Tässä asiassa lähestytään muna vai kana -dilemmaa..
Ei muuten ole. Demokraattinen yhteiskunta ja sen luomat turvaverkot ovat länsimaisen taloudellisen nousun takana. Kulutusyhteiskunta, jossa ei tartte säästää omaa ja lastensa sairauksia, koulutusta, ja vanhuudenturvaa varten on syntynyt ensin, jossa tulonjako on kasvattanut kaikkien vaurautta ja siten verotettavat perinnöt on nousut merkittäviksi. Tätä ennen perintöjä sai vain aristokratia ja hyvin harvat ihmiset, eikä niiden verotuksella olisi ollut mitään merkitystä 100% veroasteellakaan kokonaiskansantalouden kannalta.
Tässä ketjussa ymmärrys yhteiskunnan toiminasta on todella huonoa. Ymmärrys siitä, miten länsimainen demokratia toimii ja mitkä sen perusrakenteet on, puhumattakaan että erityistapaus pohjusmainen hyvinvointivaltio ymmärrettäisiin mitenkään (hyvinvointiyhtiskunnan rakensi ensimmäisenä muuten Isobritannia).
Valtiota ei ole olemassa ilman verotusta, kapitalistinen markkinatalous ei toimi ilman valtion rakenteita. Valtiorakenteet vääristää markkinoita, joten jotta ne vääristäs mahdollisimman vähän, olisi verojen keskityttävä niihin kohtiin, joiden kannustin vaikutukset on pieniä. Tämmönen tyyppiesimerkki on perintöjen verotus. Harjotetaan sitten taloudessa monetaristisia uusliberalismia tai sosialidemokratiaa. Mollemmissa verotusmalleissa perintöjen verotus on yhteiskunnan kannalta järkevää.
Mutta kuten tästä ketjusta voi todeta, ei sen yhteinen etu ja Suomi paljon paina kun minä, minä, minä astuu esiin. Persjuen johdolla (ja näiden sisarpuolueiden) ollaan menemässä Euroopassa venäjätyppisitä yhteiskuntaa kohti, jossa eriarvoisuus lisääntyy ja sitä kautta ollaan kohta vieraanpelossa pyssyt tanassa rajoilla.