Perintöverotuksen viilaaminen oikeudenmukaisemmaksi (vero maksetaan vasta kun omaisuus realisoidaan tai kun se edes on realisoitavissa) ja tehokkaammaksi yhteiskunnan kannalta yritystoiminnan siirrossa (ns. Saksan malli) on jotain ihan muuta kuin perintöverosta luopuminen.
Nähdäkseni melko vähän täällä on esiintynyt mielipiteitä joissa vaaditaan perintöverotuksen poistamista kokonaan.
Täältä nousee omakohtaisesta kokemuksesta kannatusta osoittava käsi sille, että perintöveron maksaminen vasta sitten kun omaisuus realisoidaan olisi oikeudenmukaisin ja ehkä myös lähes yhtä tuottava malli.
Itse olen isän kuoltua kohta vuoden paininut kuolinpesän asioissa ja sitä ennen muutaman kuukauden hänen olleessaan sairaalassa. Olen etuoikeutettu ja saamassa/saanut huomattavan määrän omaisuuttaa. Joukossa on kuitenkin mm. kiinteistöomaisuutta, joka on arvioitu yli kahden sadan tuhannen euron arvoiseksi ja sen on sellaista shittiä jota tänä aikana ei kukaan osta. Lisäksi on yritys, jonka tuottava jatkaminen on käytännössä mahdotonta ja sen arvo on kuitenkin yli kaksisataa tuhatta. Yrityksen alas ajamiseen liittyy lisäksi meille osakkaina sellaista työtä jota teemme lähes päivittäin ja loppua ei näy varmaan ensi vuodenkaan puolella. Palkkaa ei tästä työstä saa. Tekemättä jättäminen aiheuttaisi suuret korvausvastuut.
Kuolinpesän hoitaminen lähtien hautajaisista päättyen ehkä vuonna 2018 lopulliseen jakoon on tullut viemään minulta ja sisaruksiltani varmaan 6 henkilötyövuotta oman työn ohessa. Joten tästä syystä en tule koskaan hyväksymään ajatusta, että perilliset vain saavat omaisuuden jonain ylimääräisenä hyvänä ja saisivat olla ainoastaan kiitollisia. Perittävään omaisuuteen voi lisäksi liittyä sekin että perillinen on omalla työllään/toiminnallaan auttanut omaisuuden ylläpidossa ja hankinnassa ja huonosta valmistautumisesta johtuen joutuu tästäkin omaisuudesta sitten maksamaan perintöveroa.
Niin ja en ole perintöverotuksen poistamisen kannalla