Kyllähän Dufa on nähnyt, että kun pelataan pelijareita, on JYPin kiekkokontrollipelaaminen ollut puutteista. JYP voitti mestaruuden, kun sillä oli joukkueessa kiekonhallinnan poikkeusyksilö. Immonen pystyi yksin pitämään kiekkoa ja tekemään ratkaisevia siirtoja....
...Ellei joku erikoisosaamista omaava pelaaja pysty rytmittämään peliä henkilökohtaisella taidollaan ala Immonen
JYP voi voittaa tolla rosterilla mestaruuden, mutta finaalissa pärjätäkseen joukkueen on osattava pelata sillä kiekolla koko kausi, sillä Jokerit ja IFK tekee sitä taatusti (Noh, saas nähä Matikaisen IFK)
Minusta tämä on juuri oikea johtopäätös ja itsekin olen siitä vähän koittanut raapustella. Siksi tuo Hytösen kommentti on hyvinkin mielenkiintoinen ja sehän on juuri sitä mitä tälläkin palstalla todettiin jo keväällä! Risto Dufva on maailmanluokan kiekkokoutsi eikä yllätä yhtään, että JYP on kehittänyt peliään.
Näin lähtökohtaisesti vain yhden Tapparan harjoitusmatsin nähneenä pidän Jokereita vahvimpana joukkueena, teoriassa. Uskon nimittäin siihen, että Westerlund on päässyt rakentamaan jo loppukaudesta hyvin toimineen puolustuspaketin päälle kiekkokontrolliin perustuvaa hyökkäyspelaamista ja Jokereiden materiaali huomioiden yhtälö vaikuttaa aivan mielettömän hyvältä. HIFK taas on toistaiseksi vielä suuri kysymysmerkki, koska vain aika näyttää oliko Bluesin muodonmuutoksen takana lopulta Lauri Marjamäki vai Petri Matikainen? Tai ehkä olisi parempi sanoa, että taktisen muutoksen takana.
Saadessaan kiekkokontrollipelaamisen sulautettua omaan pelikirjaansa tulee myös JYP olemaan äärimmäisen kova joukkue. JYP olisi dominoinut tätä sarjaa kaikki nämä vuodet jos se olisi huomannut tehdä muutoksensa jo aiemmin, sillä luisteluvoimaltaan se taitaa olla edelleen sarjan kirkkainta kärkeä. Nyt se vain luotti liikaa siihen pelkkään klassiseen "liikkeeseen" ja unohti, että lätkässä peliväline määrää aina tahdin. Ei JYPistä varmasti KalPaa tule mutta ihan pomminvarmasti kärkikahinoihin yltävä joukkue.
Itse asiassa koko liiga vaikuttaa mukavalta näin olohuonetaktikon näkökulmasta. Jokaisessa joukkueessa on meneillään oma prosessinsa, joko uuden koutsin myötä tai toisen kauden valmentajan johdolla. Liiga onkin vaikea ennustaa sillä pelaajamateriaali näyttelee ehkä vain n. 70% osuutta menestyksestä (mikä toki edelleen on paljon).
Jokereiden ohella näkisin Rauman Lukon olevan pienen pienellä etumatkalla taktisten asioiden suhteen sillä Rauli Urama aloitti uudistuksensa jo viime kaudella. Mielestäni Perttu Lindgren hyötyy tästä uudistuksesta huomattavasti ja samalla siinä hyötyy koko Lukko, koska Lindgrenin pelin taso nousee selkeästi. Kannattaa muistaa, että Lukko oli jo nyt kolmas ja Uramalla on ollut hyvää aikaa käydä läpi HIFK-sarja. Lukko rytmittänee peliään paremmin tällä kaudella.
Yhtä lailla on kiinnostavaa nähdä projektia jatkavat kakkoskoutsit Lauri Marjamäki ja Karri Kivi. Jatkavatko he samalla pelitavalla ja toisaalta miten onnistuu hyppy ykkösvalmentajaksi? Marjamäestä olen aika varma, että hän pitää oman toimivan pelikirjansa mutta Karri Kivi on minulle vielä arvoitus. Ässät on todellinen ruutitynnyri kauteen lähdettäessä enkä pitäisi ollenkaan mahdottomana jos se keikkuisi jopa neljän parhaan joukossa, mutta mestaruuteen vaaditaan se, että joukkue osaa pelata kiekolla.
Sitten vielä kaikki muut. Ehkä vahvimmille uusista koutseista nostaisin Kai Suikkasen ja Pekka Virran, koska molemmilla on paitsi huippuosaamista niin myös selkeä pelillinen identiteetti jonka voi nopeasti siirtää uuteen joukkueeseen. Myös pelaajamateriaali kohtaa molemmissa tapauksissa varsin hyvin pelitavan.
Tuomas Tuokkola on siinä mielessä uusi nimi, että "vanha" KalPa tuli tiensä päähän ja nyt on uuden aika, vaikka joukkue onkin kasattu ikäänkuin niin, että nyt jos koskaan.
Juha Pajuojan ja Raimo Helmisen Ilves on hankkinut kovan määrän taitoa alakertaan mutta minä peräänkuulutan edelleen niitä senttereitä. Nyt olisi historiallinen mahdollisuus ihan oikeasti pelata sitä Ilves-kiekkoa mutta se vaatisi yhden tai kaksi hyvää peliälykästä sentteriä.
Tappara on täydellinen kysymysmerkki edelleen alkaen Sami Hirvosen pelikirjasta ja päättyen avainpelaajiin. Pyrkimys on "kääntää peliä nopeasti" mutta se pelkästään on kovin ohkainen lähtökohta vuonna 2011. HPK ja SaiPa ovat vielä hepreaa minulle.
Kiinnostavinta on kuitenkin nähdä noiden kärkijoukkueiden pelaaminen ja myöskin se miten Kai Suikkanen ja Pelicans pärjäävät.