Analyytikko_ kirjoitti:
Olisiko mahdollista että:
- KOFF haluaa keskittyä myös muihin lajeihin? Esim. Battery-sponssi formuloissa ei liene hirveän halpa.
- HIFK:n paidassa on muitakin mainoksia, jotka taas vievät näkyvyyttä KOFF-mainokselta.
- Vastaako yhteistyön hinta sitä, mitä KOFF saa vastalahjaksi (näkyvyys, tunnettuisuus yms. seikat)
- Pitkä yhteistyösopimus HIFK:n kanssa, onko näkyvyys enää paras mahdollinen? Huomataanko se mainos HIFK:n paidasta vai huomataanko se vasta, kun sitä ei enää ole?
Joku markkinointia lukenut osannee sanoa vielä paremmin, ja onhan tuo dude:n viesti sinänsä ihan informatiivinen, tuosta alkoholi-mainonnasta ja sen sopivuudesta urheilun fair playhin käydään jatkuvaa kädenvääntöä.
Tuohon Jeren töppäilyt-sopimuksen katkaiseminen-skenaarioon on vaikea uskoa. Mitähän tapahtuisi tällöin relaatiossa Jere-HIFK liittyen pelaajasopimuksessa mainittuihin ehtoihin.
Markkinointipäätöksethän tehdään tosiaan vähän laajempi kuva huomioonottaen kuin vain yksi laji (ainakin toivottavasti). Ja pääsääntöisesti eurot suunnataan tosiaan sinne, mistä saa, tai on ainakin laskettu saatavan suurin vastine rahoille.
Mitä yleensäkin tulee Suomalaiseen urheilusponsorointiin niin aika tilkkutäkkimäistähän se touhu on. Toki Suomessa on vähän asukkaita jne. Mutta en koskaan ole täysin ymmärtänyt sitä, että mitä moni firma luulee saavansa sillä, että on yksi tilkku muiden joukoissa. Koff on onnistunut tämän aika hyvin välttämään ja onnistunu erottumaan paidoista, toki silläkin saralla niin Hifk:n kuin muidenkin seurojen peliasujen (lienee parempi puhua peliasuista, kun nykyään on mainoksia varmaan luistimien terien pohjassakin) kohdalla näkyvyys on heikentynyt.
Suurinta osaa peliasujen mainoksista ei näe/tiedä kuin ehkä kovimmat fanit. Itsekään en osaa luetella Hifk:n osalta mainoksia juuri Koffia ja DNA:ta pidemmälle. Tosin nehän onkin ne, jotka ovat suurimmat, kalleimmat ja siten parhaimmin erottuvilla paikoilla.
Suomessa tuntuu olevan myös vähän pelokkuutta sitä kohtaan, että maksettaisiin siitä, että saisi vaikka yksinoikeuden peliasuun. Toki jossain Valioliigassa on eri asia, kun kilpaillaan siitä yhdestä mainoksesta jonkun Manun paidassa. Mutta, jos Sonyillä ja muilla on varaa ottaa se riski, että muutama tuhat hc-fania Englannissa ei sitten osta heidän telkkariaan, niin Suomessa ei luulisi olevan suhteessa kamalampaa se, että pari lippalakkipäätä ei juo jotain tiettyä kaljaa.
Tuo onkin silti ehkä paras kysymys, että saako yleensä kukaan firma rahoilleen kunnollista vastinetta suomalaisessa urheilusponsoroinnissa/sijoittamisessa. Kyse kun on usein muustakin kuin parista kausarista ja ja kännykän kokoisesta mainoksesta perseessä. Siitä muusta oheistoiminnasta se raha Ruotsissakin revitään, ei useimmilla yhteistyökumppaneilla ole yhtään mainosta asussa, tai välttämättä koko hallissa.