Täällä ollaan kovasti tartuttu tuohon
tunnustuksellinen-sanaan. Joo, tiedän sen olevan hieman provosoiva (, vaikka se ei sinällään pointti tässä lukiokeskustelun avauksessa ollut) ja ymmärrän TosiFanin ja girlzillan tuoman eron ns. "oikeaan" tunnustuksellisuuteen, mutta edelleen hieman "puolustan" sitä merkitystä mitä itse tuolle sanalle näen. Niin pitkään kuin uskonnon opetus on lähtökohtaisesti evankelis-luterilaista/ortodoksista/muut uskonnot (= lukiojaotus), on se
aina jossain määrin arvolatautunutta ja asioita tarkastellaan omasta perspektiivistä ja omaa uskonto korostaen.
Tuosta mainitusta etiikan pakollisesta kurssista sen verran, että hyvin pintapuolista tuo muiden uskontojen katsantokantojen käsittely ymmärtääkseni on ja esim. opetussuunnitelma totetaa keskeiseksi sisällöksi ainoastaan:
LOPS kirjoitti:
kristillinen etiikka ja etiikan teoriat
Toki Uskontojen maailmat (UE4) on valinnaisena kurssina, jossa halukkaat pääsevät tutustumaan aiheeseen laajemmin.
Kuitenkaan tämä ei ollut alkujaankaan pointtini ja hieman
Rubus saxatilis:n varsiin ollaan sotkeuduttu. Toki itsestänikin olisi hienoa, sivistävää ja jopa usein hyvin kiinnostavaa opiskella enemmänkin kristillistä uskontoa sen eri muodoissa. Sellaiseen todelliseen julistamiseen en ole ainakaan lukiossa törmännyt (sen sijaan aika koviin ennakkoluuloihin esim. islamista ja hindulaisuudesta kyllä) uskonnon opettajien puolelta. Kaikki tieto on kuitenkin lopulta kehittävää ja saattaa joskus olla hyödyksi.
Monikaan ei vain tule ajatelleeksi sitä, että jokaisella lukiolla on oppilasmäärästään (ja mm. sisäänottokeskiarvosta) riippuva kurssiresurssi, josta sitten opetus jaetaan eri aineiden kesken. Pakolliset kurssit on toki ensisijaisesti hoidettava ja sitten valtakunnalliset syventävät. Nyt uskonnon kolme
pakollista kurssia syövät tästä potista suhteettoman suuren määrän, koska ne on tarjottava
kaikille. Eli koko ikäluokka opiskelee nyt kurssin vaikkapa kirkkohistoriaa (kiinnostavaa ja antaa pohjaa ajattelulle, mutta selkeästi kuuluisi olla valinnainen kurssi), joka osaltaan syö esimerkiksi syventävien tai koulukohtaisten soveltavien kakkua. Lisäksi kirjoittamamäärän raju tippuminen kertoo, että kiinnostuskin ainetta kohtaan on lähes romahtanut.
Itse lähtisin ehkä niinkin rajulle linjalle, että tiputtaisin pakollisten uskonnon kurssien määrän yhteen ja siirtäisin kaksi vapautunutta mieluiten uusille valinnaisille kursseille (jako lukion päätettävissä) tai sitten niin, että yhdistelmästä KE/FY/BI/GE olisi suoritettava kaksi ylimääräistä kurssia (normaalin 1+1+2+2 lisäksi).