.. Olen vain sitä mieltä, että sen tason ongelmatapausten, jotka ovat suureksi häiriöksi tai jopa vaaraksi normaalissa luokassa, pitäisi olla vastaanottamassa sitä apua jossain ihan muualla kuin normaalissa koululuokassa.
Aika harvassa ovat ne muille vaaraksi olevat oppilaat normaaliluokissa, ne karsiutuvat nopeasti pois. Integraation tarkoitus on välttää tarpeetonta leimaantumista ja tätä kautta syrjäytymistä opetusjärjestelyiden takia. Siirto "apukouluun" tai tarkkikselle leimaavat ja tästä syystä pyritään integraatioon. Tämä ei kuitenkaan tarkoita kaikkien erityisoppilaiden integroimista, erityiskouluja ja -luokkia tarvitaan edelleen.
Valitettavasti kunnat näkevät tässä säästökeinon ja saavat sijoitettua erityisoppilaita normaaliluokkiin ja vähentävät näin erityisopetusjärjestelyiden tarvetta. Tämä tarkoittaa käytännössä erityisoppilaalle suurempaa luokkaa ja näennäistä tukea. Silti erityisoppilaan määritelmä säilyy ja kunta saa korotettua valtionapua, kunnan talouspäällikkö tykkää. Nämä voivat olla pienessä kunnassa isoja rahoja.
Se missä erityisopetus tapahtuu ei ole ratkaisevaa, ratkaisevaa on resurssi. Vaikeaa ADHD lasta voi opettaa lähikoulun normaaliluokassa, jos opettaja ja henkilökohtainen avustaja ovat päteviä. Tällä pätevyydellä en tarkoita oppiarvoa vaan työnsä osaamista. Ongelmaoppilas tarvitsee moniammatillista apua ja resurssia, mikä lyhyellä tähtäimellä maksaa kunnalle, mutta pitkällä tähtäimellä säästää.