Swearengen
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Fortress Europe, turvattomat tilat
Alla parin hyvinkin valistuneen (ja päivittyneen!) Timon mielipidettä Hankamäen kirjasta.
Valistuneita arvosteljoita he ovat nimenomaan siksi, että edustavat Hankamäen tavoin itsekin nationalistista älykkösiipeä. Tästä syystä he eivät ainakaan arvioi teosta järkyttymisen, tahallaan väärinymmärtämisen ja leimaamisen lähtökohdista. Eivätkä myöskään puoluepoliittisista paineista.
Jos joku ei halua lukea arvosteluja vain siksi, että edustaa itse ideologisesti jotain toista leiriä, niin todettakoon, että varsinkin Hännikäinen on hyvin kriittinen Hankamäen teosta kohtaan.
Timo Hännikäinen:
Mitä Hankamäki todella sanoi?
Timo Vihvavainen:
Filosofin vaikeudet
Pidän lähtökohtaisesti hieman yllättävänä ja mielenkiintoisena kuriositeettina, että näistä kahdesta arvioijasta juuri professori Vihavainen (joka siis omaa akateemisten parissa huomattavasti enemmän kunnioitusta kuin Timo Hännikäinen) suhtautuu selvästi myötämielisemmin Hankamäen teokseen.
Itsehän en ole kirjaa edelleenkään kokonaisuudessaan lukenut, mutta olen muiden kommenteista ymmärtänyt, että luku 11 on persujen kannalta se varsinainen ongelma, missä Hankamäki ajelee pahasti metsään. Sehän on ilmeisesti jo aiheenakin sellainen, mitä PS ja Suomen Perusta eivät Hankamäeltä mediakriittiseen tutkimukseen olleet tilanneet.
On toisaalta niinkin, että kun tilaa jukkahankamäkeä, niin saa jukkahankamäkeä. Julkaisun ja toimituksen suhteen aikamoista amatööripuuhastelua nimenomaan Suomen Perustalta (ja siten myös persuilta). Eli kyllä Hankamäen halu provsoida oli varmasti tiedossa jo tilausvaiheessa, mutta välillä sivuraiteille omiaan hössöttävää homotohtoria olisi pitänyt ymmärtää valvoa suuremmalla porukalla. Nythän on selvinnyt, että julkaisupäätöksen finaaliversion suhteen teki Marko Hamilo yksinään ja hänellä taas oli siihen oikeus.
En kuitenkaan ylläty, jos Hankamäki kaikesta huolimatta on PS-listoilla ehdolla kuntavaaleissa ja menee hänelle ilmaisella näkyvyydellä tällä kertaa läpikin. Hankamäen pitää toki silloin hyväksyä, että joutuu jankuttamaan loputtomiin filosofin yksityisajattelun ja puolueen linjan eroa. Puoluepolitiikassa ei voi olla edustajana samaan aikaan sekä vapaa filosofi että poliitikko.
Valistuneita arvosteljoita he ovat nimenomaan siksi, että edustavat Hankamäen tavoin itsekin nationalistista älykkösiipeä. Tästä syystä he eivät ainakaan arvioi teosta järkyttymisen, tahallaan väärinymmärtämisen ja leimaamisen lähtökohdista. Eivätkä myöskään puoluepoliittisista paineista.
Jos joku ei halua lukea arvosteluja vain siksi, että edustaa itse ideologisesti jotain toista leiriä, niin todettakoon, että varsinkin Hännikäinen on hyvin kriittinen Hankamäen teosta kohtaan.
Timo Hännikäinen:
Mitä Hankamäki todella sanoi?
Hankamäen teoreettinen osuus on niin hyvin jäsennelty ja sisällöltään painava, että jäin odottamaan kirjasta kansallismielisen media- ja julkisuuskritiikin perusteosta. Kokonaisuus kuitenkin hajoaa nopeasti käsiin kirjan seuraaviin osioihin siirryttäessä. Kontrasti on jyrkkä: filosofiseksi tutkimukseksi nimetty kirja muuttuu rähjääväksi pamfletiksi. En pidä subjektiivisuutta, poleemisuutta tai kohtuuttomuuttakaan filosofille sopimattomana, mutta Hankamäki ei kykene onnistuneesti astumaan Nietzschen saappaisiin. Tautologinen raivoaminen ”vihervasemmiston” ja ”uustaistolaisuuden” kaltaisia epämääräisiä vihollisia vastaan käy nopeasti puuduttavaksi, ja lisäksi Hankamäki käyttää väsyneitä retorisia keinoja kuten suvaitsevaisuusopin vertaamista natsismiin. Hän ei osaa annostella aggressiotaan, ja muuttaa kirjansa sekavaksi henkilökohtaiseksi purkaukseksi, jossa iskuja jaellaan lukemattomille tahoille sokean vimman vallassa.
Lyhyesti sanottuna Totuus kiihottaa olisi vaatinut kunnollista kustannustoimittamista. Kirjasta olisi todennäköisesti saanut varsin hyvän poistamalla kokonaisuudesta vähintään puolet. Kohun synnyttyä Suomen Perustassa todennäköisesti tajuttiin, että kirja oli laskettu ulos pahasti keskeneräisenä, ja hätäratkaisuna vedettiin se pois levityksestä. Sen tulevaa kohtaloa voi vain arvailla. Tapaus on ajatuspajalle ikävä, koska sen aiemmat julkaisut ovat täyttäneet kaikki laatukriteerit ja kohentaneet epä-älylliseksi moititun puolueen uskottavuutta. Perusteellisella editoinnilla Hankamäen kirja olisi jatkanut samaa linjaa.
Timo Vihvavainen:
Filosofin vaikeudet
Hankamäki vyöryttää sellaisen määrän faktoja ja teräviä huomioita, että niiden kiistäminen olisi toivotonta. Niinpä ”kritiikki” onkin kohdistettu pariin varsin yhdentekevään poleemiseen heittoon, joiden totuusarvoa ei tietenkään ole tutkimuksella todennettu enempää kuin vääräksikään osoitettu.
Filosofille on joka tapauksessa sallittava myös poleeminen kielenkäyttö, muuten saamme filosofian sijasta lukea pelkkiä postilloja ja katekismuksia.
Näin massiivisella tutkimuksella on ongelmansa. Siinä on liian monta kohtaa, että sitä voitaisiin missään lyhyessä kritiikissä edes pääpiirteittäin käsitellä ja kirjoittajan filosofiset lähtökohdat ovat sen verran kaukana siitä, mitä erilaiset muotipellet julistavat, että häntä on monien liian vaikea ymmärtää, vaikka tahtoisikin.
Suurin osa niistä, jotka tuon teoksen takia ovat avanneet suunsa, eivät myöskään tunne pienintäkään halua ymmärtää sitä. Täysin järjettömästi se leimataan amatöörimäiseksi ja perusteettomiin mutu-käsityksiin pohjautuvaksi mielipidekirjaksi. Tämä on helppohintainen ja epä-älyllinen kanta.
Pidän lähtökohtaisesti hieman yllättävänä ja mielenkiintoisena kuriositeettina, että näistä kahdesta arvioijasta juuri professori Vihavainen (joka siis omaa akateemisten parissa huomattavasti enemmän kunnioitusta kuin Timo Hännikäinen) suhtautuu selvästi myötämielisemmin Hankamäen teokseen.
Itsehän en ole kirjaa edelleenkään kokonaisuudessaan lukenut, mutta olen muiden kommenteista ymmärtänyt, että luku 11 on persujen kannalta se varsinainen ongelma, missä Hankamäki ajelee pahasti metsään. Sehän on ilmeisesti jo aiheenakin sellainen, mitä PS ja Suomen Perusta eivät Hankamäeltä mediakriittiseen tutkimukseen olleet tilanneet.
On toisaalta niinkin, että kun tilaa jukkahankamäkeä, niin saa jukkahankamäkeä. Julkaisun ja toimituksen suhteen aikamoista amatööripuuhastelua nimenomaan Suomen Perustalta (ja siten myös persuilta). Eli kyllä Hankamäen halu provsoida oli varmasti tiedossa jo tilausvaiheessa, mutta välillä sivuraiteille omiaan hössöttävää homotohtoria olisi pitänyt ymmärtää valvoa suuremmalla porukalla. Nythän on selvinnyt, että julkaisupäätöksen finaaliversion suhteen teki Marko Hamilo yksinään ja hänellä taas oli siihen oikeus.
En kuitenkaan ylläty, jos Hankamäki kaikesta huolimatta on PS-listoilla ehdolla kuntavaaleissa ja menee hänelle ilmaisella näkyvyydellä tällä kertaa läpikin. Hankamäen pitää toki silloin hyväksyä, että joutuu jankuttamaan loputtomiin filosofin yksityisajattelun ja puolueen linjan eroa. Puoluepolitiikassa ei voi olla edustajana samaan aikaan sekä vapaa filosofi että poliitikko.