Ehkei Lars Von Trieriä voi aivan verrata Kubrickiin ja Hitchcockiin ohjaajana mutta kyllähän hänkin on ylittänyt genre-rajoja melkoisesti, esim. Antichrist edusti filmatisoinniltaan hyvin paljon kauhua vaikka minusta siinä oli mukana draamallisiakin teemoja, mutta yhtäkaikki, sen voi laskea kauhuun.
Mieshän itse myös sanoi että yritti tehdä Antichristista kauhuelokuvaa, mutta epäonnistui. Kuten itse myös totesin viime sivulla, olen samaa mieltä. Helvetin hyvä elokuva, mutta täysin puhtaasta kauhuteoksesta ei voida puhua.
Ylipäätään ns. mässäilykauhussa on se ongelma, että siihen turtuu ja kyllästyy - ja vaarana on se, ettei mikään enää tunnu miltään ja panoksien pitää koventua koko ajan. Pitää saada lisää verta, kidutusta, yksityiskohtaisia detaljeja ja kärsimystä. Pian ei sekään tunnu enää missään, joten seuraavaksi on keksittävä kohteita, jotka vielä ylittävät ns. moraalisen horisontin. Aina löytyy joku tabu, johon ei ole vielä ylletty (esim. tuskin vielä tulee Hostel osa X -leffaa, jossa silvotaan ja raiskataan vaikkapa pikkulapsia yksityiskohtaisesti), mutta ajan myötä sekin rikotaan. Katsojalle sen sijaan jää lähinnä turtunut olo, ellei sitten kuulu ihmisryhmään, jossa on "vitun siistiä" katsella jotain mutilaatiota, joka näyttää lähinnä sydänleikkausdokumentilta.
Gorefilmit ja esim. psykologiset kauhut (joista itsekkin paljon pidän) ovat loppujen lopuksi hyvin erillaisia elokuvan muotoja. Siinä missä psykokauhu pyrkii luomaan ahdistavan ja pelottavan tunnelman, joka pitää tiiviisti katsojan syleilyssään koko elokuvan keston ajan, pyrkivät goreleffat luomaan ns. "ei pysty katsomaan" hetkiä. Eli noilla gorekohtauksilla pyritään välittämään mahdollisimman häiritseviä ja ahdistavia tunteita, yleensä lyhyen kohtauksen ajan, tunnelman luonnin sijaan. Poikkeuksiakin tosin löytyy, sillä esim. edellämainittu Antichrist sisältää mm. naisen sukupuolielimen silpomista, mutta ei silti ole goreen painottuva elokuva.
Mitä tulee tuohon turtumiseen, siitä olen kanssasi hieman erimieltä, ja hieman jopa tekisi mieli vetää esiin kukkahattu-kortti, mutta jätetään tekemättä. Itse en katso gorea sen takia että se on vitun siistiä, vaan siksi koska se on oikeasti parhaimmillaan helvetin ahdistavaa (yksi kauhuelokuvan tarkoituksista). Itse en ainakaan ole huomannut itsessäni turtumisen merkkejä, tai tarvetta "raskaampaan kamaan".
Olen myös kanssasi paljosta samaa mieltä. Minäkään en suvaitse eläinten tappamista, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa että noita muutamaa kohtausta lukuunottamatta pidin Cannibal Holocaustista paljon.
(esim. tuskin vielä tulee Hostel osa X -leffaa, jossa silvotaan ja raiskataan vaikkapa pikkulapsia yksityiskohtaisesti)
Tähän on vielä linkitettävä
A SerBian Film , elokuva jota en ole itse katsonut, sillä en oikein lämpene eksploitaatioelokuville (tosin en ole nähnytkään kuin Sodoman 120 Päivää). Mutta Wikipedian mukaan ainakin lasten raiskauksia tuossa pätkässä kuvataan hyvin todentuntuisesti ja tuon takia elokuva onkin kielletty mm. Espanjassa.
Linkki Wikipediaan.