Pelitapakeskustelu

  • 605 149
  • 4 156

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Joo ihan hyvin tuo oli väistelty mutta ihan tosiaan vain utelin, että josko kiinnostaisi ajatuksia vaihtaa. Sihvonenhan joskus kyseli sitä sinun pelikirjaasi ja sitäkään et halunnut julkistaa.

Väistetty ja väistetty, edelleenkin katson että minulla oli ja on oikeus kysyä keskustelupalstalla asioita asiallisesti ja sääntöjen sallimilla rajoilla.

Ja mitä tulee Sihvoseen, niin hän olisi ollut nimenomaan kiinnostunut tietämään kuka minä olen, eikä niinkään mitä mieltä minä olen. Sinulle ehkä pieni ero, mutta minulle suht iso ja siihen veden rajani.
 

Bigmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata & LAK
Huoh, vaikka jo lupasin, että ei Grönvallin kanssa koskaan enää, niin...

Vitut se mitään ylitsepääsemätöntä on. Minä arvasin, että tässä käy näin, että ensin kritisoidaan tuosta termistöstä ja kohta sinä oletkin jo kehittämässä omaa terminologiaasi.

En ole. Ainoa termi josta en ole aivan varma, että onko se jostain johdettu vai suora laina on tuo "hyökkäämään pyrkivä joukkue". Se oli kuitenkin lähinnä tarjottu esimerkiksi siitä, miten nykymääritelmä on puutteellinen, en esittänyt sitä validina terminä

Siksi koitin ehdottaa, että miten olisi nämä nykyiset, jos lähdettäisiin siitä liikkeelle jne. You know. Mutta ei kelpaa, piti alkaa viisastella intentiolla ja tekemään itsestään numeroa.

Tämä kun on se mitä et tunnu millään tajuavan.

1. Nykyisiäkin termejä käytetään useammassa kuin yhdessä merkityksessä, joten on mahdotonta lähteä niistä liikkeelle, jotka kaikki tietää. Sitä lähdin avaamaan, kun nykyterminologiaa puolusteltiin intuitiivisella ymmärrettävyydellä tjms. Kun se on kaikkea muuta.

2. En lähtenyt tekemään numeroa, mutta kun yksinkertainen asia ei tunnu uppoavan, niin väkisinkin perusteluille alkaa tulla mittaa.

Laitan tähän ihan kivasti, ettei kukaan suutu, niin tuo terminologia-asia on ollut ihan päivänselvä juttu jo vuosia. Meillä kuitenkin on jo vakiintunutta termistöä olemassa. Esimerkiksi 1-2-2 on karvaussysteemi, eikä hyökkäysalueen ryhmitys. Miksikö? Se on sovittu niin. Tuon minulle opetti eräs toinen nimimerkki.

Kyllä on, ja sitten on paljon termejä jotka ymmärretään useammalla kuin yhdellä tavalla. Kuten vaikka tuo "reagointi". On varsin kusipäistä toimintaa jäädä nillittämään siitä, miten joku käyttää "reagointia" keskustelussa väärin ja sitten patsastella ylpeänä, miten ainoana pyrkii keskustelemaan asiasta "oikein".

Se nyt tästä enää puuttuu, että sinä luulet keksineesi pyörän ja sitten alat vielä haukkumaan muita idiooteiksi. Ja kaikki sen takia, että pääset nolaamaan itsesi hetken päästä. "Epic failure", huomasitko laitoin kanssa tuollaisen lainauksen.

En missään vaiheessa ole esittänyt mitään uutta ja siksi ihmettelinkin miksi jankkasit vastaan niin päättömästi. Ja tuohon haukkumiseen ei voi sanoa kuin, että if the shoe fits...

Tämä epic failure ei nyt aivan aukea. Onko se kenties se, että en ole sitä mieltä, että kentällä on aina kaksi joukkuetta joista toinen on hyökkäävä ja toinen puolustava?

Kerropas Bigmouth, jos on pelitilannerooli "puolustaminen kiekollisena" niin mikä on muiden yhdeksän kenttäpelaajan pelitilannerooli tällöin?

Ne kaivaa nenää ja kattelee? Kysymyksen pointti oli.
 

Erling

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Kiekko-Espoo, Arsenal, Honka
Kiitoksia tästä tiedosta. Tiedätkö vielä onko tilaisuus ihan kaikille vapaa?

Kuten viime aikoina olemme huomanneet, positiivisen keskustelukulttuurin luomminen jääkiekon ympärille ei tee pahaa:) Hyvä, että tällaisia tilaisuuksia järjestetään ja mua ei ainakaan haittaisi vaikka tilaisuudessa käytäisiin myös korkeissa sfääreissä. Täytyypi varmaan mennä paikalle kuuntelemaan keskustelua.

Onhan se. Tosiaan Sanomatalon Mediatorilla 17-20.00 huomenna.

Mielestäni myös hyvä, että järjestetään erilaisia keskustelutilaisuuksia jossa lajin suuntaa mietitään. Lajin kommentointi, kehittäminen ja analysointi on muutenkin varsin pitkälti varattu itsenimitetyille asiantuntijoille ja jääkiekon homogeeniselle sisäpiirille.
Tätä muistuttava ummehtunut ilmapiiri vaivaa pelistä käytävää teoreettista keskustelua, joka jo lähtötasoltaan on problemaattinen aihe. Tilannetta ei helpota joidenkin kommentoijien asettaminen (asettuminen) auktoriteetin asemaan. Saati sitten keskustelun jakaminen alemman ja ylemmän tason pelitapakeskusteluihin, joista jälkimmäisessä saa olla mukana jos keskustelee sovittujen normien pohjalta.

Mielestäni pelitapakeskutelua voi käydä filosofiaa, tilastoja tai käytännön kokemusta painottaen rinta rinnan. Vastakkainasettelu (ei siis vertailu vaan jonkin mallin olemassaolon näkeminen toisen vastakohtana) eri pelin analysointitapojen tai vaikkapa eri pelityylien välillä on usein turhaa.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Tämä kun on se mitä et tunnu millään tajuavan.

1. Nykyisiäkin termejä käytetään useammassa kuin yhdessä merkityksessä, joten on mahdotonta lähteä niistä liikkeelle, jotka kaikki tietää. Sitä lähdin avaamaan, kun nykyterminologiaa puolusteltiin intuitiivisella ymmärrettävyydellä tjms. Kun se on kaikkea muuta.

2. En lähtenyt tekemään numeroa, mutta kun yksinkertainen asia ei tunnu uppoavan, niin väkisinkin perusteluille alkaa tulla mittaa.

Niin käytetään mutta etenkin tällä palstalla se johtuu puutteellisesta pelin ymmärryksestä, minkä mainitsin jo vissiin ensimmäisessä vastauksessani. Minulle ei aukea tuo sinun logiikkasi siitä, että on mahdoton lähteä nykytermeistä liikkeelle, kun on jo olemassa suuri joukko ihmisiä jotka keskustelevat ihan sujuvasti niillä termeillä.

Että mikä termi tai määrittely tässä sitten käy, koska sinun logiikallasi me olemme jatkuvasti siinä tilanteessa, että joku on eri mieltä termin täsmällisyyden kanssa.

Miten helvetissä sinä määrittelet hyökkäyksenkin eri intentioilla, kun niitä variaatioita lienee kymmeniä? Sekö on hyvää keskustelua sitten?

Kyllä on, ja sitten on paljon termejä jotka ymmärretään useammalla kuin yhdellä tavalla. Kuten vaikka tuo "reagointi". On varsin kusipäistä toimintaa jäädä nillittämään siitä, miten joku käyttää "reagointia" keskustelussa väärin ja sitten patsastella ylpeänä, miten ainoana pyrkii keskustelemaan asiasta "oikein".

Heh, vai kusipäistä. Pitäisikö minun nyt kirjoittaa tähän caps lockilla, että voi jumalauta miten olet tyhmä tms.?

Minähän nimenomaan vastasin nimimerkki TosiFanille, että mielestäni on pelin logiikan kannalta naurettavaa olettaa, että joukkue perustaa pelinsä nopeammalle tekniselle suorittamiselle (= nopeammalle "reagoinnille"). Jos tästä on eri mieltä niin saa olla ja auliisti perustella sen myös.

Tästä syystä siis mielestäni määritelmä oli se mitä kirjoitin. Ja kirjoitinpahan jopa sen, että tämä kuuluu siihen joukkoon josta ei täsmällistä määrittelyä ole. Jolloin pelin logiikka on hyvä keino siinä määrittelyssä.

Tuota ihme aggressiivisuutta en tässä tajua.

En missään vaiheessa ole esittänyt mitään uutta ja siksi ihmettelinkin miksi jankkasit vastaan niin päättömästi. Ja tuohon haukkumiseen ei voi sanoa kuin, että if the shoe fits...

Tämä epic failure ei nyt aivan aukea. Onko se kenties se, että en ole sitä mieltä, että kentällä on aina kaksi joukkuetta joista toinen on hyökkäävä ja toinen puolustava?

Jankannut MISTÄ? Olin eri mieltä kyllä ja päätit sitten jossain välissä, että vittu tuo grönvall on idiootti enkä jaksa keskustella. Sitten pari nokkelaa lainausta, toinen toki englanniksi ja päälle ylimielinen hymähtely. Jep, sinä se taidat tämän argumentaation.

Epic failure oli se, että paukkasit tänne suuna päänä vain todistaaksesi ettet ymmärrä puolustamisen ja hyökkäämisen eroa, vaikka toki koitit naamioida sen hienosti niin, että määritelmä ei ole niin yksinkertainen.


Ne kaivaa nenää ja kattelee? Kysymyksen pointti oli.

Se on pelitapakeskustelua. Nyt on sinullakin paikka osoittaa, että hallitset sen kertomalla miten pelin teoria toteutuu tuossa mainitsemassasi asiassa. Oikea vastaus ei ole "J.Grönvall on idiootti".
 

Bigmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata & LAK
Niin käytetään mutta etenkin tällä palstalla se johtuu puutteellisesta pelin ymmärryksestä, minkä mainitsin jo vissiin ensimmäisessä vastauksessani.

Ei johdu, mutta tämä ei sinulle tunnu aukeavan. J. Grönvallin "puutteellinen" = eri kuin J. Grönvallin. Juuri tämä on aggressiivista, kusipäistä ja idioottimaista.

Minulle ei aukea tuo sinun logiikkasi siitä, että on mahdoton lähteä nykytermeistä liikkeelle, kun on jo olemassa suuri joukko ihmisiä jotka keskustelevat ihan sujuvasti niillä termeillä.

Nykytermeistähän ollaan lähtemässä liikkeelle, mutta sinä kun edustat juuri tätä "koulukiusaajakuntaa" joka ei aidosti haluakaan lähteä liikkeelle minnekään, vaan kaikki asiat ovat juuri niin kuin koulukunnan opinkappaleissa on opetettu. Fundamentalismiksi kutsuisivat toisessa paikassa moista.

Että mikä termi tai määrittely tässä sitten käy, koska sinun logiikallasi me olemme jatkuvasti siinä tilanteessa, että joku on eri mieltä termin täsmällisyyden kanssa.

Niinhän sitä ei-asiantuntijakeskustelussa yleensä ollaan. Se pitää hyväksyä. Siitä nillittäminen kun kuvittelee muiden keskustelevan väärin ei ole kuin haittaa.

Miten helvetissä sinä määrittelet hyökkäyksenkin eri intentioilla, kun niitä variaatioita lienee kymmeniä? Sekö on hyvää keskustelua sitten?

Sittenhän niitä on. Ymmärrän kyllä halusi yksinkertaistaa asiaa, mutta en näe tuolla päästävän riittävään täsmällisyyteen. Ei monimutkaisen asian yksinkertaistaminen ole hyvää keskustelua sekään.

Heh, vai kusipäistä. Pitäisikö minun nyt kirjoittaa tähän caps lockilla, että voi jumalauta miten olet tyhmä tms.?

Kusipäisyys on kusipäisyyttä ja sellaisenaan muiden toimista erillinen suure.

Minähän nimenomaan vastasin nimimerkki TosiFanille, että mielestäni on pelin logiikan kannalta naurettavaa olettaa, että joukkue perustaa pelinsä nopeammalle tekniselle suorittamiselle (= nopeammalle "reagoinnille"). Jos tästä on eri mieltä niin saa olla ja auliisti perustella sen myös.

Niinhän tuo TosiFani muistaakseni teki.

Tästä syystä siis mielestäni määritelmä oli se mitä kirjoitin. Ja kirjoitinpahan jopa sen, että tämä kuuluu siihen joukkoon josta ei täsmällistä määrittelyä ole. Jolloin pelin logiikka on hyvä keino siinä määrittelyssä.

Ja kun sanoin, että tuo ei suinkaan ole harvinaistam että täsmällistä määrittelyä ei ole tuli vastineeksi vaan dogmaa ja jääräpäisyyttä.

Tuota ihme aggressiivisuutta en tässä tajua.

En ihmettele, sillä tuo sama yhden ainoan totuuden julistaminen sinulla tuntuu olevan tyylinä keskustelussa kuin keskustelussa. Kuten jo sanoin, sitä kuvaamaan on hyvä termi. Alkaa k-kirjaimella.

Jankannut MISTÄ? Olin eri mieltä kyllä ja päätit sitten jossain välissä, että vittu tuo grönvall on idiootti enkä jaksa keskustella. Sitten pari nokkelaa lainausta, toinen toki englanniksi ja päälle ylimielinen hymähtely. Jep, sinä se taidat tämän argumentaation.

Sitä oikeaa totuutta siellä kai olit ajamassa. Ja väkisinkin siinä hermo menee, kun ensin koittaa pari kertaa hyvällä, sitten hiukan voimakkaammin ja mitään ei mene jakeluun. Sitten toinen tulee ja ilmoittaa voittaneensa väittelyn, niin anteeksi vaan, että pinna palaa.

Epic failure oli se, että paukkasit tänne suuna päänä vain todistaaksesi ettet ymmärrä puolustamisen ja hyökkäämisen eroa, vaikka toki koitit naamioida sen hienosti niin, että määritelmä ei ole niin yksinkertainen.

Kun tilannehan on se, että ilmeisesti sinä et ymmärrä pelin kokonaisuudesta sen vertaa, että kykenisit näkemään tuon ikiaikaisen hyökkäys/puolustus-jaottelun ohitse.

Kyllä, ymmärrän hyökkäyksen ja puolustuksen eron, mutta peli ei ole dynaamisena kokonaisuutena niin yksinkertainen, että "hyökkäys" ja "puolustus" olisi mahdollista tunnistaa vain pelivälineen hallinnan perusteella.

Se on pelitapakeskustelua. Nyt on sinullakin paikka osoittaa, että hallitset sen kertomalla miten pelin teoria toteutuu tuossa mainitsemassasi asiassa. Oikea vastaus ei ole "J.Grönvall on idiootti".

Nuo sihvostelut ja muut todistusvaateet voit tunkea takaisin jonnekin missä aurinko ei paista.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles

Noin, siinä on muillekin tätä asiakeskustelua sitten. Ei aina ihan aukea miten tämä on minun vikani...

EDIT. Ja ai niin, vähemmän yllättäen ei siitä itse ketjun aiheesta ollut sitten mitään sanottavaa :)
 
Viimeksi muokattu:

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Tuo boldattu kohta oli se mitä itse tähän keskusteluun tullessani lähdin kritisoimaan. Joillekin tuntuu olevan ylitsepääsemättömän vaikeaa ymmärtää, että jääkiekon teoreettinen terminologia suomessa on tällä hetkellä vahvassa muutostilassa. Tämä on johtanut suoraan siihen, että a) harvalla termillä on yksiselitteistä, yksittäistä lukittua merkitystä ja b) monet perinteisestikin lukituiksi koetut termit tulee avata kun ymmärrys pelin eri osa-alueiden jatkuvasta vuorovaikutuksesta syvenee.

Uskallanko edes sanoa, että tämä(kin) on itsestäänselvyys, nyt vain naamioituna hienoon pakettiin.

No, sitä itsetuntoa joko on tai ei.
 

ultras

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara Tampere
Ottamatta sen kummemmin kantaa nimimerkkien kalisteluun, niin onhan tuo "Bigmouthin" esimerkki kiekon viemisestä kulmaan "puolustuspelin" termillä järjetön.
 

Sekera

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, prosessit ja yrittäminen
Nuo sihvostelut ja muut todistusvaateet voit tunkea takaisin jonnekin missä aurinko ei paista.

Ensinnäkin tämä on mielestäni sen tason keskustelua, joka ei edes ole keskustelua. Tuo lainaus on ala-arvoista keskustelua ja etenkin ala-arvoista silloin, kun pyritään keskustelemaan aiheesta, jonka on itse laittanut alulle.

Jos Bigmouth tahtoo olla määrittelemässä vakiintuneille termeille toisiakin merkityksiä toisilla asiayhtymillä, miksi ihmeessä Bigmouth ei sitten viitsi pohtia, kuinka niitä vakiintuneiden termien toisia merkityksiä voisi tosiasiallisesti käyttää niin, että niillä voitaisiin keskustella keskustelua edistävästi? Kiekollisena puolustaminen on tähän asti jäänyt pelkäksi teoriatason termiksi tässä väittelyssä ja teoriatason termit ovat tietty kivoja, mutta mitä hyötyä niistä on pelkällä teoriatasolla, jos niitä ei viitsi edes lähteä soveltamaan?

Mielestäni kiekollisena puolustaminen on terminä ymmärrettävä, mutta se on silti vain toissijainen merkitys varsinaiselle asialle ja vain hankaloittaa keskustelua. Kuten pari sivua edellä on ihan asiallisesti ja kiihkoilematta todettu, kiekollisuuteen sisältyy aina uhka maalinteosta ja se on aina se ensimmäinen kiekollisuuden tarkoitus, olla uhka vastustajalle tuloksellisesti. Maalinteon uhka ei ikinä poistu, ei edes vaikka valmentaja sanoisi, koska kiekolla tehdään maali ja vastustajan täytyy tämä ottaa huomioon. Se "kiekollisena puolustaminen" voi olla kiekollisuuden toissijainen tarkoitus, mutta miten sitä hyödyntää fiksulla tavalla keskustelussa? Mielestäni asiakeskustelu menee näiden termien toissijaisten merkitysten etsimisen myötä sivuraiteille eikä kehitä sitä keskustelun varsinaista tarkoitusta, jakaa tietoa ja näkemyksiä HYÖTYJEN aikaansaamiseksi.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ottamatta sen kummemmin kantaa nimimerkkien kalisteluun, niin onhan tuo "Bigmouthin" esimerkki kiekon viemisestä kulmaan "puolustuspelin" termillä järjetön.

Voisitko perustella miksi kyseessä on järjetön määritelmän.

Ymmärrän HN:n ja muiden nimimerkkien perustelut, mutta ei Bigmouthin esimerkki mitenkään järjetön ole. Jos hyökkääminen määritellään kiekon hallinnalla, Bigmouthin määritemä on yksinkertaisesti väärä. Mutta jos määritelmää muutetaan siten, että ratkaisevaa on valmentajan ohje, niin määritelmä voi hyvin olla oikea. Ja loppuen lopuksi valmentaja on se joka määrittelee joukkueen kanssa käyttämänsä termit.

Pekka Virta on käyttänyt termiä puolustaa hyökkäämällä. Käsittääkseni se tarkoittaa sellaista hyökkäämistä, jossa ollaan mahdollisimman valmiita kääntymään puolustukseen. Mutta mitä jos viimeisellä minuutilla Virta ohjeistaa Heinon ja Sillanpään puolustamaan pitämällä kiekkoa mahdollisimman pitkään vastustajan kulmassa? Tilastoidaanko tämä hyökkäämiseksi?
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Jos olen ymmärtänyt niin poikkeuksena kaikkiin muihin JA:n ketjuihin tässä ketjussa saavat normi-nimimerkit eivätkä modet päättää mistä saa puhua. Ja keskustelun laadun ketjussa määrittävät ja bannit jakavat lähinnä kaksi nimimerkkiä: J. Grönvall ja Johtava (tällä hetkellä poissa JA:sta parin kuukauden Netti-keskustelun laatu -seminaarissa Joulusaarella laajakaistan ulottumattomissa, joten moden rooli jää vain Grönvallille). Eli ottakaamme esimerkkiä näiden kahden nimimerkin keskustelutyylistä ja toisten kirjoittajien kunnioittamisesta. Kiinnittäkäämme siis huomio kaikkien viestien triviaalimpiin ja retorisimpiin kohtiin samalla syyttäen toisia kirjoittajia siitä, että puuttuvat trivialiteetteihin eivätkä suolla väitöskirjamaista Erkka Westerlund -tason analyysiä jonkun pelikirjan kaikenpuolisesta täydellisyydestä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Pekka Virta on käyttänyt termiä puolustaa hyökkäämällä. Käsittääkseni se tarkoittaa sellaista hyökkäämistä, jossa ollaan mahdollisimman valmiita kääntymään puolustukseen.

Kun puhutaan ammattilaisjääkiekosta kuten SM-liiga ja NHL, ollaan periaatteessa aina valmiita riittävän nopeasti kääntämään hyökkäys puolustamiseksi ja puolustaminen hyökkäykseksi. Virta ei tarkoita tätä vaan sitä, että kiekkoa paljon pitävä joukkue puolustaa samalla tehokkaasti omaa maalia sillä harvoin vastustaja on maalia tehnyt ilman kiekkoa. Virran pelifilosofiassa pitää siksi mm. palautella moneenkin kertaan sen sijaan että kiekko menetettäisiin esim purkamalla.

(Ja toki. Maalin voi tehdä pitämättä kiekkoa tai edes koskematta kiekkoon. Mutta tästä tuskin kannattaa sen enempää keskustella).
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kun puhutaan ammattilaisjääkiekosta kuten SM-liiga ja NHL, ollaan periaatteessa aina valmiita riittävän nopeasti kääntämään hyökkäys puolustamiseksi ja puolustaminen hyökkäykseksi. Virta ei tarkoita tätä vaan sitä, että kiekkoa paljon pitävä joukkue puolustaa samalla tehokkaasti omaa maalia sillä harvoin vastustaja on maalia tehnyt ilman kiekkoa. Virran pelifilosofiassa pitää siksi mm. palautella moneenkin kertaan sen sijaan että kiekko menetettäisiin esim purkamalla.

(Ja toki. Maalin voi tehdä pitämättä kiekkoa tai edes koskematta kiekkoon. Mutta tästä tuskin kannattaa sen enempää keskustella).

Virran joukkue ei tänä syksynä ole paljon palautellut niissä kahdessa pelissä, jotka olen nähnyt. Peli on ollut jopa viime vuotista suoraviivaisempaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Virran joukkue ei tänä syksynä ole paljon palautellut niissä kahdessa pelissä, jotka olen nähnyt. Peli on ollut jopa viime vuotista suoraviivaisempaa.

Itse en ole nähnyt yhtään Ässien peliä mutta uskon kun sanot. Virta on varmasti tehnyt uudistuksia KalPan ja TPS:n jälkeen. Sattuneista syistä. Olisi hienoa jos voisit katsella Ässien pelaamista myös pelitapamielessä ja kirjoittaa siitä tänne.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse en ole nähnyt yhtään Ässien peliä mutta uskon kun sanot. Virta on varmasti tehnyt uudistuksia KalPan ja TPS:n jälkeen. Sattuneista syistä. Olisi hienoa jos voisit katsella Ässien pelaamista myös pelitapamielessä ja kirjoittaa siitä tänne.

Minun täytyy sanoa, että Ässien pelistä on tällä hetkellä vaikea löytää toistuvia rakenteita, sen verran sekaista peli on ollut. Tosin minulla on vain kahden kokonaisen pelin otos. Mutta sen voi sanoa, että viivelähdöt ja palautukset ovat erittäin vähissä, Uusitalo taisi muutaman kerran Ilves pelissä rauhoittaa peliä pakki-pakki syötöillä. Ässät karvasi tilaisuuden tullen aktiivisesti. Kun kurkiaura asettui paikalleen, se oli mielestäni passiivisempi kuin Kiven aikana. Ja vastustajan hyökkäyksen ohjaus puuttui täysin.

Ilmeisesti tämän syksyn trendi on pystysuunnan pelaaminen, tuntuu että kaikki ovat tästä innoissaan. Jopa Rautakorpi on joidenkin viestien mukaan siirtynyt enemmän pystysuunnan pelaamiseen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ilmeisesti tämän syksyn trendi on pystysuunnan pelaaminen, tuntuu että kaikki ovat tästä innoissaan. Jopa Rautakorpi on joidenkin viestien mukaan siirtynyt enemmän pystysuunnan pelaamiseen.

Rautakorvesta en tiedä mutta ainakin Jokerien pelissä oli havaittavissa hieman aiempaa enemmän pystysunnan pelaamista. Joukkueen sentteritilanne on tosin sen verran vaiheessa että kovin tarkkoja johtopäätöksiä ei voi vetää kuin vasta 2-3 liigaottelun jälkeen. Luultavasti Liigassa nähdään samansuuntaista muutosta kuin Westerlundin maajoukkueessa. Erkan asema on niin vahva liigavalmentajien silmissä ja toisaalta useampikin liigan kiekkokontrollijoukkueista (KalPa, Jokerit) ei kyennyt tuottamaan maaleja ja voittoja tärkeimmissä peleissä olkoonkin, että merkittävä syy putoamiseen oli muissa tekijöissä. Kyllä voi olettaa että Liigassa nähdään hybridejä (esim kiekkokontrollia johtoasemaan saakka, pystysuuntaa johtoaseman puolustamiseen) ja erilaisia versioita pystysuunnan kiekosta.
 

ultras

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara Tampere
Voisitko perustella miksi kyseessä on järjetön määritelmän.

Ymmärrän HN:n ja muiden nimimerkkien perustelut, mutta ei Bigmouthin esimerkki mitenkään järjetön ole. Jos hyökkääminen määritellään kiekon hallinnalla, Bigmouthin määritemä on yksinkertaisesti väärä.

Siis tajuan loistavasti mitä Bigmouth ajaa takaa. HN ja muut perustelivat asian kuten itsekin näen. Kuitenkin jos pelitavoista edes välttävästi halutaan puhua niin onhan rajavetoja vedettävä johonkin. Kaikki termistöthän on muokattavissa täten sillisalaatiksi.

Jos esim. Heino ja Sillanpää vie kiekon kulmaan, niin mitä kolme muuta ässäläistä tässä tekee? On puolustamassa jefu-tyyppisesti linjassa omalla sinisellä? Uskoisin heidän olevan kuitenkin kaikki hyökkäysalueella ja jos vastustaja käy kaivamaan kiekkoa vaikka 4:n pelaajan voimin, niin syöttämällä aukeaa Ässille varmasti laukaisutilanne. Tilanteessa tapetaan hyökkäämällä aikaa eikä puolusteta.
 

ultras

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara Tampere
Jopa Rautakorpi on joidenkin viestien mukaan siirtynyt enemmän pystysuunnan pelaamiseen.

Nieminen mainitsi jossain haastattelussa seuran analysoineen finaalitappiota Ässille ja tästä syystä peliä on suoraviivaistettu sekä haettu sitä kautta myös vahvempaa tunnepelaamista. En kuitenkaan suoralta kädeltä nimeäsi Tapparaa pystysuunnan joukkueeksi.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Siis tajuan loistavasti mitä Bigmouth ajaa takaa. HN ja muut perustelivat asian kuten itsekin näen. Kuitenkin jos pelitavoista edes välttävästi halutaan puhua niin onhan rajavetoja vedettävä johonkin. Kaikki termistöthän on muokattavissa täten sillisalaatiksi...

Tästä olen täysin samaa mieltä, Bigmouthin esimerkin pohdiskelu oli enemmänkin teoreettista. Pelitavallisesti tuollaisen tilanteen erittely ei tuo mitään lisäarvoa. Vähän sama tilanne on siffan lähtöjen tilastoinnissa, mielestäni jossain vaiheessa taisi olla kahdeksan erilaista lähtöä. Jääkiekon luonteesta johtuen mielestäni lähtöjen pilkkominen noin pieneen alkaa olemaan sellaista hifistelyä, missä sattumalla on jo suuri merkitys.
 

Bigmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata & LAK
Tästä olen täysin samaa mieltä, Bigmouthin esimerkin pohdiskelu oli enemmänkin teoreettista.

Sitähän se oli. Lähinnä sitä lähdin tuon kautta pohtimaan, miten joskus liian jumittuminen perinteisiin määritelmiin johtaa liian kapeaan tai jopa virheelliseen katsantokantaan. Ennen kaikkea näen, että määritelmien puolustaminen intuitiivisuudella on lähtökohtaisesti virheellistä.

Kyllähän sen nyt jokainen ymmärtää, että kiekollinen pelaaminen on hyökkäävää noin kymmenen kertaa kymmenestä. Mutta mitä sitten kun tulee se yhdestoista?
 
Suosikkijoukkue
Hihasta vedetyt Ässät, Dallasin Tähdet & Sport
Tässä nyt muutama hauska esimerkki:

Viestit:

#2510
#2515
#2626
#2615
#2618

Ensimmäisessä nimimerkki mjr koittaa kääntää itse aloittamansa provoilun minun syykseni, "hysteerinen itku-huuto" mainitaan.

Toisessa TosiFani esittää ensin melkoisen rohkean väitteen ja tähän vastatessani kuulen, että minulla on "huono ilta".

Jack of Spades ei pidä siitä, että otin viestinsä esimerkkinä asenneongelmasta. Sain kuulla olevani kapeakatseinen ja, no lukekaa sieltä :)

Bigmouth vielä ennen tuota Via Dolorosaansa onnistui suuttumaan niin, että peräti kahdesti nimesi minut idiootiksi... jostain syystä :)

Ja tähän loppuun Fordélin lause: "Suoraan sanottuna en arvosta tätä keskustelutapaa ja -kulttuuria, jota nimimerkki J.Grönvall viljelee näissä pelitapakeskusteluissa."

Ja mitähän lisäarvoa Mr. J. Grönvallin naurettava riidanhaastaminen ja suunsoitto muille kirjoittajille tuo tässä ketjussa itse pelitapakeskusteluun?

Melkoosta itkua aikuiselta mieheltä ylläoleva. Samanlaista käytöstä, kuin nimimerkin tai idolinsa aikanaan tekemä raukkamainen päähän kohdistunut taklaus, joka päätti Tero Paappasen uran.

Paljon pitää vettä joes virrata, ennekuin nämä yhden totuuden miehet, johtava, siffa, grönvall etc. oppivat keskustelemaan pelitavoista muidenkin pelitapakoulukuntien näkemykset huomioiden. Nykyiselläänhän keskustelu on pitkälti ollut lähinnä ainoastaan vain yksioikoista jankkaamista "meidän peli" -pelikirjan erinomaisuudesta ja pelitavan kritisoijia kohtaan osoitettua ylimielistä suhtautumista.

No, onneksi Erkan tultua maajoukkueen puikkoihin, myös liigaseurat ovat muuttamassa peliään nopeammin reagoivaan pystysuunnan kiekkoon.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Sitähän se oli. Lähinnä sitä lähdin tuon kautta pohtimaan, miten joskus liian jumittuminen perinteisiin määritelmiin johtaa liian kapeaan tai jopa virheelliseen katsantokantaan. Ennen kaikkea näen, että määritelmien puolustaminen intuitiivisuudella on lähtökohtaisesti virheellistä.

Bigmouth hei, kerros nyt ne pelitilanneroolit tuossa sinun teoreettisessa pohdiskelussasi.

Jos intuitiivisen tiedon vastakohta on abstrahoiva eli pelkistävä, niin kumpi on oikein? Ja miten kummassa määritelmää perustellaan intuitiivisuudella?

No joo, tiedänhän, että kuvittelet minun puhuvan pehmoisia termeistä ja niiden oikeasta merkityksestä mutta kuten sanoin, peliä opitaan pelaamalla, ei lukemalla.

Määrittele ne pelitilanneroolit.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Ja mitähän lisäarvoa Mr. J. Grönvallin naurettava riidanhaastaminen ja suunsoitto muille kirjoittajille tuo tässä ketjussa itse pelitapakeskusteluun?

Sitä, että arvon Jack of Spades oli tässäkin riidanhaastaja, en minä. Muuten kiinnostaa taas kuin kilo paskaa mihin lokeroon minua asemoit. Vaikka kai tässä pitäisi olla jo ylpeä, kun tulee mainituksi samassa lauseessa Johtavan kanssa.

Jack of Spades kirjoitti:
Paljon pitää vettä joes virrata, ennekuin nämä yhden totuuden miehet, johtava, siffa, grönvall etc. oppivat keskustelemaan pelitavoista muidenkin pelitapakoulukuntien näkemykset huomioiden. Nykyiselläänhän keskustelu on pitkälti ollut lähinnä ainoastaan vain yksioikoista jankkaamista "meidän peli" -pelikirjan erinomaisuudesta ja pelitavan kritisoijia kohtaan osoitettua ylimielistä suhtautumista.

Jep, ja kenties vielä enemmän sitä virtaa kunnes sinäkin oikeasti luet tätä ketjua. Ihan siis oikeasti luet, sillä lailla avoimesti.

Olet kuin tuo Bigmouth, kauhea poraus päällä, että minä sinä tai tätä, ja sitten itse toteuttaa ihan samaa perässä :D
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös