Olen Analyytikon kanssa samoilla linjoilla, johon lisään vielä muutaman mahdollisen tekijän, mitkä yhteistyön loppumiseen ovat vaikuttaneet. Mitään todellista faktaa KOFFin tilanteesta mulla ei ole sen enempää, joten kommentoin ihan yleisellä tasolla.
Pepsi ja KOFF ovat sponssanneet IFK:ta yhteensä todella pitkän ajan, joten on melkeinpä itsestäänselvää, että yhteistyö tulee jossakin vaiheessa tiensä päähän. Muiden joukkueiden sponsorointiin se ei vaikuta välttämättä millään tavalla, tosin voisin kuvitella, että sopimuskauden päättyessä muuallakin näkyvyys pienenee.
KOFFin taloudellinen tilanne ei myöskään tällä hetkellä ole aivan parhaalla mahdollisella tolalla ja yhteistyö IFK:n kanssa on aivan varmasti taloudellisesti erittäin arvokas, myös KOFFille. Toisaalta, KOFF ja IFK ovat vuosikymmenten saatossa hitsautuneet sen verran yhteen, että KOFF hyötyy vielä vuosia kuluneesta yhteistyöstä. Jeren toilailuilla ei varmasti ole yksinään mitään merkittävää panosta, mutta kokonaisuutta arvioitaessa se voitanee laskea "ei niin hyväksi asiaksi". Samaan kategoriaan menee myös eräs Mr. Matikainen, jonka suu aukeaa mediassa tasaisin väliajoin milloin mistäkin asiasta.
Eräs merkittävä seikka yleisesti (urheilu)markkinoinnissa on se, että myös yrityksen pitää saada merkittävää hyötyä näkyvyydestä ja sen tulee pystyä hyödyntämään seuraa omassa markkinoinnissaan ja yhteistyössään omien sidosryhmiensä kanssa. Tämä tie on varmasti tullut KOFFin kohdalla kuljettua loppuun oikeasti jo vuosia sitten, koska itse tapahtuma (jääkiekko-ottelu, pelaajat jne.) ei voi, eikä sen tarvitse muuttua joka vuosi. Muutaman kerran sitä jaksaa istua aitiossa, mutta sen jälkeen se muuttuu aika ennalta-arvattavaksi tapahtumaksi asiakkaankin näkökulmasta. Miten tällaiset vuodesta toiseen jatkuvat kestitykset palvelevat KOFFia sidosryhmineen?
Päinvastoin kuin yleensä luullaan, IFK:n yritysmarkkinointi ei todellisuudessa ole mitenkään poikkeuksellisen tai erityisen hyvää asiakkaan näkökulmasta. Blues on tässäkin asiassa aivan valovuoden edellä. Bluesin ongelma vain on se, että... no, Espoon Blues. Mutta Bluesin markkinointiporukalla IFK:ssa saataisiin vieläkin enemmän hilloa purnukkaan. Lisäksi IFK on taloudellisesti arvokas sponssattava, niin kuin näkyvyytensä ansiosta tietysti pitääkin olla. Kuitenkin panos-tuotto-akselilla IFK ei välttämättä pysty tuottamaan yritykselle sijoituksen mukaista lisäarvoa. Jokereilla tilanne on suhteellisen sama. Meidän ja Jokereiden onni on siinä, että vielä näyttää riittävän amatöörejä muuallakin... Mutta tämä ei siis tarkoita kaikkia sponssaavia yrityksiä.
Ja lopuksi meillä on Pena. Mies, joka onnistuu kyllä omalla olemuksellaan munaamaan sekä itsensä että IFK:n ilman sen suurempia ponnisteluja. Olen tästä aikaisemminkin joskus maininnut, mutta tiedän 100% varmasti, että on olemassa aika suuri joukko potentiaalisia, suuriakin yrityksiä, jotka ovat noin periaatteessa valmiita yhteistyöhön IFK:n kanssa, mutta Pentti Matikaisen aikana näin ei tule tapahtumaan. Näin on varmasti kaikilla muillakin seuroilla, että jonkun henkilön takia jää joku pois, mutta IFK:n kohdalla näitä alkaa olla jo pikkuisen liikaa. (Toisaalta, on toki myös yrityksiä, jotka ihan oikeasti saavat hyötyä IFK:n sponssaamisesta juuri sillä rahalla, mitä siihen on sijoitettu. Ja hyvä niin, sehän se tarkoitus onkin. Kaikkien kohdalla näin ei vain ole, toiset eivät toki tuloksia juuri edes mittaa.) Jotkut taas tykkäävät Penasta todella paljon, jostakin syystä. Ja sitten on niitä, jotka sponssaavat Penasta huolimatta. Enkä jaksa uskoa, että tämä Markku Makkonenkaan on mikään IFK:n kannalta merkityksellinen tyyppi. Rollessa saattaa olla potentiaalia, mutta hänkin tarvitsisi jonkun todellisen "esikuvan", jolta ammentaa lisäoppia.
Mutta tää on niin tätä... tuskin mikään IFK:ssa muuttuu. Paitsi mainosten koko ja määrä paidassa. Potentiaalia IFK:ssa kyllä on vaikka millä mitalla. Tarvittaisiin vain oikeat ihmiset oikeille paikoille myös toimiston puolella.