Mitä Linkolaan tulee, en näe hänen omaa kommenttiaan siitä ettei hän olisi ihmisvihaaja kovinkaan uskottavana.
Eli rakastan ihmistä lajina mutta toivon että lajin täydellinen tuho tulee asap... Jep jep. Niin ikään jakamatonta ihmisarvoa hän ei tunnistanut tai tunnustanut. Jossain vaiheessa pelkäsi myös omien sanojensa mukaan "lopulliseen ihmisvihaan vajoamista", joten vähän hassulta tuntuu nähdä hänen "filosofiansa" esitettävän jonain hienona koherenttina kokonaisuutena jossa on kyetty vailla ihmisvihaa ajattelemaan koko ekosysteemin parasta.
Lisättäköön edelliseen viestiin vielä että kyllä nähdäkseni Linkola täyttää varsin hyvin ihmisvihaajan perusmääritelmän:
Linkola saattoi hyvinkin olla ihmisvihaaja. Joidenkin määritelmien mukaan oli sitä varmuudella mutta enemmän painoarvoa antaisin sille miten Linkola asian todellisuudessa koki. Mun logiikkaan mahtuu mahdollisuus että Linkola vailla ihmisvihaa ajatteli koko ekosysteemin parasta. Varmasti siinä helposti roikutaan puhtaan ideologian ja perinteisemmän ihmisyyden aiheuttamien tunteiden rajamailla joten pelko "lopullisesta ihmisvihaan vajoamisesta" ei vielä romuta täysin mahdollisuuksia etteikö Linkola olisi tuntenut ja kokenut kuten väitti. Ei lopullista vastausta asiaan saada koskaan, mutta termien määrittelyllä Linkolasta varmasti voidaan ihmisvihaaja tehdä ihan 100% varmuudellakin.
Kyllä se tuossa puhumassani muodossa on epälooginen ajatus. Nuo mainitsemasi esimerkit esim. läheisestä ovat sellaisia etteivät varmasti aiheuttaisi juhlintaa kuoleman sattuessa. Tuo aiemmin esitetty esimerkki jota kommentoin vertautuisi paremmin siihen että poksauttelisi samppanjapulloja perintöä juhlistaakseen "läheisen" kuollessa ja yrittäisi samalla esittää että tämä oli niin valtavan rakas toki silti. "En minä kuolemaa juhli vaan perintöä". En näe tippaakaan uskottavana sellaisen henkilön rakkautta ko. lähimmäiseen enkä sen enempää uskottavamapana epidemioiden ja terrori-iskujen kuolemia tuulettavan rakkautta ihmiskuntaan.
Se, että et esimerkkisi tapauksessa pitäisi uskottavana henkilön rakkautta lähimmäiseen tai ihmiskuntaan ei tarkoita etteikö ihmiset vilpittömästi voisi niin kokea. Ihmisten suhtautuminen elämään on niin erilaista ja kaikkien lokeroiminen samaan ei ole missään mielessä järkevää. Toki luonnollista kun lapsesta asti meille tiettyjä käyttäytymismalleja tuputetaan. Ala-asteen ensimmäisillä luokilla kahdelta luokkakaverilta kuoli isät. Toinen oppilaista oli pitkään poissa ja oli selvästi traumatisoitunut. Toinen tuli heti seuraavana päivänä kouluun, oli nauravainen ja iloinen. Muistan vaan, kuinka porukalla ihmeteltiin hänen käytöstään. Olihan se meille ihmeellistä kun meille oli tuputettu käyttäytymismalleja koko lapsuusaika. Kun sattuu jotain ikävää niin paha olo pitää näyttää ulospäin. Kun läheinen kuolee niin sen täytyy tuntua pahalta. Jne jne.
Ihmisten suhtautuminen on yksilöllistä ja vaikka et jotain pitäisi uskottavana, niin mun mielestä siinä ei ole mitään ristiriitaista rakastaa jotain ihmistä kovasti mutta hänen kuolemansa jälkeen laittaa rankat perintöbileet käyntiin heti. Tiedän jopa tällaista sattuneen ihan Suomessakin. Vilpittömyydestä en tiedä. Jossain päin maailmaa nämä kuolemaan liittyvät juhlat ovat arkipäivää. Ainoastaan jokainen itse tietää mitä tuntee. Mutta se, että jotkut käyttäytymismallit ovat yleisten normien vastaisia eivät tee niistä vielä epäloogisia.
Entäs jos toivoo belgialaisten kuolemaa, jotta muut belgialaiset voisivat elää mukavammin tilanteessa jossa maa olisi todella liikakansoittunut? Jos sulla on perheesi veneessä, joka on uppoamassa kun siellä on liikaa painoa ja yksi täytyy heittää veneestä pois jotta muut selviävät, niin etkö voi vilpittömästi rakastaa perhettäsi jos päädyt ratkaisuun heittää yhden pois veneestä muiden pelastamiseksi. Ihmiskunnan tai asioiden ylipäätään muuttaminen abstrakteiksi käsitteiksi tietyissä tilanteissa on ihan luonnollista ja se voi olla täysin vilpitöntäkin. Siinä ei ole mitään epäloogista eikä "hämärää kuperkeikkaa". Se abstrakteiksi käsitteiksi muuttaminen voi monesti olla avain järkeviin ratkaisuihin. Se, että moni ihminen ei tuollaiseen ajatteluun kykene tai halua kyetä ei tee siitä epäloogista. Tämän koronakriisin keskellä aihetta sivuavia tilanteita tulee vastaan paljon ja ihan valtiojohtoisesti tuon kaltaista ajattelua tehdään. Ei täysin verrannollisesti tähän esimerkkiin, mutta jos minkäänlaisia yhtäläisyyksiä ei kykene aihepiiristä löytämään niin täytyy olla ajattelultaan melko rajoittunut.Olen sikäli eri mieltä, että jos toivoo belgialaisten kuolemaa jotta esim. hollantilaiset voisivat elellä mukavasti elämäntapojaan muuttamatta (mikä voisi olla edessä jos belgialaisia olisi "liikaa"), on vähän kyseenalaista julistaa rakkautta belgialaisiin. Kuten @El Gordo toi esille, tässä tehdään joku hämärä kuperkeikka jossa ihmiskunta muuttuukin vain abstraktiksi käsitteeksi päässä jota voi rakastaa samalla kun toivoo oikeiden ihmisten massakuolemia.