko. Jos ihmistä kiinnostaa etupäässä rahan tekeminen, hän todennäköisesti kouluttautuu esim. rahoitusalalle. Vastaavasti jos ihmistä kiinnostaa maailman mysteerien selvittäminen, hän saattaa hakeutua tutkijaksi tai toimittajaksi.

Puolueiden väliltä löytyy suuria eroja sen suhteen, mitä intressejä ajetaan. Tämä muuten taidetaan opettaa jo yläasteen oppimäärässä, mutta se pitää aika hyvin kutinsa yleiselläkin tasolla. Esim. vihreät ajavat ympäristöarvoja, kun taas keskusta maa- ja metsätalouden etuja, jolloin syntyy poliittinen konflikti. Se ei kuitenkaan tarkoita, että tutkijan tai opettajan pitäisi automaattisesti asettua keskimatkaan väittäen, että MTK:n asiantuntija on yhtä oikeassa kuin ilmastotieteen huippututkijat.

Jotkin puolueiden ajamat asiat ovat ilmiselvästi ristiriidassa faktojen ja "yleisen edun" kanssa. Konservatiivien halu tuoda uskonnollisia traditioita kouluun ei perustu mihinkään sivistykselliseen tai kasvatukselliseen asiantuntijatietoon. Tällöin konservatiivit harvoin perustelevat argumenttejaan tiedolla, vaan kuvaan astuu retorinen kikkailu, jolla maalataan negatiivista kuvaa esim. yliopistoista, liberaaleista tai opetusalan instituutioita. Eli myrkytetään kaivo, josta on aiemmin nostettu puhdasta vettä.

Persujen kohdalla tämä vaikuttaisi olevan yleinen taktiikka. Tokikaan meno ei ole vielä Puolan, Yhdysvaltojen tai edes Viron tasolla, mutta samoja merkkejä on ilmassa. Huhtasaaren ja Niikon kaltaiset hahmot haluavat tuoda tutkitun tiedon ja kasvatuksellisen opetuksen rinnalle hengellisiä elementtejä tai puhdasta pseudo-tiedettä. Tällöin paras tapa saavuttaa omalle agendalle voimaa on tietysti kylvää epäilyksen siemen nykyisen opetussuunnitelman ylle.

Suomalaista opetustoimintaa on määrittänyt pitkään opettajien autonomia. Vaikka opetussuunnitelma antaa tietyt askelmerkit, opettaja voi omaa harkintaansa käyttäen soveltaa metodeja. Mielestäni tämä on ihan järkevää. Itselläni on ylipäänsä kohtuullinen luotto siihen, että yliopiston läpäisseet opettajamme haluavat ja kykenevät nimenomaan opettamaan. Samalla logiikalla luotan pääsääntöisesti myös lääkäreihin ja poliiseihin, vaikka varmasti näissäkin ammattiryhmissä on yksittäisiä mätämunia, joita sietää kritisoida.
 

D.A.D

Jäsen
Rehtorit ja opettajat ovat virkamiehiä, jotka toimivat virkavastuulla. Jos opettaja julistaa omaa maailmankatsomusta tai syrjii oppilaita näiden poliittisen kannan mukaan, hän syyllistyy virkavirheeseen ja sitä varten on olemassa valitusjärjestelmä. Jos Perussuomalaiset olisivat oikeasti huolissaan opetuksen tasosta, he neuvoisivat syrjittyjä oppilaita oikeuksien puolustamisessa. Tämä tosin ei palvele lähestyvissä kuntavaaleissa, epämääräiset vihjailut ovat paljon raflaavempia.

Entä kun rehtori on ateisti,vegaani,feministi ja vihreä ja ajaa omaa vakaumustaan vahvasti (esim. Joulukortit peruttu ja uskonnollisiin tapahtumiin suhtaudutaan niin, että jos vanhemmilta ei ole kyselyyn vastausta Wilmaan tullut lapsi ei lähtökohtaisesti osallistu.)
Onko se myös silloin virkamiehet ja miten siihen pitäisi suhtautua?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Entä kun rehtori on ateisti,vegaani,feministi ja vihreä ja ajaa omaa vakaumustaan vahvasti (esim. Joulukortit peruttu ja uskonnollisiin tapahtumiin suhtaudutaan niin, että jos vanhemmilta ei ole kyselyyn vastausta Wilmaan tullut lapsi ei lähtökohtaisesti osallistu.)
Onko se myös silloin virkamiehet ja miten siihen pitäisi suhtautua?

Jos koet rehtorin toimineen väärin, ota yhteyttä kuntasi opetus/ sivistystoimeen, siellä perusopetuksen vastuuhenkilöihin. Halla-aho ei tässä tilanteessa sinua pysty auttamaan.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja jos
Jos koet rehtorin toimineen väärin, ota yhteyttä kuntasi opetus/ sivistystoimeen, siellä perusopetuksen vastuuhenkilöihin. Halla-aho ei tässä tilanteessa sinua pysty auttamaan.

Ja jos @D.A.D n yhteydenotto kunnan sivistystoimeen ei tuota tulosta, niin seuraavaksi kantelun voi tehdä Aluehallintovirastoon, eduskunnan oikeusasiamiehelle tai oikeuskanslerille. OPH:n sivuilla ohjeistetaan näin:

" Jokaisella on oikeus kannella koulujen tai niissä toimivien virkamiesten tai muiden julkista valtaa käyttävien toiminnasta aluehallintovirastolle tai ylimmille laillisuusvalvojille, eduskunnan oikeusasiamiehelle tai valtioneuvoston oikeuskanslerille. Kantelu voi kohdistua myös sellaiseen toimintaan, josta ei tehdä muutoksenhaun piiriin kuuluvaa hallintopäätöstä, kuten opettajan opetustyöhön tai oppilaiden opetusryhmiin jakamiseen. "

Jani Mäkelä, Jussi Halla-aho tai Perussuomalaisten nuorisosiipi eivät siis ole toimivaltaisia viranomaisia näissä asioissa.
 

D.A.D

Jäsen
Jos koet rehtorin toimineen väärin, ota yhteyttä kuntasi opetus/ sivistystoimeen, siellä perusopetuksen vastuuhenkilöihin. Halla-aho ei tässä tilanteessa sinua pysty auttamaan.

Ei tässä nyt mitään valituksia aleta tekemään, kyseinen rehtori on kuitenkin ihan hyvä tyyppi vaikka edustaakin omaa ääripäätään.
Omat lapseni ei kyseisessä koulussa ole, enkä henkilökohtaisesti notku opettajainhuoneessa. Käyn opettajien kanssa nautiskelemassa alkoholijuomia, joten koulumaailman epäkohdat (muunmuassa integraation mukanaan tuomat haasteet ja (hyvien)ohjaajien vähyys) on tulleet tutuiksi, pienessä pörrössä usein puhutaan asioista suoraan. Arvaat varmaan kenestä rehtorista on kyse kun käyt mielessäsi läpi kuntasi naisrehtorit.

Viinilasin äärellä kerättyjen tietojen mukaan tunnistan kyllä tivolipuolueen huolen.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Tässä hieman ohi aiheen, no opettajien puoluepoliittisesta kannasta täällä on väännetty.

Kuinkas paljon sinun puoluekannatus näkyy sinun työssäsi. Minä en ainakaan tiedä yhdenkään opettajani tai työkaverini äänestyskäyttäytymistä saatikka poliittista kantaa. Tiedän muutaman työkaverin joka on hyvin paljon demareita vastaan, näkyi taannoin puheissa kun demarit nousi pääministeripuolueeksi. Mutta en tiedä ketä tai mitä äänestävät vai äänestävätkö ollenkaan. Eikä edes kiinnosta.

Aivan järjetön kannanotto Halla-Aholta tuohon opetusasiaan. Vai kiusataan Persuja kouluopetuksessa. Uskoo ken haluaa. Populismin vaarojen tunnistamisesta ja hyvästä media kritiikistä nyky opetus kuitenkin toivottavasti pyrkii oppilaille opettamaan.
 
Viimeksi muokattu:

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Entä kun rehtori on ateisti,vegaani,feministi ja vihreä ja ajaa omaa vakaumustaan vahvasti (esim. Joulukortit peruttu ja uskonnollisiin tapahtumiin suhtaudutaan niin, että jos vanhemmilta ei ole kyselyyn vastausta Wilmaan tullut lapsi ei lähtökohtaisesti osallistu.)
Joulukortit* on liioittelua, koska harva niitä uskontoon sinänsä yhdistää. Uskonnollisissa tapahtumissa rehtori sen sijaan harvinaisen oikeassa, niitä ei pitäisi koulussa olla yhtään. Turhaa erottelua ja lisätyötä henkilöstölle.

*Ja joo, ei tarvitse kertoa joulun taustasta (joka sekään ei ole niin yksiselitteinen), "satun tietämään" sen.
 

Tjapalala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, FC Honka
Kuinkas paljon sinun puoluekannatus näkyy sinun työssäsi. Minä en ainakaan tiedä yhdenkään opettajani tai työkaverini äänestyskäyttäytymistä saatikka poliittista kantaa. Tiedän muutaman työkaverin joka on hyvin paljon demareita vastaan, näkyi taannoin puheissa kun demarit nousi pääministeripuolueeksi. Mutta en tiedä ketä tai mitä äänestävät vai äänestävätkö ollenkaan. Eikä edes kiinnosta.

Aivan järjetön kannanotto Halla-Aholta tuohon opetusasiaan. Vai kiusataan Persuja kouluopetuksessa. Uskoo ken haluaa. Populismin vaarojen tunnistamisesta ja hyvästä media kritiikistä toivottavasti nyky opetus kuitenin pyrkii oppilaille opettamaan.

Jep siinä Pro Gradussa mistä tuo täällä esiintyvä taulukko on vedetty ni mainitaan seuraavaasti: ”Tuotiin esille, että vaikka opettajan tuleekin tuoda erilaisia näkökulmia esille opetuksessa, omia arvojaan ei saisi ko- rostaa, esittää totuutena tai syöttää oppilaille salakavalasti. Toisin sanoen, ope- tushenkilöstö näytti ajattelevan, että opettaja saa olla yhteiskunnallisesti aktiivi- nen, mutta tapa jolla tämän tuo kouluun täytyy olla tietynlaista.” Tuo Pro Gradu ei tuo siis mitään kontekstia, että Persuja syrjittäisiin opettajien toimesta. Se toteaa: On olemassa enemmän Vihreitä kannattavia opettajia kuin Persuja kannattavia. Siinä on yhtä paljon uutisarvoa, kuin sanoisi Saharassa on hiekkaa. Tästäkin todetaan Pro Gradussa että tarvitaan lisää tutkimustietoa. Mutta Persujen mielestä tämä on osoitus että Persuja syrjitään ja opettajat maallittavat heitä vastaan.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Toimin kaupallisella alalla yrittäjänä, enpä juuri asiakkaiden kanssa väännä puoluepolitiikkaa, vaikka joskus sitä kuulee mitä kummallisempia väittämiä :)

Kun kerran kerroit omalta osaltasi niin voin minäkin sen verran kertoa että toimin konsulttina ohjelmistopuolella automaatiotestauksessa, tällä hetkellä isossa multikansallisessa yrityksessä vielä isommalla multikansallisella asiakkaalla. On meillä välillä työpaikalla poliittissävytteistä keskustelua mutta ei siellä kuin korkeintaan sivulauseissa tule rivienvälistä mahdolliset poliittiset kannat esiin.
 
Suosikkijoukkue
Jukurit, TML
Walrus21 tekstiä..
Taitavaa argumentointia jossa tuodaan esille mahdollisuus median politisoitumisesta, kerrotaan sen syistä ja tätä kautta asia saadaan jollain tavalla hyväksyttäviksi. Ketju menee siis näin: Koska median edustajat ja opettajat ovat sivistyneitä - punavihreys on hyväksyttävää - samalla oman maailmankuvan tuputtaminen on ymmärrettävää - joten mahdollinen syrjiminen ei ole iso asia.

Et kiinnitä analyysissä juuri ollenkaan huomita siihen, olisiko asialle syytä tehdä jotain, vaan annat mennä omalla painollaan. Kaikki hyvin, hajaantukaa, näin on ollut ennenkin. No eihän se tietenkään näin voi mennä. Viimeistään valtiotieteiden tohtori Jussi Westisen raportin: ”Koulutusalan yhteys yliopisto-opiskelijoiden poliittiseen orientaatioon” (Politiikka 1/2016), jälkeen olisi tullut herätä muutostarpeeseen. Kyseisessä raportissa Westinen tutki 2015 ek-vaalien alla tampereen journalistiopiskelijoiden puoluekantoja. Tulokset olivat kylmäävät. 86,4% opiskelijoista tunnusti punavihreää väriä. Joukossa ei ollut yhtään kristillistä tai perussuomalaista arvomaailmaa kannattavaa opiskelijaa. Erityisesti on kiinnitettävä huomiota noihin osuuksiin. Punavihreiden kannatus ei ole selkeästi suurempaa, vaan se on todella isoa.

Aihetta on jostain syystä tutkittu vähän. Tiedä sitten mistä johtuu. Westisen raportti koskee vain tampereen yliopistoa, on muitakin yliopistoja, mutta järkevä kysymys luonnollisesti on, poikkevatko muut journalismin ja mediakasvatuksen oppilaitokset merkittävästi tuosta tampereen tilanteesta? Ei ole mitään järkevää syytä olettaa että poikkeavaisivat. Samalla tavalla järkevä kysymys on, poikkeavatko opettajakoulutuksen opiskelijoiden puoluekannat merkittävästi suhteessa journalistiopiskelijoihin? Tuskin merkittävästi.

Mitä asialle sitten voisi tehdä? Ensimmäinen asia on tietenkin se, että asiasta keskustellaan avoimesti, tutkitaan asiaa ja tuodaan tulokset ja johtopäätökset esille. Jo pelkästään sillä voi olla vaikuttavuutta sen suhteen, uskaltavatko poliittisesti eri tavalla ajattelevat ylipäänsä hakeutua koulutuksen piiriin, jotta alat eivät ainakaan entisestään segregoituisi mielipiteiltään noin voimakkaasti valtavirrasta pois päin. On joka tapauksessa tyydyttävää, että ihmiset tiedostavat journalismin ja opetuksen riippumattomuuteen liittyvän ongelman paremmin. Takavuosinahan asiasta huomauttaminen johti automaattisesti persut uhriutuu -johtopäätökseen. Ongelma on konkreettinen. Ja mikä yllätys, kukaan ei halua pöyhiä tätä pesää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös