Tunnetila oli eri tasolla. Asiat tehtiin huolellisen keskittyneesti ja monet pelaajat puristivat itsestään enemmän irti mm. kaksinkamppailuissa. Tunnetila vaikutti koko pelaamiseen ja varmaan niissä viivelähdöissäkin. Turpiin olisi tullut, jos olisi menty samalla tunnetasolla kuin alkusarjan USA-pelissä.
Varmaan on tunnetila ollut eri, ainakin näin voimme olettaa. Se mihin siffa nähdäkseni viittasi on, ettei sitä voi varmuudella sanoa tv-kuvan perusteella. Sen sijaan pelikirjamuutokset voidaan osoittaa ihan päivänselvästi. Näin ollen on hedelmällisempää keskustella niistä kuin oletetuista joukkueiden ja pelaajien tunnetiloista.
Tunnepuolesta olen aina itse sanonut, että hyvä pelikirja tuottaa sen hyvän tunteen ja tavallaan tuo viivelähtöpelaaminen on siitä hyvä esimerkki. Pahimmillaan, kuten edellisessä USA-ottelussa, oman pelin tökkiminen vie sen tunteen totaalisesti pois, pelistä tulee väkinäistä ja turhautunutta. Sen sijaan nyt kun Leijonat oli keksinyt lääkkeet sille, niin tunnekin pysyi eri tasolla, koska oma pelikin rullasi. Silloin päästään siihen hienoon tilanteeseen, että kaksi laadukasta joukkuetta ottaa todella mittaa toisistaan, katsotaan ikäänkuin mies miestä vastaan kuka on pelimies ja kuka ei.
Jos vaikkapa oma hyökkäyspeli on treeneissä totuttu rytmittämään tietyllä tavalla ja pelissä se ei onnistukaan, niin siinä helposti käy siten, että tunne "kuolee". Tarkoitan, että vaikka joukkue lähtisi hyvällä fiiliksellä peliin niin yllättävän nopeasti se voi myös kadota ihan tuollaisen johdosta. Etenkin siinä vaiheessa, kun pelaajat alkavat tuntea, että peli luisuu käsistä, yleensä silloin tulee fiilis, että kaverilla onnistuu kaikki ja itsellä ei mikään.
Olen pitänyt, että tuollaisessa tilanteessa ainoa lääke on, jos joukkueessa on huikeita yksilöitä. Nämä pystyvät parhaimmillaan omalla jollain ylivertaisella suorituksellaan pitämään oman joukkueen pelissä ja joskus onnistuvat jopa sotkemaan taas vastustajan kuviot niin, että se oma peli taas alkaakin "toimia". Nämä ovat ihan jänniä juttuja seurata, varsinkin kun itse on kentällä.
Huikeiden yksilöiden pelaaminen on monesti ns. epäpeliä, koska se tulee selkärangasta ja vaistoilla, siinä on koko joukkueen kannalta usein se vaara, että osaa putoaa kelkasta koska heillä pelin ymmärrys tai tekninen taito ei vastaavaan epäpeliin riitä, vaan he taas tarvitsevat sen turvallisen olon kun pelitapa toimii.
Mutta siis, kyllähän tunnetila ottelun alla toki vaikuttaa juuri siihen laatuun ja keskittymiseen millä pelitavan mukaisia tekoja tehdään. Runkosarjassa se voi olla vähän sinne päin mutta isoissa peleissä se liittyy juuri siihen "tuumaakaan ei anneta periksi"-juttuun, eli kaikki tilanteet pyritään pelaamaan aivan viimeisen päälle. Ja sen vaarana taas on, että rentous katoaa pelistä.
PS. Kyllä täytyy hattua nostaa menestyville koutseille, siinä ei ole kyse vain pelikirjasta, vaan ennen kaikkea ihmisjohtamisesta ja väitän, että myös tunneälystä.
Olen pohtinut tilannetta jossa joukkueessa pelaa joku aivan poikkeuksellinen tähti (tai kaksi). Joukkue tarvitsee tämän tähden erikoisosaamista mutta myös pelikirjaa voittaakseen. Hyvin usein parhaat pelaajat tuppaavat hieman sooloilemaan pelikirjasta mikä taas herkästi sekoittaa heikompien pelaajien pelin, koska he alkavat olla jatkuvasti väärissä paikoissa ja vääriin aikoihin.
Toisaalta sitten ottelun loppuhetkillä tappioasemassa olisi oltava rohkea ja antaa sen tähtipelaajan pelata omilla vahvuuksillaan ohi sen pelikirjan. On melkoista tasapainoilua ensin saada se luonnonlapsi pelaamaan "heikompien" tasolla, eli pelikirjalla ja joskus taas päästää piru irti. Se mikä mielestäni koskee yllättävän monia ihan huippuja on se, että kun he tosissaan haluavat voittaa ottelun (oli motiivi sitten vastustajan tähden voittaminen, mestaruus jne) niin silloin he alkavat auttaa myös kanssapelaajiaan aivan eri tavalla.