Näinpä. Ja nimenomaan aineittan eroteltuna, mahdollisesti jopa kursseittain. Esimerkiksi mulle olisi sopinut vallan hyvin, että matematiikan osalta kaikki yhtälöitä käsittelevät kurssit olisin ollut "superfiksujen" ryhmässä, ja kaikki geometriaa käsittelevät kurssit sitten siinä "vajaaälyisten" ryhmässä.
Itseasiassa uskon jopa, että tasoryhmät vähentäisivät häiriköintiä. Häiriön ihan pohjimmainen syy kun usein on, että aihe on joko liian vaikea, jolloin heitetään hanskat tiskiin ja aletaan tökkiä kaveria kynällä päähän, tai vaihtoehtoisesti aihe on liian helppo, jolloin "ylimääräistä" aikaa jää liikaa, ja rupeaa tympäisemään, mitä sitten torjutaan heittelemällä paperilennokkeja.
Tuota esittämääsi esimerkkiähän on käytetty Yhdysvalloissa. Siellä on esim. honors maths, honors biology jne. Jos oppilas saa biologiasta jatkuvasti ysejä ja kymppejä, niin hän voi hakea honors biology ryhmään.
Ongelmana tuossa järjestelmässä on sitten se, että oppilaat leimautuvat helposti ("hikke" jne) ja jos vastaavasti kasataan näitä "ei-niin-fiksujen" ryhmiä, niin vanhemmat hyvin nopeasti valittavat asiasta. Jo nyt taistellaan vanhempien kanssa siitä, kuuluuko
petteri pienryhmään vai ei. Kuinka monta taistelua sitten syntyisi, jos siirryttäisiin tasoryhmiin?
Valinnaisaineet ovat sinänsä ihan hyvä idea, mutta niihin tarvitaan resursseja. Tarvittaisiin lisää opettajia ja luulen, että monessa koulussa loppuisivat tilat kesken.
Mitä aineenopettajiin tulee, niin omasta työyhteisöstäni löytyy erittäin päteviä ja hyviä opettajia. Silti siellä on niitä jannuja, joita oppiminen/opiskelu ei vaan kiinnosta. Suurin syy siihen löytyy koulun ulkopuolelta. Monilla on ongelmia kotona ja opiskelu ei vaan jaksa kiinnostaa kun elämä ei ole kunnossa. Vaikka kuinka juttelisi ja välittäisi, niin asialle ei vaan voi mitään. Siihen ei aineenopettajan aika yksinkertaisesti riitä. On siis aivan turha sanoa että opettaja on huono, jos kaikki oppilaat eivät opi/opiskele. Opettajilla on tietty kasvatusvelvollisuus, mutta kyllä siinä voimavarat loppuvat nopeasti, jos oppilaan kotona on asiat sekaisin tai siellä ei välitetä mitä nuori tekee.