Olen jo pitkään harkinnut keskustelun avaamista suomalaisesta peruskoulusta ja sen merkityksestä kansallemme. Peruskoulu on ollut toiminnassa vuodesta 1970 lähtien, tosin asteittaisen "käyttöönoton" vuoksi peruskoulu aloitti Helsingissä vasta vuonna 1978. Peruskoulun alkuajoista lähtien kaikki suomalaiset ovat suorittaneet kouluaikanansa samanlaiset oppisisällöt valinnaisia aineita lukuun ottamatta. Opetussuunnitelma toki tarjoaa pientä väljyyttä kunta- ja koulukohtaiseen soveltamiseen, mutta opettavien aineiden oppisisältöjen pääpiirteet määrää Opetushallitus. Opetushallitus määrää mm. tuntijaon, jossa määritellään jokaiselle vuosiluokalle minimituntimäärät kullekin aineelle. Voimassa oleva tuntijako on tällainen.
Opetusministeri Henna Virkkunen on määrännyt työryhmän uudistamaan tuntijakoa tavoitteenaan vahvistaa taito- ja taideaineiden asemaa. Syy lienee se, että aika ajoin julkisuudessa on ollut esillä, ettei kädentaitoammatteja hallitsevia työntekijöitä löydy (ainakaan korkeasuhdanteen aikana) riittävästi. Kannattaako maailman parhaaksi kouluksi tituleerattua peruskoulua suuremmin remontoida? Pitääkö ehjää korjata ja mennäänkö ojasta allikkoon? PISA-tulokset näyttävät erittäin hyviltä, mutta mikä peruskoulussa on pielessä? Vai onko mikään? Ainakin OAJ:n Kangasniemi surkuttelee sitä, että opetukseen satsataan Suomessa vähemmän kuin OECD-maissa keskimäärin. Sama pätee oppilaiden saamaan opetukseen, sitä tippuu yli tuhat tuntia vähemmän. Ylit tuhat tuntia tarkoittaa vähintään kolmea viikkotuntia lisää jokaiselle luokalle, johon ei taida olla varaa. Silti oppimistulokset kestävät vertailun, vaikka myös PISA-tutkimusta kritisoidaan rankastikin esim. Yhdysvalloissa.
Yksi lähes kirosana opettajien keskuudessa on inkluusio, joka käytännössä tarkoitaa erityisopetuksen sulauttamista yleisopetukseen. Siis kaikki ns. tarkkisoppilaat tavallisiin opetusryhmiin oppimaan tai "oppimaan". Hyvin monet opettajat ovat vailla mitään erityisopetuksen koulutusta, mutta silti sulauttaminen vähitellen etenee. Lopulta kaikki saman ikäluokan oppilaat, paitsi vaikeasti kehitysvammaiset, opiskelevat samassa ryhmässä.
Arvoisa jatkoaikalainen, millaisen oppituntijaon sinä haluat lapsellesi ja mitä muita uudistuksia peruskoulu tarvitsee? Pitäisikö palata tasoryhmiin joissakin aineissa? Entä sopiiko perusopetukseen luokaton opetus (älkää tahallaan mukahassutelko) ja etäopiskelu? Miten parantaa erityisesti poikien kouluviihtyvyyttä? Miten kitkeä koulukiusaaminen pois?
Onko kaikille samanlainen peruskoulu aikansa elänyt?
Opetusministeri Henna Virkkunen on määrännyt työryhmän uudistamaan tuntijakoa tavoitteenaan vahvistaa taito- ja taideaineiden asemaa. Syy lienee se, että aika ajoin julkisuudessa on ollut esillä, ettei kädentaitoammatteja hallitsevia työntekijöitä löydy (ainakaan korkeasuhdanteen aikana) riittävästi. Kannattaako maailman parhaaksi kouluksi tituleerattua peruskoulua suuremmin remontoida? Pitääkö ehjää korjata ja mennäänkö ojasta allikkoon? PISA-tulokset näyttävät erittäin hyviltä, mutta mikä peruskoulussa on pielessä? Vai onko mikään? Ainakin OAJ:n Kangasniemi surkuttelee sitä, että opetukseen satsataan Suomessa vähemmän kuin OECD-maissa keskimäärin. Sama pätee oppilaiden saamaan opetukseen, sitä tippuu yli tuhat tuntia vähemmän. Ylit tuhat tuntia tarkoittaa vähintään kolmea viikkotuntia lisää jokaiselle luokalle, johon ei taida olla varaa. Silti oppimistulokset kestävät vertailun, vaikka myös PISA-tutkimusta kritisoidaan rankastikin esim. Yhdysvalloissa.
Yksi lähes kirosana opettajien keskuudessa on inkluusio, joka käytännössä tarkoitaa erityisopetuksen sulauttamista yleisopetukseen. Siis kaikki ns. tarkkisoppilaat tavallisiin opetusryhmiin oppimaan tai "oppimaan". Hyvin monet opettajat ovat vailla mitään erityisopetuksen koulutusta, mutta silti sulauttaminen vähitellen etenee. Lopulta kaikki saman ikäluokan oppilaat, paitsi vaikeasti kehitysvammaiset, opiskelevat samassa ryhmässä.
Arvoisa jatkoaikalainen, millaisen oppituntijaon sinä haluat lapsellesi ja mitä muita uudistuksia peruskoulu tarvitsee? Pitäisikö palata tasoryhmiin joissakin aineissa? Entä sopiiko perusopetukseen luokaton opetus (älkää tahallaan mukahassutelko) ja etäopiskelu? Miten parantaa erityisesti poikien kouluviihtyvyyttä? Miten kitkeä koulukiusaaminen pois?
Onko kaikille samanlainen peruskoulu aikansa elänyt?