Aseenteellista hiukan joo, mutta pääasiassa tahallisen provosoivaa. Ei minulla todellakaan mitään lahjakkaita nuoria vastaan ole, päinvastoin. Kuten edellisessä viestissäni kirjoitin, on todella hienoa seurata jonkin mastermindin touhuja ja kuinka helpolta kaikki näyttää. Silti enemmän mieltäni lämmittää keskinkertaisuuksien kova duuni, koska yleensä ne jannut tyytyvät siihen, että saavat kuutosen tai seiskan. Joskus kuitenkin joku pinnistelee lahjojensa äärirajoilla ja yrittää sekä tunnilla että kokeessa, ja se kaikessa harvinaisuudessaan on minusta hienoa.Aika asenteellista tekstiä? Vahvasti olen kyllä sitä mieltä, että lahjakkaalle oppilaalle pitäisi olla olemassa joku aidosti parempi vaihtoehto tunneilla tylsistyneenä (silloin kun häiriköt eivät luoneet "jännitystä") hengailulle. Itselleni ei ainakaan ikinä valjennut, mikä käytännön funktio niillä lisätehtävillä oli (lukuunottamatta eräitä, joista kerron viestin toiseksi viimeisessä kappaleessa).
Lisätehtävistä sen verran, että kyllä ne ainakin koulussani käytössä olevassa kirjassa poikkeavat selkeästi perustehtävistä vaativuudeltaan. Sanotaan karkeasti, että 7-8 -porukka ehtii hiukan aiheesta riippuen yleensä perustehtävien loppupäähän oppitunnin aikana, 9 -jengi lisätehtäviin ja selkeät lahjakkuudet silloin tällöin lisätehtävien loppuun. Taitaa tämän kuluneen kuukauden aikana olla kaksi-kolme kertaa loppunut duunit parilta jannulta ennen tunnin päättymistä. Matematiikasta siis jutustelen, taisi olla jo selvä asia. Se on totta, että varsinainen opetusosuus on yleensä pakkopullaa hyville oppilaille, mutta silloin olen antanut vapauden aloittaa hommat muita aiemmin. Kirjan lukeminen on aika yleinen tapa pitää nörtit tyytyväisenä, itsekin sen suon oppilailleni.
Viimeksi muokattu: