Tuollaiset vertailut ovat kuitenkin myös jossain määrin epäreilujakin
Ainakin oma intressi seurata näitä keskusteluja on puhtaasti se, että populismipäissään messuavat persut ovat tehneet tästä itse periaatekysymyksen. He lietsovat tätä "eliitti vs. kansa"-vastakkainasettelua asettuen itse moisen jaon ulkopuolelle. Tikunnokkaan tarttuvat vuoroin kaikkien muiden puolueiden edustajat, jotka edustavat jotain abstraktia "järjestäytynyttä ahneutta". Sen sijaan itse he lupaavat trumpmaisesti lähteä "kuivattamaan korruption suota", kuten tuossa Turtiaisen kirjoituksessakin vähän vihjaillaan. Sitten kun mediasta putoilee tiedon murusia, jotka vihjaavat persujen olevan samanlaisia ahneita omaneduntavoittelijoita kuin kaikki muutkin, vaihtuu aihe ja pyörä lähtee uudestaan pyörimään.
Moni varmaan muistaa, mikä on ollut persujen ykköskärki ilmastonmuutosdebatissa. Aivan, moraaliposeeraus. Se, että "etelän eliitti" matkustelee Balille mutta kieltää kainuulaista ajamasta häkäpönttöautolla. Jännästi sama logiikka lentää kuitenkin romukoppaan sillä sekunnilla, kun parin sadan tonnin ulosottokurimuksessa oleva maakuntien mies parkkeeraa dieselinsä Arkadiankadulle. Kaikki mahdolliset sopeutumiseläkkeet ja kilometrikorvaukset nostellaan vähin äänin, vaikka vaalikentillä lupailtiin olla pienen ihmisen asialla korruptoitunutta valtakoneistoa vastaan.
Kansanedustajien etuuksia pidän itsessään suhteellisen pienenä ongelmana. Toivolan ympärillä pyörinyt keskustelu oli mielestäni yliampuvaa, vaikka sinällään olen tyytyväinen, että media perkaa näitä asioita. Moraalinen tuomio kansalta on mainio tapa valvoa etuuksien nostoa. Tuolloin oli kuitenkin ilmeistä, että keskustelu leimahti nimenomaan sen takia, että taksikunkku oli vihreiden edustaja. Se oli lapasyöttö näille maakuntien eliitinvastaisille sotureille, joiden oman pesän puhtaanapito ei faneja kiinnosta. Kansa kyllä äänestää pahoinpitelijät, terrorismiin yllyttäjät ja seksuaaliset ahdistelijat eduskuntaan, kunhan heillä vain on tarpeeksi räväkkä eliitinvastainen agenda. Näin populismi on toiminut, toimii ja tulee jatkossakin toimimaan.