Pelitapakeskustelu

  • 611 085
  • 4 179

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...TosiFani lähti sitten tapansa mukaan viemään keskustelua ohi itse aiheesta lainaamalla viestiäni, minkä tarkoitus oli vain osoittaa, että Anriin mieleinen jääkiekko on pelikirjapeliä jos mikä.

Miten niin vien keskustelua ohi aiheesta??

Mielestäni perustelin aika perusteellisesti, minkä takia sinun teoreettinen ajatus ei toimi kiekollisen pelikirjan kanssa. Teoreettisella tasolla olet oikeassa, mutta käytäntö on SM-liigan tasolla jotain muuta.
 
Suosikkijoukkue
Kalpa
... minkä tarkoitus oli vain osoittaa, että Anriin mieleinen jääkiekko on pelikirjapeliä jos mikä.

Minulla ei ole tarkoitus palata siihen onko jääkiekossa käytössä pelikirjoja vai ei. Sanon kuitenkin, että Suomessa on pelattu lätkää ainakin 80 vuotta ennenkun sana pelikirja tuli kuvioihin. Oi noita vanhoja hyviä aikoja kun taktiikka oli taktiikkaa.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Tämän Anriin viestin pohjalta kyselin häneltä, että minkälaisesta jääkiekosta hän pitää. Parin kyselyni jälkeen sain vastauksen. Totesin, että Anrii pitää pelikirjapelistä, jossa on kova tunne, kova tempo, nopeat lähdöt, kova karvaus, kovat taklaukset ja hyvät laukaukset. Totesin Anriille, että hänellä ovat hyvät alkuainekset sille pelikirjalle, minkä toteuttamisesta syntyy häntä miellyttävä peli. TosiFani lähti sitten tapansa mukaan viemään keskustelua ohi itse aiheesta lainaamalla viestiäni, minkä tarkoitus oli vain osoittaa, että Anriin mieleinen jääkiekko on pelikirjapeliä jos mikä.

Pakko lainata heti omaa kirjoitustani. Toistan, että viestini, jota TosiFani lainasi, tarkoitus oli osoittaa Anriille, että se jääkiekko, josta hän pitää, on pelikirjajääkiekkoa, jos mikä. Täällä on yleinen väärinkäsitys pelikirjajääkiekosta. Esim. Tamin 60 minuutin nopea, pystysuunnan painepeli, HIFK:n brändijääkiekko, Sheddenin jääkiekko, Esa Tikkasen Jokipojissa peluuttama jääkiekko jne. ovat kaikki mitä suurimmassa määrin pelikirjajääkiekkoa. Jos pitää noista tavoista pelata jääkiekkoa, niin pitää silloin juuri pelikirjajääkiekosta.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Jalkapallossa on pelitavat kehittyneet viihdyttävän ja voittavan pelin suuntaan. Näet ilmeisesti jääkiekon niin kehnona lajina, että se ei voi kehittyä "barcelonan" suuntaan, kuten on nähty osittain jopa Englannin Valioliigassa, ihan viime kausina. Kansa ja analyytikot viihtyvät samaan aikaan katsomossa. Uskon tähän mahdollisuuteen myös jääkiekossa.

Nokkava

Nääh, älä tee noin hätäisiä johtopäätöksiä. Jääkiekkohan nimenomaan on mennyt samaan suuntaan aina nollatoleranssipäätöksestä lähtien. On kiekkokontrollia, on pelin rytmittämistä ja on HVP-lähtöjä. Ja tiedän, että varmaan on ollut jo 80-luvullakin, ei lähdetä siihen enää, se on toissijaista.

Futiksessahan pelitapoja on hirveästi, eivät kaikki pelaa kerrallaan Barcaa, toisin kuin jääkiekossa, joka on niin nuori laji, että variaatioita on huomattavasti vähemmän ja uutta modernia aaltoa pelataan kerrallaan lähes joka puolella sellaisenaan.

Kauneus on aina katsojan silmässä ja tiedän minäkin paljon futisihmisiä jotka eivät voi sietää Barcan "nyhjäämistä" ja riplailua. Peli kehittyy itsekseen johonkin suuntaan ilman katsojien mielipiteitä ja niin sen kuuluu myös mennä.

Minä haluan, että lätkä kehittyy entistä enemmän siihen suuntaan, että on pystysuunnan joukkueita, on kiekkokontrollijoukkueita, on ääripäitä ja kaikkea siltä väliltä. Joku koutsi laatii joka matsiin eri pelitavan ja lähtee vain matchaamaan vastustajan pelitapaa, toinen lähtee pelistä riippumatta omalla pelitavallaan otteluihin.

Olen hieman aistivinani, että viestisi oli tarkoitushakuinen ja tahallisen provosoiva. Ei, en ole Petteri Sihvonen fanipoika edelleenkään, joten hänen ja siffan kanssa voitte jatkaa omia leikkejänne. Onhan tämäkin "pelitapakeskustelu" mennyt jälleen vaihteeksi tähän "Sihvonen jäkä-jäkä, siffa jäkä-jäkä", joku sanoi joskus 2007 jotain ja käytetään hirveä määrä energiaa jotta päästään sanomaan ähäkutti. Sitten vielä kehdataan väittää, ettei Johtavalla ole ollut vaikutusta tähän pelitapakeskustelugenreen. Yeah right.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Pakko lainata heti omaa kirjoitustani. Toistan, että viestini, jota TosiFani lainasi, tarkoitus oli osoittaa Anriille, että se jääkiekko, josta hän pitää, on pelikirjajääkiekkoa, jos mikä. Täällä on yleinen väärinkäsitys pelikirjajääkiekosta. Esim. Tamin 60 minuutin nopea, pystysuunnan painepeli, HIFK:n brändijääkiekko, Sheddenin jääkiekko, Esa Tikkasen Jokipojissa peluuttama jääkiekko jne. ovat kaikki mitä suurimmassa määrin pelikirjajääkiekkoa. Jos pitää noista tavoista pelata jääkiekkoa, niin pitää silloin juuri pelikirjajääkiekosta.

Ja siffa piiloutuu jälleen tyylilleen uskollisena semanttisen saivartelun taakse. Nimimerkki Anrii kritisoi ensimmäisissä viesteissään selkeästi kiekkokontrolli pelaamista ja sen pelikirjaa.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Jos pitää noista tavoista pelata jääkiekkoa, niin pitää silloin juuri pelikirjajääkiekosta.

:D

Eiköhän aina, kun ollaan jääkiekkoa pelattu enemmän tai vähemmän virallisesti, ole joukkeilla ollut (ja ennenkaikkea valmentajalla) olemassa tietty luuranko - kutsuttakaamme se vaikka pelikirjaksi - olemassa.

Yksinkertaisimmillaan tämä pelikirja on ollut se, missä valmentaja toteaa "pelataan puolustuksen kautta" tai "ei karvata liian ylhäältä" tai "tehdään yksi maali enemmän kuin vastustaja" ja toisessa ääripäässä on sitten se, että on väärin voitettu jos on vääriä lukuja VMP-tilastossa...

Pelikirjatonta jääkiekkoa kutsutaan termillä "höntsy".

Päinvastoin kuin sinä, niin en halua laittaa sanoja nimimerkki Anrii:n suuhun, mutta itse uskoisin hänen tarkoittaneen sitä, ettei hän pidä sellaisesta jääkiekosta missä tämä pelikirja on ylikorostuneessa asemassa. Mutta varaan oikeuden olla väärässä ja ko nimimerkki saa puhua omasta puolestaan.
 
Viimeksi muokattu:

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Minulla ei ole tarkoitus palata siihen onko jääkiekossa käytössä pelikirjoja vai ei. Sanon kuitenkin, että Suomessa on pelattu lätkää ainakin 80 vuotta ennenkun sana pelikirja tuli kuvioihin. Oi noita vanhoja hyviä aikoja kun taktiikka oli taktiikkaa.

Jee, aloitetaanko kaikki uudelleen alusta. Mikä on pelikirja, mikä on pelitapa, mikä on taktiikka, mikä on pelisuunnitelma, mikä on peli-ideologia.

Välissä voitaisiin keskustella siitä kuinka pelikirja/tapa/taktiikka/suunnitelma/ideologia vähättelee pelaajia ja henkisellä puolellahan se vasta onkin iso rooli. Ja mites ne kaksinkamppailut. Sitten olisi kiva väitellä siitä onko pelikirjan/tavan/taktiikan/ideologian/suunnitelman osuus 37% vai peräti 41%. Ja kuka vittu unohti ne maalivahdit.

Tätä voimme maustaa sitten aina viihdyttävillä Sihvosen perheen edesottamuksilla milloin lätkäkaukalossa ja milloin sen ulkopuolella. Ei myöskään unohdeta roikkua mitättömissä yksityiskohdissa ja toki viilaillaan pilkkua sitten minkä keritään.

Taitaapi se tämänkin palstan paras pelitapakeskustelu sijaita edelleen NFL-ketjussa, siitä lajista kun ei onneksi kenelläkään suomalaisella ole luulotautia, että osaisivat sen kuin omat taskunsa. Ei, siellä ollaan nöyriä ja kunnioitetaan peliä. Ja onhan siellä sen tason analyysia, että täällä saa vain haaveilla ajoittain.

Hurraa, (jääkiekko)pelitapakeskustelu elää ja voi hyvin. Se on tämä Sihvosen luoma genre, jossa keskustellaan pääosin Sihvosesta ja siteeksi vähän pelitavoista ja jostain syöttöketjusta.

No, paskasta ei saa timanttia, joten kai se täytyy tunkea omakin naama vieläkin syvemmälle turpeeseen, josko vaikka sattuisin kiinnostumaan ihan Sihvosen siviilielämästäkin. Se vasta olisi poikaa tässä "pelitapakeskustelussa".
 
Suosikkijoukkue
Kalpa
Jee, aloitetaanko kaikki uudelleen alusta. Mikä on pelikirja, mikä on pelitapa, mikä on taktiikka, mikä on pelisuunnitelma, mikä on peli-ideologia.

Niin, ilmeisesti kirjoitin epäselvästi kun tarkoitukseni oli välttää juuri tätä. Tässä ketjussa otetaan kyllä provokaationa kaikki mahdollinen. Puolin ja toisin.

Ja jos palaan tuohon alkuperäiseen kirjoitukseen. Sen taustalla oli yhden pennin filosofista pohdiskelua (omassa päässä, ei tänne kirjoitettuna) siitä, mitä jääkiekko oli ennenkun sana pelikirja lanseerattiin.

Ne jotka rakastavat itse peliä, ja sellainen on oltava jaksaakseen jauhaa pelin virtauksesta, eivät ole kiinnostuneita katsojista tai näiden mielipiteistä. Katsojia joko on tai ei, peli sen sijaan on aina..

Lisään tähän omia paljon huonompia pohdintoja. Äläkä ota tätä provokaationa. Peli on olemassa aina, mutta tarvitseeko peli toimiakseen pelikirjan? Minusta ei tarvitse. Tarvitaan säännöt, mutta ei muuta. Sääntöjen ja pelaajien avulla peliin tulee automaattisesti virtaus. Peliä voi pelata ilman pelikirjaa, kuten ilman katsojiakin. Tämä siis pelkää pohdiskelua, jolla ei ole tarkoitus osoittaa, että peliä pitäisi pelata ilman pelikirjaa. Pelikirja on ja pysyy jääkiekossa.
 
Viimeksi muokattu:

Isorumailkeä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anonyymit kotikiusatut
Futiksessahan pelitapoja on hirveästi, eivät kaikki pelaa kerrallaan Barcaa, toisin kuin jääkiekossa, joka on niin nuori laji, että variaatioita on huomattavasti vähemmän ja uutta modernia aaltoa pelataan kerrallaan lähes joka puolella sellaisenaan.
Toki näinkin, mutta pelkästään se, että jalkapallossa on enemmän muuttujia (pelaajia) kentällä samaan aikaan antaa paljon enemmän vaihtoehtoja. Pelkästään muodostelmaa muuttamalla pelaaminen muuttuu. Jääkiekossa ei tätä mahdollisuutta ole ainakaan samassa mittakaavassa. Ja jääkiekossa pelialueen koko ja siihen piirretyt viivat sanelevat omat reunaehtonsa. Ja kyllä, tiedän, että et vertailekaan näitä yksi yhteen.
Minä haluan, että lätkä kehittyy entistä enemmän siihen suuntaan, että on pystysuunnan joukkueita, on kiekkokontrollijoukkueita, on ääripäitä ja kaikkea siltä väliltä. Joku koutsi laatii joka matsiin eri pelitavan ja lähtee vain matchaamaan vastustajan pelitapaa, toinen lähtee pelistä riippumatta omalla pelitavallaan otteluihin.
Niinpä. Mitä enemmän erilaisia pelitapoja on, sitä mielenkiintoisempaa pelejä on seurata vain pelin näkökulmasta. Oman suosikkijoukkueen pelatessa kun mennään vähän enemmän tunne edellä ja taktisen puolen seuraaminen jää vähemmälle.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Niin, ilmeisesti kirjoitin epäselvästi kun tarkoitukseni oli välttää juuri tätä. Tässä ketjussa otetaan kyllä provokaationa kaikki mahdollinen. Puolin ja toisin.

En minä sinulle räyhännyt. Vituttaa vaan mihin tämä ketju taas meni. Mutta kai se on sitten uskottava ettei ole pelitapaa ilman Petteri Sihvosta.

Isorumailkeä kirjoitti:
Toki näinkin, mutta pelkästään se, että jalkapallossa on enemmän muuttujia (pelaajia) kentällä samaan aikaan antaa paljon enemmän vaihtoehtoja. Pelkästään muodostelmaa muuttamalla pelaaminen muuttuu. Jääkiekossa ei tätä mahdollisuutta ole ainakaan samassa mittakaavassa. Ja jääkiekossa pelialueen koko ja siihen piirretyt viivat sanelevat omat reunaehtonsa. Ja kyllä, tiedän, että et vertailekaan näitä yksi yhteen.

Juu toki, mutta tarkoitin vähän eri asiaa.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Eikö kukaan joka vaahtoaa pelikirjoista, ajattele katsojia? Ja olen tosissani.

Otetaan nyt sitten näytille tämä Anriin viestin viimeinen lause. Ymmärsin kyllä, että Anrii tarkoitti pelikirjapelillä Meidän Pelin tyylistä kiekkokontrollipeliä. Tarkoitukseni oli vain kysyä ensin, minkälaisesta jääkiekosta Anrii pitää. Hän sitten vilpittömästi vastasi ja minä kerroin omana mielipiteenäni, että Anrii pitää pelikirjajääkiekosta, jonka alkuainekset hän ansiokkaasti luetteli vastaukseksi kysymyksiini.

Oli aikakin tuoda 2000-luvun puolessavälissä pelikirjakäsite suuren jääkiekkoyleisön tietoisuuteen. Jääkiekon ytimessähän pelikirjoista oli puhuttu ja niitä rustattu jo iät ajat, joten hyvä myöhään kuin ei milloinkaan oli nostaa pelikirjakeskustelu koskemaan myös jääkiekkoa. Alkujaan pelikirjakeskustelun tuominen jääkiekkoon Urheilulehden toimesta v. 2004 aiheutti valtakunnallisen vastustusreaktion, joka laantui sitten muutamassa vuodessa. Yllättäen täällä nostettiin vielä 2010-luvulla jääkiekon pelikirja kyseenalaisena terminä esiin. Tämä ei sitten liittynyt mitenkään Anriin viestiin.
 

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
En minä sinulle räyhännyt. Vituttaa vaan mihin tämä ketju taas meni. Mutta kai se on sitten uskottava ettei ole pelitapaa ilman Petteri Sihvosta.

Tämä on ihan totta. Tämä, ja pari muutakin ketjua menee jatkuvasti jankkaukseksi, koska pari keskustelijaa tuntuu olevan täällä jonkun strategian, agendan ja oman hännän nostamisen takia. Ja sitten kun asiallisestikin joku yrittää pyytää kunnon perusteluita, on ihan hiljaista kunnes taas palataan toitottamaan aiempaa totuutta ja uusi kierre alkaa. Jätetään nimimerkit mainitsematta. Silloin kun keskitytään vain itse aiheeseen, on täällä välillä ollut ihan hyvääkin pohdintaa ja aidosti vuorovaikutteista keskustelua.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Otetaan nyt sitten näytille tämä Anriin viestin viimeinen lause. Ymmärsin kyllä, että Anrii tarkoitti pelikirjapelillä Meidän Pelin tyylistä kiekkokontrollipeliä. Tarkoitukseni oli vain kysyä ensin, minkälaisesta jääkiekosta Anrii pitää. Hän sitten vilpittömästi vastasi ja minä kerroin omana mielipiteenäni, että Anrii pitää pelikirjajääkiekosta, jonka alkuainekset hän ansiokkaasti luetteli vastaukseksi kysymyksiini...

Anrii olisi voinut luetella mitä tahansa alkuaineksia ja sinä olisit voinut todeta hänen pitävän pelikirjajääkiekosta. Mitä uutta tämä toi tähän keskusteluun?

Ja väitteesi, että minä johdin keskustelua sivuraiteelle, oli väärä (joku voisi jopa puhua valehtelusta). Minä lähdin siitä, että keskustelu jatkuu loogisena jatkumona, eikä semanttisena saivarteluna.
 

Fordél

Jäsen
Olisit nyt taas jälleen kerran malttanut lukea tarkkaan, mitä kirjoitin. Kirjoitin, että hyökkäysten rytmittämisen (HVP) suhteen peli onnistui kohtalaisen hyvin.

Luin hyvin tarkkaan viestisi, mutta et ymmärtänyt mun viestin pointtia.

Kyllä, kuten totesin niin puhuit hyökkäysten rytmittämisen onnistumisesta. Mutta kun mun näkemyksen mukaan ei ole mitään ennalta sovittua optimia miten hyökkäykset pitäisi rytmittää niin kuin sulla näyttää olevan. Mulle Meidän Peli on oikeanlaista reagointia ja jossain pelissä oikeanlainen reagointi voi pitää sisällään paljon enemmän tiettyjä lähtöjä ja joskus taas jotain toisia lähtöjä. Yhtä optimaalista määrää kutakin lähtöä ei ole ja siksi ei voida sanoa pelkkien tilastojen perusteella, onko hyökkäysten rytmittämisen suhteen peli onnistunut hyvin. Voi olla jos on reagoitu oikein pelitapahtumiin ja vielä yhdenmukaisesti koko viisikkona.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
1-2-2

Yhdistetty. Ykkösprioriteettina alueen täyttö keskustan kautta siten, että ykkössektori on aina kiinni. Painottoman puolen laituri pelaa aluetta ja reagoi poikittaissyöttöön, sentteri vartioi sentteriä ja painollisen puolen laituri pelaa oman puolensa pakkia vastaan. Tästä päästään kääntämään nopeasti, kunhan painottoman puolen pelaajat pitävät rintamasuunnan aina peliin päin.

Toimiiko 1-2-2 jääkiekkossa PAPP-ryhmityksenä? Eli ideana muuten sama yhdistetty alue- ja miespuolustus kuten HN:llä mutta yksi hyökkääjä pelaakin puhtaasti kärjessä, tarkoituksena häiritä ja estää poikittaissyötöt viivassa.

Sentteri ja toinen laituri "kakkostason" pelaajina, tarkoituksena estää syötöt ja sisäänajot keskustaan. Painoton puoli pelaa tässä aluetta, painollisen puolen antaessa painetta mahdollisuuksien mukaan. Kärki pyrkii auttamaan painollista puolta.

Ideana pakottaa vastustaja pelaamaan vain laitoja pitkin ja laukomaan sektorin ulkopuolelta, jolloin välissä olisi kroppia enemmänkin. Paikanvaihtojen tullessa säilytetään muoto koko ajan, jolloin puolustusvastuu vaihtuu, ei siis puhdasta miesvartiointia siinä mielessä.

Mielipiteitä?
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Tämä on ihan totta. Tämä, ja pari muutakin ketjua menee jatkuvasti jankkaukseksi, koska pari keskustelijaa tuntuu olevan täällä jonkun strategian, agendan ja oman hännän nostamisen takia. Ja sitten kun asiallisestikin joku yrittää pyytää kunnon perusteluita, on ihan hiljaista kunnes taas palataan toitottamaan aiempaa totuutta ja uusi kierre alkaa. Jätetään nimimerkit mainitsematta. Silloin kun keskitytään vain itse aiheeseen, on täällä välillä ollut ihan hyvääkin pohdintaa ja aidosti vuorovaikutteista keskustelua.

Sinä olet esim. ollut suurimpia HVP-tilastojen mollaajia pian kahden vuoden ajan. Viimeksi olit taas kertomassa, että HVP-luvut joutavat roskakoriin. Näinhän se tietysti on, kun ei alunperinkään ole ymmärtänyt HVP-tilastoinnin tarkoitusta. Mitä mieltä olet esim. HVP-luvuista, jotka kirjoitin tänne tänä aamuna Keltaisen Jaffan ansiokasta pelin seurantaa täydentääkseni? Voisitko ottaa kantaa niihin. Niillähän oli tarkoitus kertoa se, miten Jukka Jalonen peluutti Bratislavan MM-kisoissa Leijonia hyökkäysten rytmittämisen suhteen, kun se oli tappiotilanteessa kahden erän jälkeen. Keltaiselle Jaffalle ja Fordélille osoitan arvonantoa, kun tekevät pelin seurantaa tilastoinnin avulla. Kuten olen kirjoittanut, niin Meidän Pelistä tai nopeasta, pystysuunnan jääkiekosta löytyy seurattavia yksityiskohtia vaikka kuinka paljon.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Toimiiko 1-2-2 jääkiekkossa PAPP-ryhmityksenä? Eli ideana muuten sama yhdistetty alue- ja miespuolustus kuten HN:llä mutta yksi hyökkääjä pelaakin puhtaasti kärjessä, tarkoituksena häiritä ja estää poikittaissyötöt viivassa.

Sentteri ja toinen laituri "kakkostason" pelaajina, tarkoituksena estää syötöt ja sisäänajot keskustaan. Painoton puoli pelaa tässä aluetta, painollisen puolen antaessa painetta mahdollisuuksien mukaan. Kärki pyrkii auttamaan painollista puolta...

Eikö tuossa ole vaara, että keskustaan jää liikaa tilaa, kun kärkipelaaja nostetaan ylös perinteisestä muodostelmasta? Tällöin esimerkiksi painottoman puolen pakille avautuu lisätilaa nousuille.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Kyllä, kuten totesin niin puhuit hyökkäysten rytmittämisen onnistumisesta. Mutta kun mun näkemyksen mukaan ei ole mitään ennalta sovittua optimia miten hyökkäykset pitäisi rytmittää niin kuin sulla näyttää olevan. Mulle Meidän Peli on oikeanlaista reagointia ja jossain pelissä oikeanlainen reagointi voi pitää sisällään paljon enemmän tiettyjä lähtöjä ja joskus taas jotain toisia lähtöjä. Yhtä optimaalista määrää kutakin lähtöä ei ole ja siksi ei voida sanoa pelkkien tilastojen perusteella, onko hyökkäysten rytmittämisen suhteen peli onnistunut hyvin. Voi olla jos on reagoitu oikein pelitapahtumiin ja vielä yhdenmukaisesti koko viisikkona.

Minulle Meidän Peli on kaikkea sitä, mitä olen tänne kirjoittanut, kun olen referoinut tarkasti Jukka Jalosen Meidän Pelin pelikirjan. Siitä löytyvät kaikki tärkeät Meidän Pelin elementit. HVP-luvut ovat minulle vain pieni osuus Meidän Pelistä tai minkä muun joukkueen pelikirjasta. Kirjoitin, että tuon pelin HVP-luvut osoittivat omalta puolustusalueelta lähteneiden hyökkäysten rytmittämisen ja lukumäärät kertoivat, että hyökkäyksiä rytmitettiin kohtuullisen hyvin verrattuna siihen, miten Jukka Jalosen joukkueet ovat peliään rytmittäneet. Sitähän en seuraa pelejä vain kerran katsomalla, mitä hyökkäysten rytmittämisestä seuraa. Tiedän, että sitä työtä tekevät joskus tuntikausia valmentajat pelien jälkeen, kun kehittelevät parempia ratkaisuja siihen, että HVP-hyökkäykset etenisivät maalitilanteisiin saakka.
 

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
Mitä mieltä olet esim. HVP-luvuista, jotka kirjoitin tänne tänä aamuna Keltaisen Jaffan ansiokasta pelin seurantaa täydentääkseni? Voisitko ottaa kantaa niihin. Niillähän oli tarkoitus kertoa se, miten Jukka Jalonen peluutti Bratislavan MM-kisoissa Leijonia hyökkäysten rytmittämisen suhteen, kun se oli tappiotilanteessa kahden erän jälkeen. Keltaiselle Jaffalle ja Fordélille osoitan arvonantoa, kun tekevät pelin seurantaa tilastoinnin avulla. Kuten olen kirjoittanut, niin Meidän Pelistä tai nopeasta, pystysuunnan jääkiekosta löytyy seurattavia yksityiskohtia vaikka kuinka paljon.

Minulle HVP-luvut kertovat valmentajan pelikirjasta ainoastaan yleisellä tasolla sen, että minkälaiset kiekolliset ratkaisut valmentaja hyväksyy ja toisaalta kuinka paljon joukkue niitä sattuu viljelemään. Kaikki on kuitenkin aina riippuvaista vastustajasta ja sen takia pelkästään niistä ei voi lopulta päätellä oikeastaan yhtään mitään.

Ajatellaan sitten vaikkapa Jukka Jalosta tappiotilanteessa, niin kannustaisiko hän joukkuettaan lisäämään HVP-tekoja siinäkin tilanteessa, että vastustajan pelityyli avaisi jatkuvasti mahdollisuuksia nopeisiin hyökkäyksiin? Tuskinpa vaan, eikä se olisi hänen pelitapansa mukaistakaan. Jos taas vastustaja pelaa erittäin matalaa ja tiivistä trappiä, kuten usein johtoasemassa tapahtuu, niin totta kai silloin HVP-teot lisääntyvät pelitavan mukaisesti, koska tällöin oikea kiekollinen ratkaisu on usein varmisteleva, ettei jouduta alivoimaisiin hyökkäyksiin ja puskemaan ja sitä kautta annetaan kiekko vastustajalle.

HVP-luvut ovat siis tietyn prosessin seuraus omasta pelitavasta, johon vaikuttaa pelitilanne sekä vastustajan pelityyli. Vaikea nähdä, että Jalonen oikeasti tarvitsisi noita lukemia yhtään mihinkään. Varmaan ollut kohtelias, kun on kiitellyt tilastosta.

Mutta kerro ja perustele toki vielä kerran mitkä ovat Jukka Jalosen pelitavan optimaaliset HVP-luvut ja miksi näin on? Onko lukema aina sama ja mitkä tekijät niihin vaikuttavat?
 
Suosikkijoukkue
Leijonat, Jokerit
...Mainitsemasi MM-välierä on siis nimenomaan juuri se, jossa taannoisen otsikkosi vastaisesti nähtiin ilmaveivi, ja jonka Suomi voitti 3-0. Kyseinen ottelu pelattiin 13.5.2011. Sen sijaan ottelu, jota olet puinut täällä ansiokkaasti, oli välisarjan ottelu, joka pelattiin juurikin 9.5.2011. Tässä ottelussa ei nähty ilmaveiviä.

Asia on juurikin näin. Minulla on mennyt osaan viesteistäni "sarja" ja "erä" kirjoitushetkellä sekaisin ja korjailin ne äsken. Kiitti.

Suomen HVP:erittäin: 4+3+13=20, 2+4+7=13 ja 2+6+9=17.
Venäjän HVP:t erittäin: 1+3+3=7, 3+3+10=16 ja 5+2+5=12
Yllä oleva siis tämän kauden EHT-pelistä.

Vertailun helpottamiseksi lyön tähän vielä uudestaan Suomen luvut MM2011-välisarjasta:
1. erä 1+6+6=13
2. erä 2+6+5=13
3. erä 1+6+3=10

Lisäksi on todettava, että 2011 ottelussa pelattiin noin 11 minuuttia vähemmän tasakentällisin kuin tuossa EHT-pelissä jäähyjen vuoksi, mikä tietenkin laskee HVP-lukuja. On myös huomioitava, että EHT-pelissä Suomi hallitsi kiekkoa paljon enemmän kuin MM2011-pelissä, mutta hitaampaan peliin viittaavat HVP-luvut eivät silti nousseet mitenkään rajusti. Näin ollen jopa siffan luvut tuntuvat tukevan sitä väitettä, että Jukka Jalonen on nopeuttanut maajoukkueen takaa-ajoasemassa pelaamista, ainakin silloin kun on vastassa selkeästi Leijonia parempi joukkue, tarkemmin sanottuna tähtipelaajilla pullisteleva Venäjä.

Otanta on toki suppea, mutta niin on Suomi-Huippuvenäjä -pelien määräkin. Vuoden 2012 MM-kisoistahan olisi vielä yksi peli, jossa Suomi oli Venäjää vastaan takaa-ajoasemassa, mutta sitä peliä tuskin löytyy enää mistään, niin kuin ei noita 2011-pelejäkään.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Minulle HVP-luvut kertovat valmentajan pelikirjasta ainoastaan yleisellä tasolla sen, että minkälaiset kiekolliset ratkaisut valmentaja hyväksyy ja toisaalta kuinka paljon joukkue niitä sattuu viljelemään. Kaikki on kuitenkin aina riippuvaista vastustajasta ja sen takia pelkästään niistä ei voi lopulta päätellä oikeastaan yhtään mitään.

Et siis taaskaan jaksanut paneutua siihen, mitä varten nuo vuoden 2011 MM-kevään HVP-lukemat kirjoitin. Kyse oli siitä, että lisäsikö vai vähensikö Jukka Jalonen/Suomen joukkue HVP-hyökkäyksiä 3. erään, kun joukkue oli kahden erän jälkeen tappiolla. Sitä tietoa Keltainen Jaffa minulta tai keneltä hyvänsä pyysi ja minä vastasin hänellä ko. otteluiden HVP-luvuilla. Vastaus on, että Jukka Jalonen/Suomen joukkue lisäsi 3. erään noissa otteluissa HVP-hyökkäyksiä.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Lisäyksenä kuitenkin, että netissä tietenkin voi jauhaa mitä tahansa, mutta raha pyörii tuolla katsomoissa(toistaiseksi) ja jos tyyli suuntautuu liialliseen kiekkokontrolliin joka tuotteena on tylsä, niin se vaikuttaa jo siihen kannattaako sitä peluuttaa.

Ikävä kyllä tämmönen mielipide on vain osalla meistä HC faneista. Pääosa katsojista käy katsomassa pelejä jos voitetaan. Aivan sama millä tavalla ne voitut tulee, niin voitot tuo yleisöä. Vaikka se olisi kahvaamalla tai umpihitaalla ja tylsällä pelillä tullut, niin voitot ratkasee sen katsomon täyttöasteen.

Toki jokaiselle joukkueelle on elintärkeää saada mahdollisimman paljon HC faneja, jotka käyvät matseissa tulee voittoja tai ei, mutta toistaiseksi pelitavalla ei ole paljoa vaikutusta katsojamääriin, ja seuralle pyöriviin roposiin.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Mielipiteitä?

Toimii, jos joka kenttälle on laittaa luisteluvoimaa tarpeeksi. Toihan tarkoittaa väistämättä isoja luistelumatkoja kärjessä pelaavalle, joten luisteluvauhdin ja lyhytaikaisen vauhtikestävyyden on oltava kuosissa. Kaikkien joukkueiden materiaalilla tohon ei kannata mennä.

Ilveksessä tuo muutos näkyy selkeästi, kun aiemmin sitä luisteluvoimaa koitettiin hyödyntää painamalla useammalla pelaajalla karvauksessa painetta antamaan ja viisikko repesi (koska luistellen et voita kiekkoa) ja YV hyökkäyksiä tuli vastustajalle solkenaan. Nyt kun sitä karvausta kärjessä suorittaa ”yksi kerrallaan” ja luisteluvauhtia piisaa, on ohjauspeli toiminut keskialueella mallikkaasti.

Hyökkäyksiin lähdöt onkin sitten eri juttu, mutta siinä törmätään taas oikeastaan pelitavan ulkopuolisiin asioihin, eli materiaalissa oleviin selkeisiin puutteisiin (väärin koottu joukkue). Enivei Raipe on saanut oman näkemyksensä jonkinnäköseen kuosiin alkukauden yltiöpäisestä karvauksesta luovuttuaan.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Eikö tuossa ole vaara, että keskustaan jää liikaa tilaa, kun kärkipelaaja nostetaan ylös perinteisestä muodostelmasta? Tällöin esimerkiksi painottoman puolen pakille avautuu lisätilaa nousuille.

Tarkoituksena siis se, että painottoman puolen laita pelaa keskustan pois ja täten myös estää syötön painottoman puolen pakille keskustaan. Toinen vaihtoehto on peluuttaa kärkeä vähän passiivisemmin jolloin tämän tehtäväksi jää myös huolehtia siitä välistä mikä syntyy hänen ja kakkostason pelaajien väliin.

Koko ajan yritetään pakottaa syöttämään ainoastaan laitaa pitkin pystyyn tai välillä pakon sanelemana hyväksytään myös pitkät (ja hitaat) poikittaissyötöt alueen ulkopuolella.

Rintamasuunnan tulisi olla mahdollisimman paljon eteenpäin joka pelaajalla, ei käännetä selkää pelille missään vaiheessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös