Pelottavin kauhuelokuva?

  • 46 465
  • 216
Suosikkijoukkue
Ässät
Näin nyt vasta tuon Paranormal Activity -leffan. Aika karma fiilis jäi... voisi ehkä jopa nähdä painajaisia siitä. Siispä täytyy myös nähdä osa 2. Elokuva oli hyvin tehty, vaikka hieman kamera heiluikin liikaa "blair witch project-tyyliin". Sitä kuvaustyyliä en oikein diggaa.

Tuo olikin yllättävän hyvä elokuva loppupeleissä. Ei nyt mikään pelottavin ikinä, mutta ihan hyvää huttua. Itse en myöskään pidä tuosta kameratyylistä, mutta kyllä näistä kaikista sen tyylisistä rainoista kovimmaksi olen todennut espanjalaisen [rec]:in. Suosittelen kaikille, helvetin hyvä kauhupätkä.

Muita viimeaikoina nähtyjä ja hyväksi todettuja pätkiä ovat mm. Lucio Fulcin City Of The Living Dead ja The Beyond. Myös Dario Argenton Phenomena oli ajoittaisesta pitkävetisyydestään huolimatta kova pätkä.

Nuo Fulcin teokset ovat juoneltaan melko yhdentekeviä, mutta goremässäily toimii ja karsiva tunnelma pitää otteessaan alusta saakka.

Yleisestikkin olen tullut siihen johtopäätökseen että kyllä parhaat kauhuelokuvat tulevat USA:n ulkopuolelta, Euroopasta tai Aasiasta. Toki jenkeille pitää antaa krediittiä kaikkien aikojen parhaasta kauhuelokuvasta ja -kirjasta, Hohto.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Minun mielestäni Paranormal Activity oli suuri pettymys ennakkohypeen verrattuna. Ei ollut hetkeäkään sellainen tunne, että nukkumaan mennessä yläkerrasta voisi kuulua jonkinlainen ääni, joten petyin.

[Rec] on hyvä, jos olisin katsonut hyvänä päivänä, se voisi olla jopa loistava. Kakkososa sen sijaan luonnollisesti vähän pilasi homman, vaikka joka paikassa tuota kakkosta kovasti kehuttiinkin "vuosituhannen" jatko-osaksi.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Minun mielestäni Paranormal Activity oli suuri pettymys ennakkohypeen verrattuna.

Tosta leffasta selvisi aika hyvin se, minkälaista fiilistä siinä koitetaan katsojalle saada aikaan. Kauhuelokuvana se oli hieman hillitty, mutta jotenkin karun "todellinen"... tai ehkä mun mielikuvitus vaan on tavallista vilkkaampi :)
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Kauhuelokuvana se oli hieman hillitty, mutta jotenkin karun "todellinen"...

Totta tuokin. Sellainen arkielämän kauhuleffa todellakin kyseessä. Kaveri pelotteli ennen kuin olin itse nähnyt kyseistä elävää kuvaa, että tulee omakotitalossa uneton yö, mutta eipä tuo tosiaan kummoista vaikutusta saanut aikaan.

Enemmän SAW:ien jälkeen pitää katsella taakse, ettei se saakelin sikapuku ole odottamassa jossain.
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Otsikkoon vastaten.

Kyllähän aikoinaan 80-luvulla Evil Dead pikkupoikana nähtyny säväytti moneksi vuodeksi, samoin poltergeistit. Mutta nythän niistä on hohto jo kadonnut.

Mutta viime vuotisista leffoista Descent säväytti. Äänet ja tunnelma (ahdistava kaivostunnelma) olivat upeat pimeässä katsottuna. Tämä leffa jos mikä vaatii kunnon kotiteatterin.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Enemmän SAW:ien jälkeen pitää katsella taakse, ettei se saakelin sikapuku ole odottamassa jossain.

No nyt kun päästiin näihin kauhuelokuviin kiinni, niin se on vielä sanottava, että itseeni kauhuelokuvien karmat purevat kovemmin, kun mukana on yliluonnollisuutta.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
En ole tuota "Paranormal Activity":ä nähnyt, mutta olen kuullut muutamalta kaverilta, että oli aivan paska. Jotkut sen oli leffassa nähnyt ja siellä kuulemma jengi nauroi, kuin parhaimmankin komedian aikana. Ei siis ajanut ihan tarkoitustaan.

Toiset, jotka myös ovat pätkän leffassa nähneet, taas ovat sanoneet, että oli ylivoimaisesti pelottavin näkemänsä leffa ja tunnelma salissa oli suorastaan shokeeraava.

Voisikohan tuossa ensiksi mainitussa tapauksessa kyse olla siitä, että yleinen tunnelma leffateatterissa oli filmiä vastaan (tai ainakin sitä vastaan, että kyseessä piti olla kauhuleffa) ja se yleinen fiilis sitten tarttui koko saliin? Ehkä jos teatterissa olisi ollut enemmän pelkääjiä, olisi tunnelmakin ollut kauhuleffamaisempi?

Mielipiteitähän elokuvista on lähes aina useita.
 

ChosenTwo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset NHL:ssä
The Blair Witch Project ja The Ring ovat omat suosikkini. Kumpaakaan en ole kyllä nähnyt moneen vuoteen ja varsinkin Blair Witchista on aikaa sen verran, että olisi jo aika katsastaa se uudelleen... Jostain syystä ei vaan huvita sitä yksin ruveta katsomaan.

Kauhu on oikeasti pelottavaa silloin, kun mahdollisimman paljon jätetään oman mielikuvituksen varaan, panostamalla pääasiassa vain tunnelman luontiin. Tästä syystä Blair Witch toimii minulle loistavasti, kun ruutuun ei missään vaiheessa pukkaa mitään mörköä heilumaan. Elokuva on muutenkin dokumentaarisen luonteensa ansiosta erittäin aidon oloinen ja kun noita outoja asioita ryhtyy tapahtumaan, toteutetaan se uskottavasti ja tapahtumien syyt jätetään lähinnä katsojan pääteltäväksi.

Synkkä metsä on myös tapahtumapaikkana sieltä pelottavimmasta päästä, puhumattakaan sitten sen keskeltä löytyvästä ränsistyneestä talosta... Olihan jo Muumeissakin noidan talon löytyminen sarjan top-3 pelottavat hetket -kamaa!

Ilmeisesti Paranormal Activityn pitäisi toimia minulle, koska olen antanut itseni ymmärtää, että se on hyvin Blair Witchin tapainen elokuva... Jostain syystä ei vain ole sitäkään huvittanut ruveta yksin katsomaan.

Ringissähän sitten näytetään myös tätä pahista, mutta se toteutetaan tyylikkäämmin kuin muissa kauhuleffoissa. Lopulta kyseisen pahiksen kasvot taitavat vilahtaa kerran vain ruudussa (?) ja muuten sitten tuossa on jälleen erittäin taitavasti osattu luoda tunnelmaa. Tuon videokasetin outous ja legendaarinen kaivokohtaus toimivat erittäin hyvin. Kun katselin vähän vastaavanlaisen The Grudgen joskus, niin kyllähän siinä oli säikäyttelykohtauksia, mutta hieman turhan runsaasti taisi joku ärsyttävä penska pyöriä naama vahvasti puuteroituna ruudussa.

The Descent oli kieltämättä muuten ihan hyvä. Varsinkin kun itse en tiennyt edes sitä katsomaan ryhtyessäni, että kyseessä on kauhuleffa. Jossain vaiheessa tulikin sitten vähän yllättäviä juonenkäänteitä...

[Rec] ei minua kauheasti vakuuttanut. Paitsi se ihan loppu oli kyllä hyvää kauhuleffakamaa. Pitäisi katsoa jenkkivastine Quarantine, voisi nimittäin toimia minulle paremmin, kun ei olisi joku espanjalainen eukko siinä kailottamassa 20 sanaa jokaisen sekunnin aikana.

Kuten moni muukin on sanonut, niin Saweja en kyllä laske kauhuelokuviksi. Noh, ainakin ykkösessä tämä kaappauksen tehnyt eläimenpäällä sonnustautunut hahmo aiheutti säikähtymisen, mutta siinäpä se. Sawit, Hostellit ja muut vastaavat ovat vain tuota verellä mässäilyä ja vaikka sitä osaan arvostaa, niin ei se kyllä mitään pelkoa aiheuta.

Sitten taasen nämä leffat joissa joku ihminen käy murhaamassa sakkia kaapu päällä, niin ne eivät ole kauhua nähneetkään. Perustuvat vain säikyttelyyn, joka luodaan sillä, että kaapu vilahtaa takana olevalla käytävällä yhtä aikaa saatananmoisella volyymilla tulevan orchestral hitin kanssa.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Muutama ko. genren elokuvaa on tullut katseltua viime aikoina. Ei nyt mitään kovin erikoisia filmejä, mutta tässä ketjussa voinee silti käydä läpi.

Antichrist

Syvällinen, symboliikkaan nojautuva ja kieltämättä varsin mielenkiintoinen tekele. Kauhuelokuvana ei oikein toimi, sillä järin pelottavia kohtauksia ei juurikaan ollut. Trillerinä sitten sitäkin paremmin. Elokuvan pituudesta huolimatta se ei jää polkemaan paikoilleen tai ikävystyttämään, vaikka ensimmäisen tunnin aikana ei paljon tapahdukkaan. Lopussa sitten senkin edestä, sillä filmi muuttuu hyvin groteskiksi loppua kohden, mutta gorella ei kuitenkaan mässäillä vain sillä mässäilyn vuoksi. Rohkea elokuva, joka yllättää mm. penetraation näyttämisellä sekä tuolla yhdellä kuuluisalla kohtauksella (jokainen leffan nähnyt tietänee mistä puhun, ei viitsi spoilata muille). Ei välttämättä kannata vuokrata ensitreffeille. Suosittelen.

Inside

Kliseitä kliseiden perään. Mielenkiintoinen juoni unohtuu taustalle lupaavan alun jälkeen, eikä leffan tarkoituksena ole enää toiminnan alettua kuin shokeeraavuuteen pyrkiminen. Siinäkin epäonnistutaan suurimmaksi osaksi, sillä erikoistehosteet vaihtelevat tasoltaan paljonkin hyvän ja naurettavan välillä. Elokuvan henkilöt käyttäytyvät kuin päättömät kanat, eikä logiikkaa juurikaan löydy. Myöskin ihmisen tappaminen tuntuu olevan helvetin hankalaa, eikä esim katki puraistu kieli paljoa vituta enää viiden minuutin jälkeen, ja puhumistakaan tuo ei tunnu haittavaan. Loppuun on koitettu vielä heittää, en nyt tiedä twististä, mutta suuri paljastus, jonka taso summaa koko elokuvan huonouden. Muutamia ihan hienoja gore kohtauksia, mutta siihen sitten jääkin.

Cannibal Ferox

Helvetin huono yritys apinoida Cannibal Holocaustia. Gore on melko munatonta, ja aitoja eläinkuolemia on varmaan tuplat esikuvaan nähden (tämä ei todellakaan ole plussapuolia, en pidä eläinrääkkäyksestä). Jos et ole Holocaustia nähnyt, voi tämä toimia ihan ok, mutta heikko tasoisesta kopiosta on kuitenkin kysymys.

Martyrs

Mielenkiintoinen juoni, joka valitettavasti paljastuukin lopulta melkoiseksi pettymykseksi. Elokuva itsessään on keskitasoa, ei huono, mutta ei mikään kummallinenkaan. Tätä flikkiä on kovasti kehuttu yhdeksi shokeeraavimmista elokuvista, mutta enpä nyt tiedä. Onhan se ahdistavaa katsella 15 minuuttia sitä kun nuorta naista pahoinpidellään, mutta ei tämä silti esittänyt mitään ennennäkemätöntä. Ohjaus on hyvän näköistä, vaikkei siinä omaperäisyyttä ollutkaan niin paljon kuin toivoin. Sanotaanko että ihan hyvä pätkä, mutta ei niin karmea mitä väitetään.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
[Rec] on hyvä, jos olisin katsonut hyvänä päivänä, se voisi olla jopa loistava. Kakkososa sen sijaan luonnollisesti vähän pilasi homman, vaikka joka paikassa tuota kakkosta kovasti kehuttiinkin "vuosituhannen" jatko-osaksi.

Itse katsoin kyseisen elokuvan viime viikolla (siis sen ensimmäisen osan) ja petyin kyllä pahasti. Ideana hyvä ellei loistava, mutta toteutus jäi minun mielestä hiukan heikoksi. Elokuvaa ei onneksi oltu venytetty väkisin pidemmäksi, tuo reilu tunnin pläjäys oli varsin sopiva määrä. Mutta odotin kyseiseltä elokuvalta paljon enemmän, koska ideana kuullosti todella mielenkiintoiselta.

Kakkososan katsomisen pistän harkintaan, jos sen joku hyytävä yö katselisi..
 

Götze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nostetaas ketjua ja kerrotaan omista kokemuksista. Olen itse suuri kauhuelokuvien ystävä, eivätkä ne enää sinänsä pelota sillä lailla että menettäsin yöuneni. Yllä mainittu Paranormal Activity oli todellakin ainakin siinä näytöksessä juuri niinkuin BitterX kuvaili; porukka nauroi eikä kiljunut kuten elokuvan trailerissa näkyneessä elokuvateatterissa. Oli kyllä erittäin suuri pettymys ko. elokuva itselleni.

Olen huomannut usein, että jos kauhuleffa on K18, se ei ole läheskään yhtä pelottava kuin K15. Esim zombileffat ei pelota yhtään, ne on enemmänkin huvittavia kun raajat ja veri lentää kokoajan. Monesti sellainen piinaava kauhu onkin paljon tehokkaampaa kuin ennalta-arvattavat säikähdysefektit. Pikkupentuna katoin jostai leffakanavalta elokuvaa nimeltä Darkness Falls, K15 ja voisin sanoa että siinä on ehkä pelottavin leffa minkä olen ikinä nähnyt. Toki asiaa auttoi myös se, että taisin olla about 10-vuotias tuolloin, mutta tuon elokuvan jälkeen halusin kyllä nukkua valot päällä todella pitkään. Nyt kuin meikä alkaa olla parikymppinen, voisi katsoa joku päivä sen uudestaan ja katsoa mitkä fiilikset tulee nyt. Toinen varsin pelottava elokuva on Ghostship, ja itselle on jäänyt mieleen se alku, missä vaijeri halkaisee kaikki laivan matkustajat: kyseinen pätkä(YOUTUBE)
 

benzin

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Arsenal, Oranje
Pikkupentuna katoin jostai leffakanavalta elokuvaa nimeltä Darkness Falls, K15 ja voisin sanoa että siinä on ehkä pelottavin leffa minkä olen ikinä nähnyt. Toki asiaa auttoi myös se, että taisin olla about 10-vuotias tuolloin, mutta tuon elokuvan jälkeen halusin kyllä nukkua valot päällä todella pitkään. Nyt kuin meikä alkaa olla parikymppinen, voisi katsoa joku päivä sen uudestaan ja katsoa mitkä fiilikset tulee nyt.

Pelkäänpä pahoin, että tulet pettymään pahasti Darkeness Fallsiin, jos sen uudestaan katsot, ellei nostalgia kanna. Tylsä, rasittava ja kaukana pelottavasta, ainoa hyvä puoli elokuvassa oli naispäähenkilönä nähtävä Emma Caulfield, eli Buffy Vampyyrintappajasta tuttu Anya.

Viime vuosien elokuvista vain hyvin harvat ovat väristyksiä antaneet itselleni; The Ring oli aikanaan elokuvateatterissa varsin tehokas, The Descent tarjosi joitain sydämentykytyksiä, The Others oli tunnelmaltaan upea, mutta ehdottomasti syvimmän vaikutuksen tämän vuosituhannen kauhuelokuvista on tehnyt Session 9. Suomessa valitettavasti jäänyt varsin tuntemattomaksi tämä, mutta miljöön, äänisuunnittelun ja ohjauksen yhteistyö pelaa saumattomasti ja jotkin kuvat ja äänet elokuvasta ovat jääneet pysyvästi mieleen genren hienoimpiin kuuluvina hetkinä.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Suosittelen lämpimästi elokuvaa Ottolapsi (Orphan) joka on vuonna 2009 valmistunut kauhutrilleri. Oli mukavaa huomata että vielä aikuisellakin iällä voi joku leffa pelottaa/jännittää. Älkää missään nimessä lukeko mitään elokuvasta etukäteen! Ja luonnollisesti tuollainen pitää katsoa tarpeeksi isosta tv:stä ja pimeässä myöhään illalla/yöllä.

Aikoinaan teki ison vaikutuksen Los sin Nombre - Nimetön. Jos on joltain jäänyt näkemättä niin mukavasti jättää sydämenlyöntejä väliin tämäkin.
 

benzin

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Arsenal, Oranje
Aikoinaan teki ison vaikutuksen Los sin Nombre - Nimetön. Jos on joltain jäänyt näkemättä niin mukavasti jättää sydämenlyöntejä väliin tämäkin.

Nimetön on kieltämättä varsin v-mäinen ja ilkeä elokuva. Ohjaajana toimi Jaume Balagueró, espanjalaislahjakkuus jonka muutkin elokuvat ovat vähintään katsastamisen arvoisia: Darkness, Fragile ja täälläkin monesti mainittu [REC]. Darkness tosin jakaa mielipiteitä varsin paljon, ainakin amerikkalaiskriitikot ja -yleisö pääsääntöisesti vihasivat lopputulosta. Itse voin sanoa pitäväni näistä jokaisesta, mutta suosikki taitaa vieläkin olla tuo Nimetön, joka on harvinaisen synkkä elokuva.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Suomessa valitettavasti jäänyt varsin tuntemattomaksi tämä, mutta miljöön, äänisuunnittelun ja ohjauksen yhteistyö pelaa saumattomasti ja jotkin kuvat ja äänet elokuvasta ovat jääneet pysyvästi mieleen genren hienoimpiin kuuluvina hetkinä.

No jaa, eipä tuo nyt allekirjoittaneelle sen suurempia elämyksiä tarjonnut. Ohjaus ja näytteleminen ihan ok, mutta juoni ja varsinkin lopputwisti pettivät pahasti ennakkoarvattavuudessaan. Aika perus leffa, kyllähän tuon katselee, muttei omalla listalla kyllä järin ylös nouse. Jotenkin vielä muistelen että jokin yksittäinen asia elokuvassa ärsytti ihan helvetisti, mutta vuodet ovat pyyhkineet muistot pois..

Toinen varsin pelottava elokuva on Ghostship, ja itselle on jäänyt mieleen se alku, missä vaijeri halkaisee kaikki laivan matkustajat

Tuo on kyllä ihan kelpo tekele. Ei yrittäkkään keksiä pyörää uudelleen ja ehkä hieman kliseinen, mutta kumminkin toimiva leffa. Jostain syystä kriitikot eivät ole koskaan oikein kehuneet ja Ghostship onkin mielestäni hieman aliarvostettu elokuva. Monesti kuulee sanottavan että tuo alkukohtaus on ainoa hyvä kohta ko. elokuvassa, mutta itse en kyllä tuota allekirjoita.

Pikkupentuna katoin jostai leffakanavalta elokuvaa nimeltä Darkness Falls, K15 ja voisin sanoa että siinä on ehkä pelottavin leffa minkä olen ikinä nähnyt. Toki asiaa auttoi myös se, että taisin olla about 10-vuotias tuolloin, mutta tuon elokuvan jälkeen halusin kyllä nukkua valot päällä todella pitkään. Nyt kuin meikä alkaa olla parikymppinen, voisi katsoa joku päivä sen uudestaan ja katsoa mitkä fiilikset tulee nyt.

Omasta kokemuksesta neuvoisin olemaan katsomatta tuota elokuvaa enää. Monet muistot ja leffat on tullut pilattua, kun ne on katsonut aikuisena uudestaan, hieman kriittisemmällä silmällä. Hyvänä esimerkkinä toimii Stephen Kingin Langolieerit, joka tuli joskus aikoinaan televisiosta neljänä tunnin mittaisen jaksona. Muksuna ahdisti varsinkin kakkosjakso aivan helvetisti, ja aikuisiällä tuli ihmeteltyä miksi ko. teosta haukutaan paljon. No, dvd:n ostettuani tämäkin avautui hyvin nopeasti. Paskaa näyttelemistä, huonot efektit jne. Ei toiminut, ei.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Toinen varsin pelottava elokuva on Ghostship, ja itselle on jäänyt mieleen se alku, missä vaijeri halkaisee kaikki laivan matkustajat: kyseinen pätkä(YOUTUBE)

Olisi näemmä pitänyt katsoa tuo pätkä youtubesta ennen kuin katsoin sen leffasta. Tuossa vaiheessa jo mietin että pitäisikö leffa jättää katsomatta, mutta katsoin loppuun.

Pelottava? Ei Täysin paska? Kyllä.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tuli viimein nähtyä Frank Darabontin ohjaama The Mist, joka perustuu siis johonkin Stephen Kingin kirjoitelmaan. Darabont on jatkanut hyvällä linjalla King-filmatisoinneissaan, täytyy sanoa. Tällä kertaa toki on kyseessä ihan kauhuaihe. No, ei tämä niin erityisen kauhistuttava ollut, otukset nyt oli sellaisia jo useamman kerran nähtyjä ja ehkä jopa vähän turhan muovisia, mutta toimivat nyt ihan riittävästi. Leffan hyvyys tulikin enemmän esille siinä psykologisessa puolessa, miten ihmiset käyttäytyi tuossa tilanteessa ja millaisia ristiriitoja siitä syntyi. Leffa oli siis ehdottomasti parhaimmillaan noissa tilanteissa ja ehkä kuumottavimmillaan. Ne toisen maailman ötökät sitten antoi tiettyä taustatukea ja uhkaa, mutta olisihan ne voitu paremminkin ehkä toteuttaa. Pelottavinta oli kuitenkin uskonnolliset fanaatikot. Heh.

Niin ja elokuvan loppuratkaisu oli aika hmmh... ja mukavasti vähän yleisestä kaavasta poikkeava. Vaikka jossain kohtaa loppuhuipennuksessa alkoi ehkä vähän aavistella, että tuollainenkin skenaario voisi tapahtua. Toimi joka tapauksessa. En kerro tuon enempää, ettei mene yllätys pilalle jos joku ei ole tätä elokuvaa nähnyt ja aikoo katsoa.

Ei ehkä tosiaan nyt kauhuelokuvana mikään merkkiteos, mutta sopivasti muita avuja tarinassa oli. Darabontilla on kyllä tyylitajua ja kykenee näemmä varsin kömpelöstä aiheestakin repiä ideaa irti.

The Walking Deadin toista kautta odotellessa (tässä leffassa muuten oli muutamia samoja näyttelijöitä kuin tuossa sarjassa).
 

Silkkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin ja elokuvan loppuratkaisu oli aika hmmh... ja mukavasti vähän yleisestä kaavasta poikkeava.
Mainittakoon, että kirja loppuu eri tavalla. Elokuvan loppuratkaisu oli täysin ohjaajan käsialaa ja myös King oli tähän myöntyväinen. Muilta osin kirja sitten onkin parempi, mutta tuo leffan loppu on aika mieleenpainuva kyllä.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei pelottavin mutta yksi oudoimmista ja kyllä aika sairaskin leffa kyseessä eli
http://fi.wikipedia.org/wiki/Cannibal_Holocaust
Ihan osuvasti ottaa samalla poliittista kantaa alkuperäisväestöjen kohteluun.
Suosittelen tsekkaamaan jos kiinnostusta tämän kaltaiseen elokuvaan löytyy..

Kompit. Cannibal Holocaustin näkeminen kuuluu jo yleissivistykseen. Ei järin kauhea, tai jännittävä (lähinnä vastenmielisten päähahmojen takia, jotka eivät herätä tippaakaan myötätuntoa), mutta visuaalisesti melko sairas raina. Klassikko.

Nimim. En vieläkään katso mielellään sitä legendaarista kilpparikohtausta.
 

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
Olisi näemmä pitänyt katsoa tuo pätkä youtubesta ennen kuin katsoin sen leffasta. Tuossa vaiheessa jo mietin että pitäisikö leffa jättää katsomatta, mutta katsoin loppuun.
:D

En ole nähnyt elokuvaa, mutta tuli kyllä pyrskähdettyä, kun katsoin tuon clipin. Mitenhän yhteen kohtaukseen olikin saatu noin paljon mulkosilmiä? Jokaisen reaktio oli avata silmänsä täysin samalla tavalla ammolleen "hämmästyksestä". Ohjaaja on ilmeisesti huutanut ohjeeksi "Eyes wide open....NOW!"
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Kompit. Cannibal Holocaustin näkeminen kuuluu jo yleissivistykseen. Ei järin kauhea, tai jännittävä (lähinnä vastenmielisten päähahmojen takia, jotka eivät herätä tippaakaan myötätuntoa), mutta visuaalisesti melko sairas raina. Klassikko.

Nimim. En vieläkään katso mielellään sitä legendaarista kilpparikohtausta.

En periaatteesta pahemmin katsele elokuvia, jotka sisältävät oikeaa eläinten kidutusta tai tappamista, enkä suosittele Cannibal Holocaustiakaan. Ei se niin kaksinen elokuvana muutenkaan ole. On niitä muitakin kannibaalileffoja jos sellainen kiehtoo, ainakin sellaisia joissa ei ole eläimiä silvottu "taiteen" nimissä. Jos eläin sentään syödään tappamisen jälkeen, niin se on jonkinasteinen puolustus elokuvantekijöillekin (Holocaustissa taisivat sentään heimolaiset tuon syödä oikeastikin), mutta jos tapetaan eläviä olentoja sen takia, että saadaan tehtyä shokeeraavia kohtauksia johonkin paskaleffaan, niin sellainen ansaitsee vain halveksuntaa ja kiukkua.

Toki sama pätee moninkertaisena ns. snuff-leffoihin, jos ja kun sellaisia edes on olemassa eivätkä ne ole vain urbaaneja legendoja (poislukien koosteleffat tapaturmista, teloituksista yms. taltioiduista irrallisista kuolemista kuten Faces of Death - joka ei sekään mitenkään mieltäylentävää ole).

Ylipäätään ns. mässäilykauhussa on se ongelma, että siihen turtuu ja kyllästyy - ja vaarana on se, ettei mikään enää tunnu miltään ja panoksien pitää koventua koko ajan. Pitää saada lisää verta, kidutusta, yksityiskohtaisia detaljeja ja kärsimystä. Pian ei sekään tunnu enää missään, joten seuraavaksi on keksittävä kohteita, jotka vielä ylittävät ns. moraalisen horisontin. Aina löytyy joku tabu, johon ei ole vielä ylletty (esim. tuskin vielä tulee Hostel osa X -leffaa, jossa silvotaan ja raiskataan vaikkapa pikkulapsia yksityiskohtaisesti), mutta ajan myötä sekin rikotaan. Katsojalle sen sijaan jää lähinnä turtunut olo, ellei sitten kuulu ihmisryhmään, jossa on "vitun siistiä" katsella jotain mutilaatiota, joka näyttää lähinnä sydänleikkausdokumentilta.

Sama pätee myös pornoleffoihin. Siinä missä nuorena moni kiihoittui jostain alusvaatekuvastoista ja paljaasta säärestä, niin erityisesti nettipornon tulvan myötä kaikilla ei enää viisari vanhempana värähdä ellei ruudulla pyöri brutaaleja perversioita. Sitten kun on tilanteessa, jossa tasajalkaa Paranoidin tahdissa hyppivät, rietasta anaaliseksiä harrastavat kääpiöt ja elefantit eivät enää jaksa kiinnostaa, niin eipä silloin enää todennäköisesti oikea ihminenkään jaksa kauheasti kiinnostaa. Varsinkaan jos tämä ei tee mitään kummallisia sirkustemppuja.

Summa summarum: turtumista ja liiallista uppoutumista kannattaa kauhuleffoissakin välttää. Sitä paitsi pelottavimpia ovat kuitenkin aina ne elokuvat, joissa kauhu on ensisijaisesti psykologista. Hohto esimerkiksi. Tai Psyko, jonka veitsikohtauksessa ei kertaakaan näytetä veitsen osuvan mihinkään, mutta joka on leikattu niin nerokkaasti, että katsoja muodostaa omassa päässään mielikuvan tapahtuneesta, ja se mielikuva on poikkeuksetta pelottavampi mitä mikään gore-efekti voisi koskaan olla.
 

benzin

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Arsenal, Oranje
Sitä paitsi pelottavimpia ovat kuitenkin aina ne elokuvat, joissa kauhu on ensisijaisesti psykologista. Hohto esimerkiksi. Tai Psyko, jonka veitsikohtauksessa ei kertaakaan näytetä veitsen osuvan mihinkään, mutta joka on leikattu niin nerokkaasti, että katsoja muodostaa omassa päässään mielikuvan tapahtuneesta, ja se mielikuva on poikkeuksetta pelottavampi mitä mikään gore-efekti voisi koskaan olla.

Hyvin pitkälti totta, mutta kannattaa vielä mainita sekin että näissä kahdessa esimerkissä ohjaajina olivat Stanley Kubrick ja Alfred Hitchcock, joista molemmat kuuluvat kaikkien aikojen taidokkaimpiin ohjaajiin. Näitä kahta lukuunottamatta hyvin hyvin harvat maailman parhaista ohjaajista ovat tarttuneet kauhu- tai ylipäänsä genre-elokuviin.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
FARSSI
Hyvin pitkälti totta, mutta kannattaa vielä mainita sekin että näissä kahdessa esimerkissä ohjaajina olivat Stanley Kubrick ja Alfred Hitchcock, joista molemmat kuuluvat kaikkien aikojen taidokkaimpiin ohjaajiin. Näitä kahta lukuunottamatta hyvin hyvin harvat maailman parhaista ohjaajista ovat tarttuneet kauhu- tai ylipäänsä genre-elokuviin.

Totta, mutta mainitsisin vielä Roman Polanskin näiden kahden mestarin rinnalle. Repulsion - Tenant - Rosemary's Baby on aivan huikea elokuvakolmikko.

Tulipa mieleeni mainitsemaasi Kubrickiin liittyen; on melko mielenkiintoista, että oikeastaan Lolitasta eteenpäin kaikki elokuvansa edustivat eri genreä. Ja lähes jokainen täydellisyyttä hipoen. Käsittämätön saldo!
 

BattleHymn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara, Liverpool FC
Kyllä muksuna kun näki Ennustuksen, niin jäi pieneltä BattleHymniltä unet vähiin pitkän aikaa katselun jälkeen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös