Kuuluuko Linkolan periaatteisiin se, että sairautta ei saa lääkitä? Tiedän kyllä, että hän kannattaa voimakasta syntyvyyden säännöstelyä, mutta se taitaa olla jo 85-vuotiaan osalta myöhäistä. Ja miten tuo "geenipooli" tähän liittyy?
Linkola on fasisti ja ajattelee maailmaa siltä pohjalta. Linkolan teesien mukaisesti tulisi valita joukko, joka hävitetään maapallolta ylevämmän tavoitteen tieltä. Mies ei itse ole kuitenkaan ilmoittautunut vapaaehtoiseksi, vaan aina se eliminoitava porukka löytyy köyhistä maista tai "sieltä jostain".
Linkolan ajattelu uppoaa sulavasti länsimaisiin keskiluokkaisiin, jotka kokevat maailmantuskaa ihmiskunnan kollektiivisesta toiminnasta mutta jotka eivät itse ole valmiita tinkimään omista eduista. Kaikenlainen ikävä elintason lasku tai oman aseman heikkeneminen voidaan sivuuttaa, kun nykyinen meno laitetaan maailman köyhien syyksi.
Maailma tarvitsee modernia maataloustekniikkaa ja tehokasta ruoantuotantoa, jotta ihmisille riittäisi ravintoa. Ongelma nyky-yhteiskunnassa on se, että em. asioita ei hyödynnetä kokonaisetua ajatellen vaan itsekkäistä lähtökohdista. Linkolalainen autarkia johtaisi 1) massakuolemiin ja 2) keskiaikaiseen elintasoon.
Linkola lienee tuntemistani ihmisistä se, joka on uskollisimmin noudattanut niitä periaatteita, joilla luonnon monimuotoisuus olisi pelastettavissa. Hyvin harvoista on siihen elämään, jonka Linkola on läpikäynyt. Kaiken lisäksi se ei ole häneltä käynyt luonnostaan, koska hän on tunnetusti varsin epäkäytännöllinen ihminen.
Linkola on itse katsonut asiakseen lisääntyä ja hyödyntää länsimaisen lääketieteen hedelmiä. Minusta em. seikat asettavat vähintäänkin kyseenalaiseen valoon hänen esittämänsä ratkaisut.
Tämä noin niinkuin humanistisesta näkökulmasta ajateltuna. Mikäli allekirjoittaa ihmisten väliset hierarkiat ja vaihtelevan ihmisarvon, on Linkolalainen ekofasismi varmaankin looginen ideologia.