Puhut pelottavasti 30-luvun arvoista ja perustelet pakkoruotsia, "koska niin nyt on vain aina ollut". Kovin ristiriitaista arvon JHag.
Kiitos vastauksesta! Mun peruste ei todellakaan ole ilmaan kirjoitettu "koska niin on vain aina ollut". Mun peruste on se, minkä Suomen eduskunta on laiksi säätänyt tässä systeemissä, mitä kutsutaan demokratiaksi. Toisen tappaminen ei ole kiellettyä siksi, että "näin se vaan on aina ollut". Kännissä ajaminen ei ole kiellettyä siksi, että "meillä on nyt vaan tällainen tapa". Suomen kansalaisena kunnioitan maamme lakeja, vaikka joistain eri mieltä olisinkin.
Enkä siis puolusta pakkoruotsia, totesin jo aiemmin, että ruotsinkielen voi milloin tahansa siirtää vapaaehtoiseksi mun mielestäni. Kun tällainen lakimuutos tulee, pystyn loistavasti elämään sen kanssa. Uskon, että junttimaisin vihanpito ruotsinkielisiä kohtaan hiipuu tämän myötä. Mutta sitä en hyväksy, että ruotsinkielen muu asema ajettaisiin samantien alas. Kuten Johannes toteaa, monien sukupolvien takaisia systeemejä ei voi yhdessä rysäyksessä muuttaa. Pakkoruotsi ja samalla myös ruotsinkielisten vitun typerä pakkosuomi pois - kannatan. Koululaitoksella on muutakin tehtävää kuin opettaa huonosti motivoituneita pentuja. Mutta samalla pitää taata ruotsinkielisen väestönosan oikeudet saada palveluja omalla kielellään. Suomenkieli on kuitenkin pienempi kuin ruotsinkieli kun kansainvälisiä vertailuja tehdään. Ja persujenkin pitää osata jotain muuta kuin suomea EU:ssa. Vai otetaanko seuraavaksi agendaksi se, että suomesta tulee maailman ainoa sallittu kieli?