Minä kyllä uskon, että kiinnostaa. Halla-aho on vain pessimistisempi kuin vaikka minä. Minä edes varovaisesti uskon vielä siihen, että oikeistodenialistit saadaan tuhottua ja markkinatalous ja materiaalinen hyvinvointi ajettua alas, mutta Halla-aho ei tällaista mahdollisuutta näe.
Tärkeintähän olisi lakkauttaa demokratia, koska demokratiassa ihmiset aina äänestävät omia etujaan, minkä Linkolakin totesi. Halla-aho ei kai usko demokratian loppumiseen. Siksi hän viittaa jutussa siihen, että ratkaisun toisi vain suuri mullistus, siis jonkinlainen kaaos, joka murtaisi nykyiset talouskasvua ja kulutuskulttuuria ajavat rakenteet.
Meidän on kertakaikkiaan köyhdyttävä ja tuhottava järjestelmä, jossa kulutetaan. Muuta mahdollisuutta ei nykyisellä maapallon väestömäärällä ole.
Samaan aikaan tietenkin on pidettävä huoli siitä, että ihmiset eivät enää lisäänny. Kukaan ei ole niin paskamainen ympäristön vihollinen kuin ihminen, joka tekee lapsia.
Ohuena aasinsiltana:
Persujen virallinen linja ilmastonmuutokseen, jota puhutaan esim puheenjohtajiston suulla on se, että ilmastonmuutosta ei kiistetä. Joukkoon mahtuu ilmastodenialisteja ja muita idiootteja paljon, jotka hämärtävät tätä linjaa.
Suomi menee ilman poliittista ohjaustakin koko ajan oikeaan suuntaan, koska yritykset pyrkivät koko ajan vihreämpiin ratkaisuihin. Suomen tapauksessa oleellista on päästöjen suunta(esimerkki että mukana ollaan), eikä kunnianhimon taso.Päästöt vähenevät koko ajan muutenkin. Se ei todellakaan ole selviö kaikkialla maailmassa. Suomen omat toimet vaikuttavat sen kuuluisan promillen. Ja sitten on vielä poliittisia ratkaisuja, jotka vähentävät Suomen päästöjä, mutta jopa nostavat globaaleja päästöjä. Eli jos esim hakkuita rajoitetaan valtion mailla, niin puuta aletaan tuomaan Venäjältä ja logistiikkapäästöt nousee jne. Markkinataloudelle emme voi mitään.
Itse haen omaa kantaani ilmastopolitiikan suhteen, koska se on pirun monimutkainen kokonaisuus. Kuitenkin perussuomalaisten näkemys on aivan validi pohdiskeltavaksi. Ei kai persutkaan vastusta esim autokannan uudistustukia tai julkisen liikenteen tehostamista? Vastustus tulee toimia kohtaan, jotka suoraan tulevat yritysten ja kansalaisten kontolle kuten vaikkapa polttoaineverokorotukset.
Ilmastonmuutoksen järkevä torjunta kansallisella tasolla pienessä valtiossa on oikeasti monimutkainen kokonaisuus, josta oikeastaan keskustellaan liian vähän.
Itse kuitenkin toivoisin Halla-aholta hieman rakentavampaa linjaa eikä esiintymistä niin ehdottomana, vaikka linja itsessään on ihan järkeenkäypä.