Suomalainen koulujärjestelmä on surkea

  • 19 167
  • 206

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olen 20-vuotias mies ja näin ensimmäisen peruskoulun jälkeisen kouluvuoteni päätteeksi pitää avautua suomalaisesta koulujärjestelmästä. Se nimittäin vituttaa minua niin suunnattomasti, ettei siihen "vitutusketju" riitä.

Ihan alkuun täytyy sanoa, että otsikko on - kuten minulla vähän tapana onkin :) - hieman yliampuva. Näin jo siitä syystä, etten omakohtaisesti tunne kouluista kuin peruskoulun ja kauppaoppilaitoksen, jota olen nyt siis käynyt vuoden. Käytännössä otsikko voisi siis kuulua vaikkapa niin, että "Kauppis on suuri vitsi". Koska samanlaista meininki saattaa olla kuitenkin myös muissa toisen asteen kouluissa, päätin laajentaa otsikkoani kaikkia kouluja koskevaksi. Samalla tähän ketjuun voi avautua myös kaikista koulusta eikä olla heitti urputtamassa "off-topicista".

Oikeastaan tuossa viimeisessä sanassa tulikin jo koko avautumiseni SUURIN pointti. "Off-topic" kun on englantia, enkä ymmärrä, miksei siitäkin voisi näillä Jatkoajan palstoilla käyttää nimitystä "ohi-aiheen" tms.

Itse saan ensimmäisen kauppivuoteni todistuksen vasta ensi viikolla postissa, koska en jaksanut sitä eilen lähteä kevätjuhliin hakeamaan.

Joka tapauksessa olen jo nyt varma, että minulla on todistuksessani kaksi hylättyä kurssia, jotka molemmat ovat kieliä. En siis todellakaan ole kielimiehiä, ja niin kauan kun minun koulussani niitä opiskellaan, valmistumismahdollisuuteni ovat sangen heikot. Menestykseni ei toki muutenkaan ollut mitenkään hyvää, mutta läpi jokainen muu kurssi sentään meni.

Noh, ei siinä vielä mitään, että kieliä opiskellaan enkä niissä pärjää. Minulla ei myöskään ole mitään esim. ruotsia äidinkielekseen puhuvia ihmisiä - tai ainakaan yhtä ihmistä :) - vastaan, pikemminkin TÄYSIN päinvastoin, mutta se on jo toinen tarina. Asia, mikä minua kuitenkin suunnattomasti ärsyttää, on se, että ainakin kauppiksessa tämän meidän oman äidinkielemme opetteleminen - ja nimenomaan kielioppi - suhteessa vieraisiin kieliin on järkyttävän surkealla tasolla. Vielä kauheammaksi asian tekee se, että peruskoulussa kielioppia sentään vielä jonkin verran opiskeltiin, mutta kauppiksessa erittäin vähän. Sen merkitys koko kurssin arvosanaa oli hyvin pieni.

Eikös koulujen pitäisi mennä vaan vaativimmaksi, kun siirrytään perukoulusta toiseelle asteelle? Äidinkielen kieliopin suhteen ei ainakaan näin TODELLAKAAN ole.

Minua suunnattomasti vituttaa ihmiset, jotka nappaavat äidinkielen kursseista jotain kolmosia ja nelosia (kauppaoppilaitoksessahan tuo arvosteikko on 0-5), eivätkä osaa kirjoittaa suomen kieltä edes kohtuullisesti oikein. Toki äidinkieli saa olla muutakin kuin pelkkää isojen alkukirjaimien, pisteiden, pilkkujen, yhdyssanojen ym. opiskelua, mutta niiden merkitystä olisi tuntuvasti ainakin lisättävä, jos ei muuta! Ainearvoisteluissa ym. olisi myös huomioitava kirjoitusasu.

Menestykseni sen enempää peruskoulussa kuin nyt kauppiksen avausvuotenakaan ei ollut mitenkään häikäisevää.

Peruskoulussa ainoa vahva aineeni ennen viimeistä vuotta oli nimenomaan äidinkieli, kun kielioppiakin opiskeltiin suhteellisen paljon. Yhdeksännellä luokalla äidinkieleenkin tuli mukaan lisää niin paljon "ylimääräistä sälää" Kalevoineen, runoineen ja muineen, että arvosanakin pääsi tippumaan kiitettävästi kuutoseksi. Tilalle päätösluokalla tuli toki yhteiskuntaoppi, jossa pärjäsin hyvin. Koska se ja historia laitettiin päättötodistuksessa jostain aivan käsittämättömästä syystä kuitenkin samaan pakettiin, ei sekään numero kiitettäväksi päässyt nousemaan.

Kauppiksessa vahva aineeni oli myös äidinkieli, vaikkei kieliopin merkitys ollut edes peruskoulutasolla. Yhden, siis vain YHDEN, kielioppitehtävän, jossa 50 sanasta 49 oli minulla oikein, lisäksi hoidin nimittäin myös muut tehtävät hyvin. Näin ollen nappasin äikästä ensimmäisen vuoden ainoan (kai...?) viitoseni.

Äidinkielen lisäksi vahva aineen olisi voinut olla näppäilytaito. En tiedä, opiskellaanko kyseistä aineitta muissa kouluissa, mutta joka tapauksessa se kurssi oli suuri vitsi.

Olen itse kirjoittanut, ensin kirjoituskoneella ja sitten tietokoneella, erilaisia tekstejä käytännössä päivittäin noin kymmenvuotiaasta asti.

On selvää, että tässä kymmenessä vuodessa olen oppinut näppäilemään tätä laitetta todella nopeaan tahtiin, nopeammin kuin esim. yksikään luokkakavereistani. Koska en kuitenkaan tuolloin alkanut kirjoittaa kymmensormijärjestelmällä, en saanut näppäilytaidon kurssista viitosta, mikä minulle lyöntimäärällä olisi pitänyt tulla. Itse asiassa numerostani en ole edes ihan varma, mutta se taitaa olla kakkonen. Tästäkään ole en ole ihan varma, mutta luokkakaverini taisivat ainakin melkein kaikki saavan paremman, vaikka siis kirjoittivat paljon hitaammin kuin minä. Heidät pelasti siis tuo ainakin jonkintasoinen kymmensormijärjestelmä, jota kurssilla opeteltiin ja jota minä en missään tapauksessa alentunut opettelemaan. Opettaja toki tätä ehdotti läpi lukuvuoden.

Tämä vitsikurssi herätti päähäni paljon kysymyksiä.

Jos on tehnyt asian omalla tavallaan lapsesta saakka, miten aikuisiässä voi enää oppia uusia tapoja, ja miksi pitäisikään oppia, kun tekee omalla tyylillään asiat hyvin? Entä mitä helvetin väliä elämässä on sillä, millä tavalla asiat tekee? Pääasia luulisi olevan, että tekee ne hyvin, tyylistä viis.

Olen vertaillut näppäilytaidon kurssiarvostelua minulle vaikkapa siihen, että matematiikan opettaja sanoisi jonkun oppilaan tekemästä kokeesta näin: "Kaikki vastaukset ovat kyllä oikein, mutta en voi antaa sinulle viitosta, koska käsialasi on niin huono". Samanlainen vitsi on näppäilytaidon opettajan minulle sanoma juttu, että "lyöntimäärä on viitosen tasoa, mutta tulos ei ole todellinen, koska et kirjoita kymmensormijärjestelmällä".

Minun itsetuntoni ei koskaan ole ollut hirvittävän paljon koulusta kiinni. On se silti kieltämättä hyvin ärsyttävää, että ainoat aineet, jossa menestystä minulle voisi tulla - ja myös huippumenestystä suhteessa luokkakavereihini - ovat tällaisia. Toki siis äikästä viitosen sain, mutta jos kieliopilla olisi suurempi merkitys, olisi menestykseni näkynyt suhteessa muihin paljon paremmin. Näppäilytaidossa taisin siis vetää koko luokan pohjat, vaikka olin selvästi nopein ja lyöntimääräni oikeutti viitoseen.

Nämä ovat asioita, joista on tehnyt mieli avautua useasti jo kouluvuoden aikana vaikkapa vitutusketjuun. Nyt päätin tehdä sen kuitenkin kerralla kunnolla, kun Suvivirsi on kajahtanut ilmoille.

Oikein hyvää kesälomaa kaikille koulululaisille! Kommentoikaa näitä juttuja, jos mieli tekee ja jos jaksoitte yhtään lukea.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Minun mielestäni sanaa kielioppi käytetään usein väärin silloin kun on tarkoitus keskustella oikeinkirjoituksesta.

Kumpaakin mainittua on Peelläkin vielä onneksi aikaa opetella lisää.
 

Axel K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Miten tämän ketjun avausviesti käsittelee suomalaista koulujärjestelmää? Mielestäni ko. viesti käsittelee lähinnä yhden ihmisen yhdessä oppilaitoksessa (laiskuuttaan?) kohtaamia ongelmia. Esim. kielissä kyllä pärjää (kokemusta on, minullahan ei ole "lahjoja" kieliin ja silti puhun sujuvaa englantia???) kun tekee tarpeeksi töitä.

Otsikko vaihtoon. Nimi voisi olla esim. "Opet on tyhmii ja kaikki kurssit mälsii" tai jotain sinne päin.
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti finnjewel
Kumpaakin mainittua on Peelläkin vielä onneksi aikaa opetella lisää.

En ihan tiedä, mitä tällä tarkoitit.

Tarkoititpa mitä hyvänsä, niin joka tapauksessa korostan, etten minä TODELLAKAAN ole täydellinen kirjoittaja. Esim. lauserakenteissa ja virkkeiden muodostuksessa on minulla paljon parantamiseen varaa, mutta yhdyssanat, isot alkukirjaimet ym. tiedän mielestäni ihan suhteellisen hyvin. Paremmin ainakin, kun monet luokkakavereistani.

Viestin lähetti Axel K.
Miten tämän ketjun avausviesti käsittelee suomalaista koulujärjestelmää?

Sen painotuksia se käsittelee. Toki "koulujärjestelmä" -sanan tilalla sopisi varmasti joku parempinkin sana, mutta ""Opet on tyhmii ja kaikki kurssit mälsii" ei toki liity tähän asiaan millään tavalla.

Viestin lähetti Axel K.
Esim. kielissä kyllä pärjää (kokemusta on, minullahan ei ole "lahjoja" kieliin ja silti puhun sujuvaa englantia???) kun tekee tarpeeksi töitä.

Tätähän en ole missään nimessä väittänytkään eikä se ollut jutun pointtinani. Toin vain esille huoleni siitä, kuinka tämä meidän oma äidinkielemme tuntuu suomalaisessa koulussa jäävän aivan minimaaliseen osaan kahteen vieraaseen kieleen nähden. Tarkoituksenani ei ollut valittaa heikosta koulumenestyksestäni, koska se ei minua hetkauta juuri lainkaan - ainakaan kauppiksessa.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
1.
Suomalainen koulujärjestelmä ei ole surkea, tai jos on niin maailman kaikki koulujärjestelmä ovat surkeita, koska Suomi on järjestään kärkipäässä erinäisissä tasovertailuissa.
Eli ei paljoa ole vaihtoehtoja, jos halutaan parantaa tuloksi.
2. Peruskoulussa joudutaan ottamaan huomioon oppilaitten vaihtelevat, hmm... pah puhutaan suoraan, älylliset eroavaisuudet ja pitämään opetus tarpeeksi yksinkertaisena, etteivät hitaimmat tipu vauhdista (siltikin nykyinen peruskoulukin on monille liian haastava mm. matemaattisesti).
Suurin ongelma on lähinnä se, että ihmisten oma motivaatio opiskeluun on vähäinen ja työtä ei olla valmiita tekemään. Toisaalta monelle menestyminen koulunkäynnissä ei ole "kovaa", eli nörttejä pitää pilkata. Tämä ei varsinaisesti johdu koulujärjestelmästä vaan jostain muusta.

3. Iso osa asioista joista valitat on sellaisia joihin sitten lukiossa paneudutaan tarkemmin, eritoten äidinkielessä opettajasta riippuen jopa liikaakin (nimimerkillä lukiossa opettaja antoi parikin nelosta, nyt olen julkaissut artikkelin yhdessä Suomen suurilevikkisimmässä harrasteaikakauslehdessä.).

Eri asia sitten onkin, miten lukiota pitäisi uudistaa, jotta saataisiin enemmän tehoja irti ja vähennettäisiin sitä pudotusta mikä tapahtuu kun lukiosta tulleen eteen isketään ensimmäinen yliopistotason kurssi (koskee lähinnä matemaattisluonnontieteellisiä/tekniikan aloja, leikkitieteissä saa näköjään kolmosia lukemattakin nm. kokemusta on)

Kokonaisvaltaisesti kuitenkin suomalainen koulujärjestelmä on ainakin jotain muuta kuin surkea, koska se on vertailujen mukaan maailman kärkitasoa.
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti varjo
1.
Suomalainen koulujärjestelmä ei ole surkea, tai jos on niin maailman kaikki koulujärjestelmä ovat surkeita, koska Suomi on järjestään kärkipäässä erinäisissä tasovertailuissa.

Okei. Kuten jo ylempänä sanoin, tuon "koulujärjestelmä" -sanan tilalle olisi sopinut paremmin joku toinen sana.

Itse asiassa jo otsikkoa kehittelessäni mietin, onko "koulujärjestelmä" nyt ollenkaan oikea sana kuvaamaan sitä, mitä haen takaa. En nyt kuitenkaan enää ala sitä vaihtaa.

Suomalainen koulujärjestelmä ei siis ole surkea, vaan aivan päinvastoin. Ainepainotuksissa ym. olisi sen sijaan parantamisen varaa - ainakin minusta.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viestin lähetti Axel K.
Miten tämän ketjun avausviesti käsittelee suomalaista koulujärjestelmää? Mielestäni ko. viesti käsittelee lähinnä yhden ihmisen yhdessä oppilaitoksessa (laiskuuttaan?) kohtaamia ongelmia. Esim. kielissä kyllä pärjää (kokemusta on, minullahan ei ole "lahjoja" kieliin ja silti puhun sujuvaa englantia???) kun tekee tarpeeksi töitä.
Näin on. Itse olen täysi tumpelo vieraidenkielien kanssa ja tämä meinasikin (ruotsi, jos tarkkoja ollaan) pilata valmistumiseni. Toisella asteella kun ei enää ruotsinkursseja aloiteta nollapisteestä ja minä en ikinä ole ruotsia tullut opiskelleeksi. En siis edes yläasteella. En laiskuuttani vaan tilanteen sanelemana.

Sain kuitenkin vaihtoehdoksi opiskella saksaa kaksi kurssia (yht 6 ov). Aikaa sain kuukauden. Kuukausi siis aikaa opiskella kieli, jota en ikinä ole sanaakaan osannut ja josta koulu tarjosi yhteensä neljä tuntia tukiopetusta minulle. Loppu piti opiskella itse.

Ja perkele opiskelin. Joka päivä otin kirjat mukaan kaupunkiin, kylään, sängyyn ja kylpyyn. Luin, kuuntelin kasetteja ja katselin Kettua TV:stä. Ja meni väkisin läpi molemmat kurssit.

Ja minä en ole edes oikeinkirjoitusta/kielioppia opiskellut kummoisesti - jäi koko ysiluokka yläasteelta väliin.
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Viestin lähetti varjo
1.
Suomalainen koulujärjestelmä ei ole surkea, tai jos on niin maailman kaikki koulujärjestelmä ovat surkeita, koska Suomi on järjestään kärkipäässä erinäisissä tasovertailuissa.
Eli ei paljoa ole vaihtoehtoja, jos halutaan parantaa tuloksi.

Onko tarpeellista olla peruskouluikäisenä "Einstein"??
Toisaalta maailman koulut lähtevät omista lähtökohdista jonka takia tällaiset vertailut eivät osoita muuta kuin, että jossain tilastoissa olemme kärkipäässä.

Viestin lähetti varjo

2. Peruskoulussa joudutaan ottamaan huomioon oppilaitten vaihtelevat, hmm... pah puhutaan suoraan, älylliset eroavaisuudet ja pitämään opetus tarpeeksi yksinkertaisena, etteivät hitaimmat tipu vauhdista (siltikin nykyinen peruskoulukin on monille liian haastava mm. matemaattisesti).
Suurin ongelma on lähinnä se, että ihmisten oma motivaatio opiskeluun on vähäinen ja työtä ei olla valmiita tekemään. Toisaalta monelle menestyminen koulunkäynnissä ei ole "kovaa", eli nörttejä pitää pilkata. Tämä ei varsinaisesti johdu koulujärjestelmästä vaan jostain muusta.
Yhä enemmän ja enemmän löytyy oppilaita, joilla on jonkinasteinen lukihäiriö (muistaakseni Jyväskylän yliopistossa tehty tutkimuksen tulos oli 30%) ja nämä jäävät yhä useammat jälkeen opinnoissa. Syy on se, ettei opettajat pysty huolehtimaan näistä oppilaista riittävässä määrin. Lukihäiriöisen oppilaan älyssä ei ole vikaa mutta "tavanomainen" opetusmenetelmä ei ole riittävä/oikea opetusmuoto. Nämä lukihäiriöiset jäävät usein vailla tukea ja opetusta ja alkavat "oireilemaan" kouluissa. Liian usein heitä sitten luokitellaan häriköiksi.

Mennään sitten peruskoulujärjestelmään ja koulupiireihin.
Omassa koulupiirissäni on 5 peruskoulua. Yksi koulu on ns. hyvä koulu, jonne useammat vanhemmat haluavat lapsensa. Tämä johtaa siihen, että luokista tulee ylisuuria. Muissa koulupiirin kouluissa on sitten pieniä luokkia ja opetusta voidaan hoitaa "normaalisti".
Koulupiirin koulut haluavat kyllä kaikki mahdoillisimman paljon oppilaita koska saavat kaupungilta (Helsinki) "korvausta" per jokainen oppilas = enemmän rahaa = enemmän opettajia.

No, mä voisin avautua vieläkin enemmän tästä asiasta mutta olkoon tämä nyt tässä.
 

Castillo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki jotka Sport kaudella 2015-2016 voittaa.
No niin Pee. Nyt tulee vastausta.

Olen perjantaina valmistunut suht.hyvillä papereilla kauppaopistosta. Taloushallinon merkonomi olen nykyään. Sinänsä kiinnostusta ei ole, sillä olen kiinnostunut enemmän viestinnästä.


Viestin lähetti Pee
Asia, mikä minua kuitenkin suunnattomasti ärsyttää, on se, että ainakin kauppiksessa tämän meidän oman äidinkielemme opetteleminen - ja nimenomaan kielioppi - suhteessa vieraisiin kieliin on järkyttävän surkealla tasolla.

Olet nyt unohtanut tässä yhden asian. Olet opiskelemassa kaupallista alaa. Eli sinusta pitäisi tulla isona yritysjohtaja tai vastaavaa. Eihän tuo aine edes ole periaatteessa äidinkieltä, mutta kulkee sillä nimellä kauppiksessa. Tämä aine on kuitenkin erittäin tärkeää kaupallisella alalla. Luultavasti yksi tärkeimmistä varsinkin myynnissä ja ostossa. Kaupallisen alan aine. Ei tuossa vaiheessa enää opeteta, että mihin kohtaan lauseessa pistetään pilkku ja missä kohdassa kirjoitetaan isolla kirjaimella.


Vielä kauheammaksi asian tekee se, että peruskoulussa kielioppia sentään vielä jonkin verran opiskeltiin, mutta kauppiksessa erittäin vähän. Sen merkitys koko kurssin arvosanaa oli hyvin pieni.

Eikös koulujen pitäisi mennä vaan vaativimmaksi, kun siirrytään perukoulusta toiseelle asteelle? Äidinkielen kieliopin suhteen ei ainakaan näin TODELLAKAAN ole.

Kuten itsekin sanoit. Ne on opetettu ala-asteella. Ne pitää jo osata..


Peruskoulussa ainoa vahva aineeni ennen viimeistä vuotta oli nimenomaan äidinkieli, kun kielioppiakin opiskeltiin suhteellisen paljon. Yhdeksännellä luokalla äidinkieleenkin tuli mukaan lisää niin paljon "ylimääräistä sälää" Kalevoineen, runoineen ja muineen, että arvosanakin pääsi tippumaan kiitettävästi kuutoseksi. Tilalle päätösluokalla tuli toki yhteiskuntaoppi, jossa pärjäsin hyvin. Koska se ja historia laitettiin päättötodistuksessa jostain aivan käsittämättömästä syystä kuitenkin samaan pakettiin, ei sekään numero kiitettäväksi päässyt nousemaan.

Kauppiksessa vahva aineeni oli myös äidinkieli, vaikkei kieliopin merkitys ollut edes peruskoulutasolla. Yhden, siis vain YHDEN, kielioppitehtävän, jossa 50 sanasta 49 oli minulla oikein, lisäksi hoidin nimittäin myös muut tehtävät hyvin. Näin ollen nappasin äikästä ensimmäisen vuoden ainoan (kai...?) viitoseni.

Tässä kohdassa alkaa kyllä epäilyttämään. Oletko ajatellut, että markkinointipäällikkönä firmassa lukisit kaiket päivät kalevalaa? Ei tsiisus. Kuten sanoin. Kielioppi pitää olla tässä vaiheessa jo kunnossa. Mikäli olisit tahtonut ylä-asteen jälkeen oppia lisää kielioppia tai kalevalan lukemista, niin silloin oikea paikka olisi ollut lukio. Ei kauppiksessa sellaista tehdä. Siellä yritetään opettaa markkinointia, mainontaa, palkanlaskentaa jne. jne.

Äidinkielen lisäksi vahva aineen olisi voinut olla näppäilytaito. En tiedä, opiskellaanko kyseistä aineitta muissa kouluissa, mutta joka tapauksessa se kurssi oli suuri vitsi.

Kaupallisessa koulutuksessa kuitenkin erittäin tärkeää on se, että osaat kirjoittaa oikein. Ja mieluiten myös nopeasti. Osa kauppikseen tulevista opiskelijoista eivät käytä tietokonetta aktiivisesti joten on aivan ymmärrettävää, että nopeaa kirjoitusta opetetaan.

Olen itse kirjoittanut, ensin kirjoituskoneella ja sitten tietokoneella, erilaisia tekstejä käytännössä päivittäin noin kymmenvuotiaasta asti.

On selvää, että tässä kymmenessä vuodessa olen oppinut näppäilemään tätä laitetta todella nopeaan tahtiin, nopeammin kuin esim. yksikään luokkakavereistani. Koska en kuitenkaan tuolloin alkanut kirjoittaa kymmensormijärjestelmällä, en saanut näppäilytaidon kurssista viitosta, mikä minulle lyöntimäärällä olisi pitänyt tulla. Itse asiassa numerostani en ole edes ihan varma, mutta se taitaa olla kakkonen. Tästäkään ole en ole ihan varma, mutta luokkakaverini taisivat ainakin melkein kaikki saavan paremman, vaikka siis kirjoittivat paljon hitaammin kuin minä. Heidät pelasti siis tuo ainakin jonkintasoinen kymmensormijärjestelmä, jota kurssilla opeteltiin ja jota minä en missään tapauksessa alentunut opettelemaan. Opettaja toki tätä ehdotti läpi lukuvuoden.

Tässä kohdassa olin samassa tilanteessa. Itse osaan kirjoittaa oikein ja nopeasti. Kymmentä sormea en käytä ja opettaja siitä huomautti monesti. Olin kuitenkin niin paljon muita nopeampi kirjoittaja, että kurssista tuli vitonen. Opettaja yritti minulle tätä tekniikkaa opettaa, mutta en sitä koskaan sisäistänyt, sillä minulla on tällainen oma kahdeksan sormen tyyli, jolla kirjoitan.

Olen vertaillut näppäilytaidon kurssiarvostelua minulle vaikkapa siihen, että matematiikan opettaja sanoisi jonkun oppilaan tekemästä kokeesta näin: "Kaikki vastaukset ovat kyllä oikein, mutta en voi antaa sinulle viitosta, koska käsialasi on niin huono". Samanlainen vitsi on näppäilytaidon opettajan minulle sanoma juttu, että "lyöntimäärä on viitosen tasoa, mutta tulos ei ole todellinen, koska et kirjoita kymmensormijärjestelmällä".

Paska säkä. Kaikki opettajat eivät ole ylikivoja. Kielistä sen verran, että itsekään en osaa kirjoittaa englantia enkä ruotsia. Molempia tosin puhun ja ymmärrän sujuvasti. Kakkosta taisi tulla kielistä. Ensimmäinen vuosi kauppiksessa oli kaikkein vaikein. Toisena ja kolmantena vuotena tuli paljon työssäoppimista ja ATKta, joten homma helpottui huomattavasti. Näin jälkeenpäin ajattelen aikaani kauppiksessa lämmöllä. Eilen eräs opettaja tiivisti minun aikani koulussa.

- Jokainen luokka tarvitsee sellaisen tyypin mitä sinä olet. Pidät ilmapiirin rentona ja se näkyy koko luokan arvosanoissa sinua lukuunottamatta.

Peelle vielä vinkki. Jos tuo koulu alkaa kyllästyttämään, niin osta poika läppäri. Jumankauta kun tuli asiakaspalvelun tunteihin paljon iloa, kun sai pelata luokan takarivissä CM:ää laptopilla. Auttaa paljon myös kalvoilta kirjoittamisessa.
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Jaska85
Kuten itsekin sanoit. Ne on opetettu ala-asteella. Ne pitää jo osata..

Korjaan PITÄISI osata. Vaan kun ei osata. Se on karu fakta, kun olen lukenut luokkakavereideni tekstejä ja siksi juuri tästä asiasta mesoankin.

Sitä paitsi, yksi matemaattisesti lahjakas, mutta äidinkielellisesti surkea oppilas kysyi matikan tunnilta opettajalta, "miksi me opiskellaan enää näitä asioita, kun nää on opiskeltu jo peruskoulussa?". Opettaja vastasi siihen, että "kertaamisenhaan koko koulunkäynti perustuu: yläasteella kerrataan ala-asteen asioita, lukiossa yläasteen, yliopiostossa lukion jne.". En sitten tiedä, kuinka paikkaansa pitävä opettajan kommentti oli, mutta näin hän kuitenkin sanoi.

Viestin lähetti Jaska85
äTässä kohdassa alkaa kyllä epäilyttämään. Oletko ajatellut, että markkinointipäällikkönä firmassa lukisit kaiket päivät kalevalaa? Ei tsiisus. Kuten sanoin. Kielioppi pitää olla tässä vaiheessa jo kunnossa. Mikäli olisit tahtonut ylä-asteen jälkeen oppia lisää kielioppia tai kalevalan lukemista, niin silloin oikea paikka olisi ollut lukio. Ei kauppiksessa sellaista tehdä.[/B


Nyt joko minä selitin tapani mukaan asian huonosti tai sitten sinulla on luetun ymmärtämisessä vikaa.

Joka tapauksessa minähän sanoin, että "yhdeksännellä luokalla äidinkieleenkin tuli mukaan lisää paljon ´ylimääräistä sälää`". Tämän "ylimääräisen sälän" voi lukea lyhyesti "turhana".

Jos ei vielä auennut, niin Kalevalan opiskeleminen ei minunkaan mielestäni liity TODELLAKAAN kauppikseen eikä minun puolestani tarvitsisi liittyä peruskouluunkaan.

Viestin lähetti Jaska85
Kaupallisessa koulutuksessa kuitenkin erittäin tärkeää on se, että osaat kirjoittaa oikein. Ja mieluiten myös nopeasti. Osa kauppikseen tulevista opiskelijoista eivät käytä tietokonetta aktiivisesti joten on aivan ymmärrettävää, että nopeaa kirjoitusta opetetaan.[/B


Tätähän en ole missään vaiheessa kiistänytkään. Kun vain ymmärrettäisi se, että asioita voi tehdä hyvin MONELLA ERI TAVALLA, ei ole olemassa vain yhtä autuaaksi tekevää juttua.

Näppäilytaidon opiskeleminenhan olisi ollut minulle kuin unelmaa, jos minun olisi annettu kirjoittaa omalla, nopealla tyylilläni, eikä koko ajan oltaisi urputettu kymmensormijärjestelmästä. Tuskin firmoissa hirveästi katsotaan, millä tyylillä sitä näppäimistöä paukutetaan, jos vain tyyli on nopeaa. Tai jos katsotaan, niin voi voi sentään.
 

Aksu

Jäsen
Viestin lähetti Pee
Ihan alkuun täytyy sanoa, että otsikko on - kuten minulla vähän tapana onkin :) - hieman yliampuva. Näin jo siitä syystä, etten omakohtaisesti tunne kouluista kuin peruskoulun ja kauppaoppilaitoksen, jota olen nyt siis käynyt vuoden. Käytännössä otsikko voisi siis kuulua vaikkapa niin, että "Kauppis on suuri vitsi". Koska samanlaista meininki saattaa olla kuitenkin myös muissa toisen asteen kouluissa, päätin laajentaa otsikkoani kaikkia kouluja koskevaksi. Samalla tähän ketjuun voi avautua myös kaikista koulusta eikä olla heitti urputtamassa "off-topicista".

Tämä lainaus peen tekstistä riittäköön. Miksi pitää vetää yliampuva otsikko? Onko kiva saada keskustelua aikaan paljon muustakin kuin varsinaisesta asiasisällöstä?

Ensinnäkin millä lihaksilla sinä kykenet tekemään arvion, jonka mukaan kauppis on suuri vitsi? Tilität muutamasta kielestä ja konekirjoituksesta, mutta siihen kattava analyysisi toisen asteen koulutusjärjestelmän epäkohdista loppuikin. Liikutko lievästi sanottuna ohuella langalla? Omakohtaisia kokemukset todellakin ovat, kuten olet ymmärtänyt, mutta älä vedä tämäntyyppisiä ruikutuskirjoituksia mukaan minkäänlaiseen koulutuskeskusteluun. Käsittele omia kokemuksiasi laajemmin ja osoita, että olet edes jollain tavalla perillä muiden samassa koulussa opiskelevien mielipiteistä. Näitä "väärin ymmärrettyjä" löytyy maailman jokaisesta koulusta. Ja tulee aina löytymään. Niistä puheista ei voi vetää laajemmin johtopäätöksiä.

Olen tehnyt koulutuspolitiikka osin työksenikin noin viiden vuoden ajan vuosituhannen vaihteen ympärillä ja siksi tällainen turhanpäiväinen urputtaminen ärsyttää. Jos epäkohtia ei tuo riittävän selvästi julki koulussa ja pyri siellä vaikuttamaan niin mitään ei varmasti tapahdu. Toiseksi kyllä koulujärjestelmä itsessään ja sen lähimpinä edustajina opettajat ovat velvollisia ja useimmiten myös kykeneviä perustelemaan peen kaltaisille oppilaille miksi opetusta suoritetaan tietyllä tavalla ja mitä ovat ne tavoitteet, joihin sillä pyritään. Tämä nyt ilmeisesti jäi peelle kahden aineen osalta hyvin epäselväksi. Keskityit lähinnä puhumaan siitä kuinka sinua ei arvostettu tarpeeksi.

Paras kohta kirjoituksessasi oli tuo tilitys äidinkielen numeron riittämättömyydestä. Täysi viitonen. Ei riitä. Pitää olla ylivoimainen ja näyttää muille kuka oikeasti hanskaa pisteet ja pilkut sekä sujuvan sanankäytön. Kunniakirja lienee paikallaan ja tätä seuraava luokkatovereiden ylistys ja kateellisest katseet antavat sinulle rauhan pohdiskellessasi tätä kulunutta taivalta äidinkielen osalta. Onko sinulla pahakin itsetunto-ongelma? Väität, ettei koulu sinua horjuta juurikaan mihinkään suuntaan.

Että näin. En jaksa puuttua aloitusviestiin enempää. Ota kynä käteen uudestaan, jätä turhat provot ja yliampumiset pois ja keskitys varsinaiseen koulutusasiaan tai irrota erikseen ketju, jossa käsitellään sinun ja monen muun sieluntoverin omakohtaista tuskaa koulutuksen vääristävistä arvostuksista.
 

Aksu

Jäsen
Viestin lähetti Pee
Okei. Kuten jo ylempänä sanoin, tuon "koulujärjestelmä" -sanan tilalle olisi sopinut paremmin joku toinen sana.

Itse asiassa jo otsikkoa kehittelessäni mietin, onko "koulujärjestelmä" nyt ollenkaan oikea sana kuvaamaan sitä, mitä haen takaa. En nyt kuitenkaan enää ala sitä vaihtaa.

Suomalainen koulujärjestelmä ei siis ole surkea, vaan aivan päinvastoin. Ainepainotuksissa ym. olisi sen sijaan parantamisen varaa - ainakin minusta.

Mihin pohjaat käsityksesi huonoista ainepainotuksista ja mitä ne "ym." toimenpiteet ovat/voisivat olla?

Ja mikä se "koulutusjärjestelmän" korvaava sana olisi jos sen vaihtaisit?
 
Viimeksi muokattu:

Carlos

Jäsen
Tuossa alustuksessa olisi paljonkin kommentoitavaa, mutta aika paljon siitä on jo sanottu, joten olkoon. Mutta yhteen asiaan on pakko tarttua:

Miksi kymmensormijärjestelmän opetteleminen on alentavaa? Minen ymmärrä. Jos kirjoitat nopeasti omalla systeemilläsi, tarkoittaako se sitten sitä että olisi alentavaa oppia kirjoittamaan vielä nopeammin? Ei sitä kymmensormijärjestelmää kukaan ilkeyttään ole keksinyt, se on kehitetty ihan vain siksi että se on tehokkain mahdollinen tapa käyttää näppäimistöä. Ihan sama miten nopeasti kirjoittaisit sillä kahdeksansormijärjestelmälläsi, mutta kun opettelet sen oikean 10-järjestelmän, niin menee aivan taatusti nopeammin.

Itse otin yhdessä vaiheessa opiskeluja itseäni niskasta kiinni ja opettelin 10-järjestelmän, ja se kyllä kannatti. Olen jo varsin nopea kirjoittamaan, mutta kehityn edelleen lisää. Suurin osa ihmisistä yritysmaailmassa käyttää kuuluisaa "missä on etusormi -täällähän minä" -järjestelmää, kyllä silläkin pärjää, mutta tuhottoman paljon aikaa siihen menee.

Mistähän muuten johtuu että kaikki työkseen paljon kirjoittavat (esim. kääntäjät ym) käyttävät 10-järjestelmää? Varmasti siksi että he ovat osa globaalia salaliittoa.

Vai oliko tarkoituksesi siis sanoa että olet niin laiska, ettet jaksa opetella kirjoittamaan mahdollisimman hyvin?



Ja vielä lyhyesti noista muista; Kauppiksessa tosiaan opiskellaan siksi kieliä, että niitä tarvitsee liike-elämässä. Siellä ei opetella äidinkieltä, sillä se ei ole kaupallinen aine. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa että suomen kieli ei olisi arvossaan.


Voin vakuuttaa että jos puhut edes auttavasti englantia, ruotsia, saksaa ja ranskaa, liikkuminen maailmalla on vallan mahdottoman helppoa. Sen päälle vielä kun osaa edes ihan hiukan espanjaa, italiaa, portugalia ja vaikka mandariinia, pärjääkin jo ihan missä tahansa.

Tietysti jos haluat, voit mennä vaikka liikematkalle Mexikoon, ja kertoa siellä paikalliselle väestölle että "vittu mä oon ihan saatanan hyvä äikässä, ja jos sä et puhu suomea niin painu sitten helvettiin".
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Koulujärjestelmä...

Kaikkea pitää ja saa kritisoida. Jos jollekin koulujärjestelmämme on huono, niin voi voi. Pisatutkimuksen mukaan suomalainen koulujärjestelmä on maailmassa parhaimpia. Siinä tosin on vielä paljon parantamisen aihetta. Ihme kitinää; se ja se aine on ihan... Tänä päivänä ei saisi näköjään vaatia mitään oppilailta. Kaiken pitäisi olla hauskaa ja kivaa. Koulujärjestelmä pitäisi olla Kalifornian tyyliin "entertaimenttia" fun ja grate meininkiä. Jos jonkin aineen asiat ihmetyttävät, tietoa on saatavilla. Menkää katsomaan opetussuunnitelmia opetushallituksen sivuille. Sieltä löytyy niin perusopetuksen, lukion kuin ammatillisten oppilaitosten opsit. Niissä ovat keskeiset oppisisällöt ja tavoitteet.
Ehkä juuri koulunsa päättänyt tai siellä opiskelevalle ei kaikki avaudu heti. Ehkä sitten myöhemmin tai ehkä ei koskaan...
 

Taskulamppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pee sut on nähty! Olemmekin samassa koulussa.
Kyllähän se "näpyttely-mummo" on aika naurettava. Tuosta samasta jutusta on minulle tullut sanomista, kun en siis kirjoita 10-sormijärjestelmällä. Tosin sain silti 5 vaikken kirjoittanutkaan.
 

Skoda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viestin lähetti Pee
Olen 20-vuotias mies ja näin ensimmäisen peruskoulun jälkeisen kouluvuoteni päätteeksi pitää avautua suomalaisesta koulujärjestelmästä.

Normaalistihan peruskoulu lopetetaan siinä 15-vuotiaana. Kyllä minuakin kismittäisi käydä yläastetta 20-vuotiaaksi. Hyvää kesälomaa kumminkin.
 

Aksu

Jäsen
Viestin lähetti Carlos

Miksi kymmensormijärjestelmän opetteleminen on alentavaa? Minen ymmärrä. Jos kirjoitat nopeasti omalla systeemilläsi, tarkoittaako se sitten sitä että olisi alentavaa oppia kirjoittamaan vielä nopeammin? Ei sitä kymmensormijärjestelmää kukaan ilkeyttään ole keksinyt, se on kehitetty ihan vain siksi että se on tehokkain mahdollinen tapa käyttää näppäimistöä. Ihan sama miten nopeasti kirjoittaisit sillä kahdeksansormijärjestelmälläsi, mutta kun opettelet sen oikean 10-järjestelmän, niin menee aivan taatusti nopeammin.

Aivan. 10-sormijärjestelmän hyvin hallitseva henkilö hakkaa mennen tullen lähes kaikki jotain muuta systeemiä käyttävät ja erittäin hyvin ko. järjestelmän hallitsevia ei voita muilla systeemeillä oikeastaan kukaan. Ja muistetaan myös se, että pitkäkestoisessa rasituksessa eli tuntien kirjoitustyössä 10-sormijärjestelmä säästää sormia ja käsiä huomattavasti verrattuna näihin jannuihin, joilla sormet tanssii pitkin näppäimistöä hyvin epäortodoksiseen tapaan.

Minä hallitsen 10-sormijärjestelmän melko hyvin. Tosin en ole testannut vuosikausiin. Kouluaikoina vuosia sitten meni 10 minuuutissa muistaakseni about 2800 merkkiä sallitun virheprosentin puitteissa. 30 minuutin testin tulosta en muista. Voisin vannoa, että vuosien sihteeri yms. työkokemuksen kautta kirjoitan nykyisin paremmin kuin silloin.

Pointti unohtui. Opin kirjoittamaan juuri koulun pakottamisen takia. En meinannut itsekään silloin hyväksyä vanhan sormijärjestelmäni hylkäämistä, mutta näin jälkikäteen se oli ehdottamasti oikea ratkaisu. Opettaja tiesi mitä vaati vaikka minä en sitä silloin ymmärtänytkään.
 

kaizu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Canucks
Kielten opettelu kannattaa

Mielestäni tässä ketjussa ei oltu tätä kieltenopiskelu-juttua kommentoitu tarpeeksi, eli täältä pesee yksi näkemys (se oikea :)

Eli en kyllä ihmettele yhtään, että kauppiksessa opetetaan kieliä ehkä vähän äidinkielen kustannuksellakin. Peruskoulussa on tarjolla sellaiset äidinkielen taidot, joilla pärjää. Koska kauppaopiston on tarkoitus niminomaan valmistaa ammattiin, niin kyllä vieraiden kielten opiskelu on paljon tärkeämpää kuin Kalevalan lukeminen tai puolipisteen oikeanlaisen käytön opiskelu.

Yritysmaailmassa riitää aika pitkälle, että kirjoitettu teksti (esim. sähköposteissa, muistioissa, pöytäkirjoissa) on helposti luettavaa. Käytännössä tämä vaatii kirjoittajalta sen, että osaa käyttää välimerkkejä, tuntee pääsäntöisesti isot kirjaimet ja hallitsee kappalejaon. Muu on sitten jo toisarvoista kikkailua.

Eli on siis selvää, että vieraiden kielten opiskeluun kannattaa panostaa enemmän. Yritys varmasti palkkaa mielummin monikielitaitoisen kuin kielitaidottoman Suomalaisen, joka taitaa äidinkielensä helvetin hyvin.

Niin ja sitä Ruotsin kielen opiskelua ei kannata dissata. Tänä päivänä aika moni iso suomalais-yritys on ruotsalaisomistuksessa. Kyllähän Svedut pääsääntöisesti englantia osaa, mutta silti Ruotsin kielen osaaminen tällaisessa yrityksessä (tai sen yhteistyökumppaneissa) työskennellessä on aika iso etu työntekijälle.
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Aksu
Jos epäkohtia ei tuo riittävän selvästi julki koulussa ja pyri siellä vaikuttamaan niin mitään ei varmasti tapahdu.

Minähän nimenomaan sanoin näppäilytaidon opettajallemme monta kertaa, että "miksen saa kirjoittaa omalla tyylilläni, kun sitä kymmenvuotiaasta asti olen käytännössä päivittäin harjoittanut?". Eli pyrin kyllä tuomaan epäkohtia julki, mutta eipä auttanut...

Viestin lähetti Aksu
Paras kohta kirjoituksessasi oli tuo tilitys äidinkielen numeron riittämättömyydestä. Täysi viitonen. Ei riitä. Pitää olla ylivoimainen ja näyttää muille kuka oikeasti hanskaa pisteet ja pilkut sekä sujuvan sanankäytön.

Kuten jo aiemmin sanoin, pointtinani ei ollut suinkaan oma koulumenestykseni, pikemminkin luokkakavereiden heikko kirjoitustaito ja silti hyvien kurssiarvosanojen nappaaminen.

Maailmassa on toki paljon sellaisia asioita, joissa haluan olla hyvä, vaikkapa muita parempikin. Nämä asiat tahtovat kuitenkin järjestään olla sellaisia, joita ei koulussa opiskella. Se siis siitä "kouluylivoimaisuudestani"!

Viestin lähetti Aksu
Mihin pohjaat käsityksesi huonoista ainepainotuksista ja mitä ne "ym." toimenpiteet ovat/voisivat olla?

Senhän minä jo sanoin, muttei tunnu sinulle kelpaavan. Eli tätä meidän omaa äidinkieltämme - ja nimenomaan kirjoitustaitoa - enemmän. Vieraiden kielten asemaan ei minun puolestani tarvitse puuttua lainkaan, mutta kotimaisen tasoa olisi nostettava!

Viestin lähetti Carlos
Miksi kymmensormijärjestelmän opetteleminen on alentavaa? Minen ymmärrä.

Tämäkin vanhan kertausta, mutta kertaus onkin opintojen äiti.

Kymmensormijärjestelmän opetteleminen oli MINULLE siksi alentavaa, koska olin kirjoittanut omalla tyylilläni noin kymmen vuotta ja kymmenvuotiaasta eli siis lapsesta saakka. Kaiken lisäksi olin harjoittanut kirjoittamista näiden vuosien aikana käytännössä päivittäin: ensin tein yksin urheilulehteä vuoteen 2001 saakka ja jo loppuvuonna -97 mukaan tulivat nämä jääkiekon nettikeskustelupalstat. Niistä olen Jypin foorumilla ollut mukana aina aktiivisesti sen ensimmäisestä päivästä saakka ja täällä Jatkoajassakin viime syksystä. Näihin kymmeneen vuoteen ei mahdu yhtään sellaista viikkoa, jolloin en näppäilytaitoa olisi harjoittanut, ja pari peräkkäispäivääkin on harvinaisuus.

Viestin lähetti Carlos
Ja vielä lyhyesti noista muista; Kauppiksessa tosiaan opiskellaan siksi kieliä, että niitä tarvitsee liike-elämässä. Siellä ei opetella äidinkieltä, sillä se ei ole kaupallinen aine.

Ja mihis kaupan ja hallinnon alalla tarvitaan sitten ainetta nimettä liikunta? Ei toki sillä, ettenkö halunnut, että sitä oli, mutta kuitenkin.

Entä mihin kaupan ja hallinnon alan ihminen tarvitsee terveystietoa?

Ennen kaikkea, eikö kaupan ja hallinnon ammattilaisen tarvitse koskaan kirjoittaa mitään omalla äidinkielellään eli suomeksi?!

Viestin lähetti Skoda
Normaalistihan peruskoulu lopetetaan siinä 15-vuotiaana. Kyllä minuakin kismittäisi käydä yläastetta 20-vuotiaaksi.[/B


En toki käynyt peruskoulua 20-vuotiaaksi, vaan lopetin sen aivan normaalisti 16-vuotiaana yhdeksän vuotta sitä käyneenä. Luokalle en siis kertaakaan jäänyt, vaan tarkoitin sitä, että peruskoulun jälkeen olin kolme vuotta pois koulusta.

Viestin lähetti Aksu
Kouluaikoina vuosia sitten meni 10 minuuutissa muistaakseni about 2800 merkkiä sallitun virheprosentin puitteissa.[/B


Puolen tunnin testiä meillä edes ollut, mutta 10 minuutin loppukokeiden bruttolyöntimäärät minulla olivat samaa luokkaa: 2838 ja 2857. Ylivoimaisesti parhaat koko luokassa, mutta se ei näy numerossa. Ihan sama, kun jääkiekkopelissä tuomari sanoisi, että "selvä maalihan se oli, mutten voi sitä hyväksyä, koska se ei ollut tarpeeksi hienosti tehty".

Muokkausta: Virheprosenttikin oli toki sallittu, 0,03 ainakin tässä toisessa.

Viestin lähetti kaizu
Koska kauppaopiston on tarkoitus niminomaan valmistaa ammattiin, niin kyllä vieraiden kielten opiskelu on paljon tärkeämpää kuin Kalevalan lukeminen[/B


EDELLEEN: Kalevalaa en ole MISSÄÄN VAIHEESSA kauppikseen tyrkyttänytkään. Minun puolestani sen saisi poistaa vaikka peruskoulustakin, mutta se on jo toinen juttu.

Viestin lähetti kaizu
Yritysmaailmassa riitää aika pitkälle, että kirjoitettu teksti (esim. sähköposteissa, muistioissa, pöytäkirjoissa) on helposti luettavaa. Käytännössä tämä vaatii kirjoittajalta sen, että osaa käyttää välimerkkejä, tuntee pääsäntöisesti isot kirjaimet ja hallitsee kappalejaon. Muu on sitten jo toisarvoista kikkailua.[/B


Tästähän olen TISMALLEEN samaa mieltä. Surullista vain on se, että esim. monet minun luokkakavereistani eivät kirjoita niin helposti luettavaa tekstiä, johon "kaizu" antoi mallin. Välimerkit ja isot kirjaimet ovat miten sattuu, jos niitä ylipäätänsä on ollenkaan. Väitän myös, etteivät monet luokkakavereistani edes tiedä, mikä on kappalejako. Eli se siitä sujuvasta tekstistä, mutta silti arvosanat ovat jossain kolmosen paikkeilla.

Kuten jo aiemmin sanoin, en itsekään ole TODELLAKAAN mikään huippukirjoittaja. Mm. lauserakenteet ja virkkeenmuodostukset ovat minulla aika surkeita, enkä tällaisten taitojen osaamista vaadi luokkakavereiltanikaan. Yhdyssanat ym. kaizun mainitsemat asiat tulisi kuitenkin olla suhteellisen hyvin hallussa. Vaan kun eivät ole!
 
Viimeksi muokattu:

Aksu

Jäsen
Viestin lähetti Pee
Senhän minä jo sanoin, muttei tunnu sinulle kelpaavan. Eli tätä meidän omaa äidinkieltämme - ja nimenomaan kirjoitustaitoa - enemmän. Vieraiden kielten asemaan ei minun puolestani tarvitse puuttua lainkaan, mutta kotimaisen tasoa olisi nostettava!

Siis koulutusjärjestelmän suurin epäkohta on äidinkieli? Onko näin myös muissa yksiköissä, muilla koulutusaloilla, muissa kuntayhtymissä eli yleisemmin kattaako ongelma kattavasti valtakunnan ja muut koulutusalat ja kenties toisen asteen lisäksi myös korkea-asteen kolutuksen?

Perusteles nyt siis uudestaan millä perusteella kotimaisen kielen tasoa on nostettava valtakunnallisesti vai puhutko nyt VAIN siitä yksiköstä, jossa olet penkkiä kuluttanut?
 

Aksu

Jäsen
Viestin lähetti Pee
Minähän nimenomaan sanoin näppäilytaidon opettajallemme monta kertaa, että "miksen saa kirjoittaa omalla tyylilläni, kun sitä kymmenvuotiaasta asti olen käytännössä päivittäin harjoittanut?". Eli pyrin kyllä tuomaan epäkohtia julki, mutta eipä auttanut...

Varmaan keskustelitte rakentavasti. Miten hän perusteli vaatimuksensa 10-sormijärjestelmän käyttämisestä?
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Aksu
Siis koulutusjärjestelmän suurin epäkohta on äidinkieli? Onko näin myös muissa yksiköissä, muilla koulutusaloilla, muissa kuntayhtymissä eli yleisemmin kattaako ongelma kattavasti valtakunnan ja muut koulutusalat ja kenties toisen asteen lisäksi myös korkea-asteen kolutuksen?

Kyselit ainepainotuksista ja vastasin niihin. En siis puhunut enää koulutusjärjestelmästä mitään, koska - jos et sattunut huomaamaan - myönsin jo eilen sen olleen täysin väärä sanavalinta tuohon paikkaan. Ennustelin näin pikkaisen jo silloin, kun otsikkoani kehittelin. Koska otsikon tulee kuitenkin olla naseva eikä mikään kauhean pitkä, päätin sen siihen kirjoittaa. Virhe mikä virhe. Anteeksi.

Mutta juu, senkin varmaan saatat jo aloitusviestistäni huomata, että olen käynyt vain peruskoulun ja vuoden kauppaoppilaitosta. Toki kavereitani, sukulaisia ym. on esim. lukiossa ja muissakin toisen asteen kouluissa, mutten ole heiltä pahemmin tivannut äidinkielen opetuksen tasoa. Ja vaikka olisinkin kysellyt, niin en siltikään puhuisi kuin omista kokemuksestistani.

Muokkausta: KRojattu KRijoitusvirheitä kärppäpellen takia.
 
Viimeksi muokattu:

Aksu

Jäsen
Viestin lähetti Pee
Kyselit ainepainotuksista ja vastasin niihin. En siis puhunut enää koulutusjärjestelmästä mitään, koska - jos et sattunut huomaamaan - myönsin jo eilen sen olleen täysin väärä sanavalinta tuohon paikkaan. Ennustelin näin pikkaisen jo silloin, kun otsikkoani kehittelin. Koska otsikon tulee kuitenkin oleva vasena eikä mikään kauhean pitkä, päätin sen siihen kirjoittaa. Virhe mikä virhe. Anteeksi.

Mutta juu, senkin varmaan saatat jo aloitusviestistäni huomata, että olen käynyt vain peruskoulun ja vuoden kauppaoppilaitosta. Toki kavereitani, sukulaisia ym. on esim. luokiossa ja muissakin toisen asteen kouluissa, mutten ole heiltä pahemmin tivannut äidinkielen opetuksen tasoa. Ja vaikka olisinkin kysellyt, niin en siltikään puhuisi kuin omista kokemuksestistani.

Homma bueno. Selvitämme siis parhaillaan ketjussa oppilaitoksesi opetussuunnitelman järkevyyttä. Siihen en ota kantaa koska en tunne. Voin puhua vain valtakunnallisesta kokonaistasosta kokemukseni perusteella ja siitä sinä taas et ole valmis keskustelemaan eli hautaan aiheen omalta osaltani jos mitään uutta ei ilmene.
 

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti Pee
Tämäkin vanhan kertausta, mutta kertaus onkin opintojen äiti.

Kymmensormijärjestelmän opetteleminen oli MINULLE siksi alentavaa, koska olin kirjoittanut omalla tyylilläni noin kymmen vuotta ja kymmenvuotiaasta eli siis lapsesta saakka. Kaiken lisäksi olin harjoittanut kirjoittamista näiden vuosien aikana käytännössä päivittäin: ensin tein yksin urheilulehteä vuoteen 2001 saakka ja jo loppuvuonna -97 mukaan tulivat nämä jääkiekon nettikeskustelupalstat. Niistä olen Jypin foorumilla ollut mukana aina aktiivisesti sen ensimmäisestä päivästä saakka ja täällä Jatkoajassakin viime syksystä. Näihin kymmeneen vuoteen ei mahdu yhtään sellaista viikkoa, jolloin en näppäilytaitoa olisi harjoittanut, ja pari peräkkäispäivääkin on harvinaisuus.

Juu, tämän pätkän kyllä ymmärsin, mutta en siltikään näe mitä alentavaa on parantaa entisestään? Minäkin käytin omaa "järjestelmääni" about vuodesta 1987 vuoteen about 2000, jonka jälkeen siis vaihdoin ja olen erittäin tyytyväinen että vaihdoin. Mutta kuulut ilmeisesti sarjaan "kun Hilma-isomummulla ei ollut tiskikonetta, niin ei perkele meillekään tule" -joten mitäpä tästä enempää. Yleensä minä ainakin kävin kouluja siksi että oppisin jotain uutta ja hyödyllistä, en siksi että saisin todistaa siellä jotain vanhoista "kyvyistäni".


Viestin lähetti Pee

Ja mihis kaupan ja hallinnon alalla tarvitaan sitten ainetta nimettä liikunta? Ei toki sillä, ettenkö halunnut, että sitä oli, mutta kuitenkin.

Entä mihin kaupan ja hallinnon alan ihminen tarvitsee terveystietoa?

No ensinnäkin liikuntatunneilla oppii mm. pelaamaan jotain joukkueen jäsenenä. Vuorovaikutustaidot ovat erittäin tärkeitä liike-elämässä.

Toisekseen liikunta ja terveydestä huolehtiminen on myöskin tärkeä osa liike-elämää. Aika moni bisnesmies on saanut sydänkohtauksen nelikymppisenä, koska ei osaa huoltaa omaa kroppaansa.

Mutta toki jos haluat, niin voithan perustaa vaikka äidinkieli-painotteisen kauppiksen, jossa dissataan kielitaitoa ja muita hyödyllisiä business-taitoja. Varmasti tulee olemaan jymymenestys.
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Aksu
Varmaan keskustelitte rakentavasti. Miten hän perusteli vaatimuksensa 10-sormijärjestelmän käyttämisestä?

Ihan rakentavasti ja asiallisesti asiani esille toin, koska muuten hän oli ihan mukava ja ystävällinen maikka. Kurssiarvioinnissa kirjallisesti annoin sitten palaa vähän enemmänkin, mutta sanallisesti toin vain useita kertoja esille sen, kuinka olen olen lapsesta saakka kirjoittanut käytännössä päivittäin omalla tyylilläni.

Sehän siinä jännää juuri onkin, kun tämä opettaja ei missään vaiheessa perustellut 10-sormijärjestelmän käyttöä. Toitotti vaan, että "se olis hyvä, kun sen opettelisit", mutta mitään konkreettisia perusteluja en koskaan kuullut. Toki täytyy muistaa, etten perusteluja tivannutkaan, mutta silti.

Minun luokkani datanomipuolella (itsehän olin merkonomipuolella) myös hämmästeltiin tämän kyseisen opettajan ammattitaidottomuutta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös