Pelitapakeskustelu

  • 605 964
  • 4 169

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Täytyy kyllä myöntää, etten löytänyt sinun kolmen viimeisimmän viestin joukosta tuollaista mielipidettä. Ja mikäli vitsailit, niin aika katkeran oloista on, mielipide näyttää olevan paalutettu.

Suosikkikohtani olivat:

"...maalailet jo piruja seinille..."

"...katkeraa... mielipiteet paalutettu..."

Ja kaikki näiden muutaman viestin perusteella!
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sanoo hän joka heitti ensimmäisen kiven (jälleen).

Onko sinun pelikirjasi tälläkin kaudella "Argumentum ad hominem"?

Hetkinen, minä heitin ensimmäisen kiven??!! Minä ihmettelin sinun kolmen viestin vitsailua ja nyt minä olenkin se ensimmäisen kiven heittäjä? Minä sentää yritin keskustella Westerlundin pelitavasta.

Sinä ymmärrät jääkiekkoa ja sinulla on hienosti hallusta pelitapakeskustelun terminologia, mutta käsittämättömän hienohipiäinen kyllä olet! Heittelet "vitsejäsi" ja kun niihin otetaan kiinni, puhut ihan pehmeitä.
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Lepistö antaa valmentajasta positiivisen lausunnon ja sinä maalailet jo piruja seinille.

Minä tulkitsen tuon lausunnon enemmän piikiksi Jukka Jaloselle kuin kehuksi Westerlundille. Varsinkin termin "ei jäädä makaamaan" käyttö viittaa siihen että viivelähtöjen pelaaminen ei ollut mitenkään miellyttävää puuhaa. Voi toki olla että ylitulkitsen ja Lepistö puhuu enemmän lämpimikseen kuin lähetellekseen viestejä Jalosesta mutta silti en minä ainakaan tuota muuten saa tulkittua kuin piikkinä Jaloselle.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minä tulkitsen tuon lausunnon enemmän piikiksi Jukka Jaloselle kuin kehuksi Westerlundille. Varsinkin termin "ei jäädä makaamaan" käyttö viittaa siihen että viivelähtöjen pelaaminen ei ollut mitenkään miellyttävää puuhaa. Voi toki olla että ylitulkitsen ja Lepistö puhuu enemmän lämpimikseen kuin lähetellekseen viestejä Jalosesta mutta silti en minä ainakaan tuota muuten saa tulkittua kuin piikkinä Jaloselle.

Jokainen tietysti tulkitsee Lepistöä omista lähtökohdistaan, minusta hän höpisee normaalia kiekkojargonia.
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Jokainen tietysti tulkitsee Lepistöä omista lähtökohdistaan, minusta hän höpisee normaalia kiekkojargonia.

No tulkita voi miten haluaa, mutta ei tuo normaalia kiekkojargonia kyllä ole. Normaali jargoni on nollapuhetta josta ei oikeasti voi edes tulkita mitä puhutaan, tässä kuitenkin käytettiin selkeästi kantaa ottavaa termiä.

Normaalissa jargonissa tuskin olisi edes mainittu maalia tai lähtöjä vaan puhuttu vain että pelaamme nopeammin, tai luistelemme kovempaa tai jotain vastaavaa.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Hetkinen, minä heitin ensimmäisen kiven??!! Minä ihmettelin sinun kolmen viestin vitsailua ja nyt minä olenkin se ensimmäisen kiven heittäjä? Minä sentää yritin keskustella Westerlundin pelitavasta.

Sinä ymmärrät jääkiekkoa ja sinulla on hienosti hallusta pelitapakeskustelun terminologia, mutta käsittämättömän hienohipiäinen kyllä olet! Heittelet "vitsejäsi" ja kun niihin otetaan kiinni, puhut ihan pehmeitä.

Hahhah, älä nyt jauha paskaa.

Mitenkähän minun oletettu katkeruuteni yms höpö liittyy siihen? Ja nyt olen (jälleen) myös hienohipiäinen! Etkö todella huomaa ristiriitaa näissä jutuissasi.

Voit vastata tähän vielä ja sitten jätetään taas tämä lapsellinen jankkaus. Ok?
 
Suosikkijoukkue
Leijonat, Jokerit
Viime MM-kisojen aikaanhan media hehkutti, kuinka Jalonen oli muuttanut pelitapaansa nopeammaksi ja samaan miinaan menin minäkin jo puoli vuotta aiemmin leijonien pelejä tutkiessani. Lopulta Jalonen suoraan kysyttäessä kielsi kaikki taktiset muutokset. Eli tästä päätellen pelitempo nousi vuosien saatossa luontaisesti Jalosen ja mukana olleiden samojen pelaajien kehittyessä paremmiksi leijonien pelitavan valmentamisessa ja suorittamisessa.

Tämän takia pelkäsin hieman etukäteen, että Westerlund yrittää peluuttaa turhan samankaltaista peliä kuin Jukka Jalonen, mutta näköjään huoli oli turha. Jaloselta kesti vuositolkulla saada leijonat pelaamaan hitaita lähtöjä "nopeasti", eli saada viisikkopelaaminen toimimaan joka tilanteessa kansainvälisellä tasolla hyvällä temmolla ja ilman härväämistä. Hienoa, että Erkka yrittää ohittaa tämän vaikeuden. Se sopii tällaiseen lyhyeen projektiin.

Tosin vielähän ei ole pelattu yhtäkään peliä ja kukaan ei tiedä mitä Erkan leijonat tulee tekemään kaukalossa.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Minusta olisi paikallaan kerrata nyt sitä, ketkä tulevan kauden SM-liigavalmentajista muuttavat eniten uuden joukkueensa pelitapaa?

Kuinka paljon Lauri Marjamäen Kärpät eroaa Aran Kärpistä?

Pekka Virran Ässät kulta-äsäsäsäsäsäsästä?

Pelicans Aran alaisuudessa?

Tähän mennessä näkemistäni joukkueista SaiPa, Ilves ja HPK näyttävät menevän hyvinkin samoilla aineksilla kuin viime kaudellakin. Hyvä vai huono juttu?
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...
Pekka Virran Ässät kulta-äsäsäsäsäsäsästä?

Vielä kiinnostavampaa on kylläkin se, miten KalPa- ja TPS-aikojen Pekka Virta eroaa Ässien Pekka Virrasta.

Virta on julkisesti vakuuttanut kyllä tietävänsä, miten Porissa tulee pelata, jäämme odottamaan.

Sanottakoon, että itse suhtaudun erittäin optimistisesti Virran tuloon.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Tämän takia pelkäsin hieman etukäteen, että Westerlund yrittää peluuttaa turhan samankaltaista peliä kuin Jukka Jalonen, mutta näköjään huoli oli turha. Jaloselta kesti vuositolkulla saada leijonat pelaamaan hitaita lähtöjä "nopeasti", eli saada viisikkopelaaminen toimimaan joka tilanteessa kansainvälisellä tasolla hyvällä temmolla ja ilman härväämistä. Hienoa, että Erkka yrittää ohittaa tämän vaikeuden. Se sopii tällaiseen lyhyeen projektiin.

Niin, pelinopeus ja kategorinen pelin nopeuttaminen ovat tyystin eri asioita. Pelinopeus kasvaa nimenomaan kokemuksen ja automaation myötä, sen sijaan pelin nopeuttaminen käyttämällä vain nopeita, puolinopeita ja kenties hitaita lähtöjä on enemmän taktinen muutos.

Westerlund on Jalosen kanssa aivan samaa koulukuntaa ja on saletisti kartalla modernista jääkiekosta. Ainoat kysymysmerkit liittyvät nyt ensinnäkin siihen viimeisimpään Jokeri-pestiin sekä siihen, että miten rohkeasti mahtaa Westerlund peluuttaa omaa jääkiekkoaan.

Siksi ennustan nyt kuherruskuukautta jonka aikana tulemme kuulemaan todennäköisesti useamminkin näitä "pelaamme nyt nopeammin"-tyyppisiä lausuntoja, varsinkin voitettujen otteluiden jälkeen. Sehän on tavallaan sitä jääkiekkoa mitä "halutaan" nähdä. (Jalosen suurin kritiikkihän koski nimenomaan tuota "seisoskelua", joten on hyvin todennäköistä, että Westerlund haluaa tehdä heti pesäeroa tähän. Toisaalta nostan hattua, jos näin ei tapahdu ja hän jatkaa samaa pelillistä prosessia.)

Tärkein etappihan on sitten vasta Sotshissa ja siellä Leijonien pitää olla maailman parhaita pelikirjapuolella. Viime kevään MM-kisojen jälkeen onkin erittäin mielenkiintoista nähdä toteutuuko se ennustukseni, että Leijonien peliä lähdetäänkin muokkaamaan takaisin kohti 90-lukulaista vastaiskupelaamista.

Olen nimittäin hieman skeptinen sen suhteen miten Meidän peli edelleenkään uppoaa NHL-pelaajiimme, poislukien Mikko Koivu tai Tuomo Ruutu jotka ovat sillä voittaneet MM-kultaa. Toisaalta näen myös pelaajamateriaalin kaventuneen siten, että aletaan olla aivan rajoilla siinä voiko Leijonajoukkue enää edes perustaa peliään kiekkokontrollille, missään turnauksessa.

En olisi lainkaan yllättynyt, jos viivelähtöpelaamista olisi vähennetty radikaalisti.

Golden AWe kirjoitti:
Minusta olisi paikallaan kerrata nyt sitä, ketkä tulevan kauden SM-liigavalmentajista muuttavat eniten uuden joukkueensa pelitapaa?

Heti tulee mieleen Espoon Blues jonka suhteen voi ainakin spekuloida suurella muutoksella Marjamäen vaihduttua Ahoon. HIFK on varmasti toinen suuren refromin läpikäynyt joukkue, pelaten tätä hauskasti nimettyä luontoäidin jääkiekkoa (itse asiassa väitän, että Jukka Rautakorpi ajattelee myös saman suuntaisesti, "peliä on uskallettava pelata". Uskon ymmärtäväni Summasen ajatuksen tässä taustalla mutta kohta se nähdään.

TPS on varmasti eri joukkue ja Pelicans lienee myös ainakin paremmin organisoitu. Ilveksen pitäisi olla lähtökohtaisesti eniten ilmettään muuttava joukkue, täytyy vain toivoa ettei Tuokkola ole liikaa luopunut omasta KalPa-taustastaan tässä kohtaa.

Hyvin samankaltaisilla päälinjoilla mentäneen Tapparassa, Kärpissä, Jokereissa, SaiPassa, Ässissä, JYPissä, Lukossa sekä KalPassa. HPK:sta on vielä mahdoton sanoa.
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No tulkita voi miten haluaa, mutta ei tuo normaalia kiekkojargonia kyllä ole. Normaali jargoni on nollapuhetta josta ei oikeasti voi edes tulkita mitä puhutaan, tässä kuitenkin käytettiin selkeästi kantaa ottavaa termiä.

Normaalissa jargonissa tuskin olisi edes mainittu maalia tai lähtöjä vaan puhuttu vain että pelaamme nopeammin, tai luistelemme kovempaa tai jotain vastaavaa.

Haastattelu tuli tänään aamutv:n urheiluosuudessa ja täytyy sanoa, että aikamoisen herkkähipiäinen saa olla, mikäli tuosta pystyy suuria johtopäätöksiä Lepistön tarkoitusperistä tekemään.

Hän kertoi, että peliä nopeutettu ja maalin takana "makaamista" vähennetty. Osa porukasta on näkee tässä piikkiä Jalosen suuntaan. Minusta Lepistö kertoo tuossa tilanteessa miten asia on, tuskin on pohtinut miten voisi piikittää Jalosta. Minun mielipiteeseeni on pari syytä.

Ensinnäkin, hyvin harva pelaaja todellisuudessa pohtii mitä sanoo, kiekkojargon tulee automaationa, varsinkin kun haastattelut tapahtuu tällaisen turnauksen yhteydessä.

Toiseksi, Lepistön tasoisen pelaajan ei kannatta piikittää Jukka Jalosen tasoista valmentajaa. He voivat löytää tulevaisuudessa toisensa samasta joukkueesta.

Toisaalta en ymmärrä miten pelaajien lausunnot tai mielipiteet kuuluvat mitenkään Pelitapa -ketjuun. Eikö tässä ketjussa pitäisi keskustella nimenomaan pelitavasta, eikä puhua pelaajien lausunnoista, pohtia median reaktiota yms. höpöhöpöä?

Westerlund ilmeisesti nopeuttaa maajoukkueen peliä, siirtyy sellaisen pelitavan suuntaa, jossa reagoidaan nopeammin ja rohkeammin. Ehkä liitto on kehittämässä Meidän peliä tähän suuntaan, ainakin avainvalmentaja valinnat viestivät tästä.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Haastattelu tuli tänään aamutv:n urheiluosuudessa ja täytyy sanoa, että aikamoisen herkkähipiäinen saa olla, mikäli tuosta pystyy suuria johtopäätöksiä Lepistön tarkoitusperistä tekemään.

Lausuntohan on siinä mielessä mielenkiintoinen, että pelaajat useimmiten ajattelevat peliä intuitiivisesti eivätkä analyyttisesti. Joku Ville Nieminen olisi heti pystynyt kertomaan miten Leijonat nyt pelaa mutta hän onkin poikkeus tässä suhteessa.

Nythän jää meidän katsojien tehtäväksi katsoa onko tämä "nopeampi" pelaaminen vain silmänlumetta (pelikirja huijaa pelaajaa) vai taktinen painotus.

Westerlund ilmeisesti nopeuttaa maajoukkueen peliä, siirtyy sellaisen pelitavan suuntaa, jossa reagoidaan nopeammin ja rohkeammin.

Millaista jääkiekkoa tämä on? Reagoidaan nopeammin suhteessa mihin?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ässien pelitavasta on mahdotonta sanoa mitään, sen verran sekavaa näkemäni harjoituspelit ovat olleet. Viitteitä siihen suuntaan, että Virta olisi luopumassa identiteetistään on näkynyt peleissä, mutta mediaan annetut lausunnot eivät tätä tue.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Lepistön lausunnon pääsanoma on, että Erkka tuo oman näkemyksensä peliin, mutta aika pitkälle samalla kaavalla mennään. Lepistö sitten lisää, että EHKÄ lähdetään hieman nopeammin, ei jäädä makaamaan maalin taakse. Huomioiden myös Leo Komarovin maininnan maajoukkueen pelitavan muutoksista, niin pelaajat ovat kehittyneet aivan viimeisten vuosien aikana lausunnoissaan. Nyt pelaajatkin puhuvat pelikirja-asioista, mikä osoittaa, että pelikirjoista kirjoittaminen ei ole mennyt hukkaan, vaan tietoisuus niiden olemasta olosta ja tärkeydestä on etenemässä alun kovasta kritiikistä huolimatta.

Miten muuten voidaan tarkastella sitä, miten Pekka Virran Kalpa-ajan ja nyt tulevan kauden Ässät-ajan peli eroavat toisistaan?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Millaista jääkiekkoa tämä on? Reagoidaan nopeammin suhteessa mihin?

Voisin kuvitella, että tärkein juttu on lisääntynyt pelirohkeus, esim. uskalletaan antaa avaava syöttö ahtaaseen väliin, eikä haeta aina sitä helppoa syöttöä. Uskoisin, että kyse on pelitavallisesta hienosäädöstä, tuskin Westerlund lähtee radikaalisti pelitapaa muuttamaan.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Voisin kuvitella, että tärkein juttu on lisääntynyt pelirohkeus, esim. uskalletaan antaa avaava syöttö ahtaaseen väliin, eikä haeta aina sitä helppoa syöttöä. Uskoisin, että kyse on pelitavallisesta hienosäädöstä, tuskin Westerlund lähtee radikaalisti pelitapaa muuttamaan.

Niin mutta vastaatko siihen reagointiin, pelirohkeus on oma asiansa. Samaa mieltä, että radikaalia muutosta tuskin nähdään.

siffa kirjoitti:
Miten muuten voidaan tarkastella sitä, miten Pekka Virran Kalpa-ajan ja nyt tulevan kauden Ässät-ajan peli eroavat toisistaan?

Mitä tarkoitat?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Niin mutta vastaatko siihen reagointiin, pelirohkeus on oma asiansa. Samaa mieltä, että radikaalia muutosta tuskin nähdään...

En osaa sinulle paremmin vastata. Rohkeammalla ja nopeammalla reagoinnilla tarkoitan yksittäisissä pelitilanteissa tapahtuvia valintoja. Jukka Jalosen pelitavassa korostetaan kiekon pitämistä omilla ja pelaajan ratkaisut perustuvat tähän ajatusmaailmaan. Esimerkiksi Kiven ajatusmaailmassa tämä ei ole niin keskiössä, pelaaja saa tehdä rohkeampia ratkaisuja kiekon menetyksen uhalla.

Ja korostan, että kysymys on hienosäädöstä, nyansseista.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Mitä tarkoitat?

Minusta kysymykseni sisältää kaiken tarvittavan. Eli, miten voidaan tarkastella sitä, miten Pekka Virran Kalpa-ajan pelitapa eroaa tulevan Ässät-kauden pelitavasta? Erityisesti halusin tähän kysymykseeni vastauksen Ässät-kannattajilta TosiFani ja MustatKortit.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minusta kysymykseni sisältää kaiken tarvittavan. Eli, miten voidaan tarkastella sitä, miten Pekka Virran Kalpa-ajan pelitapa eroaa tulevan Ässät-kauden pelitavasta? Erityisesti halusin tähän kysymykseeni vastauksen Ässät-kannattajilta TosiFani ja MustatKortit.

Aika erikoinen kysymys. Vastaukseni on, katsomalla kentälle.

Katselin juuri Virran 28.8. tehdy haastattelun Ässien sivuilta ja siinä hän jatkaa tutulla linjallaan.

Tavoitteena on agressiivista jääkiekkoa pelaava joukkue, joka tilaisuuden tullen kääntä peliä nopeasti. Tämä ei kuitenkaan tarkoita tyhmää pelaamista, yleensä kannattaa lähteä hyökkäyksiin porukalla, alivoimaisista hyökkäyksistä on hyvin harvoin hyötyä. Lisäksi hän totesi, että kiekon hallinta on parasta puolustamista.

Eli tavoitteena on viisikkohyökkäykset ja kiekon hallinta, mikä tarkoittaa myös hitaita lähtöjä yms., sitä ei porilaista jääkiekkoa.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Minusta kysymykseni sisältää kaiken tarvittavan. Eli, miten voidaan tarkastella sitä, miten Pekka Virran Kalpa-ajan pelitapa eroaa tulevan Ässät-kauden pelitavasta? Erityisesti halusin tähän kysymykseeni vastauksen Ässät-kannattajilta TosiFani ja MustatKortit.

Asia selvä. Itse en tajua kysymyksestäsi edelleenkään mitään mutta onneksi pääsin pälkähästä.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
HPK:n voi laskea tässä vaiheessa tuohon "hyvin samankaltaisten" ryhmään.

Ok, eli jatkaa Selinin linjalla? Kerho pelasi viime syksykaudella hyvää kiekkokontrollijääkiekkoa mutta mitä kummaa tapahtui playoffeissa JYPiä vastaan? Itse odottelin hyvin tasaista ja pitkää sarjaa.
 
Viimeksi muokattu:

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...

Miten muuten voidaan tarkastella sitä, miten Pekka Virran Kalpa-ajan ja nyt tulevan kauden Ässät-ajan peli eroavat toisistaan?

Ööh, mä taas ymmärrän tuon siffan kysymyksen hieman eri tavalla, eli paino tuolla sanamuodolla miten voidaan tarkastella...

Kai niitä lähtöjen määriäkin voi esim. siffa itse laskeskella nyt alkavalla kaudella. Oletan, että hänellä on jäljellä jotain tilastoja Virran KalPa-ajalta.

Tässä siis yksi hyvinkin konkreettinen vastaus.

Toisaalta kyllä jokainen Virran pelitapaa vähääkään enemmän seurannut pystyy muutaman Ässä-pelin perusteella jo päättelemään, onko Peksi muokannut pelikirjaansa.

Itse uskon, että Pekka Virta on hieman muokannut omaa ajattelutapaansa kiekosta, nyt Ässiin tultuaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös