Sovitaanko näin?
Tämä tekstisi avasi hyvin, että olen tulkinnut sinua analyyseissäsi joko väärin tai en ole vain nähnyt, että otat kunnolla kantaa henkisen puolen merkitykseen.
Jos nyt hieman haastetaan, niin voisitko joskus yrittää analysoida tätäkin puolta? Tai linkkaa toki, jos olen missannut yhden tai useamman tekstin, jossa olet paneutunut tähän puoleen. Kiitos ennakkoon!
Jupa
Nimimerkki Jupa, myönnän kernaasti, etten ole tuota puolta juurikaan pelistä analysoinut. En osaa sitä riittävästi, että tohtisin ryhtyä asiaan.
Sopiiko, jos annan esimerkin?
Kuvitellaan viisikko, joka pyrkii kiekkokontrolliin, syöttämään lavasta lapaan.
Ja analyysisapluunani osoittaa, ettei syöttöketju ole sittenkään riittävän pitkä. Huomaan, että se tyssää kyseisessä pelissä aina ja uudestaan pelaajaan X. Mitä minä voin analyytikkona tehdä ja sanoa?
Voinko täräyttää, että pelaaja X ei ole riittävästi latautunut kyseiseen peliin, eli henkinen puoli prakaa? Vai arvelenko, että pelaaja X on juuri nyt fyysisesti liian väsynyt? Mutta entä jos kyseessä onkin salattu käsivamma, jonka tähden X:n pelaaminen jää vajaaksi?
Mistä perkeleestä minä voin tietää!?
Peliä ymmärtävät, asiaan vihkiytyneet ja valistuneet palstaveljet ja -siskot tajuavat, että voin analyytikkona todeta vain ja ainoastaan, että syöttöketju tänään tässä pelissä katkesi pelaajaan X kohdalla. Syystä tai toisesta. Kuvitellaan, että hän on laituri. No, minä tarkastelen, että miten samantyylisissä pelitilanteissa kävi muille laitureille. (Tätä on pelitapa-analyysi syvimmillään.) Voin sulkea pois tai ottaa huomioon vastaavat muut syöttöketjujen katkeamiset, mutta minulla ei ole mitään perusteita tulkita, minkä tähden juuri X tuhosi syöttöketjun. Välttämättä hänen valmentajansakaan eivät tiedä syytä.
Pikkuisen, jos minun sallitaan valaista edes hieman aihetta, tahdon sanoa, että muuan Kärppien aivan ylikylän pelaaja kärsi tuonnottain eräästä puutteesta, jonka suhteen minua sattuneesta syystä informoitiin.
Tarkoitan, että ulkopuolisen oli tämän taiturin osalta aivan mahdoton päätellä, että oliko suorituksen vajaavaisuuteen syynä valmentajan pelikirja, vai pelaajan asenne ja henkinen puoli, vai tekninen taitamattomuus (tuskin!) vai juuri siinä ja siinä kohtaa ranteessa sijainnut pieni vamma.
Ehdotan rehdisti ja pyyteettömästi: pitäytykäämme jatkossa vain pelikirja-asioissa. Ne näyttäytyvät pelissä enemmän kuin muuta pelin ulottuvuudet. Sovitaanko näin?