Perussuomalaiset

  • 5 390 474
  • 43 488

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Voiko joku rehellisesti sanoa, että kokee yhdentekeväksi, pyöriikö em. järjestön johtaja demokraattisesti valitun valtuuston pikkujouluissa? Tämä ihan ilman sarvia ja hampaita.

Minusta ei tosiaankan ole yhdentekevää. Tuomitsen kaikki tällaiset ääripaskat. Näitä kun vaan lähes jokaisessa maailmankolkassa on. Ihmettelen myös, että miksei tätä ihmistä poistettu tilasta, vaan jälkeenpäin lällätellän somessa. Oliko siinä tilanteessa paikallaolijoilla myös yhdentekevää, onko tuollainen klovni paikalla? Jotkin persut ja nazit on normi, mutta että tuolla oli muitakin, kuin persuja.
 

Laitela

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa ja sen vaarallinen YV, Bratislavan taika
Aikamoista. Etkö oikeesti näkisi terveenä päästä tälläisistä täysin epärationaalisista antipatioista yli? Että pitää mahdollinen tuleva jälkikasvukin altistaa samanlaiseen meininkiin. Tulee mieleen lähinnä pahvihousut verikostoineen.
Onko itänaapuri millään tapaa hyvittänyt 80 vuoden takaisia vääryyksiään? Ei ole ei, eikä taida hyvittää tulevaisuudessakaan. Sen sijaan suvereeniuutemme ei vielä tänäänkään ole täysin selviö ja ketäköhän siitäkin saa kiittää. Etenkin täällä Etelä-Karjalassa sitä saa ajoittain miettiä, että mitäköhän sitten jos vyöryvät taas rajan yli? Se on taas deja vu Viipurista lähdön kanssa. Sinne jäi omaisuuskin suurimmaksi osaksi, että kiitos äkillisestä köyhtymisestäkin naapurille. Suvusta löytyy myös suoranaisen sotarikoksen uhri. Isoisän veli kuoli lääkintäupseerina punaisin ristein merkityn lääkintäteltan pommituksessa lukuisten haavoittuneiden kera.
Noita kohtaan pitäisi sitten tuntea ymmärrystä, semmoista päivää ei yksinkertaisesti tule. Koskaan.

Näillä pohjilla on sitten helpohkoa karsia ei-miellyttävät poliitikot pois, keitä ei ainakaan äänestä. Persut on tällöin aika kaksijakoinen puolue, koska löytyy kantoja aika laidasta laitaan. Ihan siksi sanoin, että asia liittyisi edes jotenkin tähän ketjuun.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko itänaapuri millään tapaa hyvittänyt 80 vuoden takaisia vääryyksiään? Ei ole ei, eikä taida hyvittää tulevaisuudessakaan. Sen sijaan suvereeniuutemme ei vielä tänäänkään ole täysin selviö ja ketäköhän siitäkin saa kiittää. Etenkin täällä Etelä-Karjalassa sitä saa ajoittain miettiä, että mitäköhän sitten jos vyöryvät taas rajan yli? Se on taas deja vu Viipurista lähdön kanssa. Sinne jäi omaisuuskin suurimmaksi osaksi, että kiitos äkillisestä köyhtymisestäkin naapurille. Suvusta löytyy myös suoranaisen sotarikoksen uhri. Isoisän veli kuoli lääkintäupseerina punaisin ristein merkityn lääkintäteltan pommituksessa lukuisten haavoittuneiden kera.
Noita kohtaan pitäisi sitten tuntea ymmärrystä, semmoista päivää ei yksinkertaisesti tule. Koskaan.
Ei ole montaa vuotta kun itänaapuri tiputti matkustajalentokoneen täynnä viattomia, ajoi sadat tuhannet viattomat kodeistaan karkuun ja tappoi tuhansia.

Eiköhän itänaapuri Suomeenkin vielä tule.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Voiko joku rehellisesti sanoa, että kokee yhdentekeväksi, pyöriikö em. järjestön johtaja demokraattisesti valitun valtuuston pikkujouluissa? Tämä ihan ilman sarvia ja hampaita.

No minua ei suuremmin häiritse mitä väkeä tuolla on ollut.

Oliko järjestäjillä etukäteen tiedossa tämän henkilön paikalle tulo ja jos ei, niin missä kohtaa se tieto heille tuli. Silloin se olisi pitänyt reagoida. Pelisilmää osataan varmasti käyttää seuraavalla kertaa.

Ei se ole hyväksynnän antamista, jos asioista keskustelee esim. näiden ääripään jengien kanssa. Utelias kai saa olla.
 

Stirner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Che Guevara
Onko itänaapuri millään tapaa hyvittänyt 80 vuoden takaisia vääryyksiään? Ei ole ei, eikä taida hyvittää tulevaisuudessakaan. Sen sijaan suvereeniuutemme ei vielä tänäänkään ole täysin selviö ja ketäköhän siitäkin saa kiittää. Etenkin täällä Etelä-Karjalassa sitä saa ajoittain miettiä, että mitäköhän sitten jos vyöryvät taas rajan yli? Se on taas deja vu Viipurista lähdön kanssa. Sinne jäi omaisuuskin suurimmaksi osaksi, että kiitos äkillisestä köyhtymisestäkin naapurille. Suvusta löytyy myös suoranaisen sotarikoksen uhri. Isoisän veli kuoli lääkintäupseerina punaisin ristein merkityn lääkintäteltan pommituksessa lukuisten haavoittuneiden kera.
Noita kohtaan pitäisi sitten tuntea ymmärrystä, semmoista päivää ei yksinkertaisesti tule. Koskaan.

Minkälaista anteeksipyyntöä sä odotat joltain 20vee Vladimirilta tai Svetlanalta?

Emmä tiiä, ihan absurdia settiä. Itsekin pidän esim. Venäjää ja USA:ta persläpivaltioina, mutta en minä vihaa venäläisiä tai jenkkejä jos niiden hallinto ei osaa käyttäytyä kuten normaalit ihmiset käyttäytyy.
 

Laitela

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa ja sen vaarallinen YV, Bratislavan taika
Ei ole montaa vuotta kun itänaapuri tiputti matkustajalentokoneen täynnä viattomia, ajoi sadat tuhannet viattomat kodeistaan karkuun ja tappoi tuhansia.

Eiköhän itänaapuri Suomeenkin vielä tule.
Kynnys lienee onneksi vähän korkeampi tänne tuloon, mutta oivallinen osoitus Venäjän häikäilemättömyydestä. Näin mukava naapuri meillä on, eikä se toisaalta koskaan edes tee mitään, kaiken voi aina kiistää, vaikka jäisi housut kintussa kiinni, mutta mitäs väliä silläkään on. Kiistetään silti ja jos oikein tukalaks menee kiistetään, että kiistettiin.
 

Laitela

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa ja sen vaarallinen YV, Bratislavan taika
Minkälaista anteeksipyyntöä sä odotat joltain 20vee Vladimirilta tai Svetlanalta?

Emmä tiiä, ihan absurdia settiä. Itsekin pidän esim. Venäjää ja USA:ta persläpivaltioina, mutta en minä vihaa venäläisiä tai jenkkejä jos niiden hallinto ei osaa käyttäytyä kuten normaalit ihmiset käyttäytyy.
Se on Vladimirin ja Svetlanan ongelma, mitäs syntyivät moiseen roistovaltioon, ei ole asenne muuttunut parempaan sukupolvien vaihtuessa. Lähtijöitähän tottakai on, mutta kokonaiskuvassa Venäjän historia on liian monelle oikea sankaritekojen sarja.
En minäkään Jenkkejä vihaa, päinvastoin, vaikka muunmuassa heidän Neuvostoliitolle antamaansa kalustoa käytettiinkin meitä vastaan. En pidä Trumpista ja kummastelen, miten niin paljon porukkaa äänesti häntä, että hänestä tuli presidentti, helposti on paska näköjään uponnut. Arvostan silti maidemme välistä kumppanuutta ja sitä, että edes maatasolla pieni Suomi on heidän tiedossaan (yksittäisillä ihmisillä tuntuu monesti olevan heikohko tietämys maastamme. Ei heitä siitä tietty voi pahemmin syyttääkään.) ja varsin positiivisessa(?) valossa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
On se Kärnä joskus hauska:
”Montako perussuomalaista tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu?
Sata. @Halla_aho vaihtaa ja 99 muuta valittaa, että lampun palamisen syy on maahanmuutto.”
Kärnä on kyllä mielenkiintoinen hahmo. Sopisi persuihin kuin arjalainen SS-joukkoihin. Varmaan sen takia hänellä on kova tarve iskeä persuja vastaan ja yrittää erottautua heistä.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Sama kotoisuusperiaate toiminee molemmin päin. Minä en kaiken ynnäilyn (mietitään vaikka Suomea kohtaan plussia ja miinuksia) jälkeen suomalaisena natseja vihaa. Suomalaisilla oli ehdottoman hyvä syy vihata Neuvostoliittoa ja neuvostoliittolaisia, etenkin Talvisodan jälkeen, jolloin natsien agendassa oli edes jotakin, mistä saatoimme olla samaa mieltä.
Kaikki tuo viha itänaapuria kohtaan on kulkenut verenperintönä aina minulle asti. Ja jos minulle ikinä jälkikasvua siunaantuu, iskostan "ryssävihan" parhaani mukaan heihinkin. Kyse on periaatteesta, niin on toki ISISläisilläkin, sitä ei voi kiistää.
Se on Vladimirin ja Svetlanan ongelma, mitäs syntyivät moiseen roistovaltioon, ei ole asenne muuttunut parempaan sukupolvien vaihtuessa.
Eli sinun mielestäsi olisi ollut oikein orjuuttaa kaikki slaavit maaorjiksi. Samoin olisi oikein tappaa heitä lisätilan saamiseksi Valtakunnalle. Tai tappaa kaikki juutalaiset. Sinällään mielenkiintoista seurata jonkun purkavan patoumiaan yhtä kansakuntaa kohtaan. Oletko ikinä yhtään venäläistä tavannut? Ehkä ystävystynytkin heidän kanssaan? Et varmaankaan. Sinun kaltaisesi ihmiset ovat sitä porukkaa, joka matkaa ääriliikkeiden mukana muihin maihin suorittamaan hirmutekoja.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Minkälaista anteeksipyyntöä sä odotat joltain 20vee Vladimirilta tai Svetlanalta?

Emmä tiiä, ihan absurdia settiä. Itsekin pidän esim. Venäjää ja USA:ta persläpivaltioina, mutta en minä vihaa venäläisiä tai jenkkejä jos niiden hallinto ei osaa käyttäytyä kuten normaalit ihmiset käyttäytyy.

Sinulla on toki oikeus mielipiteisiisi koskien eri valtioiden statuksia. USAa ja Venäjää verratessa voit katsoa ko. maiden asukkaiden valintoja. Toisessa matala (joskin vähän parantunut aina luotettavien, paikallisten tilastojen mukaan) syntyvyys ja maastamuutto suuri ongelma. Toisen syntyvyys on länsieurooppalaisittain kadehdittavan hyvää ja maahan muuttajia on enemmän kuin mihinkään muualle maailmassa.
 

Matala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Miksi näin?

Itse taas näen että ISIS-symppaajalla (joka on kotoisin lähi-idästä) on lännen sotatoimien vuoksi edes joku löyhästi perusteltu motiivi ideologialleen, nasseilla on kyseessä pelkkä ihmisviha.

"Vääräuskoisten" tappaminen on siis suotavampaa? Ei natseilla mun tietääkseni mitään yleistä ihmisvihaa ollut. Taisivat vihata ainoastaan juutalaisia ja bolsivikkeja. Mutta voittajat kirjoittavat historian jne. Ei liity tämä aihe Perussuomalaisiin.
 

Stirner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Che Guevara
Sinulla on toki oikeus mielipiteisiisi koskien eri valtioiden statuksia. USAa ja Venäjää verratessa voit katsoa ko. maiden asukkaiden valintoja. Toisessa matala (joskin vähän parantunut aina luotettavien, paikallisten tilastojen mukaan) syntyvyys ja maastamuutto suuri ongelma. Toisen syntyvyys on länsieurooppalaisittain kadehdittavan hyvää ja maahan muuttajia on enemmän kuin mihinkään muualle maailmassa.

Nimenomaan sisäpolitiikan vuoksi USA on vähemmän persläpivaltio mitä Venäjä minun mielestäni.
 

Matala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Eli sinun mielestäsi olisi ollut oikein orjuuttaa kaikki slaavit maaorjiksi. Samoin olisi oikein tappaa heitä lisätilan saamiseksi Valtakunnalle. Tai tappaa kaikki juutalaiset. Sinällään mielenkiintoista seurata jonkun purkavan patoumiaan yhtä kansakuntaa kohtaan. Oletko ikinä yhtään venäläistä tavannut? Ehkä ystävystynytkin heidän kanssaan? Et varmaankaan. Sinun kaltaisesi ihmiset ovat sitä porukkaa, joka matkaa ääriliikkeiden mukana muihin maihin suorittamaan hirmutekoja.

Kuulostaa siltä, että puolustelet kommunistien ja juutalaisten mm. Israelin rikoksia. Täytyy todeta, että ilman Natsi-Saksaa olisi koko Eurooppa kommunismin vallan alla. Helposti unohdetaan se, että Saksan avulla Suomi pysyi itsenäisenä. Toinen maailman sota olisi ollut väistämätön ilman Hitleriäkin. Lopulta häviäjistä tehtiin niitä kaikista pahimpia ihmisiä. En nyt sano, että natsit olisivat mitään laupiaita olleet, mutta häviäjät on helpompi leimata pahoiksi.
 

Laitela

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa ja sen vaarallinen YV, Bratislavan taika
Eli sinun mielestäsi olisi ollut oikein orjuuttaa kaikki slaavit maaorjiksi. Samoin olisi oikein tappaa heitä lisätilan saamiseksi Valtakunnalle. Tai tappaa kaikki juutalaiset. Sinällään mielenkiintoista seurata jonkun purkavan patoumiaan yhtä kansakuntaa kohtaan.
En sanonut missään suoraan noita asioita tavoitteiksi, vaan mahdollisuuden oikoa meille tapahtuneita vääryyksiä Saksan ja sitä myöten natsien rinnalla. Keneltäs muulta siihen aikaan olisi saanut kädenojennusta? Niin, ei keneltäkään, ja jos nyt sovitaan, että jotain oli asian suhteen tehtävä, silloin ei taida jäädä vaihtoehtoja kenen kimppaan mentiin. Sillä ei nyt ole väliä millä tavalla minun mielestäni olisi nuo aiemmin mainitut asiat pitänyt käsitellä tai jättää käsittelemättä. Lähtökohtaisesti haluan oikeutta Suomelle, välittämättä siitä, kenen avulla sitä voi saada.
Oletko ikinä yhtään venäläistä tavannut? Ehkä ystävystynytkin heidän kanssaan? Et varmaankaan.
Olen tavannut, useammankin, osan kanssa olen jopa tullut hyvin toimeen. Historiasta ei ole heidän kanssaan onneksi tarvinnut puhua, sillä ristiriita olisi ilmeinen. Olen jopa kohteliaasti pyrkinyt vaihtamaan puheenaihetta, jos keskustelu heidän kanssaan on liittynyt politiikkaan tai ylipäänsä Venäjään. En ole riidanhaastaja, jos ei ole pakko.
Sinun kaltaisesi ihmiset ovat sitä porukkaa, joka matkaa ääriliikkeiden mukana muihin maihin suorittamaan hirmutekoja.
Mielenkiintoinen näkemys. Olen sitä joskus itsekin pohtinut, kuinka itse ääritilanteessa toimisin tai jos olisin sota-ajan ihminen ollut. Sitä on kuitenkin aika vaikea ja jopa turhaa nykyaikana miettiä. Maailma oli niin erilainen, ettei sitä pysty nykyajan ihminen enää täysin käsittämään, vaikka kuinka tietoa etsisi.
Mutta älä huoli, en ole menossa mihinkään ääriporukkaan marssimaan ja ajattelin seuraavissakin vaaleissa ihan demokraattisesti äänestää.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Täällähän mennään ääripäästä toiseen, mikä siinä oikeassa rivissä muka on niin vaikeaa?
- USA:n politiikassa on tosiaan yhtä ja toista sanomista, ei se kuitenkaan ole läheskään niin läpeensä paha kuin mafiavaltio Venäjä
- Edeltäjänsä Neuvostoliitto teki vielä paljon enemmän pahaa (mm. Suomelle), ja on tosiaan huolestuttavaa että Venäjällä ei noita anteeksipyydellä vaan tuntuu että lisääntyvässä määrin ihaillaan tai valehdellaan olemattomaksi
- Mikään edellä mainittu ei kuitenkaan oikeuta ryssävihaan tai sen lietsomiseen esim. lapsissaan. Opeta vihaamaan totalitarismia, väkivaltaa ja valheita. Älä kansallisuutta.
- Natseilla, vaikka liittoutuminen heidän kanssaan hyödyttikin Suomen sotaponnistuksia, oli pystyssä totalitaristinen systeemi, joka oli joka sentiltä yhtä paha, julma ja kieroutunut kuin Neuvostoliiton (ja osin jopa pahempi). Vihaa sitä yhtä paljon.
 

Stirner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Che Guevara
Missä niin väitin? Sun mielipidettä koitin kysyä, jossa sun mielestä islamisteilla on "parempi" motiivi tappaa muita.

Joo, parempi motiivi niillä on tappaa muita, verrattuna vaikka johonkin nasseen jonka suurin huolenaihe elämässä on jos fattan tuet tulee myöhässä tilille. Tai OG-natsien rotupuhdistukset. Jos siis katkeruus lasketaan motiiviksi, ja kai se voidaan laskea. Syyttömien ihmisten lahtaaminen tosin on teko jota mikään motiivi ei oikeuta, joten "vääräuskoisten tappaminen" ei ole sen suotavampaa.
 

Laitela

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa ja sen vaarallinen YV, Bratislavan taika
Nämä kaksi ovat selvästikin minulle osoitettuja.
- Mikään edellä mainittu ei kuitenkaan oikeuta ryssävihaan tai sen lietsomiseen esim. lapsissaan. Opeta vihaamaan totalitarismia, väkivaltaa ja valheita. Älä kansallisuutta.
En tiedä onko totuuksien kertominen itänaapurista lietsontaa. En itse oppinut historiasta pahemmin mitään uutta koulunpenkillä, sillä olin pitkälti kolunnut historian perusteet merkittäviin osa-alueisiin syventyen jo ennen kuin koulussa asioista edes opetettiin. Eikä minun aikanani maailmansotia edes käsitelty ennen kahdeksatta luokkaa. Etenkin maailmansodat kiinnostivat suuresti, joten minulla oli tavallista jantteria huikeasti parempi käsitys maailmansodista ja ideologioista ennen niiden käsittelyä. Olin siis myös useamman vuoden saanut ihan rauhassa muhia tietojeni kanssa muodostaen omat näkemykseni asioista ilman sitä pakollista moralisointia ja ohjausta "nämä olivat pahoja ja nämä hyviä". Ja tottakai ymmärrän, että moraalisesti liikutaan erittäin harmaalla alueella, mutta kuinka pitkälle moralisointikaan kantaa? Maailma ei yksinkertaisesti ole reilu, eikä tule koskaan olemaankaan, sen kanssa pitää elää. Joten en jaksa tuhlata energiaa siihen, onko jokin asia oikein vai onko se väärin. Jos se hyödyttää minua, eikä siitä aiheudu minulle merkittävää haittaa, antaa mennä.

Väkivaltaa on vaikea täysin tuomita, vaikka se todella ikävää onkin. Joskus niin pienemmissä kuin isommissakin asioissa ei vain enää ole muuta tietä, joskus toisen posken kääntäminen ei auta. Väkivalta käsitteenä on aika laaja. Henkilötasolla kouluaikoina oli henkilö, joka ei yksinkertaisesti jättänyt minua rauhaan, vaikka monen monen monta kertaa tein selväksi, että olemme selvästi eri aallonpituuksilla, emmekä tule koskaan saavuttamaan yhteisymmärrystä. Siinä ei lopulta tehonnut muu kuin kunnon lättyynveto. Sen jälkeen sain olla ihan rauhassa. Joten henkilökohtaisesti en voi sanoa, etteikö väkivalta joskus olisi ratkaisu asiaan. En myöskään ole kantelija, joten päätin ratkaista asian kuin mies. Tottakai ymmärrän, että väkivallalla tarkoitit ihmisten tappamista, mutta tämä ihan vain vertauskuvallisesti. Valtiotasolla esimerkkinä Suomen Talvisodan jälkeistä vahvaa revanssihenkeä tuskin olisi pystynyt toteuttamaan ilman väkivaltaa. Vähän oudolta nimittäin tuntuisi sekin tilanne, että olisi vain vierestä katseltu kun Saksa näytti jyräävän voitosta voittoon (jälkiviisaana olisi ehkä kannattanut vain katsella), yrittämättä itse hyötyä tilanteesta.

Valehtelu on lähtökohtaisesti väärin, etenkin valtiomiehiltä. Henkilökohtaisesti valehtelu on joskus hyödyttänyt omia päämääriä, joten sanoisin, että lähtökohtaisesti ei valehdella, ellei olla varmoja, ettei siitä jäädä kiinni.
- Natseilla, vaikka liittoutuminen heidän kanssaan hyödyttikin Suomen sotaponnistuksia, oli pystyssä totalitaristinen systeemi, joka oli joka sentiltä yhtä paha, julma ja kieroutunut kuin Neuvostoliiton (ja osin jopa pahempi). Vihaa sitä yhtä paljon.
Nämä nyt on mielipidekysymyksiä minun mielestäni Saksa ei ollut pahuudessa Neuvostoliiton veroinen, joku muu on toista mieltä, tämä on minun mielipiteeni. Mutta en pysty vihaamaan Natsi-Saksaa yhtä paljon kuin Neuvostoliittoa. Siihen tarvittaisiin joku salaliittoteorian todeksi osoittaminen, että oikeasti Aatu oli myös Neuvostoliiton kahvoissa ja päätti Suomeen hyökkäämisestä ja tulevasta orjuutuksesta. En usko, että noin mullistavaa "totuutta" löytyy koskaan, tai jos löytyy niin se on sitten näitä vaihtoehtoisia totuuksia joita valheiksikin kutsutaan.

Mutta nyt saa tää off-topiccaaminen riittää. Olisin jättänyt tämänkin julkaisematta, mutta setti on jo sen verran pitkä, ettei viitsi ihan roskiinkaan heittää.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ei natseilla mun tietääkseni mitään yleistä ihmisvihaa ollut. Taisivat vihata ainoastaan juutalaisia ja bolsivikkeja. Mutta voittajat kirjoittavat historian jne.
Siihen en nyt ota kantaa, että kuka historian on kirjoittanut, mutta siitä minulla on arvaus, että kuka sitä ei ole lukenut.

  • ei-juutalaisia puolalaisia siviilejä noin 1,8 miljoonaa
  • serbisiviilejä 312 000
  • vammaisia enintään 250 000
  • romaneja 196 000–220 000
  • Jehovan todistajia noin 1 900
  • rikollisia ja epäsosiaalisia vähintään 70 000
  • saksalaisten poliittisia vastustajia ja vastarintajoukkojen jäseniä tuntematon määrä
  • homoseksuaaleja satoja, ehkä tuhansia
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Tähän ryssäviha-keskusteluun:
On täysin eri asia "vihata" (=pitää vihollisena) Suomen (ja länsimaisten arvojen esim. lehdistön vapaus jne...) näkökulmasta hyvin epäluotettavaa valtiota kuin sen yksittäisiä kansalaisia tai laajemminkin sen kieltä puhuvia ihmisiä.

Noissa WW2 asioissa olisi tyhmää rypeä kovin syvissä vesissä. Jos ei oltaisi tartuttu Saksan apuun, oltaisiin saatettu joutua heitäkin vastaan. Ryssän (on jotenkin helpottavaa sanoa niin, kun ei tarvitse miettiä minkä niminen valtio siellä milloinkin omia kansalaisiaan ryösti) aikeet Itämeren alueen suhteen eivät ole lainkaan epäselvät. Sen osoittaa niin talvisota kuin Baltian maidenkin kohtelu.
 
Viimeksi muokattu:

Ole Fart

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nämä nyt on mielipidekysymyksiä minun mielestäni Saksa ei ollut pahuudessa Neuvostoliiton veroinen, joku muu on toista mieltä, tämä on minun mielipiteeni.
Sinulla on oikeus mielipiteeseesi, mutta kun nyt kerran olet paljon tavallista jantteria paremmin historiaan perehtynyt, niin hiukan ihmettelen mitä historiankirjoja olet lukenut ja opitko niistä mitään.

Natsien toiminnasta löytyy valtava määrä tietoa. Otan vain ihan esimerkkinä Antony Beevorin Toisen maailmansodan historiasta: Dachaussa lääketieteellisissä kokeissa tapetuilta vangeilta irrotettiin nahka käytettäväksi ”satuloissa, ratsastushousuissa, hansikkaissa, tohveleissa ja rouvien käsilaukuissa”.

Jos toisaalta haluaa saada kokonaisvaltaisemman käsityksen Hitlerin ja Stalinin terrorista, niin kannattaa lukea Timothy Snyderin Tappotanner, joka käsittelee itäistä Eurooppaa vuosina 1930 - 45, 14 miljoonaa siviiliuhria.

Ja jotta nyt ei pidettäisi eurooppalaisia ainoina hirviöinä, niin kuvaa voi täydentää vaikka Iiris Changin kirjalla Nankingin verilöyly ( The Rape of Nanking). Muuten yksi niistä harvoista kirjoista, jota en voinut lukea loppuun. Ei vain kyennyt.

Jos näiden jälkeen vielä kykenee johonkin absurdiin pahuuden vertailuun, niin menee kyllä minun käsityskykyni yli aika vahvasti.

Ja sanottakoon nyt vielä - kun persuketjussa ollaan - että en tietenkään usko sieltä tai edes lähipiiristä löytyvän hirviöitä. Tietämättömiä voi olla.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kuulostaa siltä, että puolustelet kommunistien ja juutalaisten mm. Israelin rikoksia. Täytyy todeta, että ilman Natsi-Saksaa olisi koko Eurooppa kommunismin vallan alla. Helposti unohdetaan se, että Saksan avulla Suomi pysyi itsenäisenä. Toinen maailman sota olisi ollut väistämätön ilman Hitleriäkin. Lopulta häviäjistä tehtiin niitä kaikista pahimpia ihmisiä. En nyt sano, että natsit olisivat mitään laupiaita olleet, mutta häviäjät on helpompi leimata pahoiksi.

Historian käänteiden fiktiivinen uudelleen järjestely on vaikeaa, mutta minua kuitenkin kiinnostaisi kuulla hieman perusteita tälle boldatulle väitteelle. Ymmärtääkseni nimenomaan Hitlerin kansallissosialistit nostattivat laman runtelemassa Saksassa sotaintoa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös