Mistä oikein johtuu sellainen käsitys, että HVP-pelitapa olisi jotenkin vaativampi tai vaikeampi pelitapa kuin nopeampi pelitapa eli se ns pystysuunnan peli. Mun nähdäkseni se nopeampi tapa on juurikin se vaikeampi pelitapa ja siitä kertoo jo syöttöketjujen pituudetkin nopeammassa pelitavassa. Toki peli itsessään on jo hyvinkin erilaista lähtökohdiltaan eivätkä tilastot siten ole suoraan vertailukelpoisia keskenään.
No se on haastavampi juuri siksi, että kiekollisen pelaajan vaihtoehtojen määrä periaatteessa kasvaa selvästi. Ja samaan aikaan kasvaa haaste kiekottomalle, kun pitää tunnistaa pelitilanne (esim. mikä lähtö on valittava). Tietysti tähän liittyy ottelukohtainen taktiikka joka voi vaikkapa sulkea jotkut vaihtoehdot kokonaan pois (pelataan vaikka vain nopeaa, puolinopeaa jne.).
Opeteltavaa on paljon.
Syöttöketjut ovat sikäli hyvä indikaattori, että ne kertovat hyvin miten joukkue kiekkoa hallitsee. Ja väitän tässä ja heti, että huonosti organisoiduilla joukkueilla juuri syöttöketjut ovat helpoin tapa todeta se (huonous) tilastoista.
Kyllähän nopeaa pystysuunnan kiekkoakin voisi teoriassa pelata pitkillä syöttöketjuilla mutta se vaatii aivan tajuttoman taitavan joukkueen, sekä hyvän kenttätasapainon. Käytännössä se vaatii aina vähintään nuo palautukset pelikirjaan mukaan, jotta viisikko pysyy kasassa ja mahdollistaa ylipäätään syöttöketjut, tai yli kolmen syötön ketjut. Palautuksilla siis otetaan se uudelleen kasaan tarvittaessa.
Golden AWe kirjoitti:
Esittäisin tässä toivomuksia jatkokeskustelulle. Yksi keskusteltava osa-alue olisi esimerkiksi se, miten aluepeli toimii eri pelitavoissa vaikkapa hyökkäyspään kulmissa. Voiko pystysuunnan pelitavassa olla samanlaisia elementtejä kulmapeliin kuin HVP:ssä, tai totta kai samanlaisia elementtejä on, mutta mitkä ovat merkittävimmät erot? Entä kun puolustetaan keskialuetta?
Niin no tuotahan HVP-lähtöjen käytöllä periaatteessa juuri ajetaan takaa, vaikka huomio aina kiinnityy niihin lähtöihin. Oleellisinta on ymmärtää kenttätasapainon merkitys mm. kulmapelien muodostamisessa sekä termi puolustusvalmius.
Mitä pidemmälle voit pelata (kiekollista)peliä niin, että liikutaan pohjoinen-etelä-suunnassa peliä edistävin syötöin ja viisikon pysyessä kasassa (se muoto!!!), niin sitä korkeampi on puolustusvalmius. Tällöin ei tarvitse ylimiehittää, ei tehdä ylijuoksuja, eli käytännössä luovuttaa tilaa vastustajalle.
Esimerkiksi Leijonat vuoden 1997 kotikisoissa pelasi Juhani Tammisen lanseeraamaa "bussipysäkkijääkiekkoa" jossa pahimmillaan kaikki kolme hyökkääjää olivat peräkkäin laidassa! Tuo on tavallaan se toinen ääripää mikä aika hyvin havainnollistaa kenttätasapainon merkityksen. Luopa tuosta keskialueen bussipysäkkitilanteesta kulmapeli!
Itse en ole kovin hyvä kulmapelien asiantuntija (opiskelu on vielä kesken, prkl!). Mutta kulmapelien kannalta minun mielestäni on oleellista, että hyökkäys tulee vähintään kolmelta kaistalta sisään, myös silloin kun pelataan keskialueelta kiekkoa syvään. Tällöin on myös nopeammin apu kiekollisella ja syöttösuuntia mahdollisesti kaksi, jos pelataan vaikka kolmiopeliä kulmissa.
Pelaajat sijoitettuna niin, että yksi on pelin puolen laidassa, toinen painottomalla puolella maalin takana ja kolmas pelaa keskustan puolelta, eli tavallaan pitää siinä sitä puolustusvalmiutta yllä. Pyrkisin myös välttämään sitä, että kaksi pelaajaa joutuu pelin ulkopuolelle päätyyn.
Nopeassa pystysuunnan pelissä ongelmaksi muodostuu usein se, että miten tuotat toistuvasti rintamahyökkäyksiä. Alivoimainen 2-3-tilannekin voi tuottaa kulmapelin mutta koen, että siinä ei saada tuota hyökkäysalueen "täyttöä" yhtä hyvin aikaan. Eli pitkässä juoksussa kulmapelit jäävät lyhyemmiksi, eikä niillä ole vastaavaa kuluttavaa vaikutusta.
Juuri tämä kenttätasapaino on vaikea säilyttää jos peliä koko ajan käännetään nopeasti ja sen puute johtaa aina viime kädessä siihen "roiskimiseen", eli kiekosta on luovuttava hetkeksi jotta taas saadaan rivit kasaan. HVP-tyylillä tuo roiskiminen korvataan alaspäin pelaamisella, periaate on siis ihan sama, keino vain erilainen. Toinen on tietyllä tavalla negatiivista pelaamista ja toinen positiivista.
Ja tarkennetaan nyt, että molemmat ovat ihan yhtä oikeita tai vääriä tapoja.