Pelitapakeskustelu

  • 604 894
  • 4 156

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nyt ihan vilpitön pyyntö. Joko tällä kaudella voitaisiin lopettaa näiden saakelin itsestäänselvyyksien viljely, miten olisi?...

Käsittämätöntä muiden yläpuolelle asettumista! Kommenttini oli suunnattu varsinkin steeplerille, joka kirjoitti: ...Se on sitten täysin eri asia että miten toimitaan reagoinnin jälkeen. Toimitaanko silloin jotenkin näennäisesti nopeammin, eli lätkäistään kiekkoa nopeasti johonkin suuntaa, tai lähdetään johonkin nopeaan spurttiin jne....

Olisiko mahdollista, että sinä perustaisit ylemmän tason pelitapaketjun? Ymmärrän, että olet lukenut kaikki Sihvosen blogit yms. pelitapajargonin perusteokset ja pidät meidän tavallisten jääkiekkofanien huomioita itsestään selvyyksinä. Tuossa ketjussa ylemmän tason pelitapatieteilijät voivat sitten hifistellä keskenään, lupaan etten tule sotkemaan.

Usein pahoittelet pelitapakeskustelun heikkoutta ja syytät siitä anti-sihvoslaisia, mutta kun katsoo sinun viimeisiä viestejäsi, niin voi todeta, että pata kattilaa soimaa.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Käsittämätöntä muiden yläpuolelle asettumista! Kommenttini oli suunnattu varsinkin steeplerille, joka kirjoitti: ...Se on sitten täysin eri asia että miten toimitaan reagoinnin jälkeen. Toimitaanko silloin jotenkin näennäisesti nopeammin, eli lätkäistään kiekkoa nopeasti johonkin suuntaa, tai lähdetään johonkin nopeaan spurttiin jne....

Olisiko mahdollista, että sinä perustaisit ylemmän tason pelitapaketjun? Ymmärrän, että olet lukenut kaikki Sihvosen blogit yms. pelitapajargonin perusteokset ja pidät meidän tavallisten jääkiekkofanien huomioita itsestään selvyyksinä. Tuossa ketjussa ylemmän tason pelitapatieteilijät voivat sitten hifistellä keskenään, lupaan etten tule sotkemaan.

Usein pahoittelet pelitapakeskustelun heikkoutta ja syytät siitä anti-sihvoslaisia, mutta kun katsoo sinun viimeisiä viestejäsi, niin voi todeta, että pata kattilaa soimaa.

Jälleen pääsit argumentaatiossasi minun nimimerkkiini ja koitat päästä henkilöön mutta usko jo nyt, et sinä sen avulla mitään peitä.

Pyyntöni koski vain ja ainoastaan mainittua lainausta ja olen melko varma etten ole mielipiteeni kanssa yksin. Tämä reaktiosi oli ihan odotettu, vaikka asetinkin toiveita sen suhteen, että olisit vastannut asiallisesti.

Olen silti sitä mieltä, että tuollainen "pelikirjoja on monia"-näsäviisastelu on tässä ketjussa aivan turhaa, koska jokainen tietää sen täydellisen hyvin.
 

Fordél

Jäsen
Nyt ihan vilpitön pyyntö. Joko tällä kaudella voitaisiin lopettaa näiden saakelin itsestäänselvyyksien viljely, miten olisi?

Mikähän suakin vaivaa? Jos sua ahdistaa lukea itsestäänselvyyksiä niin jätä lukematta. Sihvosen ja Tamin sanoin, mene vaikka parvekkeelle huutamaan pahaaoloasi pois. Tämä on perustamani Pelitapaketju, jossa on ihan aiheellista tuoda esiin eri valmentajien näkemyksiä pelitavoista. Tuomas Tuokkola totesi elokuussa 2013 tuon "itsestäänselvyyden" ja jos sitä ei voi tänne laittaa niin johan on kumma.

Jos vaikka kumpainenkin kirjoittaisitte ihan pelistä sellaisenaan ilman tätä raivostuttavaa asian vierestä näppäilyä. TosiFani kertoo ensin mitä tarkoittaa hänen mielestään reagointi ja miten se tehdään nopeammin (viisikkotasolla, yksilötasolla, saat päättää).

Myös sinulta Fordél toivoisin joskus edes jotain näkemystä kenttätapahtumiin, eikä tuota ainaista liipalaapaa jonka jokainen tietää.

Juurihan totesin, että en ole nähnyt ko. matsia kunnolla, joten on vaikea kommentoida peliä tarkemmin. Heitin kuitenkin muutaman kysymyksen, jotka kertovat mahdollisesti Suomen pelitavan. En ole tosin saanut näihin vielä vastauksia.

Jokaisella on toki oikeus näkemykseensä, mutta olen todella pettynyt sinun liipalaapaa -kommenttiisi. Olen tähän ketjuun ja muihin ketjuihin (esim. SM-liigan ja Mestiksen otteluketjut) tuottanut vuosien mittaan erilaista tilastotietoa ja niistä tehtyjä johtopäätöksiä koskien eri joukkueiden pelitapoja. Ne ovat täysin amatööripohjaisia ja varmasti monelta osin hyvin vailinaisia, mutta silti tuovat edes jotain uutta materiaalia pelitapakeskusteluihin. Kun kausi taas alkaa, alan tuottamaan tätä tietoa uudestaan. Nämä tilastot ja niistä tekemäni näkemykset ovat pääasiassa minun pieni anti näille keskusteluille ja samalla opin paljon tästä hienosta lajista.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jälleen pääsit argumentaatiossasi minun nimimerkkiini ja koitat päästä henkilöön mutta usko jo nyt, et sinä sen avulla mitään peitä.

Pyyntöni koski vain ja ainoastaan mainittua lainausta ja olen melko varma etten ole mielipiteeni kanssa yksin. Tämä reaktiosi oli ihan odotettu, vaikka asetinkin toiveita sen suhteen, että olisit vastannut asiallisesti.

Olen silti sitä mieltä, että tuollainen "pelikirjoja on monia"-näsäviisastelu on tässä ketjussa aivan turhaa, koska jokainen tietää sen täydellisen hyvin.

Edelleen, perusta se korkeamman tason pelitapa -ketju, jossa on luettelo itsestäänselvyyksistä, joita ketjussa ei saa käyttää.

Jatkoajan käyttäjälistassa on rekisteröityneitä nimimerkkejä 12 244 kappaletta. Palstan etusivun tilaston mukaan käyttäjiä on 54 422 kappaletta. Näiden joukossa on varmasti nimimerkkejä, joille kommenttini eivät ole itsestään selvyyksiä.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Mikähän suakin vaivaa? Jos sua ahdistaa lukea itsestäänselvyyksiä niin jätä lukematta. Sihvosen ja Tamin sanoin, mene vaikka parvekkeelle huutamaan pahaaoloasi pois. Tämä on perustamani Pelitapaketju, jossa on ihan aiheellista tuoda esiin eri valmentajien näkemyksiä pelitavoista. Tuomas Tuokkola totesi elokuussa 2013 tuon "itsestäänselvyyden" ja jos sitä ei voi tänne laittaa niin johan on kumma..

Tuo sitten esiin niitä näkemyksiä niistä PELITAVOISTA. Miten tuo lainaamasi kommentti edistää pelikirjakeskustelua ja tuo esiin Tuomas Tuokkolan näkemystä eri pelitavoista?

Aivan, ei yhtään mitenkään. Ja sinä kehtaat vielä tasaisin väliajoin käydä täällä huokailemassa kuinka keskustelu ei etene mihinkään. Tämäkö sitä edistää?

Kerro nyt vaikka sinä miten nopeuttaisit reagointia, tai mitä sillä tarkoitat, kun TosiFani ei halua?

Juurihan totesin, että en ole nähnyt ko. matsia kunnolla, joten on vaikea kommentoida peliä tarkemmin. Heitin kuitenkin muutaman kysymyksen, jotka kertovat mahdollisesti Suomen pelitavan. En ole tosin saanut näihin vielä vastauksia.

Jokaisella on toki oikeus näkemykseensä, mutta olen todella pettynyt sinun liipalaapaa -kommenttiisi. Olen tähän ketjuun ja muihin ketjuihin (esim. SM-liigan ja Mestiksen otteluketjut) tuottanut vuosien mittaan erilaista tilastotietoa ja niistä tehtyjä johtopäätöksiä koskien eri joukkueiden pelitapoja. Ne ovat täysin amatööripohjaisia ja varmasti monelta osin hyvin vailinaisia, mutta silti tuovat edes jotain uutta materiaalia pelitapakeskusteluihin. Kun kausi taas alkaa, alan tuottamaan tätä tietoa uudestaan. Nämä tilastot ja niistä tekemäni näkemykset ovat pääasiassa minun pieni anti näille keskusteluille ja samalla opin paljon tästä hienosta lajista.

Minä olen todella pettynyt tähän:

"Laukoahan voi vaikka kuinka paljon, mutta se mikä merkkaa on mistä vastustaja pääsee laukaisemaan ja millaisessa tilanteessa?

Ja tyypillisestihän suomalaisia pelaajia ei pidetä tehokkaina viimeistelijöinä, joten olivatko Suomen maalipaikat kuitenkin sen verran laadukkaita, että meitinkin viimeistelykyky riitti? No Lehterä pyssytti sellaisen vedon, että ei ollut kyllä ihan tyypillistä suomalaista viimeistelyä. Jormakan 2-0 maali taas oli hienosti Ramulta pelattu hyvään paikkaan.

Sekin kuulostaa hyvälle, jos Suomen erikoistilannepelaaminen on toiminut. Kuitenkin nykylätkässä se on yksi aivan olennaisia osa-alueita, joilla pelejä ratkaistaan (aivan kuten maalivahtipeli). Jos erikoistilanteissa oltiin parempia, on se ehdottomasti sulka suomalaisten hattuihin eikä sitä kannata vähätellä. "


Mikä tässä on Fordél PELIKIRJAkeskustelua ja miten koet, että laukaisusektori olisi uutta ja oleellista tietoa tähän keskusteluun, tai ylipäätään sellainen asia mikä pitää nimimerkille erku erikseen mainita?

Sitten tämä viimeinen kappaleesi joka on kyllä suorastaan riemastuttava. Enää puuttuu, että enemmän maaleja tehnyt voittaa ja jäähyboksista kannattaa pysyä pois.

Ymmärrätkö? Näille jutuille on aikansa ja paikkansa mutta onko tämä todella oikea paikka näille?
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Edelleen, perusta se korkeamman tason pelitapa -ketju, jossa on luettelo itsestäänselvyyksistä, joita ketjussa ei saa käyttää.

Jatkoajan käyttäjälistassa on rekisteröityneitä nimimerkkejä 12 244 kappaletta. Palstan etusivun tilaston mukaan käyttäjiä on 54 422 kappaletta. Näiden joukossa on varmasti nimimerkkejä, joille kommenttini eivät ole itsestään selvyyksiä.

No vastaatko siihen reagointikysymykseen? Vai pitäisikö sinun perustaa sitten oma ketju?
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
J.Grönvall on useaan kertaan kysellyt sitä, mitä tarkoittaa reagointipeli. Kerron omaa käsitystäni tuosta termistä. Olen jo usean vuoden ajan tilastoinut sitä, miten joukkueet toteuttavat oman puolustusalueen hyökkäyksiinlähtöjä. Puolustaja tai alhaalla oleva hyökkääjä reagoi pelitilanteeseen ja valitsee sen, käynnistääkö hyökkäyksen nopeasti, puolinopeasti, hidastaen tai viiveellä. Se on yksittäisen pelaajan reagointia. Viisikon reagointi on tapahduttava tuon yksittäisen reagoijan ratkaisun mukaisesti. Yksinkertaista on viisikon reagointi silloin, kun puolustaja valitsee viivelähdön, jolloin muilla on aikaa reagoida sovitulla tavalla. Nopeassa avauspelissä koko viisikon reagoiminen on vaikeinta ja siinä tulee olemaan Erkalla iso työmaa, että saa viisikon reagoimaan optimaalisella tavalla. Palautukset ovat usein käytetty reagointitapa pelitilanteeseen varsinkin eurooppalaisessa jääkiekossa. Palautusten jälkeen alkaa uusi hyökkäyksiinlähtö, johon kiekon saanut pelaaja joutuu reagoimaan pelitilanteen mukaisesti ja johon taas viisikon muiden pelaajien on reagoitava.

Kirjoitin yllä ainoastaan oman puolustusalueen hyökkäyksiinlähtöjen reagointipelistä. Jukka Jalosen Meidän Peli on siis reagointipeliä tyypillisimmillään. Reagointipeliä ei siis ole pelkästään nopea hyökkäyspeli vaan se on yksi osa reagointipeliä. Kokonaisuudessaan reagointia pelaajilta ja viisikoilta tarvitaan hyökättäessä omista, keskialueelta tai hyökkäysalueelta sekä puolustettaessa omissa, keski- ja hyökkäysalueella. Meidän Peli on reagointipeliä yksilöltä ja viisikolta jatkuvasti, niinkuin oli eilinen Westerlundinkin valitsema pelitapa. Se on sitten toinen juttu, reagoivatko yksilöt ja viisikot optimaalisella tavalla pelitilanteisiin ja siinä on haastetta valmentajilla.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No vastaatko siihen reagointikysymykseen? Vai pitäisikö sinun perustaa sitten oma ketju?

Olen kahteen kertaan vastannut kysymykseesi. Mikäli vastaukseni ei sisälly sinun käyttämiin määritelmiin tai termistöösi, kerro mitä et ymmärrä.

Olen ihan tosissani sen korkeamman tason pelitapa -ketjun perustamisessa, sillä täällä on muutamia nimimerkkejä, jotka selkeästi saavat kiksejä pätiessään terminologiaa oikoessaan. Tulee samanlainen olo kuin aikanaan OKL:n tieteellisen tutkimuksen perusteiden luennolla.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
J.Grönvall on useaan kertaan kysellyt sitä, mitä tarkoittaa reagointipeli. Kerron omaa käsitystäni tuosta termistä. Olen jo usean vuoden ajan tilastoinut sitä, miten joukkueet toteuttavat oman puolustusalueen hyökkäyksiinlähtöjä. Puolustaja tai alhaalla oleva hyökkääjä reagoi pelitilanteeseen ja valitsee sen, käynnistääkö hyökkäyksen nopeasti, puolinopeasti, hidastaen tai viiveellä. Se on yksittäisen pelaajan reagointia. Viisikon reagointi on tapahduttava tuon yksittäisen reagoijan ratkaisun mukaisesti. Yksinkertaista on viisikon reagointi silloin, kun puolustaja valitsee viivelähdön, jolloin muilla on aikaa reagoida sovitulla tavalla. Nopeassa avauspelissä koko viisikon reagoiminen on vaikeinta ja siinä tulee olemaan Erkalla iso työmaa, että saa viisikon reagoimaan optimaalisella tavalla. Palautukset ovat usein käytetty reagointitapa pelitilanteeseen varsinkin eurooppalaisessa jääkiekossa. Palautusten jälkeen alkaa uusi hyökkäyksiinlähtö, johon kiekon saanut pelaaja joutuu reagoimaan pelitilanteen mukaisesti ja johon taas viisikon muiden pelaajien on reagoitava....

Ja kuten olen sanonut, Westerlundin Suomi reagoi mielestäni nopeammin ja rohkeammin, varsinkin lähdöissä. Ei tämä nyt niin vaikeaa ole.
 

Fordél

Jäsen
Tuo sitten esiin niitä näkemyksiä niistä PELITAVOISTA. Miten tuo lainaamasi kommentti edistää pelikirjakeskustelua ja tuo esiin Tuomas Tuokkolan näkemystä eri pelitavoista?

Aivan, ei yhtään mitenkään. Ja sinä kehtaat vielä tasaisin väliajoin käydä täällä huokailemassa kuinka keskustelu ei etene mihinkään. Tämäkö sitä edistää?

Tartut nyt yhteen viestiini ja sen mollaaminenko sitten vie keskustelua eteenpäin? Ota nyt hyvä mies/nainen järki käteen.

Kuten totesin, olen viime vuosina tuonut omat näkemykseni liigaseurojen ja muutaman Mestisseuran pelitavoista. Tulen sitä myös jatkamaan tulevalla kaudella. Nyt kun ei ole liigapelejä, joita analysoida tai en ole ko. maajoukkuepeliä nähnyt, on vaikea tuoda mitään erityistä uutta näkemystä keskusteluun. Ymmärrätkö?

Kerro nyt vaikka sinä miten nopeuttaisit reagointia, tai mitä sillä tarkoitat, kun TosiFani ei halua?

Missä ihmeessä minä olen puhunut nopeammasta reagoinnista tai sen puolesta?

Mikä tässä on Fordél PELIKIRJAkeskustelua ja miten koet, että laukaisusektori olisi uutta ja oleellista tietoa tähän keskusteluun, tai ylipäätään sellainen asia mikä pitää nimimerkille erku erikseen mainita?

Eihän me vielä päästy siihen pelitapakeskusteluun, koska en ole saanut kysymyksiini vastauksia. Kysymykseni pointti oli, että tuottiko Suomen uusittu pelitapa nyt laadukkaampia maalipaikkoja kuin kenties aikaisemmin? Saatiinko esimerkiksi pelin nopeuttamisen myötä enemmän ylivoimahyökkäyksiä ja päästiin hyökkäämään vastustajan organisoimatonta puolustusta vastaan? Kun en peliä nähnyt niin on pakko heittää kysymyksiä omien näkemyksien sijaan, jotta saataisiin pelitapakeskustelua aikaan ja asiat etenisivät. Ymmärrätkö?

Sitten tämä viimeinen kappaleesi joka on kyllä suorastaan riemastuttava. Enää puuttuu, että enemmän maaleja tehnyt voittaa ja jäähyboksista kannattaa pysyä pois.

Ymmärrätkö? Näille jutuille on aikansa ja paikkansa mutta onko tämä todella oikea paikka näille?

On todellakin oikea paikka, koska puhumme Suomen maajoukkueen pelitavan toimivuudesta. Tosin siihen keskusteluun emme ole vielä päässeet, kun kysymyksiin vastaamisen sijaan olet mm. lähtenyt vähättelemään toisia keskustelijoita.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Olen kahteen kertaan vastannut kysymykseesi. Mikäli vastaukseni ei sisälly sinun käyttämiin määritelmiin tai termistöösi, kerro mitä et ymmärrä.

Olen ihan tosissani sen korkeamman tason pelitapa -ketjun perustamisessa, sillä täällä on muutamia nimimerkkejä, jotka selkeästi saavat kiksejä pätiessään terminologiaa oikoessaan. Tulee samanlainen olo kuin aikanaan OKL:n tieteellisen tutkimuksen perusteiden luennolla.

Odottelen edelleen, argumentointi nimimerkkiäni kohtaan ei ole vastaus kysymykseen.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Tartut nyt yhteen viestiini ja sen mollaaminenko sitten vie keskustelua eteenpäin? Ota nyt hyvä mies/nainen järki käteen.

Kontekstisi on jälleen hukassa. En tarkoittanut pelkästään yhtä viestiä kuten hyvin tiedät.

Kuten totesin, olen viime vuosina tuonut omat näkemykseni liigaseurojen ja muutaman Mestisseuran pelitavoista. Tulen sitä myös jatkamaan tulevalla kaudella. Nyt kun ei ole liigapelejä, joita analysoida tai en ole ko. maajoukkuepeliä nähnyt, on vaikea tuoda mitään erityistä uutta näkemystä keskusteluun. Ymmärrätkö?

Ei se vaikeaa ole, yleisellä tasolla tahi teoriatasolla voi aina keskustella, jos mielenkiintoa riittää.

Missä ihmeessä minä olen puhunut nopeammasta reagoinnista tai sen puolesta?

Koitin tarjota paikkaa sille pelitapakeskustelulle mutta näemmä ei sinullekaan kelvannut.

Eihän me vielä päästy siihen pelitapakeskusteluun, koska en ole saanut kysymyksiini vastauksia. Kysymykseni pointti oli, että tuottiko Suomen uusittu pelitapa nyt laadukkaampia maalipaikkoja kuin kenties aikaisemmin? Saatiinko esimerkiksi pelin nopeuttamisen myötä enemmän ylivoimahyökkäyksiä ja päästiin hyökkäämään vastustajan organisoimatonta puolustusta vastaan? Kun en peliä nähnyt niin on pakko heittää kysymyksiä omien näkemyksien sijaan, jotta saataisiin pelitapakeskustelua aikaan ja asiat etenisivät. Ymmärrätkö?

Miksi et siis kysy niitä kysymyksiä vaan heittelet ilmaan jargonia?

On todellakin oikea paikka, koska puhumme Suomen maajoukkueen pelitavan toimivuudesta. Tosin siihen keskusteluun emme ole vielä päässeet, kun kysymyksiin vastaamisen sijaan olet mm. lähtenyt vähättelemään toisia keskustelijoita.

Niin, tämä vähättely kertoo taas lähinnä sinun itsetunnostasi. Minä esitin kritiikkiä kirjoituksiasi kohtaan, se ei ole synonyymi vähättelylle. Kysyin myös miten koet edistäväsi tätä keskustelua mainitun kaltaisilla lausunnoilla, tai niiden referoinnilla?

Ei tästä ole pitkäkään aika kun valittelit täällä miten aina vaan keskustellaan lähdöistä ja siffan tilastosta. Tämäkö on sitten panoksesi keskustelun edistämisessä? Ei ole vain yhtä pelitapaa-mantran hokeminen?
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Olen vastannut jo aikaisemmin, lue viestit #2369 ja #2371.

Olen lukenut nuo mutta edelleen odottelen sitä miten määrittelet reagoinnin ja miten se toteutetaan nopeammin?

Sanotaanko kenties pelaajalle, että pelaa nopeammin?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Sanotaanko kenties pelaajalle, että pelaa nopeammin?

Periaatteessa näin, valmentaja kertoo pelaajalle mitä häneltä odotetaan.

Westerlundin ajattelussa pelinkääntäminen on suuremmassa roolissa kuin Jukka Jalosella. Tämän seurauksena peli avataan pääosin nopeilla ja puolinopeilla avauksilla. Tämä vaatii pelaajilta nopeampaa reagointia, pelaajan pitää rekisteröidä kentällisen tila, oma paikka siinä ja seuraavat ratkaisut nopeammin kuin hitaassa lähdössä.
 

Rannari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata
No jos sitä kukaan muu ei tee niin minä vastaan. Reagointi on kykyä vastata ärsykkeeseen. Sitä se on yksinkertaisimmillaan. Minkälainen ärsyke taas laukaisee reagoinnin ja millä tavalla on taas aivan toinen asia ja mitkä ovat ne toimenpiteet yksilön osalta sen jälkeen.
 

Fordél

Jäsen
Kontekstisi on jälleen hukassa. En tarkoittanut pelkästään yhtä viestiä kuten hyvin tiedät.

Okei, eli tarkoitat kaikkia viestejäni. Hyvä tietää.

Ei se vaikeaa ole, yleisellä tasolla tahi teoriatasolla voi aina keskustella, jos mielenkiintoa riittää.

Kun en ole nähnyt peliäkään täällä viimeksi pohdinnassa olleesta teemasta eli Suomen maajoukkueen uudistuneesta pelitavasta Westerlundin alaisuudessa niin on vaikea keskustella asiasta. Keskustelen mieluusti sitten kun saan näköhavaintoja alle. En ole muutenkaan erityisen hyvä asiantuntija maajoukkueen pelitavan suhteen. Intohimoni ja mielenkiintoni kohdistuu liigaseuroihin ja niiden eri pelitapoihin.

Miksi et siis kysy niitä kysymyksiä vaan heittelet ilmaan jargonia?

Johan esitin ne kysymykset heti siinä ekassa viestissä:

Heitän kuitenkin kysymykseksi, että mikä oli Suomen maalipaikkojen laatu vs. Tsekin maalipaikkojen laatu?

Laukoahan voi vaikka kuinka paljon, mutta se mikä merkkaa on mistä vastustaja pääsee laukaisemaan ja millaisessa tilanteessa?

Niin, tämä vähättely kertoo taas lähinnä sinun itsetunnostasi. Minä esitin kritiikkiä kirjoituksiasi kohtaan, se ei ole synonyymi vähättelylle. Kysyin myös miten koet edistäväsi tätä keskustelua mainitun kaltaisilla lausunnoilla, tai niiden referoinnilla?

Kritiikkiäkö on leimata toisen viestit liipalaapaksi? Ei se ainakaan kovin rakentavaa kritiikkiä ole ja vaikea tuollaiseen kritiikkiin on tarttua kehittääkseen omia kirjoituksia.

Ja toisaalta kerrot kuinka kyse ei ole vain yhdestä viestistä, mutta nyt pitäisi kuitenkin kommentoida juuri tuota yhtä viestiä. Koita hyvä mies/nainen päättää mättääkö yleinen antini näihin keskusteluihin vai vain tuo yhden viestin yksi lause?

Ei tästä ole pitkäkään aika kun valittelit täällä miten aina vaan keskustellaan lähdöistä ja siffan tilastosta. Tämäkö on sitten panoksesi keskustelun edistämisessä? Ei ole vain yhtä pelitapaa-mantran hokeminen?

Edelleen, taas puutut yhteen lauseeseen, mutta toisaalta yllä sinua vielä häiritsi kuinka kyse ei ole vain yhdestä viestistä.

Panokseni pelitapakeskusteluun on ollut amatöörina tuottaa tilastoja eri joukkueiden pelaamisesta, mikä kertoo heidän pelitavoistaan. Lisäksi olen tuonut esiin näkemyksiäni koko prosessin kokonaisvaltaisuudesta eli siitä kuinka onnistuneeneen pelitavan taustalla on mm. laadukas johtaminen ja vuorovaikutus. Taas kerran sinun mielestä kenties itsestäänselvyyksiä, mutta jos maajoukkueemme entinen päävalmentaja Jukka Jalonen nosti nämä seikat esille tärkeimmiksi tekijöiksi hänen tiellään kohti mestaruusvalmentajaa, voidaan niitä käsitellä osana näitä keskusteluja. Tosin ne keskustelut taisivat tapahtua tuolla P.Sihvosen -ketjussa.

Ja edelleen toistan, että jos sinua ei kiinnosta keskustella kuin vain pelkästä pelitavasta eikä mistään siihen liittyvästä niin ole hyvä ja jätä keskustelemasta siitä kaikesta muusta. Ei se sen vaikeempaa ole.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Periaatteessa näin, valmentaja kertoo pelaajalle mitä häneltä odotetaan.

Westerlundin ajattelussa pelinkääntäminen on suuremmassa roolissa kuin Jukka Jalosella. Tämän seurauksena peli avataan pääosin nopeilla ja puolinopeilla avauksilla. Tämä vaatii pelaajilta nopeampaa reagointia, pelaajan pitää rekisteröidä kentällisen tila, oma paikka siinä ja seuraavat ratkaisut nopeammin kuin hitaassa lähdössä.

Olen eri mieltä, sillä nopeassa ja puolinopeassa ei mitenkään ehdi rekisteröidä KOKO kentällisen tilaa saati vielä seuraavaa ratkaisua, se on täysin mahdotonta. Samoin hitaan lähdön voi toteuttaa periaatteessa jopa prässin alla, jolloin se vasta vaatiikiin pelitilanteen tunnistamista.

Ja Jukka Jalosen hyökkäyspelikirjan ykkösprioriteetti oli nopea pelin kääntäminen. Tämäkin tuntuu unohtuvan jatkuvasti (tosin Erkan kehittämällä pelikirjallahan se Jalonenkin koutsaa...).

Selitän nyt vielä oman kantani: minun mielestäni reagointi tarkoittaa pelitilanteiden tunnistamista ja reagoimista suhteessa niihin (= oikean pelitilannevalinnan tekeminen).

Itse asiassa nopeiden ja puolinopeiden korostaminen mielestäni nimenomaan vähentää reagoinnin tarvetta, koska ratkaisumallien määrä vähenee huomattavasti. Itse tekninen suoritus pitää tehdä ehkä nopeammin kyllä, mutta toisaalta pelitilannekin on helpompi tunnistaa, kiitos noiden vähempien ratkaisumallien.

Mitä tämä "nopeampi" reagointi sitten tarkoittaa mielestäsi puolustuspelissä?

PS. Funtsikaapa sitä ajatusta, että kollektiivi luo pelinopeutta, ei yksittäisen pelaajan nopeampi tekninen suoritus.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Kun en ole nähnyt peliäkään täällä viimeksi pohdinnassa olleesta teemasta eli Suomen maajoukkueen uudistuneesta pelitavasta Westerlundin alaisuudessa niin on vaikea keskustella asiasta. Keskustelen mieluusti sitten kun saan näköhavaintoja alle. En ole muutenkaan erityisen hyvä asiantuntija maajoukkueen pelitavan suhteen. Intohimoni ja mielenkiintoni kohdistuu liigaseuroihin ja niiden eri pelitapoihin.

Hei, ei tässä nyt puhuta mistään pelkästä maajoukkueen pelikirjasta. Vaan niistä voi ja keskustellaankin paljon ihan YLEISELLÄ tasolla. Se on itse asiassa paljon hedelmällisempää.

Voit aloittaa vaikka siitä, että millaisesta lätkästä/futiksesta pidät ja miten organisoit joukkueesi pelaamisen. SE on pelikirjakeskustelua yleisellä tasolla.

Kritiikkiäkö on leimata toisen viestit liipalaapaksi? Ei se ainakaan kovin rakentavaa kritiikkiä ole ja vaikea tuollaiseen kritiikkiin on tarttua kehittääkseen omia kirjoituksia.

Kritiikkiä nimenomaan koska ne olivat sitä. Jos minut on leimattu joksikin sihvoslaiseksi, niin onkohan tämä sinun tyylisi sitten rantaslaista?

Ja toisaalta kerrot kuinka kyse ei ole vain yhdestä viestistä, mutta nyt pitäisi kuitenkin kommentoida juuri tuota yhtä viestiä. Koita hyvä mies/nainen päättää mättääkö yleinen antini näihin keskusteluihin vai vain tuo yhden viestin yksi lause?.

Nyt meni kyllä taas täysin ohi :)

Panokseni pelitapakeskusteluun on ollut amatöörina tuottaa tilastoja eri joukkueiden pelaamisesta, mikä kertoo heidän pelitavoistaan. Lisäksi olen tuonut esiin näkemyksiäni koko prosessin kokonaisvaltaisuudesta eli siitä kuinka onnistuneeneen pelitavan taustalla on mm. laadukas johtaminen ja vuorovaikutus. Taas kerran sinun mielestä kenties itsestäänselvyyksiä, mutta jos maajoukkueemme entinen päävalmentaja Jukka Jalonen nosti nämä seikat esille tärkeimmiksi tekijöiksi hänen tiellään kohti mestaruusvalmentajaa, voidaan niitä käsitellä osana näitä keskusteluja. Tosin ne keskustelut taisivat tapahtua tuolla P.Sihvosen -ketjussa.

Ja edelleen toistan, että jos sinua ei kiinnosta keskustella kuin vain pelkästä pelitavasta eikä mistään siihen liittyvästä niin ole hyvä ja jätä keskustelemasta siitä kaikesta muusta. Ei se sen vaikeempaa ole.

Lihavointi on omani ja on taas liirulaarumia parhaimmillaan. Kysyn edelleen, miten ja millä perusteella tuon paikka on PELITAPAkeskustelussa? Eikö niistä voi keskustella silloin jossain muualla?

Ole hyvä ja jätä itse tuomatta epäolennaisuuksia tähän ketjuun. Johtamistaidot ja muut ovat tässä keskustelussa aivan toissijaisia asioita, täällä kait pyrkimyksenä on puhua itse PELISTÄ.

Yksi palstan parhaita pelikirjakirjoittajia, nimimerkki cobol, koitti jo samasta aiheesta sanoakin, pelitapakeskustelussa on asioita jotka on otettava oletuksena, ne luetaan jo rivien välistä.

Epäolennaista on alkaa jauhaa siitä, että pelaamisen laatu on tärkeää, no tottakai se on! Tai että valmentajan johtamistaidot vaikuttavat pelikirjan sisäänajoon, no shit!

Kerro Fordél oma näkemyksesi, mitä on reagointi esim. jääkiekossa?
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olen eri mieltä, sillä nopeassa ja puolinopeassa ei mitenkään ehdi rekisteröidä KOKO kentällisen tilaa saati vielä seuraavaa ratkaisua, se on täysin mahdotonta. Samoin hitaan lähdön voi toteuttaa periaatteessa jopa prässin alla, jolloin se vasta vaatiikiin pelitilanteen tunnistamista...

Eli peli vaatii nopeampaa reagointia...

Väite, ettei maajoukkueen pelaajat pystyisi yhdellä vilkaisulla hahmottamaan kentällisen rakennetta, on mielenkiintoinen. Olen tästä kyllä erimieltä, siinä vaiheessa kun pakki - pakki syöttö annetaan, jokainen kentällisen pelaaja tietää missä muut liikkuvat.

Siinä olet oikeassa, että vaihtoehdot vähentyvä nopeassa pelissä, mutta toisaalta vastustajan kentällisen epätasapaino voi avata maalipaikan kannalta ratkaisevan vaihtoehdon.

Mielestäni kysymys kaaos - kontrolli suhteesta. Hitaassa lähdössä tilanne on kontrollissa, myös vastustajan kentällinen, kun taas nopeassa lähdössä on kyseessä kaaos, jota Westerlund pyrkii hallitsemaan.
 

Fordél

Jäsen
Hei, ei tässä nyt puhuta mistään pelkästä maajoukkueen pelikirjasta. Vaan niistä voi ja keskustellaankin paljon ihan YLEISELLÄ tasolla. Se on itse asiassa paljon hedelmällisempää.

Tätähän olen tehnytkin ja tulen tekemään taas syksyllä kunhan saan uutta mielenkiintoista tietoa alle. Nyt ei ole erityistä annettavaa tälle keskustelulle, kun tuo maajoukkuetta koskeva keskustelukaan ei lähtenyt kunnolla käyntiin.

Voit aloittaa vaikka siitä, että millaisesta lätkästä/futiksesta pidät ja miten organisoit joukkueesi pelaamisen. SE on pelikirjakeskustelua yleisellä tasolla.

En näe nyt tarvetta ja mielenkiintoa tällaiselle keskustelulle. Keskityn mielummin mm. analysoimaan liigajengien ja valmentajien pelitapoja. Sen aika on syksyllä ja siksi mua ei ole juuri täälläkään näkynyt viime aikoina.

Kritiikkiä nimenomaan koska ne olivat sitä. Jos minut on leimattu joksikin sihvoslaiseksi, niin onkohan tämä sinun tyylisi sitten rantaslaista?

Kritiikkiä olisi puuttua perusteiden sisältöön, kuten vaikka tehtyihin tilastoihin. Mutta edelleen mulle on epäselvää, että oliko ongelma vain tuo yksi kirjoittamani viesti vai yleinen antini pelitapakeskusteluihin.

En tiedä mitä rantaslaisuus pitää sisällään enkä mielelläni lähde luokittelemaan kirjoittajia, kuten esim. Sihvonen tekee. Koitan keskittyä niihin argumentteihin.

Nyt meni kyllä taas täysin ohi :)

Eli kerroit kuinka kyse ei ollut vain yhdestä viestistäni (se missä referoin Tuokkolaa), mutta toisaalta koko ajan keskityt kuitenkin kritiikissäsi vain tuohon yhteen viestiin.

Lihavointi on omani ja on taas liirulaarumia parhaillaan. Kysyn edelleen, miten ja millä perusteella tuon paikka on PELITAPAkeskustelussa? Eikö niistä voi keskustella silloin jossain muualla?

Johan näin on muistini mukaan pääasiassa tehty eli tuossa Sihvosta käsittelevässä ketjussa. Siellä kun puhutaan mm. Sihvosen tekemistä analyyseistä, on täysin luonnollista tuoda keskusteluun mukaan muita seikkoja, joita analyysissa pitäisi ottaa mielestäni huomioon.

Ole hyvä ja jätä itse tuomatta epäolennaisuuksia tähän ketjuun. Johtamistaidot ja muut ovat tässä keskustella aivan toissijaisia asioita, täällä kait pyrkimyksenä on puhua itse PELISTÄ.

En muista viime aikoinani tuoneeni tänne epäolennaisuuksia, joten en ymmärrä mistä kirjoitat.

Kerro Fordél oma näkemyksesi, mitä on reagointi esim. jääkiekossa?

Olen kanssasi reagoinnista samaa mieltä ja olen tämänkin asian tuonut useasti esille monissa eri ketjuissa. Eli reagoinnissa on tosiaan kyse pelitilanteiden tunnistamisesta ja yksilön reagoimisesta niihin. Ja yksilöllä tarkoitetaan tässä kohdin koko viisikkoa ja ideaalireagointia on, että jokainen viisikosta tunnistaa tilanteen samalla tavalla ja reagoi siihen yhtenäisesti, mutta oman tehtävänsä mukaisesti. Eli jos vaikka karvaaja näkee tilanteen niin, että nyt tulee meidän pelitavan mukaan antaa painetta vastustajan kiekolliselle pelaajalle, myös muu viisikko reagoi tähän yhtenäisesti.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Siffan ansiokkaan HVP-tilaston perusteella sekä pelin katsomalla on helpohkoa vetää se johtopäätös, että Suomi on Westerlundin alaisuudessa siirtymässä enemmän tällaiseen tammismaisen 60 minuutin paineen suuntaan. Omasta mielestäni on jossain määrin surullista, että kun siellä liitossa on kovat jääkiekon sisältöosaajat Jukka Jalosen ja Jukka Rautakorven johdolla määrittäneet suomalaiselle jääkiekolle uuden pelillisen identiteetin, Meidän Pelin, niin sitten tulee koutsiksi vuoden projektilla mies menneisyydestä, joka heittää tämän kehityksen aika lailla romukoppaan. Se tässä on ehkä oudointa, että Westerlund kuitenkin lausunnoissaan on ollut niin sanotusti Meidän Pelin asialla. Jälleen kerran ollaan tulossa siihen faktaan, että Westerlund on melkoinen leipäpappi, joka elää toisin kuin opettaa. Mielestäni Petteri Sihvosen kehittämä termi lajivanhus sopii erinomaisesti tällä hetkellä Westerlundille.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
En näe nyt tarvetta ja mielenkiintoa tällaiselle keskustelulle. Keskityn mielummin mm. analysoimaan liigajengien ja valmentajien pelitapoja. Sen aika on syksyllä ja siksi mua ei ole juuri täälläkään näkynyt viime aikoina.

Et näe mielenkiintoa pelitapakeskustelulle? No on kai se näkökulma tuokin. Mutta tavallaan se on samalla ongelma, koska ne analyysit, myös sinun tekemäsi, ovat silloin herkästi asian vierestä.

Nähdäkseni olisi oltava kiinnostus nimenomaan peliä ja sen rakenteita kohtaan, jotta peliä voi yleensäkään analysoida.

Kritiikkiä olisi puuttua perusteiden sisältöön, kuten vaikka tehtyihin tilastoihin. Mutta edelleen mulle on epäselvää, että oliko ongelma vain tuo yksi kirjoittamani viesti vai yleinen antini pelitapakeskusteluihin.

En tiedä mitä rantaslaisuus pitää sisällään enkä mielelläni lähde luokittelemaan kirjoittajia, kuten esim. Sihvonen tekee. Koitan keskittyä niihin argumentteihin.

Sisältöön siinä puututtiinkin.

Tiedät varsin hyvin useista meidän väittelyistämme sen mitä pidän sinun heikkoutenasi. Sinulla on tavallaan muotokieli hallussa mutta liian usein tuntuu ettet kuitenkaan ihan ymmärrä niitä käsitteitä ja sen vuoksi keskustelu menee vaivihkaa epäolennaisuuksiin.

Johan näin on muistini mukaan pääasiassa tehty eli tuossa Sihvosta käsittelevässä ketjussa. Siellä kun puhutaan mm. Sihvosen tekemistä analyyseistä, on täysin luonnollista tuoda keskusteluun mukaan muita seikkoja, joita analyysissa pitäisi ottaa mielestäni huomioon.

Jossa sielläkin ajauduttiin mm. Blues-keskustelussa lahjakkaasti sivuraiteille, kun sinun piti alkaa toitottamaan sitä johtajuutta yms. jargonia. Se taas ei liittynyt mitenkään artikkelin alkuperäiseen asiaan ja siihen kritiikkiin mitä Sihvonen esitti.

Olisin kaivannut kannanottoa siihen miten sinun mielestäsi pelillinen jatkumo Matikainen-Marjamäki-Aho toimii, missä on mahdolliset sudenkuopat ja miten tämä vaikuttaa esimerkiksi Bluesin junioritoimintaan.

En muista viime aikoinani tuoneeni tänne epäolennaisuuksia, joten en ymmärrä mistä kirjoitat..

Tässä yksi klassinen esimerkki:

"Laukoahan voi vaikka kuinka paljon, mutta se mikä merkkaa on mistä vastustaja pääsee laukaisemaan ja millaisessa tilanteessa?"

Meinaatko, että erku ei tiennyt tuota, tai joku muu meistä tähän keskusteluun osallistuvista?

Tuo on informaatiopitoisuudeltaan ihan yhtä kova lause kuin se, että "peli voitetaan tekemällä enemmän maaleja".

Olen kanssasi reagoinnista samaa mieltä ja olen tämänkin asian tuonut useasti esille monissa eri ketjuissa. Eli reagoinnissa on tosiaan kyse pelitilanteiden tunnistamisesta ja yksilön reagoimisesta niihin. Ja yksilöllä tarkoitetaan tässä kohdin koko viisikkoa ja ideaalireagointia on, että jokainen viisikosta tunnistaa tilanteen samalla tavalla ja reagoi siihen yhtenäisesti, mutta oman tehtävänsä mukaisesti. Eli jos vaikka karvaaja näkee tilanteen niin, että nyt tulee meidän pelitavan mukaan antaa painetta vastustajan kiekolliselle pelaajalle, myös muu viisikko reagoi tähän yhtenäisesti.

No niin, eli olet myös jotain asioita sisäistänyt, joskaan en ymmärrä miten yksilö voi olla viisikko.

Osallistu sinäkin tähän keskusteluun, keskusteluun pelistä ja siitä miten sitä toteutetaan. Se tuo lisäarvoa, ei spekulointi ja näsäviisastelu.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Eli peli vaatii nopeampaa reagointia...

Väite, ettei maajoukkueen pelaajat pystyisi yhdellä vilkaisulla hahmottamaan kentällisen rakennetta, on mielenkiintoinen. Olen tästä kyllä erimieltä, siinä vaiheessa kun pakki - pakki syöttö annetaan, jokainen kentällisen pelaaja tietää missä muut liikkuvat.

Siinä yksittäisessä tilanteessa (prässin alla) kyllä.

Nopeassa avauksessa (siis kategorinen nopea, puolinopea) on mielestäni sula mahdottomuus hahmottaa koko kenttää, juuri näitä tilanteita vartenhan toitotetaan sitä kenttätasapainoa ja viisikon "muotoa". Toki pelinopeus ja tempo on tässä tietenkin osatekijänä.

TosiFani kirjoitti:
Siinä olet oikeassa, että vaihtoehdot vähentyvä nopeassa pelissä, mutta toisaalta vastustajan kentällisen epätasapaino voi avata maalipaikan kannalta ratkaisevan vaihtoehdon.

Silloinhan sitä kuuluukin käyttää. Entäs jos oma kenttätasapaino hajoaa tuon vuoksi, miten hyödynnetään vastustajan vastaava? Ei mitenkään ja siinä se juttu onkin.

Sinun alkuperäinen teoriasi kuitenkin kuului että pelikirja perustuu nopeampaan reagointiin. Mutta et vastannut, että suhteessa mihin. Ja mitä tuo tarkoittaa puolustuspelaamisen kannalta?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös