Ota vaikka talteen tämä ja taas kerran:
Miten maahanmuuttajien suotuisa ikärakenne tuo huomattavia säästöjä Suomeen, kun väestöennusteiden mukaan nykyiset työpohjaisen maahanmuuton kielet viro, englanti, venäjä muuttuvat kärkikielten osalta Pohjois-Afrikan ja Lähi-Idän kieliksi, joista tuleva muutto perustuu paljon enemmän pakolaisiin ja heidän sukulaisiinsa ja samaan aikaan Suomi on nettotappiolla koulutettujen muutossa emmekä saa Suomeen mm. verotussyistä ulkomaista työperäistä maahanmuuttoa riittävästi?
Sinä esitit väitteen ja pyysin sinua tuomaan esille, mihin laskelmiin sen perustuu. Niitä odotellaan, edelleen.
Minä puhun maahanmuuttajien ikärakenteesta, sinä kielistä. Lisäksi tuot keskusteluun taas uusia elementtejä höpisemällä koulutettujen poismuutosta.
Laitoin edellä VATT:n vuoden 2014 analyysin. Samaa analyysia on käytetty pohjana sosiaali- ja terveysministeriön selvityksessä. Linkki:
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi.../160396/RAP2017_27.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Muita tutkimuksia aiheesta:
Komission julkaisema paperi turvapaikanhakijoista:
While heterogeneous as a group, many asylum seekers are relatively young, the vast majority is of working age, and increasingly more people come from countries considered unsafe. Based on the information available, the number of asylum seekers in the EU more than doubled between 2014 and 2015 to reach about 1.26 million persons. Given that around 70% of asylum seekers are of working age (between 18 and 64 years old), compared to 63% in the EU’s population in 2014, their arrival has somewhat altered the age distribution in the countries most concerned.
(...)Drawing on the stylised scenarios presented by the Commission in its autumn 2015 economic forecast and updating the assumptions on asylum seeker inflows to reflect the effects of the latest policy developments, notably the implementation of the EU-Turkey Statement, EU GDP could increase by an additional 0.2% by 2017, compared to a baseline scenario. (3) The impact, however, may be larger for some Member States: simulations from the Commission on Germany, for example, pointed to a potential increase in the GDP for Germany of between 0.4-0.8% by 2017, depending on the assumptions made about the skill level of migrants. Overall, the Commission’s simulation results appear to be largely in line with others, including those by the International Monetary Fund (IMF). (4) However, the estimated small and positive impact on growth may only materialise if appropriate integration policies are put in place.
(...)From a broader point of view, migration is not an unusual phenomenon and the economic impact can be positive — although this is not automatic and depends on the policy response. This section presents stylised scenarios for the EU as a whole and for Germany. Migrants — if well integrated — can help improve the flexibility and performance of the labour market, as well as fiscal sustainability. That conditional reasoning points to the importance of an appropriate policy response, notably in terms of labour market and social integration.
Linkki:
https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/file_import/ip033_en_2.pdf
Migration outlook (2013):
The question whether immigrants are net contributors to or a net drain on public finances iswidelydebated. Estimates suggest their impact is small, generally not exceeding 0.5% of GDPin either positive or negative terms.
(...)Immigrants’ age profile is an important factor in explaining cross-country differences inimmigrants’ net fiscal position, and age at arrival is a key element in determining the netpresent value of immigrants’ discounted future net direct fiscal contributions.
Linkki:
http://www.obela.org/system/files/International Migration Outlook 2013.pdf
Kaarina Reini on tutkinut aihetta erityisesti Pohjanmaan alueellisesta näkökulmasta. Hän toteaa:
Tutkimuksessa saatujen tulosten mukaan maahanmuuttajien työpanosta voidaan pitää merkittävänä ta-louden kannalta niin koko maassa kuin Pohjanmaan alueella, jos maahanmuuttajien tekemälle työlle ei löydy korvaajia kantaväestön työttömistä tai työvoiman ulkopuolella olevista.Ilman maahanmuuttajien työpanosta koko maan bruttokansantuote (BKT) voisi laskea 1,7–1,9 prosent-tia eli noin 2,9–3,4 miljardia euroa pitkällä aikavälillä riippuen palkkataso-oletuksesta. Kerroinvaikutuk-seksi saadaan 1,9, eli yhtä menetettyä työpanos euroa kohden talouden kiertokulusta poistuisi lisäksi 90 senttiä. Maan työllisyys heikkenisi noin kaksi prosenttia ja investoinnit tippuisivat 1,6–1,8 prosenttia. Jul-kinen ja yksityinen kulutus tippuisi 1,5–1,8 prosenttia. Vaikutukset ulottuisivat myös ulkomaankauppaan. Sekä tuonti että vienti supistuisivat yli prosentin, mutta vienti heikkenisi enemmän kuin tuonti. Tuonnin kilpailukyky kasvaisi suhteessa kotimaiseen tuotantoon. Käytettävissä olevan työpanoksen väheneminen kiristäisi kilpailua työvoimasta, mikä heijastuisi reaalipalkkoihin 0,6–0,7 prosentin nousuna. Kuluttajahin-toihin kohdistuisi samansuuruinen nousupaine.Pohjanmaan BKT heikkenisi 1,5–1,7 prosenttia eli noin 100 miljoonaa euroa pitkällä aikavälillä ilman maahanmuuttajien työpanosta. Kokonaisvaikutus alueen työllisyyteen olisi -1,6–1,9 prosenttia vastaten 1 400–1 600 henkilötyövuoden vähentymistä. Julkinen ja yksityinen kulutus laskisivat Pohjanmaan alueella reilusti yli prosentin. Suhteellisesti eniten vähenisi palvelujen kulutus, kuten kotitalous- sekä hotelli- ja ravintolapalvelut.
Linkki:
https://www.julkari.fi/bitstream/ha...d0-c409-44d8-829b-757194bc7855.pdf?sequence=1
Gradunkin löysin aiheesta (tekijänä Lauri Rajala). Hän toteaa tiivistelmässä seuraavaa:
Väestöllinen huoltosuhde tulee heikkenemään maahanmuuttokehityksestä huolimatta. Maahanmuuton runsaalla kasvulla väestöllisen huoltosuhteen heikkenemistä pystytään kuitenkin hillitsemään, sillä maahanmuuttajien ikärakenne on kantaväestöä nuorempi. Taloudellisen huoltosuhteen kannalta työllisyysasteen muutokset vaikuttavat maahanmuuttoa herkemmin työllisten määrään. Taloudellinen huoltosuhde ei heikkene vuoteen 2050 mennessä, jos positiivinen nettosiirtolaisuus noin kaksinkertaistuu 30 000 henkilöön vuodessa ja 75 %:n työllisyysaste saavutetaan. Alueelliset erot muodostuvat kuitenkin suuriksi. Maakunnallisesti tarkasteltuna jopa nykyisentasoinen nettosiirtolaisuus riittää ylläpitämään nykyisen taloudellisen huoltosuhteen tason Uudellamaalla, jos työllisyysasteessa saavutetaan edellä mainittu tavoitetaso. Vastaavasti esimerkiksi Etelä-Savossa edes korkeimman työllisyysasteen ja nettosiirtolaisuuden skenaariot eivät riitä nykytason ylläpitämiseen.
Linkki:
https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/39941/1/URN:NBN:fi:jyu-201210102640.pdf
Koontina:
1) maahanmuuttajien suosiollinen ikärakenne parantaa koko Suomen ikärakennetta (tämä on tärkeää erityisesti tulevaisuudessa)
2) maahanmuuton nettovaikutuksia on vaikea arvioida, koska ilmiötä on hankala irrottaa kokonaistalouden, työmarkkinoiden ja julkistalouden kokonaisuudesta. Arvioita on tehty simuloimalla tai esittämällä skenaarioita.
3) tutkimusten perusteella maahanmuuttajien työpanoksella on hyvin vähän negatiivisia vaikutuksia kantaväestön työllisyyteen tai palkkakehitykseen. Alimmissa tuloluokissa välitön vaikutus voi olla negatiivinen kilpailun lisääntyessä. Vastaavasti muille tuloluokille vaikutus näyttäytyy positiivisena.
4) maahanmuuton vaikutusten osalta tärkeässä asemassa ovat kotouttamistoimet ja työmarkkinoiden toimivuus.