Ihmisen ei tulisi toimia näin on moraalinen toteamus.
Tottakai, mutta nyt puhuttiin siitä onko luonnolla moraalia.
Ihmisen ei tulisi toimia näin on moraalinen toteamus.
Tottakai, mutta nyt puhuttiin siitä onko luonnolla moraalia.
Eikö muurahainen toimi nytkin mahdollisimman rationaalisesti oman etunsa mukaisesti. Samoin kai muutkin eläinlajit ihmistä lukuun ottamatta. Ihminen kykenee toimiin jotka eivät vastaa sen omaa etua ainakaan pitkällä aikavälillä.
Minä ymmärrän hedonismia ja sitä miksi monet ihmiset niin ajattelevat. Elämä on ohi niin nopeasti, että maailmaa surressa unohtaa nauttia.
Päästyään valtaan? Mitä muurahaisten valtaan pääsy tarkoittaa? Luulen että muurahaiset eivät mieti mitään vaan tekevät vaistojensa mukaan niin kuin lajin kannalta on edullisinta.Itse kuvittelen, että päästyään valtaan lopulta muurahainen olisi samojen kysymysten ja ongelmien äärellä kuin ihminen.
Päästyään valtaan? Mitä muurahaisten valtaan pääsy tarkoittaa? Luulen että muurahaiset eivät mieti mitään vaan tekevät vaistojensa mukaan niin kuin lajin kannalta on edullisinta.
Nyt voidaan kysyä suosiiko nykyinen yhteiskunta pehmeitä arvoja, empatiaa, muiden auttamista ja yhteisen hyvän luomista?
Palkitaanko näiden ominaisuuksien edustajat paremmin tässä yhteiskunnassa kuin koviin arvoihin elämänsä perustavat?
Eikö koulutuksen tulisi perustua pehmeiden arvojen opettamiseen ja niiden perustalle rakentamiseen?
Minkä helvetin takia hyvät asiat liitetään sivulauseessa pilven päällä istuvaan kuvitteelliseen ukkeliin? Ei kai sitä kukaan täysjärkinen ota tosissaan. Arvot pitäisi määrittää uudelleen ja niiden perustalta ruveta rakentamaan yhteiskuntaa.
Kaikkein pahin virhehän on, että ihminen haalii itselleen ylimääräistä, hyvinvointiinsa todistetusti jopa negatiivisesti vaikuttavaa materiaa, ja samalla tuottaa sen haalimisessa kärsimystä muille. Kärsimys maksimoituu. Ai niin, ja siinä sivussa tuhoaa myös koko maailman. Mutta hei, niin kai sen pitää mennä?
...
Mielenkiintoinen kysymys onko luonnolla itsessään arvoa.
Vaikea nähdä että niin olisi ilman ihmisiä.
meitä on myös monia sellaisia, joita ei kilpaileminen toisten ihmisten kanssa kiinnosta emmekä periaatteessa edes välitä toisista niiden pikkusieluisen turhamaisuuden takia.
Missäs näitä tällaisia ihmisiä on?
Toki ymmärrän jos kaikki vaikuttaa itsekeskeisiltä kusipäiltä
Jos joku ihminen olisi oikeasti tuollainen, hän erakoituisi täysin.
Toki jos viisastelee, niin me kilpailemme väkisinkin toisten kanssa silloinkin kun se ei ole itsetarkoitus.
Ei se ole mitään viisastelua, se on fakta. Nämäkin tuntemasi tyypit, jotka haluavat vain "pärjäillä ilman suoranaista kilpailua", asuvat luultavasti kämpässä, joka olisi suurimmalle osalle tämän maailman ihmisistä selvää upgreidausta. Se, että he pitävät siitä kämpästään kiinni, on kilpailua.
Linkola on joskus antanut lausunnon, että koskaan ei ole liian myöhäistä tehdä itsemurhaa. Ei ole itse tehnyt.Miehestä voi siis hyvillä mielin todeta, että elää jotakuinkin niin kuin opettaa. Ei tarvitse syyttää tekopyhyydestä. Sanat ovat sopusoinnussa tekojen kanssa.
Minulle Linkola on sinänsä aika yhdentekevä henkilö, mutta vaikka hän kuinka olisi periaatteen mies, niin ei hänen saavutuksensakaan niin kovin kummallisia ole. Jos nyt verrataan Mooreen, niin pidän jälkimmäistä moninkerroin tehokkaamapana mielipidevaikuttajana, olkoon hänen oma talonsa minkälainen tahansa.
Niin. Kuka Linkolaa on käskenyt alkamaan pienen maan kirjailijaksi. Olisi alkanut koko maailman dokumentaristiksi. Ottanut oppia vaikka Renny Harlinista tai Ingmar Bergmanista miten pienestä maasta ponnistetaan maailmalle. Tai alkanut politiikkaan. Pienillä pohjoismailla on suht.kova track record mm sellaisissa järjestöissä kuin YK.Siis vertaat nyt maailman mittakaavassa yhtä aikamme kuuluisinta dokumentaristia ja pienen maan kirjailijaa, ympäristöfilosofia? Ei liene kovinkaan suuri yllätys, jos ensiksi mainittu on moninkerroin tehokkaampi mielipidevaikuttaja.
Ja kyllä, Linkolan vaikutukset eivät ole järin suuret, mutta hänen ajattelunsa on ihan maailman mittakaavassakin marginaalissa. Kuitenkin omassa genressään hän on Suomessa yksi kovimmista nimistä, ellei kovin.