Mäkelä on kyllä yksi vitsi koko mies. Miten vitussa noita äänestetään eduskuntaan? Tai no, tietäähän sen. Kolmasosa ihmisitä on ihan helvetin tyhmiä. Yksinkertaisia siis. Idiootteja. Älyllisesti heikkolahjaisia.
Perussuomalaisia äänestäneitä on noin 17.5% äänestäneistä (eduskuntavaalit 2019). Lisäksi äänestämättä tahallaan jättäneet niin päästään aika lähelle kolmasosaa. Suomen osalta siis.Onko sinulla todisteita siitä että kolmaosa ihmisistä on mielestäsi idiootteja, helvetin tyhmiä tai heikkolahjaisia?
Perussuomalaisia äänestäneitä on noin 17.5% äänestäneistä (eduskuntavaalit 2019). Lisäksi äänestämättä tahallaan jättäneet niin päästään aika lähelle kolmasosaa. Suomen osalta siis.
Mäkelä on kyllä yksi vitsi koko mies. Miten vitussa noita äänestetään eduskuntaan? Tai no, tietäähän sen. Kolmasosa ihmisitä on ihan helvetin tyhmiä. Yksinkertaisia siis. Idiootteja. Älyllisesti heikkolahjaisia.
Eikai jakauma voi oikeasti olla noin korkea? Että siis kolmasosa ihmisistä oikeasti olisi helvetin tyhmiä (tai noh, tämän voin kyllä melkein allekirjoittaa). Yksinkertaisia siis (no tämäkin voi olla melko lähellä). Idiootteja tai älyllisesti heikkolahjaisia niin ei voi minusta pitää paikkaansa.Mäkelä on kyllä yksi vitsi koko mies. Miten vitussa noita äänestetään eduskuntaan? Tai no, tietäähän sen. Kolmasosa ihmisitä on ihan helvetin tyhmiä. Yksinkertaisia siis. Idiootteja. Älyllisesti heikkolahjaisia.
Ei tarvitse olla idiootti tai "helvetin tyhmä". Aika monella ihmisellä on vain vajavaiset tiedot poliittisista päätöksistä ja niiden seurauksista. Se on ihan ymmärrettävää, koska asiat ovat usein monimutkaisia ja kiistanalaisia.Kukin tyylillään, en itse pidä ihmisiä idiootteina, helvetin tyhminä tai heikkolahjaisina sen perusteella ketä he äänestävät.
Joku täällä taisi kirjoitellakin asiasta, mutta kyllähän tämä Eu-tukipaketti ja yhteisvastuun suuntaan lipuminen olisi persuille aivan tuhannen taalan paikka profiloitua. Profiloitumisella ei tarkoiteta Vallinin ja Peltokankaan möyhöämistä somessa, vaan tässä olisi paikka haastaa ihan asiapohjalta.
En koe olevani tarpeeksi fiksu muodostamaan omaa kantaani tähän koronapakettiin ja Suomen saamiin palautuksiin, mutta aivan käsittämättömän yksipuolisesti aihetta on mediassakin pureksittu. Homma meni ihan sukkana läpi ja on annettu koko ajan ymmärtää, että tässä ei ole mitään muuta vaihtoehtoa.
Itse olisin kaivannut laskelmia siitä, mitä tämä tarkoittaa juuri Suomelle. Mitä olisimme voineet saada samalla rahalla kotimarkkinaa elvyttämällä vrt unionin kautta. Ja onko tukipaketin suuruus ylipäätään Eu-tasolla niin merkittävä, että se oikeasti nopeuttaa kriisistä selvitytymistä vai tuliko tästä vain suuri puhallus etelän epävakaille talouksille ja Saksan ja Ranskan pankeille. Media ei ole ollut tässä vallan vahtikoira. Ja persuketjuun kirjoitan siksi, että persut ovat Suomen politiikassa se taho, jonka tulisi näitä skenaarioita kansalle avata. Ja kyllä siellä kyvykkyyttäkin tähän olisi esim Matti Virenin taholta, mutta on puoluejohdon ja viestintäosaston virhe, että näitä ei saada mediaan.
Tajusin tätä kirjoittaessani, että Suomen politiikassa taitaa sittenkin olla vielä Soinin mentävä aukko.
@Analyzer Ei kukaan persu jaksa lukea noin pitkää tekstiä. Jos sen tiivistää: ”EU, paha, velka” niin ne keksii siitä jonkin oman kuvitelman. Ei kannata odottaa, että viitseliäisyys pidemmälle riittää.
Toisaalta nämä anoturtiaiset ja vallinit karkottavat tai vähintään epäilyttävät sitä osaa äänestäjistöstä mikä kaipaa älyllistä diskurssia ja perusteltuja sekä sivistyneesti esitettyjä mielipiteitä ja haastoja. Lisäksi älykkäämpää kritiikkiä kaipaava tiedostaa todennäköisesti suomalaisen vaalitavan mistä johtuen esimerkiksi itse en Keski-Suomessa tule äänestämään ikipäivänä PS:ää kun ääni pönkittää suosituimpia ehdokkaita, eli käytännössä Hakkaraista opetuslapsineen. Tai Kankaanniemeä, kuka sentään osaa käyttäytyä ihmisiksi, mutta ei silti millään tasolla aja sellaista politiikkaa mitä itse haluaisin ajettavan.Osa äänestäjäkunnasta ei takuulla jaksaisikaan.
Tällä analyyttisemmalla Eu-kritiikillä persuilla olisi kuitenkin nähdäkseni mahdollisuus saada uusiakin äänestäjiä taakseen tai ehkä pikemminkin palautella niitä, jotka puolueella siellä 24% kannatushuipussaan oli jo takanaan. Samaan aikaan Vallinit ja Peltokankaat kuitenkin räksyttävät omalla yksinkertaistetulla tyylillään ja pitävät sen öyhöjenginkin puolueen takana. Eivät nämä ole toisiaan poissulkevia tulokulmia.
Itse haluaisin keskusteluun rakentavaa kritiikkiä ja persuilta se on ollut liian vähissä. Ja tästä kritisoin myös mediaa nimenomaan silloin, kun näistä asioista päätettiin. Aivan liian yksipuolista käsittelyä. Vasta jälkijättöisesti asiasta alkaa kunnolla edes viritä oikeaa keskustelua.
Toisaalta nämä anoturtiaiset ja vallinit karkottavat tai vähintään epäilyttävät sitä osaa äänestäjistöstä mikä kaipaa älyllistä diskurssia ja perusteltuja sekä sivistyneesti esitettyjä mielipiteitä ja haastoja. Lisäksi älykkäämpää kritiikkiä kaipaava tiedostaa todennäköisesti suomalaisen vaalitavan mistä johtuen esimerkiksi itse en Keski-Suomessa tule äänestämään ikipäivänä PS:ää kun ääni pönkittää suosituimpia ehdokkaita, eli käytännössä Hakkaraista opetuslapsineen. Tai Kankaanniemeä, kuka sentään osaa käyttäytyä ihmisiksi, mutta ei silti millään tasolla aja sellaista politiikkaa mitä itse haluaisin ajettavan.
Toisaalta nämä anoturtiaiset ja vallinit karkottavat tai vähintään epäilyttävät sitä osaa äänestäjistöstä mikä kaipaa älyllistä diskurssia ja perusteltuja sekä sivistyneesti esitettyjä mielipiteitä ja haastoja. Lisäksi älykkäämpää kritiikkiä kaipaava tiedostaa todennäköisesti suomalaisen vaalitavan mistä johtuen esimerkiksi itse en Keski-Suomessa tule äänestämään ikipäivänä PS:ää kun ääni pönkittää suosituimpia ehdokkaita, eli käytännössä Hakkaraista opetuslapsineen. Tai Kankaanniemeä, kuka sentään osaa käyttäytyä ihmisiksi, mutta ei silti millään tasolla aja sellaista politiikkaa mitä itse haluaisin ajettavan.