Minulle HVP-luvut kertovat valmentajan pelikirjasta ainoastaan yleisellä tasolla sen, että minkälaiset kiekolliset ratkaisut valmentaja hyväksyy ja toisaalta kuinka paljon joukkue niitä sattuu viljelemään. Kaikki on kuitenkin aina riippuvaista vastustajasta ja sen takia pelkästään niistä ei voi lopulta päätellä oikeastaan yhtään mitään.
Minä en oikein ymmärrä miksi te ajattelette koko asian niin kovin monimutkaisesti Fordélin kanssa. Eihän koko tilastossa ole kyse muusta kuin tiettyjen lähtöjen määrästä erä- ja ottelukohtaisesti.
Ainoastaan raakadataa, ei sen kuulukaan mitään syitä kertoa.
Ja sanokaa nyt jos olen väärässä mutta peli-analyysin jälkeen voidaan tulla myös sellaiseen lopputulemaan, jossa nähdään, että tällä kertaa HVP-lähdöt eivät olleet merkitsevä tekijä lopputuloksessa.
Ymmärrän kuitenkin hyvin, jos valmentaja haluaa ne kuitenkin varmuuden saada, varmistuakseen siitä vaikuttivatko ne positiivisesti tai negatiivisesti pelin virtaukseen. Ja MIKÄLI tekivät, niin sehän ei selviä näistä luvuista, vaan tutkimalla videota JA lukuja.
Ajatellaan sitten vaikkapa Jukka Jalosta tappiotilanteessa, niin kannustaisiko hän joukkuettaan lisäämään HVP-tekoja siinäkin tilanteessa, että vastustajan pelityyli avaisi jatkuvasti mahdollisuuksia nopeisiin hyökkäyksiin? Tuskinpa vaan, eikä se olisi hänen pelitapansa mukaistakaan. Jos taas vastustaja pelaa erittäin matalaa ja tiivistä trappiä, kuten usein johtoasemassa tapahtuu, niin totta kai silloin HVP-teot lisääntyvät pelitavan mukaisesti, koska tällöin oikea kiekollinen ratkaisu on usein varmisteleva, ettei jouduta alivoimaisiin hyökkäyksiin ja puskemaan ja sitä kautta annetaan kiekko vastustajalle.
HVP-luvut ovat siis tietyn prosessin seuraus omasta pelitavasta, johon vaikuttaa pelitilanne sekä vastustajan pelityyli. Vaikea nähdä, että Jalonen oikeasti tarvitsisi noita lukemia yhtään mihinkään. Varmaan ollut kohtelias, kun on kiitellyt tilastosta.
Tämä on turhaa saivartelua. Tuo, että vastustaja pelaa tiivistä trapia on juuri sitä analyysia, jos halutaan miettiä syitä vaikkapa tietyntyyppisten lähtöjen korkealle määrälle. Ja sekin on yksi osatekijä muiden joukossa.
HVP-luvut ovat pelkkiä lukuja ja todellakin vasta varsinainen analyysi kertoo sen miksi moisiin lukuihin päädyttiin ja oliko niillä minkälainen vaikutus.
En minä usko, että niin tyhmää valmentajaa onkaan joka käskee pelata kenttätapahtumien vastaisesti, etenkään Jukka Jalonen, joka perustaa pelinsä juuri pelitilanteen tunnistamiseen ja oikeaan reagointiin.
Muistakaa myös se, että aina ei kiekollinen joukkue ainoastaan reagoi vastustajan tekemiseen, vaan se usein on myös aloitteellinen, jolloin esim. korkea HVP-lähtöjen määrä voi kertoa tietoisesta pelitapavalinnasta enemmän kuin siitä, että joukkue oli pakotettu pelaamaan tietyllä tavalla.
EDIT. Ja koutsihan itse tietää kulloisenkin pelisuunnitelmansa, jolloin hänen on myös helppo sitä vasten peilata mm. näiden lukujen avulla onnistumistaan suhteessa suunnitelmaan. Vasta tämän jälkeen päästään kiinni juurisyihin ja niiden analysointiin, eli jos ottelusuunnitelma on mennyt pieleen niin mistä se johtuu ja mitä sille kenties olisi tulevaisuudessa vastaavissa tapauksissa tehtävissä.