Pekka Virta – Lukon päävalmentaja

  • 652 542
  • 3 414

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Olen saanut kuulla, että minulla olisi jotain henkilökohtaista Rajalaa kohtaan, kun olen häntä kritisoinut. Ei ole, eikä ole Pekka Virtaakaan kohtaan mitään henkilökohtaista, mutta hemmetti sentään, että tekee hyvää lukea, kuinka olen häntä tässä ketjussa puolustanut. Yhden kerran uskoni taipui, mutta muuten olen käynyt (joitakin) kanssakirjoittajia vastaan, kun täällä on Virtaa haukuttu. Enkä ole siitä lainkaan pahoillani. En kuitenkaan palaa niihin, vaan muutamiin kirjoituksiini tässä ketjussa. Sallitte tai ette.

Sahlstedt on sanonut, että haluaa nähdä Lukon pelaavan Pekka Virran kiekkoa. Se tarkoittaa pelitapaa, mutta ei sitä, että Pekka Virta olisi paras mies johtamaan joukkuetta, mikä saattaa näkyä mainitsemallasi reagoimattomuudella. Vaikka Lukon toiminta on muuttunut ja paljon hyvää on ollut nähtävissä, maksetaan tälläkin kaudella vielä aikaisempien vuosien määrätiedottomuudesta ja muusta hölmöilystä, ja ainoastaan tyhmimmille on ollut epäselvää, että nyt on menossa välikausi.

Täytyy muistaa, että Virta palkattiin Lukkoon ennen uuden strategian aloittamista. Jostain täytyy kuitenkin aloittaa, jonkinlaisesta pelitavasta. Ei HPK:n Pennasta tai Pelicansin Niemistäkään ole päätetty palkata noin vain, vaan he edustavat sitä pelitapaa, jonka on nähty sopivan seuran nykyhetkeen. Mutta ilmeisesti Lukon pitäisi taas skoutata päävalmentaja sarjataulukon perusteella ja aloittaa kaikki alusta. Tai ehkä sittenkin luottaa urheilujohtajaan, joka on ollut työssään vasta vajaan vuoden.

Nostan myös yhden parin vuoden takaisen kirjoituksen, jolloin vertasin kärsimättömyyttä Pennaseen, jonka aika HPK:ssa ei ollut ruusuilla tanssimista, mutta kärsivällisyys palkittiin sielläkin.

Jos Pennanen olisi Lukon valmentaja, kuinka moni olisi haukkunut paskaksi viime kaudella ja tuominnut seuran linjan jatkaa samalla päävalmentajalla. Hämeenlinnassa on vuosia tehty määrätietoista työtä juniorikehityksen kanssa, mikä näkyi ensin A-nuorten voittamana suomenmestaruuteena ja nyt vähintään SM-hopeamitalina miesten sarjassa. Samalla jotkut nimimerkit ovat Raumalla keskittyneet haukkumaan päävalmentajaa ja seurajohtoa siitä, kun yksittäisiä pelejä ei voiteta, hankintoja tehdään liian vähän ja mestaruustavoitetta ei sanota ääneen. HPK:n nuori pelaaja sanoi yhdeksi syyksi joukkueen menestymiseen olosuhteet, joissa on ollut hyvä kehittyä. Ihan kuin olisin kuullut eräältä urheilujohtajalta jotain tällaista liittyen Lukkoon.

En voi uskoa, että näin vähän on aikaa kulunut ja nyt Lukko on samalla tapaa tuplamestari ja ihan varmasti osittain samasta syystä: olosuhteet, joissa kehittyä.

Pekka Virta ei ehkä ole paras valmentaja voittamaan mestaruutta tämänhetkiselle Rauman Lukolle, mutta minulle tällä hetkellä riittää, että hänen kommenteillaan olisi jotain vaikutusta koko ympärillä olevaan toimintaan. Siksi Pekka.

Onneksi kirjoitin edelliseen ehkä, ettei tarvitse hävetä omia kirjoituksiani.


Kaikki kunnia Pekka VIrralle, mutta nostan siitä huolimatta Kallen isommaksi tekijäksi. Ei pelkästään pelaajahankintojen takia, vaan siitä syystä, että hän oli päävalmentajalle jääkiekosta ymmärtävä esimies. Kirjoitin muuten tästä jo kahdeksan vuotta sitten.

...hallitus voisi hankkia muutamaksi vuodeksi ulkopuolisen urheilullisesta suorituksesta vastaavan henkilön, joka on pelaajien ja valmentajien yhteinen esimies. Sellainen joka ymmärtää sekä ihmissuhteista että jääkiekosta.

Että jos on ihan pakko pystyttää näköispatsas, niin ei missään nimessä vain yhdelle henkilölle. Mieluummin kolmen sepän patsas, jossa ovat Pekka Virta, Kalle Sahlstedt ja Ari Salmi.

Nyt on helppoa olla jälkiviisas tai jälkikatuva. Kyllä minä kanssakirjoittajien tuskan ymmärsin jo silloin, mutta urheilustrategian luominen, Sahlstedtin tulo kuvioihin ja selänpesijöiden siirtäminen kauemmas pukukopissa loi itselleni luottamusta. Siksi tuntui helpolta puolustaa päävalmentajaa. En olisi silti voinut edes kuvitella, että kausi päättyy napakymppiin jo Virran aikana.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse taisin Joulun 2019 välipäivien tappioiden jälkeen antaa Peksille ja joukkueelle viisi peliä aikaa kääntää kurssi. Tuolloin Lukko taisi olla kahdeksantena ja 10 pelin kuntopuntarissa jossain sijoilla 10-13. Tuossa kohtaa Lukko sitten meni ja otti pakko voiton jatkoilla Sportista ja seuraavaksi Danforth tuli Spengler Cupista takaisin ja käynnistyi Lukon osalta lähemmäs 100 pelin uskomaton putki.

Olin itse 4.1.2020 Turussa katsomassa, kun Lukko pieksi TPS:n 5-0 ja hiljattain joukkueeseen liittynyt Repo iski 3 maalia. Noihin aikoihin alkoi matka kohti mestaruutta.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jos oli tyylitöntä nostella muiden vanhoja potkuviestejä, niin en todellakaan ymmärrä mikä tarve on nostaa omia vanhoja viestejään. Hämmästyttävää ja hämmentävää. Pitääkö minunkin nyt kaivaa tähän kaikki Virtaa - tai ehkäpä tolkkua - puolustavat viestini. Hah, niitähän on monta sivua, joten valitsen vain yhden otteen vuodelta 2019:
Ei ole muuta vaihtoehtoa kuin luottaa Pekkaan ja katsoa mihin se riittää. Trust the process!
Sinänsä minulle on yhdentekevää olinko oikeassa vai väärässä vai jotain siltä väliltä. Jos sitä jotain toivoisi että Virran aika ja mestaruus ylipäätään tuottaisi kannattajayhteistölle, niin malttia ja pitkäjänteisyyttä.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Jos oli tyylitöntä nostella muiden vanhoja potkuviestejä, niin en todellakaan ymmärrä mikä tarve on nostaa omia vanhoja viestejään. Hämmästyttävää ja hämmentävää. Pitääkö minunkin nyt kaivaa tähän kaikki Virtaa - tai ehkäpä tolkkua - puolustavat viestini.

Jättipotin jälkeen on mielenkiintoista katsoa taaksepäin. Ja tässä ketjussa varsinkin nyt, kun päävalmentaja on jo siirtynyt toiseen seuraan. Aikaisempiin kirjoituksiin on hyvä tutustua mm. siksi, ettei revi pelihousuja heti, jos uuden valmentajan aika ei alakaan yhtä hyvin kuin mihin tämä kausi päättyi.

Näköjään se on sinun kirjoitus, jota olen lainannut muutaman kerran, koska se on mielestäni paras tiivistys Lukon prosessista.

Ensin pitää pärjätä, sitten voi tavoitella mestaruuksia.

Ilmankos en löytänyt sitä ennen tätä, koska olin unohtanut, että täällä on myös Virralle kenkää -ketju. Kyllä tuolla kelpaa nostaa vanhoja kirjoituksia, mutta koska olet vaatimaton, tein sen puolestasi. Ole hyvä.
 
Viimeksi muokattu:

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Sanotaan nyt näin, että saihan tuossa ihan riittävästi kinata vuosien mittaan, mutta sehän piristää vaan. Jos jotain toivoisin tästä jäävän myös yhteisölle puseron alle, niin sellainen terve luottamus ja ettei heti olla hirveässä turbulenssissa, vaikka vähän sakkaa. Joukkueella ja kannattajalla on helpompi olla, kun maltetaan vähän ja tulokset seuraavat kyllä. Virran aika ja tämä mestaruus oli antiteesi tuurimestaruudelle. Kehitys meni koko ajan eteenpäin ja tulos seurasi - ei mikään tapahtunut nappia painamalla, vaan siellä oli hommat reilassa jo hyvissä ajoin ennen kuin tulosta alkoi tulla. Terve kritiikki on asia erikseen ja sellaista tarvitaan aina. Tosin organisaatio on siinä mallissa, että toimintaa tarkastellaan sisäisesti jo erittäin kriittisesti.

Lopulta ihan sama kuka oli oikeassa ja kuka väärässä näin jälkikäteen, koska samassa veneessä kaikki on istuttu ja hankalaa on kaikilla riittänyt. Jokaiselle kannattajalle tämän suo ja voihan olla, että Pekka opetti meille kaikille jotain pysyvää mihin voidaan tulevissa aallokoissa turvautua.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Turhaa kaivella vanhoja viestejä puoleen tai toiseen. Jokaisella kannattajalla ovat tunteet menneet laidasta toiseen tässä vuosien aikana.

Sitä varten on keskustelupalstat, pystykaffet ja jäähallilla erätauot jotta pääsee näistä tuntemuksista puhumaan toisten samanhenkisten kanssa.

Se on tietysti hyvin yksilöllistä miten ihmiset reagoivat ja minkälaiseksi se tunne seuraa kohtaan on vuosien varrella rakentunut.

Ei tässä kuitenkaan puhdasta ylpeyttä kovin kauaa ole voinut yhdenkään Lukko-kannattajan elämässä tuntea.

Lenkillä kuuntelin tänään tuota Puuntakaa podcastia, jossa mestaruusjuhlista (3. päivä) tavoitettiin Lukon pelaajia. Siinä aika hyvin Setänen ja Liedes toivat esiin, että ei ole toista paikkaa maailmassa, jossa tämä mestaruus ja ylipäänsä koko seura koskettaa niin monta ihmistä yhteisössä.

Siksi voittaminen Raumalla, ja juuri nyt, kaikkine hyvine ja negatiivisine puolineen matkassa, on kokemus jota he eivät tule koskaan enää todistamaan. Se tekee siitä juuri niin arvokkaan.

Joten jatketaan välittämistä.
 

Boomshaka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oilers
Hyvä, että kaivoit pari vuotta vanhan viestin esiin. Tuon jälkeen olen jo monesti myöntänyt olleeni väärässä. Enkä tainnut ollu tuohon aikaan ainoa, joka moitti Virtaa ja pelitapaa.

Selasin omaa viestihistoriaani mestaruushuumassa läpi ja osui silmääni tuo keskustelu. Ajattelin kuitata kysymyksesi huumorimielessä, koska aikoinaan en siihen kyennyt. Me ollaan mestareita, uskottiin siihen 2vuotta sitten tai ei!
 

ipe_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Lenkillä kuuntelin tänään tuota Puuntakaa podcastia, jossa mestaruusjuhlista (3. päivä) tavoitettiin Lukon pelaajia. Siinä aika hyvin Setänen ja Liedes toivat esiin, että ei ole toista paikkaa maailmassa, jossa tämä mestaruus ja ylipäänsä koko seura koskettaa niin monta ihmistä yhteisössä.

Siksi voittaminen Raumalla, ja juuri nyt, kaikkine hyvine ja negatiivisine puolineen matkassa, on kokemus jota he eivät tule koskaan enää todistamaan. Se tekee siitä juuri niin arvokkaan.

Joten jatketaan välittämistä.

Ihan joka vuosi ja minkä tahansa joukkueen kanssa ei voiteta mestaruutta 58 vuoden tauon jälkeen näin jääkiekkohullussa kaupungissa !
 

Lugu63

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Päivän länskärissä Johtaja esittää toiveensa Lukko-yhteisölle:

"-Lukon kannattajille terveiset, että juhannukseen asti pitää juhlia. Lukko-lippujen pitää liehua ja pitää pukeutua Lukon väreihin siihen asti. Muuten olen pettynyt."

Huoli pois Pekka, me hoidamme.

Onko jollain ajatusta, että minkä vuoden juhannukseen asti? Mä en ainakaan vielä tänä vuonna juhlimista lopeta.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Onko jollain ajatusta, että minkä vuoden juhannukseen asti? Mä en ainakaan vielä tänä vuonna juhlimista lopeta.
Sitä pitää kysyä johtajalta itseltään pitsissä. Jutussahan oli maininta, että Saipa osallistuu pitsiin.

Taitaa muuten yksi pitsi lohkoista olla jo "arvottu": Lukko, Saipa ja Ässät.
 
Viimeksi muokattu:

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Päivän länskärissä Johtaja esittää toiveensa Lukko-yhteisölle:

"-Lukon kannattajille terveiset, että juhannukseen asti pitää juhlia. Lukko-lippujen pitää liehua ja pitää pukeutua Lukon väreihin siihen asti. Muuten olen pettynyt."

Huoli pois Pekka, me hoidamme.

Onko jollain ajatusta, että minkä vuoden juhannukseen asti? Mä en ainakaan vielä tänä vuonna juhlimista lopeta.
Sama juhannus kuin OL3 valmistuu?

Siinä on muuten nyt seuraava odotuksen aihe, kun mestaruus saatiin. Kyllä siihen saattaa se 58v mennä
 

Veffi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomenmestari 2021
Sitä pitää kysyä johtajalta itseltään pitsissä. Jutussahan oli maininta, että Saipa osallistuu pitsiin.

Taitaa muuten yksi pitsi lohkoista olla jo "arvottu": Lukko, Saipa ja Ässät.
Ai että, kyllähän tuota pitsiäkin odottaa ihan eri tavalla kuin ennen. Saattaa Pekkakin yllättyä, millaisen vastaanoton tulee Äijänsuolla saamaan.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
On hyvä, että Pekka palaa Äijänsuolle Pitsissä ja luultavasti vielä Ässiä vastaan. Ymmärrän fanien halun kiittää mestarivalmentaja, mutta kotijoukkueen valmentajalle se ei ole mukava tapahtuma. Muistan Virran ilmeen syksyllä 2013 ensimmäisessä Ilves ottelussa, kun Isomäen seisomakatsomo hurrasi Ilveksen päävalmentaja Kivelle.
 

Anu Saukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
On hyvä, että Pekka palaa Äijänsuolle Pitsissä ja luultavasti vielä Ässiä vastaan. Ymmärrän fanien halun kiittää mestarivalmentaja, mutta kotijoukkueen valmentajalle se ei ole mukava tapahtuma. Muistan Virran ilmeen syksyllä 2013 ensimmäisessä Ilves ottelussa, kun Isomäen seisomakatsomo hurrasi Ilveksen päävalmentaja Kivelle.
Miten voit muistaa tällaisen tapahtuman, kun Karri Kivi valmensi Ilvestä ensimmäistä kertaa vasta vuonna 2016?

Sitäpaitsi, Veltsu Virtanen oli osa tämän kauden projektia a-junnujen valmentajana. Mestarivalmentaja Raumalla, hänkin.
 

#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Näin tuli kirjoitettua 28.12.2019 tuonne Pekan kenkimis-ketjuun:
Yleensä en valmentajaa ole pois kenkimässä, mutta sanonpahan nyt kuitenkin että jos 11.1.2020 pelin jälkeen voidaan vielä todeta että homma on sekaisin, niin sitten vaan vaikka Karri Kivi tai Ville Nieminen loppukaudeksi puikkoihin ja Veltsu ottakoon vastuun tämän kauden jälkeen vuotta suunniteltua aikaisemmin. Tuossa kohtaa mun käsittääkseni suurinpiirtein kaikki pelaajat ovat olleet liki viikon käytössä, ilman loukkaantumisia. Toki sitten varmaan peli on sen takia sekaisin, kun taas on jouduttu kokoonpanoa fiksailemaan.
Tuon jälkeen Lukko veti kymmenen ottelun voittoputken pinnoilla 29/30 (maalit 36-14) ja koko ketju onneksi hiljeni aina näihin päiviin asti. Otteluita 28.12.2019 ja 11.5.2021 välillä Lukko pelasi 98 kappaletta voittaen niistä 69. Huikea ajanjakso Lukon historiassa kaiken kaikkiaan.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Miten voit muistaa tällaisen tapahtuman, kun Karri Kivi valmensi Ilvestä ensimmäistä kertaa vasta vuonna 2016?
En ole mitenkään yllättänyt että ässä-faneilla vähän muistot muovautuu. Englanniksi sen ilmiön nimi taitaa olla "coping mechanism"

Vastaavia esimerkkejä löytyy myös muita, Raannasta tehtiin kuulemma maalivahti Porissa. Kun tarpeeksi kauan jotain hokee, siihen rupeaa jo uskomaan.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En ole mitenkään yllättänyt että ässä-faneilla vähän muistot muovautuu. Englanniksi sen ilmiön nimi taitaa olla "coping mechanism"

Vastaavia esimerkkejä löytyy myös muita, Raannasta tehtiin kuulemma maalivahti Porissa. Kun tarpeeksi kauan jotain hokee, siihen rupeaa jo uskomaan.
Joo. Oli kyllä myöhemmin, kun Kivi teki paluun Isomäkeen, mutta hyvän vastaanoton hän sai ja häkeltyi, kun pelitauolla screenillä alkoi pyöriä mestaruuteen liittyviä kuvia.

Odottakaa kahdeksan vuotta niin kummasti teilläkin voivat muistot värittyä suuntaan tai toiseen. Nämä mestaruuden hyvät hetket ja siihen liittyvät tunteet eivät tosin koskaan haalistu, vaan lohduttavat jonkin verran silloinkin, kun kaikki kaukalossa menee päin helvettiä.
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Miten voit muistaa tällaisen tapahtuman, kun Karri Kivi valmensi Ilvestä ensimmäistä kertaa vasta vuonna 2016?

Sitäpaitsi, Veltsu Virtanen oli osa tämän kauden projektia a-junnujen valmentajana. Mestarivalmentaja Raumalla, hänkin.

Ilmeisesti sotken valmentajat, muistan vaan kun Karrin kunniaksi kuutiolla näytettiin mainoskatkolla mestaruuden juhlimista yms.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eli "TosiFanilla" meni koko viesti täysin reisille...

Kyllä, sotkin asioita. Virta tosiaan katseli Ässien valmentajana mestaruusviirin nostoa ja joku muu Ässien valmentaja Ilveksen päävalmentaja Kiven kunniaksi mainoskatkolla kuutiolta esitettyä mestaruusmuisteloa.

Mutta minusta on kuitenkin hyvä, että Virran paluu Äijänsuolle Saipan valmentajana tapahtuu Pitsiturnauksessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös