Perussuomalaiset

  • 5 864 476
  • 46 114

Heinz

Jäsen
Suosikkijoukkue
SoJy
2) tulijat ovat voittopuoleisesti otollisessa iässä --> vähemmän kuluja palveluihin (koulutus yms.) --> enemmän verotuloja työiässä olevilta

Onko jotain kättä pidempää päättelyketjun tueksi? Että kouluttamaton muutto kolmansista maista olisi nettovaikutukseltaan plussaa? Työikäisten osuudesta ei voi vetää johtopäätöksiä huomattaviin säästöihin, sen minäkin ymmärrän vaikka en asiantuntija ole.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No ei. Voi olla että persuista löytyy joku joka oikeasti uskoo että maahanmuutto on se joka suomen talouden ja yhteiskuntarauhan kaataa, mutta suurin osa heitä kannattavista kansan syvistä riveistä pelkää/vastustaa/vierastaa näiden isompien hahmojen mainostamia islamisaatioita, väestönvaihtoja ja muita epämääräisiä iskulauseita jotka kohdistuvat nimenomaan eri värisiin ihmisiin.
No tämähän on vain täysin sinun omaa mutuiluasi. Faktaahan saataisiin sillä, että persujen kannattajilta kysyttäisiin esimerkiksi: "häiritseekö sinua Suomessa asuva eri värinen henkilö, joka maksaa veroja Suomeen?". Jos valtaosa vastaisi kyllä, niin sitten olisit todistetusti oikeassa. Nyt vedät täysin mutulla. Moni varmasti vastustaa ihan vain tätä nykyistä yhteiskuntaa rasittavaa humanitääristä maahanmuuttoa ja tämän vuoksi äänestää persuja, koska ei ole mitään muutakaan vaihtoehtoa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
No ei. Voi olla että persuista löytyy joku joka oikeasti uskoo että maahanmuutto on se joka suomen talouden ja yhteiskuntarauhan kaataa, mutta suurin osa heitä kannattavista kansan syvistä riveistä pelkää/vastustaa/vierastaa näiden isompien hahmojen mainostamia islamisaatioita, väestönvaihtoja ja muita epämääräisiä iskulauseita jotka kohdistuvat nimenomaan eri värisiin ihmisiin.

Jonkin verran olen seurannut keskustelua aiheesta, niin päähuoli persuilla on haittamaahanmuutto. Heidän mukaansa se on maahanmuuttoa, joka aiheuttaa kustannuksia yhteiskunnalle. Samasta syystä persut kertovat vastustavansa työperäistä maahanmuuttoa, koska se pohjautuu matalapalkka-aloilla usein yhteiskunnan erilaisiin tukiin. Sinänsä he eivät omien sanojensa mukaan ole työperäistä maahanmuuttoa vastaan, jos kyseinen henkilö ei tarvitse yhteiskunnan tukia.

Mutta osaideologinen perusta persuilla on islamin vastaisuudessa. Tähän liittyy islamisaation lisäksi paljon muutakin. Kuten se, että persuissa pidetään islamilaisista maista tulleita uuden jihadismin jatkeena. Jos ei aina tekoina, niin sitten mieleltään. Tätä he perustelevat mm. tutkimuksilla, joiden mukaan varsinkin eurooppalainen nuoriso on suhtaunut myönteisesti aikanaan Isisiin ja että merkittävä osa muslimeista Euroopassa on fundamentalisteja.

Kannattajissa on varmaan sitten paljon muitakin näkemyksiä. Nuo ovat olleet persujohdon, persujen ja muiden kannattajien toimesta esillä mediassa.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
No tämähän on vain täysin sinun omaa mutuiluasi. Faktaahan saataisiin sillä, että persujen kannattajilta kysyttäisiin esimerkiksi: "häiritseekö sinua Suomessa asuva eri värinen henkilö, joka maksaa veroja Suomeen?". Jos valtaosa vastaisi kyllä, niin sitten olisit todistetusti oikeassa. Nyt vedät täysin mutulla. Moni varmasti vastustaa ihan vain tätä nykyistä yhteiskuntaa rasittavaa humanitääristä maahanmuuttoa ja tämän vuoksi äänestää persuja, koska ei ole mitään muutakaan vaihtoehtoa.
No ei sillä kyllä saada faktaa. Eivät ihmiset ole valmiita myöntämään edes itselleen saatika julkisesti ääneen etteivät halua maahan lisää vieraan kulttuurin ihmisiä. Aina löytyy joku keppihevonen jolla perustella omia asenteitaan. Tämä ei rajoitu pelkästään persuihin tai edes politiikkaan.

Minä perustan näkemykseni siihen millaisia ehdokkaita persuilta menee läpi ja millaisia ulostuloja heiltä saadaan. Tuota samaa sontaa se on ollut jo pian kymmenen vuotta ja suosio sen kuin kasvaa. Rasismi ei ole ongelma persujen äänestäjälle, vaikkeivät he kaikki rasisteja olisikaan.

Maahanmuuton ja sen ongelmien korostaminen nykyisellä tasolla on jo itsessään merkki joko tietämättömyydestä tai ennakkoluuloista. Humanitäärisen maahanmuuton merkitys maamme kokonaistilanteeseen on niin pieni, ettei mielestäni voida olla tilanteessa jossa on pakko äänestää rasistia, koska "ei ole muutakaan vaihtoehtoa". Työperäisen maahanmuuton järkevöittämisellä korvattaisiin melkoinen osa humanitäärisen maahanmuuton kuluista, mutta siihen ei ole ollut kiinnostusta. Ei sillä että Persut olisivat siinä ainoa syyllinen tai että humanitäärisen avun kuluja kuuluisikaan mistään saada takaisin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Rasismi ei ole ongelma persujen äänestäjälle, vaikkeivät he kaikki rasisteja olisikaan.
Tämähän on taas täysin eri asia kuin se, että valtaosa persuista vierastaisi eri värisiä ihmisiä. Olen myös kanssasi samaa mieltä. Persuja äänestämällä hyväksyy sen, että kyseisen puolueen jäsenissä, ytimessä ja kannattajissa on enemmän rasisteja kuin muiden puolueiden porukoissa.
 

Heinz

Jäsen
Suosikkijoukkue
SoJy
Maahanmuuton ja sen ongelmien korostaminen nykyisellä tasolla on jo itsessään merkki joko tietämättömyydestä tai ennakkoluuloista. Humanitäärisen maahanmuuton merkitys maamme kokonaistilanteeseen on niin pieni, ettei mielestäni voida olla tilanteessa jossa on pakko äänestää rasistia, koska "ei ole muutakaan vaihtoehtoa".
Jos Persujen politiikka on merkityksetön lillukanvarsi, niin sittenhän Persujen pitäisi olla haluttu hallituskumppani. Iso puolue joka pysyy tyytyväisenä, kunhan saavat tiukan maahanmuuttopolitiikan. (vrt. RKP ja ruotsin kieli). Jostain syystä muut puolueet eivät tätä tee.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Jos Persujen politiikka on merkityksetön lillukanvarsi, niin sittenhän Persujen pitäisi olla haluttu hallituskumppani. Iso puolue joka pysyy tyytyväisenä, kunhan saavat tiukan maahanmuuttopolitiikan. (vrt. RKP ja ruotsin kieli). Jostain syystä muut puolueet eivät tätä tee.

Hmm, esim. viime vaalikausi? Ihan sama oli PS:lle mitä sotesta riideltiin isojen poikien kesken - toki se fokus silloin oli Soinin ulkoministeriys, mutta voisin hyvin kuvitella porvarihallituksen, joka jonkin verran kiristää maahanmuuttopolitiikkaa ja saa sillä halvalla hinnalla täysin äänettömän yhteistyökumppanin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
mutta voisin hyvin kuvitella porvarihallituksen, joka jonkin verran kiristää maahanmuuttopolitiikkaa ja saa sillä halvalla hinnalla täysin äänettömän yhteistyökumppanin.

Lähinnä SDP ja Kepu voisivat tähän lähteä. SDP siksi, että on yhteinen perusnäkemys maahanmuuttopolitiikasta persujen kanssa ja Kepu siksi, että yhteisiä ajatuksia turvapaikanhakijoiden osalta. RKP ja Kokoomus ovat sekä työperäisestä maahanmuutosta että hum. maahanmuutosta eri linjoilla kuin Perusuomalaiset. Molemmat puolueet ajavat mahdollisiman nopeaa työperäisen maahanmuuton kasvattamista, mikä ei istu perusuomalaisten politiikkaan mitenkään.
 

Heinz

Jäsen
Suosikkijoukkue
SoJy
@mrJ Edellisessä hallituksessa Persut taisi olla äänetön yhtiömies vähän kaiken suhteen. Tunnetusti Soinin prioriteeteissa maahanmuutto oli kaukana kärjestä, vaikka kriittisten äänet kelpasivat.

Persujen hallitustaival päättyi siihen paikkaan, kun Halla-aho astui pj:ksi. Uskoisin että monen asian suhteen Persut ovat valmiita suuriinkin myönnytyksiin, mutta maahanmuutossa tuskin kosmeettinen tiukennus menee läpi.
 
Viimeksi muokattu:

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itselläni on varsin positiivinen näkemys maahanmuutosta ja myös humanitaarisesta maahanmuutosta. Tämä toki on tiedossasi, joten siilipuolustuksesi ja heitto, että haluan jurnuttaa hum. maahanmuutosta, on puhdas huti. Varsikaan, kun esittämäni luvut käsittelivät maahanmuuttoa kokonaisuudessaan.
Käytin ilmaisua "jos halutaan jurnuttaa" enkä viitannut erityisesti sinuun - tosin tekstiesi perusteella olet aika vahvasti sitoutunut nimenomaan humanitääriseen maahanmuuttoon.

Toisin sanoen, mikäli halutaan keskustella ainoastaan hum. maahanmuutosta, maahanmuuton kokonaisuuteen liittyvät kommenttini eivät tietystikään päde täysimääräisesti.

Mitä tulee pääkaupunkiseudun ennusteisiin, ne ovat virallisia siinä mielessä, että ne ovat kuntien tilastokeskuksen laskemia. Kun maahanmuuttajista iso osa asuu nyt ja jatkossa vielä enemmän täällä, laskelmat kannattaa huomioida. Ja niin ne täällä huomioidaankin mm. asuntorakentamisessa ja liikennnesuunnittelussa. Jos lähdet kapinaan ennusteita vastaan, sinun pitäisi jotenkin osoittaa, että ne ovat vääriä.
En ole missään kohtaa "kapinoinut ennusteita vastaan", vaan problematisoin yksioikoisen väitteesi, jossa annoit ymmärtää vieraskielisyyden olevan isokin uhka tulevaisuudessa.

Vaikka pidän sitä suurena haasteena esim. koulutussektorille erityisesti pk-seudulla, en yhdy tilannekuvaan, jossa maahanmuutto (ilmeisesti tässä humanitäärinen) uhkaisi Helsingin tulevaisuutta. Ykkösuhka taitaa olla Helsingissä(kin) väestön vanheneminen ja sen mukanaan tuoma palvelumenojen kasvu.

Päädytään siis siihen, että et pystynyt esittämään mitään väitteesi tueksi.
Tähän sellainen Jonne Virtasen kokoinen huokaus ja läpsy otsalle.

Aloitin keskustelun käsittelemällä persujen yksipuolista maahanmuuton käsittelyä, jonka olet teksteissäsi implikoinut olevan jotain keskustelun dominointia (väljä ilmaisu, en jaksa tarkistaa tarkkaa sanamuotoa). En rajannut keskustelua humanitääriseen maahanmuuttoon, minkä taas perustelin sillä, että persut vastustavat myös työperäistä maahanmuuttoa suunnilleen samoilla argumenteilla.

Maahanmuutolla on mielestäni sekä negatiivisia että positiivisia vaikutuksia (tässä ollaan varmaan samaa mieltä?). Persut puhuvat ainoastaan haitoista, kun taas muut puolueet näkevät huolestuttavampana sen, että Suomi harmaantuu ja muodostuu epäkiinnostavaksi muuttokohteeksi. Tämän halusin tuoda esille.

Konteksti analyysilleni muodostuu tilanteesta, jossa Suomeen tulee n. 2000-4000 turvapaikanhakijaa. Tämän lisäksi tulee runsaasti työperäistä maahanmuuttoa, joka on persujen mielestä (ilmeisesti) haitallista ja muiden mielestä ihan jees. Keskustelun konteksti muuttuu, mikäli rajat alkavat vuotaa esim. Turkin toimien takia. Toistaiseksi persut kuitenkin uittavat suunnilleen keskusteluun kuin keskusteluun mamuteemaa.

Nuo kohdat 1 ja 2 ovat huttua. Ruotsin osalta tiedetään sikäläisen valtiovarainministeriön teettämän selvityksen pohjalta, että muista kuin länsimaista tulevien turvapaikanhakijoiden ja heidän sukulaistensa integoituminen kestää yhä kauemmin, ja heidän elinikäiset kustannukset nousevat. Ruotsissa arvioitiin, että keskimääräinen kustannus kaikkineen on vajaat 3 000 000 kruunua elinikänä eli jotain 280 000 euroa. Tässä on mukana lyhyen, keskipitkän ja pitkän ajanjakson kustannukset tarhoista kouluun ja töihin ja sitten eläkkeisiin.
Kuten varmaan tiedätkin, nettovaikutusta yhteiskunnalle on monissa maahanmuuttajaryhmissä vaikea arvioida. Tälle on syynsä; miten operationalisoidaan muuttujaksi esim. maahanmuuttajien ylisukupolvinen vaikutus väestörakenteeseen? Entä kuinka arvioidaan maahanmuuttajien nettovaikutusta talouteen ja siten kantaväestön työllisyyteen, palveluihin ja hyvinvointiin? Asiat menevät tässä kohtaa sen verran monimutkaiseksi, että kattavia selvityksiä aiheesta ei juuri ole. Persujen ajatuspajojen papereilla voi pyyhkiä hanuria.

Ilman Ahvenanmaata Helsinki, Espoo ja Vantaa ovat suurimmat ulkomaalaistaustaisten keskittymät ja sellaiset 2/3 tai vähän alle ulkomaalaista asuu Uudellamaalla. Kun näissä kunnissa ennustetaan Pohjois-Afrikan ja Lähi-Idän kielten olevan ulkomaalaistaustaisten kielten kärjessä ohi englannin, viron, ruotsin ja venäjän eli kielten, jotka ovat pitkälti työperäisiä, taloudellisessa mielessä säästöä tuskin tulee.

Vastaan tuohon aiempaan kysymykseesi kohta.
Tässä käsittelet persumaisesti yksittäistä ominaisuutta eli henkilön kielellistä taustaa. Mitä faktuaalista merkitystä sillä on? Ymmärrän korrelaation ja ajatusketjun, mutta pidän aika yksioikoisena tuollaista päättelyä, jossa maahanmuuttajataistaisuus tai äidinkieli/kotikieli/vanhempien kieli johtaisi kausaalisuhteeseen työttömyyden tai negatiivisen nettovaikutuksen kanssa.

Kuten todettua, Helsingin kuntatalous on hyvällä tolalla ja veroprosentti matala. Näin ollen kunnalla on tulevaisuudessakin runsaasti pelivaraa, mikäli palveluihin joudutaan käyttämään lisärahaa. Suomessa on toistasataa kuntaa, joilla tällaista luksusta ei ole.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
. Tämän lisäksi tulee runsaasti työperäistä maahanmuuttoa, joka on persujen mielestä (ilmeisesti) haitallista ja muiden mielestä ihan jees.
Huutelen väliin: ”Virheellinen väite!” SDP:kin vastustaa työperäistä maahanmuuttoa, koska eri väriset vievät meidän työt.


Yksi syy lisää sinulle dissata Rinnettä ja demareita.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Huutelen väliin: ”Virheellinen väite!” SDP:kin vastustaa työperäistä maahanmuuttoa, koska eri väriset vievät meidän työt.


Yksi syy lisää sinulle dissata Rinnettä ja demareita.
Hyvä tarkennus. Demarit ovat tosiaan tässä mielessä lähellä persuja.

Kuten toin vaalien alla esille, työmarkkinapolitiikassa on ps:n ja sdp:n välillä paljon yhtenäistä. En pitäisi mahdottomana, että tekevät jossain vaiheessa hallitusyhteistyötä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Vaikka pidän sitä suurena haasteena esim. koulutussektorille erityisesti pk-seudulla, en yhdy tilannekuvaan, jossa maahanmuutto (ilmeisesti tässä humanitäärinen) uhkaisi Helsingin tulevaisuutta. Ykkösuhka taitaa olla Helsingissä(kin) väestön vanheneminen ja sen mukanaan tuoma palvelumenojen kasvu.

Menee mielenkiintoiseksi. Tässä ehkä tulee esille se, kuinka heikosti luet tai ymmärrät kommentoimiasi tekstejä. Väite, jonka mukaan näkisin humanitäärisen maahanmuuton olevan uhka Helsingin tulevaisuudelle, ei pidä paikkaansa. En ole sellaisesta kirjoittanut. Vaikea uskoa, että päädyt tällaiseen väitteeseen sattumalta. Lue siis mitä kirjoitan, tai älä keksi juttuja, ja laita niitä tekstikseni.

Konteksti analyysilleni muodostuu tilanteesta, jossa Suomeen tulee n. 2000-4000 turvapaikanhakijaa. Tämän lisäksi tulee runsaasti työperäistä maahanmuuttoa, joka on persujen mielestä (ilmeisesti) haitallista ja muiden mielestä ihan jees. Keskustelun konteksti muuttuu, mikäli rajat alkavat vuotaa esim. Turkin toimien takia. Toistaiseksi persut kuitenkin uittavat suunnilleen keskusteluun kuin keskusteluun mamuteemaa.

Sivuutat kokoaan sen, mitä väitit ja mistä pyysin sinulta jotain lukuja tai muuta. En pyytänyt niitä turvapaikanhakijoista. Laitan nyt kolmannen kerran väitteesi esille, jonka mukaan maahanmuutto aiheuttaa Suomelle huomattavaa säästöä. Mistä se säästö tulee, kun koko maahanmuuton kontekstia voidaan tarkastella esittämistäni tilastokeskuksen ennusteista?

Kuten varmaan tiedätkin, nettovaikutusta yhteiskunnalle on monissa maahanmuuttajaryhmissä vaikea arvioida. Tälle on syynsä; miten operationalisoidaan muuttujaksi esim. maahanmuuttajien ylisukupolvinen vaikutus väestörakenteeseen? Entä kuinka arvioidaan maahanmuuttajien nettovaikutusta talouteen ja siten kantaväestön työllisyyteen, palveluihin ja hyvinvointiin? Asiat menevät tässä kohtaa sen verran monimutkaiseksi, että kattavia selvityksiä aiheesta ei juuri ole. Persujen ajatuspajojen papereilla voi pyyhkiä hanuria.

Tähän väitteeseen törmää aika usein. Maahanmuuton nettovaikutusta ei voida laskea. Mutta kyllä se voidaan arvioida. Sinä arvioit, että maahanmuutto Suomeen tuottaa huomattavaa säästöä. Mihin tämä arvio siis perustui?

Minä esitin tilastollisen ennusteen maahaanmuuttajista. Ei me voida käsitellä asiaa niin, että unohdetaan se, millaista väkeä Suomeen muuttaa kokonaisuutena.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Konteksti analyysilleni muodostuu tilanteesta, jossa Suomeen tulee n. 2000-4000 turvapaikanhakijaa. Tämän lisäksi tulee runsaasti työperäistä maahanmuuttoa, joka on persujen mielestä (ilmeisesti) haitallista ja muiden mielestä ihan jees.
Turvapaikanhakijoiden ja työperäisten lisäksi tulee perheenyhdistämistapauksia sekä jo kansalaisuuden saaneiden entisistä kotimaistaan hankkimia puolisoita (lapsineen).
Eivätkä ne aikaisemmin saapuneet x000/vuosi humanitääristä maahanmuuttajaa ja heidän yhdistetyt perheensä ja täällä syntyneet lapsensa minnekään ole kadonneet. Siksi tuo 2000-4000/v antaa koko lailla optimistisen kuvan humamujen määrästä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Turvapaikanhakijoiden ja työperäisten lisäksi tulee perheenyhdistämistapauksia sekä jo kansalaisuuden saaneiden entisistä kotimaistaan hankkimia puolisoita (lapsineen).
Eivätkä ne aikaisemmin saapuneet x000/vuosi humanitääristä maahanmuuttajaa ja heidän yhdistetyt perheensä ja täällä syntyneet lapsensa minnekään ole kadonneet.

Koko maahanmuuttoennusteessa tämä näkyy hyvin. Mukana siis kaikki muukin, kuin turvapaikanhakijat. Sivuilta 15 alkaen hyvää grafiikkaa ja tilastoa arvioineen siitä, mistä maahanmuuttajat Suomeen tulevat ja miten valtaosa Suomen ulkomaalaista sijoittuu Helsingin seudulla:


Pointti on siinä, että tilanteesta tulisi keskustella ja pohtia, mitä se edellyttää koko yhteiskunnalta. Ja tehdä sitten suunnitelmat. Tai - kuten itse ajattelen - tehdä valtava muutos työperäiseen maahanmuuttoon, ja hakea myös matalapalkka-alojen ulkopuolelta väkeä Suomeen kaikin mahdollisin keinoin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tai - kuten itse ajattelen - tehdä valtava muutos työperäiseen maahanmuuttoon, ja hakea myös matalapalkka-alojen ulkopuolelta väkeä Suomeen kaikin mahdollisin keinoin.
Eri ketjun kamaa, mutta tähän olisi hyvä keksiä ratkaisuja. Toki suomalaisessa vasemmistolandiassa tänne ei mitään rikkaita halutakaan kasvattamaan tuloeroja.

Itse kannatan kaikkea työperäistä maahanmuuttoa on se mamu sitten valkoinen, ruskea tai keltainen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Eri ketjun kamaa, mutta tähän olisi hyvä keksiä ratkaisuja. Toki suomalaisessa vasemmistolandiassa tänne ei mitään rikkaita halutakaan kasvattamaan tuloeroja.

Itse kannatan kaikkea työperäistä maahanmuuttoa on se mamu sitten valkoinen, ruskea tai keltainen.

Samoin kannatan itsekin, ja olen tästä usein kirjoittanut. Hyvä ratkaisu saada myös lisää enemmän tienaavia on ansiotuloverotuksen pudottaminen keskituloisilla. Jos vaikka Ruotsin tasolle eli 26 prossaa 44 000 tienaavilla (Suomi 31) ja 66 000 tienaavilla 34.5 (Suomi 37.5). Karsitaan omia maataloustukia ja vähän niitä yritystukia, joita EK yms pitävät turhina, niin saadaan veroja alas ja uusia maahanmuuttajia.

Siinä mielessä on tämänkin ketjun kamaa, että ei persutkaan tällaista työperäistä maahanmuuttoa vastusta. He ovat matalapalkkaisia vastaan, koska 1-3 vuoden sisällä nämä ovat persujen mielestä hakemassa tukia.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tässä on sitten aiemman ja uuden hallituksen vastaus työperäiseen maahanmuuttoon:


Tänä vuonna ulkomaisille it-ammattilaisille ja muille erityisalojen osaajille tarkoitetuttujen erityisasiantuntijoiden oleskelulupien käsittelyaika on revennyt Maahanmuuttovirastossa (Migri) keskimäärin 52 päivään ensimmäisten lupien kohdalla. Viime vuonna käsittelyaika oli vain puolet tästä. Lupaprosessi voi kestää jopa puoli vuotta, vaikka erityisasiantuntijoiden kohdalla ei tarvita saatavuusharkintaa. Yritysten viesti on ollut jo vuosia, että kuukausien odotus on liikaa.

Ei tässä ole mitään järkeä. Ja ei surkea toiminta mene persujen piikkiin, todellakaan.
 

Analyzer

Jäsen
Samoin kannatan itsekin, ja olen tästä usein kirjoittanut. Hyvä ratkaisu saada myös lisää enemmän tienaavia on ansiotuloverotuksen pudottaminen keskituloisilla. Jos vaikka Ruotsin tasolle eli 26 prossaa 44 000 tienaavilla (Suomi 31) ja 66 000 tienaavilla 34.5 (Suomi 37.5). Karsitaan omia maataloustukia ja vähän niitä yritystukia, joita EK yms pitävät turhina, niin saadaan veroja alas ja uusia maahanmuuttajia.

Siinä mielessä on tämänkin ketjun kamaa, että ei persutkaan tällaista työperäistä maahanmuuttoa vastusta. He ovat matalapalkkaisia vastaan, koska 1-3 vuoden sisällä nämä ovat persujen mielestä hakemassa tukia.

Persujen (Halla-ahon)kritiikki on viime aikoina kohdistunut erityisesti lähinnä Kokoomuksen ja Vihreiden ajoittaisiin avauksiin tarveharkintaisen työperäisen maahanmuuton vapauttamisesta tai helpottamisesta. Pointti on ihan validi, että miksi sitä pitäisi mennä peukaloimaan, kun kuulumme 500 miljoonan talousalueeseen, jossa on vapaa työvoiman liikkuvuus. Sen lisäksi tarveharkintaisesta on vapautettu osaajat, tämähän koskee vain matalapalkka-aloja.

Voidaanko ajatella niin, että ongelma onkin siinä, että täällä ei vain makseta tarpeeksi palkkaa suhteessa verotukseen ja sosiaaliturvaan? Jos duunit ei kelpaa Eu-kansalaisille eikä meidän oman maan työttömille, niin voisiko tähän olla olemassa myös toisenlaisia ratkaisuja, kun raijata porukkaa kolmansista maista pitämään palkat matalina ja voitot suurina. Kaupan päälle saadaan riskit siitä, että tyystin erilaisesta kulttuurista tulevat eivät sopeudu täkäläiseen elämänmenoon. Ja osalla heistä on aivan muut motiivit, kuin painaa eläkeläiseksi saakka hommia niska limassa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Persujen (Halla-ahon)kritiikki on viime aikoina kohdistunut erityisesti lähinnä Kokoomuksen ja Vihreiden ajoittaisiin avauksiin tarveharkintaisen työperäisen maahanmuuton vapauttamisesta tai helpottamisesta. Pointti on ihan validi, että miksi sitä pitäisi mennä peukaloimaan, kun kuulumme 500 miljoonan talousalueeseen, jossa on vapaa työvoiman liikkuvuus. Sen lisäksi tarveharkintaisesta on vapautettu osaajat, tämähän koskee vain matalapalkka-aloja.

Tarveharkinnan poistamista on syytä pohtia. Itse olen ollut huomattavasti persuja positiivisempi poiston osalta. Näen siis enemmän mahdollisuuksia kuin haittoja. Mutta tätä täytyy pohtia ja persut saattavat olla oikeassa.

Ongelma on, että vaikka ei tarvita tarveharkintaa, lupaprosessi asiantuntijoiden osalta voi kestää jopa puoli vuotta (yllä linkki). Tämä on todella typerää ja estää yritystoimintaa.

Voidaanko ajatella niin, että ongelma onkin siinä, että täällä ei vain makseta tarpeeksi palkkaa suhteessa verotukseen ja sosiaaliturvaan? Jos duunit ei kelpaa Eu-kansalaisille eikä meidän oman maan työttömille, niin voisiko tähän olla olemassa myös toisenlaisia ratkaisuja, kun raijata porukkaa kolmansista maista pitämään palkat matalina ja voitot suurina. Kaupan päälle saadaan riskit siitä, että tyystin erilaisesta kulttuurista tulevat eivät sopeudu täkäläiseen elämänmenoon. Ja osalla heistä on aivan muut motiivit, kuin painaa eläkeläiseksi saakka hommia niska limassa.

Voidaan ajatella. Seuraan Ruotsin keskustelua ja siellä on todella positiivinen ote vihervasemmiston hallituksen toimesta. Tämä yllätti aluksi, mutta ei enää. Ero Suomeen on suuri. Yksi syy on siinä, että Ruotsissa puhutaan asioista Suomea enemmän ja jos kysyy perusteita väitteeseen kuinka maahanmuutolla tehdään suuret säästöt, ei kysyjää leimata saman tien ruotsidemokraatiksi tai jotain vastaavaa. SVT käsittelee aika avoimesti asioita ja julkaisee selvityksiä ja näkemyksiä, jotka arvostelevat tehtyä politiikkaa.

Ja työllisyyspolitiikka Ruotsissa ei tue sohvalla makaamista. Panoksia laitetaan siihen, että työpaikka löytyy, jos olet tullut aiemmin Ruotsiin. Linja on se, että kaikkia maahanmuuttajia tuetaan, lupaprosseihin ja palkkatukeen satsataan ja kielikoulutusta tuetaan. Ja verotus on paljon lievempää, kun on tuolla yli 40 k, mutta alla 100k. Jos maahanmuuttaja tarvitsee taloudellisia tukia, hänen on sitouduttava opiskelemaan ja töihin tms. Ellei, varoitus ja jos ei auta, tuki väliaisesti tai pysyvästi pois.

Suurin ero mun mielestä Suomen ja Ruotsin välillä on verotuksen lisäksi on juurikin positiivinen suhtauminen työperäiseen maahanmuuttoon ja sen helpottaminen. Tällä on iso merkitys ammattilaisten tulolle. Ja toki tuo, että ei vain anneta, vaan myös vaaditaan. Samalla tämä tukee yrityksiä, koska lähes kädestä pitäen haetaan kontakteja työntekijän ja työnantajan välillä.

Isoja virheitäkin on Ruotsissa tehty. Niitä olen eritellyt monta kertaa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voidaanko ajatella niin, että ongelma onkin siinä, että täällä ei vain makseta tarpeeksi palkkaa suhteessa verotukseen ja sosiaaliturvaan? Jos duunit ei kelpaa Eu-kansalaisille eikä meidän oman maan työttömille, niin voisiko tähän olla olemassa myös toisenlaisia ratkaisuja, kun raijata porukkaa kolmansista maista pitämään palkat matalina ja voitot suurina. Kaupan päälle saadaan riskit siitä, että tyystin erilaisesta kulttuurista tulevat eivät sopeudu täkäläiseen elämänmenoon. Ja osalla heistä on aivan muut motiivit, kuin painaa eläkeläiseksi saakka hommia niska limassa.
Itse työskentelen pienessä firmassa, johon on palkattu aika monta ei-suomalaista it-alan hommiin. Emme ole rajanneet että tarvitseeko palkattujen olla EU-alueelta vai ei, mutta fakta on että esim. kymmenestä koodarista meitä EU-kansalaisia on saatu palkattua kolme ja seisemän rajojen ulkopuolelta. Myös koodaamisen ulkopuolisissa asiantuntijatehtävissä on tarve palkata päteviä hakijoita, syntymämaalla ei ole merkitystä. Ihan hyvin yrityksemme epäeurooppalaiset näyttävät sopeutuvan eurooppalaiseen elämänmenoon, lapset käyvät suomalaisissa tarhoissa/kouluissa, perheet ostavat asuntoja jne.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jos duunit ei kelpaa Eu-kansalaisille eikä meidän oman maan työttömille, niin voisiko tähän olla olemassa myös toisenlaisia ratkaisuja, kun raijata porukkaa kolmansista maista pitämään palkat matalina ja voitot suurina. Kaupan päälle saadaan riskit siitä, että tyystin erilaisesta kulttuurista tulevat eivät sopeudu täkäläiseen elämänmenoon. Ja osalla heistä on aivan muut motiivit, kuin painaa eläkeläiseksi saakka hommia niska limassa.

Katsoin kirjoittaessani Jokerit vs Minsk pelin loppua ja tämä osuus jäi oikeastaan huomaamatta. Voisi olla. Äkkiseltään tulee mieleen kaksi:

1. Ansiosidonnaisen poistaminen, tiukka työvelvoite suomalaisille ja max 3 kk työttömyyskorvaus. Sen jälkeen omillaan.
2. Ei tehdä lainkaan töitä, jotka pitävät palkat matalina ja poistetaan työt, joiden palkka on esimerkiksi alle 2 000 euroa kuukaudessa.

Mielestäni kumpikaan ei toimi. Persujen näkemys on ulkomuistista jotain sellaista, että kyse on yritysten ongelmista ja markkinoista, jota ei ratkaista halpatyövoimaa tuomalla. Osittain näinkin, mutta esimerkiksi siivousala, bussikuskit, hoiva-ala ja monet, monet muut työt pyörivät ainakin osin 10 euron tai sen alle tuntipalkoilla eli jotain 1 200 - 1 600 euroa kuukaudessa, koska keskimääräiset tuntimäärät voivat olla alle 37.5 tuntia viikossa.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kuten todettua, Helsingin kuntatalous on hyvällä tolalla ja veroprosentti matala. Näin ollen kunnalla on tulevaisuudessakin runsaasti pelivaraa, mikäli palveluihin joudutaan käyttämään lisärahaa. Suomessa on toistasataa kuntaa, joilla tällaista luksusta ei ole.

Eihän me voida mennä sentään siihen, että kun rahaa kerrankin (yhdellä toimijalla) on, niin sitten on myös varaa sen tuhlaukseen? Kun Helsingissäkin olisi jo nyt ihan riittävästi rahareikiä vaikka esim. koulurakennusten uusimisessa. Tai vaikka asuinalueiden eriytymiskehityksen estämisessä/hidastamisessa.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Eihän me voida mennä sentään siihen, että kun rahaa kerrankin (yhdellä toimijalla) on, niin sitten on myös varaa sen tuhlaukseen? Kun Helsingissäkin olisi jo nyt ihan riittävästi rahareikiä vaikka esim. koulurakennusten uusimisessa.

Yhteiskunnan kannalta olisi varmaan suotavaa, että tuota rahaa voitaisiin mieluummin jakaa vaikka maakunnan pienille kunnille, kuin tuhlata järjettömyyteen
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Yhteiskunnan kannalta olisi varmaan suotavaa, että tuota rahaa voitaisiin mieluummin jakaa vaikka maakunnan pienille kunnille, kuin tuhlata järjettömyyteen
Minä jotenkin luen tämän niin, että yhteiskunnan kannalta olisi suotavaa, että tuota rahaa voitaisiin mieluummin tuhlata vaikka järjettömyyteen kuin tuhlata järjettömyyteen. Mutta jotenkin se ei noin kuulosta järkevältä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös